Platforma: PC
Typ hry: Taktická týmová akce
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 1,7 GB na HDD, 64 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1200 MHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 128 MB grafická karta, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano
Domovská stránka: (http://www.raven-shield.com/)
Výrobce hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distributor hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distribuce v České republice: Playman (http://www.playman.cz/)
Tým Rainbow a členové jeho jednotek nás již počítačovými hrami provázejí nespočet let. Vše to započalo skvělým titulem Rainbow 6, pokračovalo počinem Rogue Spear a alespoň do konce tohoto roku bylo zakončeno posledním výtvorem, hrou Raven Shield. Ta nás opět zavádí do nepříliš vzdálené budoucnosti, které kromě rozmarných politiků vévodí také terorismus ve všech svých podobách. Svět je ohrožen a na řadu tak opět přicházíte vy v roli malého spasitele.
Rainbow aneb tým skutečných profesionálů
Elitní komando Rainbow, primárně určené pro řešení konfliktů uvnitř budov a dalších objektů, je hlavním pojítkem všech výše zmíněných her. Stejně jako v předchozích dílech, i v případě Raven Shield máte možnost vytvořit až tři na sobě nezávislé týmy, které budou v rámci celé akce čelit nepříteli, plnit zadané úkoly a to zcela svědomitě, bez váhání. Seznam speciálně vycvičených agentů, ze kterého pak můžete libovolně dané vojáky "čerpat" a využívat, čítá ostatně jako v dalších hrách série Rainbow Six několik starých a již dobře známých jmen - o to více znalce této herní řady potěší, že jim budou v první bojové linii společníky již staří známí.

Herní menu * Právě jsem osvobodil zajatce, jupíí!

V zimě i za slunečného počasí, agenti Rainbow jsou připraveni!
Jako vždy jsou všechny osoby rozděleny do několika kategorií (odstřelovači, specialisté na výbušniny atd.), každá se navíc pyšní částečně odlišnými schopnostmi, byť tyto rozdíly nejsou nijak markantně patrné. Stále jsme se bohužel nedočkali možnosti vyskočit s ovládanou postavou - není mi známo, proč nebyl tento jednoduchý pohyb do Clancyho her doposud zapracován. Ale to ví asi jenom sami páni tvůrci.
Potěšující je naopak nabídka zbraní a vybavení jako takového. Samotný arzenál čítá opravdu zajímavé kousky, z nichž si jistě i vy po chvilce některé oblíbíte. Krom toho máte na výběr z několika druhů pistolí, dobře vám poslouží také klasické či kouřové granáty a pozapomenout bychom neměli ani na ostatní předměty - ať již na první pohled obyčejný dalekohled, plynovou masku či na další, pro všední život speciálních jednotek nezbytné, vybavení.
Raven Shield si jako mnozí jeho předchůdci série Rainbow Six ponechal mimo jiné také vlastnost vylepšování jednotek, která je přímo odvozena od rostoucích bojových zkušeností. Již za první úspěšné dokončení mise, popřípadě usmrcení teroristy, tak může být vybraný agent obdarován malým vylepšením svých schopností. Poctivou prací, dobrým plánováním a především zvládnutým průběhem samotné akce si můžete po čase vytrénovat skutečně jedinečné a na slovo vzaté odborníky.
Plánování je matkou nezranitelnosti
Útoky a vůbec jakákoliv aktivita speciálních jednotek vždy podléhá přísnému informačnímu embargu. Přesto je jasné, že zahájení akce předcházejí hodiny plánování, získávání materiálů, zkoumání počtu nepřátel i potencionálního nebezpečí. Přestože většina z těchto fází se vám ve hře Raven Shield vyhne, autoři opět nepozapomněli na místnost určenou plánování, kterou během briefingu nesčetněkrát navštívíte. Zde tak můžete za pomocí ověřených technik a postupů stvořit jedinečný plán celého útoku, tedy jakýsi koordinovaný postup všech týmů, které se ho zúčastní.
Co se týče systému jeho tvorby, ponechali autoři to nejlepší z předchozích her a doplnili to několika menšími novinkami. To vše je navíc podáno v takové formě, aby se i nováčci z řad hráčů mohli aktivně zapojit do jeho tvorby a nenarazili na nijak komplikovaný způsob jeho vytváření. Standardně je tedy systém postaven na umisťování na sebe navazujících bodů (waypointů), které mohou být doplněny několika činnostmi. Jednotlivým týmům tak můžete dávat četné rozkazy, které se samozřejmě neomezují na klasické příkazy vyčištění místnosti od teroristické havěti. Aby byl průběh útoků opravdu koordinovaný, nechybí zde ani možnost podmínit postup týmu aktivitou a činností jiného. Suma sumárum nám tvůrci darovali opravdu použitelnou taktickou část.
Malým pomocníkem vám nepochybně bude také 3D pohled - díky němu máte možnost zjistit, co konkrétně se nachází v okolí zvoleného waypoint bodu, zda-li je daná pozice strategicky výhodná či se naopak celý tým ocitne na naprosto nevhodném místě. Je však jasné, že využití 3D pohledu je značně rozporuplné a více o kvalitě vašeho plánu vám poví teprve samotný boj, první ranění a mrtví.

Pomalé a neuspěchané prozkoumávání je základem úspěchu!

Herní menu * I teroristé musí posilovat - lavice pro benchpress
Pokud vás snad celá forma plánování příliš nezaujala a dáváte přednost rychlé čisté akci, můžete využít předpřipraveného plánu, který samozřejmě pochází přímo od tvůrců. Přestože v některých případech není zvolené řešení nejvhodnější a o jeho užitečnosti bychom mohli vést hodinové debaty, dokončit danou misi se vám ve většině případů při jisté dávce opatrnosti bezpochyby podaří, byť za cenu mírných ztrát ve vlastních řadách. Bezpochyby zajímavá je také možnost nezúčastnit se boje a zůstat tak v roli obyčejného pozorovatele a stratéga pěkně v bezpečí. Tento prostý fakt oceníte zejména v komplikovanějších misích, které se vám při ručním ovládání jednoho z týmu nedaří úspěšně dokončit.
Akce a boj, život a smrt
Přestože je celá fáze přípravy nesmírně důležitá a sama o sobě tvoří polovinu úspěchu, to nejpodstatnější se odehraje až v průběhu misí. Akce je povětšinou rychlá, ba i smrtelně překvapující a tak se tedy v žádném případě nedočkáte dostatku času pro jakékoliv další taktické či strategické rozhodnutí, plánování - těm se máte a musíte věnovat ještě před jejím začátkem.
Budeme-li hodnotit průběh jednotlivých misí skutečně z objektivního hlediska, pak nezbývá než kritizovat stále přetrvávající stereotyp. Zabij, zachraň, eventuelně odstraň bombu či použij jiný předmět, toť heslo většiny z celkového počtu 15 singleplayerových misí, na které v kampani narazíte. Logika nám napovídá, že již po absolvování a úspěšném dokončení několika úkolů se dostavuje nechuť ze hry samotné, v případě Raven Shield je však spíše opak pravdou. Pokud máte rádi akční hry a ty týmové obzvláště, pak pro vás bude Raven Shield s postupujícím časem čím dál více a více návykový, což osobně považuji za jednu z jeho největších předností. Podobná "závislost" se však nedá očekávat u většiny z řad hráčů.
Abych však ještě dále vyvrátil onu myšlenku stereotypu plynoucího z delší hrací doby, musím zmínit také několik dalších předností této části hry. Mimo jiné tak tedy narazíte na netradiční mise, které mě v příjemném slova smyslu překvapily a které také mnohdy nemají v historii celé herní řady obdoby. Těšte se tedy na trochu toho plížení inspirovaného titulem Splinter Cell či na nutnost řešení mise v utajení a bez jakýchkoliv svědků. Jinak standardní zásah proti nastraženým bombám je v jedné z misí "vylepšen" o nádrže nebezpečného plynu, které jsou schopni nepřátelé během několika málo sekund vypustit a zamořit tak okolí. Váš útok tak musí být opravdu dobře naplánován a je nezbytné, aby celá akce proběhla rychle, koordinovaně, během několika okamžiků.
Umírání k povolání vojáka patří
Každý z vojáků i speciálních agentů, naší protichemické jednotky operující v oblasti Perského zálivu nevyjímaje, počítá při výkonu své služby i s nejhorším scénářem - střetem s nepřátelskými jednotkami a možnosti úmrtí v akci. A proč si to neříci na rovinu - mnozí z našich vojáků sepsali před odjezdem do Kuvajtu své závěti. Proč? Ze strachu před smrtí, před nečekaným koncem jejich dosavadního života. Smrt je největším strašákem, je nevyzpytatelná a nikdo neví, kdy právě na něj dojde.

Noční mise * U zbraní na vás čeká i zpětná vazba

Počítačem ovládaný tým je opravdu pečlivý - viz mrtvoly
Smrt se vám pochopitelně nevyhne ani ve hře Raven Shield. Zde je pochopitelně situována do podoby jediné a jedinečné kulky, která vašeho vlastního svěřence pošle do věčných lovišť. Nepřátelé jsou mnohdy opravdu nevyzpytatelní, jejich muška přesná a jak je ve světě herní řady Rainbow Six pravidlem, jeden jediný zásah ledově chladnou ocelí znamená zpravidla ukončení života vámi či počítačem ovládaného jedince. Nehodlám zde však rozebírat podrobnosti vašeho úmrtí ani fakt, nakolik je zvolená realističnost v této oblasti prospěšná či nikoliv - to je na delší debatu a polemiku, pro kterou můžete užít naší diskuse.
Ať si již vzpomenete na jakékoliv ztvárnění smrti v hrách akčních či titulech jiných žánrů, většinou je konec vaší herní postavy provázen jejím pádem k zemi a následným zčervenáním obrazovky barvou krve. Tvůrci Raven Shield však celý proces ještě více zpestřili - zásah kulkou se tak na těle vojáka promítne krátkým rozmazáním obrazu, pokud povede ke smrti této osoby, pak se obraz postupně rozmazává a s tím i černá. Našinec by mohl namítnout, že můj obdiv tohoto drobného vylepšení je dán mým zvráceným smyslem pro některé detaily. Ať je toto tvrzení blíže pravdě či naopak není, jistě nebudu sám, koho řešení celé fáze umírání zaujme. Celý "proces" je totiž opravdu působivý a působí mnohem realističtěji než mnohé jiné výlevy programátorů. Spravedlivě posoudit to však nemůže nikdo z nás živých.
Přístavy, letiště a obtížnost
Teroristé jsou mršky neposedné a jak je známo, jejich útok přichází nečekaně a bez ohlášení, na překvapujících místech. Podle tohoto pravidla se řídili také tvůrci a jejich výtvor Raven Shield je toho důkazem. Zatímco z počátku se vydáte na krátkou návštěvu skladišť a jiných, pro teroristické útoky vhodných, míst, sorta a škála lokací je více než bohatá. Navštívíte tak zasněžené končiny Švýcarska, odkud se ladnými krůčky přesunete na prosluněné a okupované letiště.
Pouze s velkým sebezapřením pak budou přihlížet "jatkám" v jakémsi masokombinátu naši vegetariánští spoluobčané, neb zde vás krom tlupy protivníků čekají také visící mrtvoly chovných zvířat. Jak to tak bývá, vaše další kroky se nevyhnou ani návštěvě velkoměst a z letargie vás probere zejména obsazená banka a trojice rukojmích, které zde musíte osvobodit. Zklamán jsem tak byl pouze nutností navštívit některá herní prostředí v průběhu kampaně vícekrát - nevím, zda-li tato skutečnost figurovala ve "scénáři" vývojářů již od počátku, v očích obyčejného hráče však spíše vyznívá jako neschopnost návrhářů zpracovat další originální lokace.
Přestože se může Raven Shield z mnoha různých důvodů a faktů na první pohled jevit jako hra těžšího kalibru a ráže, jejíž dokončení bude tvrdým oříškem, není toto tvrzení pravdivé. Stejně jako v případě předchozích dílů série vám sice není umožněno ukládat si misi v jejím průběhu a sebemenší chybička ve fázi plánováni se může vaším jednotkám vymstít, při troše snahy a taktického uvažování se vám podaří vyhnout i podobným zákysovým místům. Částečně mě zamrzela absence možnosti dále měnit celý plán útoku v průběhu akce. Po tomto vylepšení již hráči volají drahná léta a ze strany tvůrců není zřejmá žádná snaha o nápravu. Celkově vzato je však obtížnost dle mého názoru vyvážená a odpovídá podstatě hry - tedy jejímu zařazení mezi taktické týmové akce.

Herní menu * Takto vypadá v praxi umírání ve hře Raven Shield!

Ukázka střelby * Malém se dostali až k počítači - málem!
Výborný multiplayer a zpracování
Stejně jako Splinter Cell, i Raven Shield, prozatím poslední titul série her inspirovaných tvorbou Toma Clancyho, využívá po grafické stránce služeb kvalitního enginu Unreal Warfare. Nutno podotknout, že volba to byla vychytralá, vizuální stránka je velmi dobrá a jen stěží se jí dá něco vytknout - tedy, až na hardwarové nároky.
Neméně kvalitní je také ozvučení. Jak jsme si již zvykli, zvuky zbraní, prostředí i předmětů působí velmi realisticky a po této stránce mohou soupeřit opravdu s kterýmkoliv dalším titulem. Hudební doprovod je pak malou třešničku na jinak velmi chutném dortu.
Než přejdeme k závěrečnému hodnocení, nezbývá mi než věnovat několik řádků a zároveň upoutat vaší pozornost na multiplayer. Nebývalo zvykem, aby právě ten tvořil jednu ze stěžejních částí Clancyho her, v případě titulu Raven Shield však tomu tak je. Čeká na vás šest multiplayerových map, využít ale můžete i těch, kterými jste prošli v kampani a to nemluvím o jejich editoru, který je ve hře taktéž zahrnut. Velkou pochvalu si kromě pětice klasických módů (Survival, Team Survival, Bomb, Pilot, Hostage), které povětšinou nepřináší nic nového, bezpochyby zaslouží také kooperativní mód a tedy možnost projít si mise singleplayeru spolu se svými spolužáky, spolupracovníky atd.
Recenze českého překladu
Vzrůstající konkurence na poli českých distributorů si žádá nejen zajímavé ceny, nabídky i bonusy, ale zároveň klade velký důraz na stále žádanější lokalizaci nejzajímavějších titulů. Několik měsíců po zveřejnění titulu Tom Clancy´s Rainbow Six 3: Raven Shield se na náš trh dostává jeho počeštěná verze, kterou jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli. Jak se tedy povedl dlouho slibovaný překlad?

Úvodní menu hry i výběr mise - vše krásně česky
V českých luzích a hájích prodávané balení obsahuje dvě CD, jejichž součástí je kromě detailního a povedeného manuálu pouze počeštěná verze hry (Anglomané tak mají jednoduše smůlu). Kromě přeložení všech textů, u kterých nechybí diakritika, mě mile překvapilo otitulkování videí - hře tak zůstává povedený anglický dabing, kterému by se česká "náhražka" jen ztěží vyrovnala. Kvalita překladu je velmi dobrá, přesto se ani Raven Shield CZ bez drobných chybiček neobešel - typickým příkladem budiž interpunkce či záměna krátkých a dlouhých čárek nad písmeny. Něžné pohlaví v řadách našich čtenářů jistě potěší také přechylování ženských jmen u členů týmu (tedy zakomponování koncovky "ová"). V originálním anglickém znění byly chytře ponechány některé komplikované fráze (typicky názvy zbraní či misí).

Mise neúspěšná, i to se někdy stává * Škoda, že mezi specialisty není český voják!
Výsledný dojem z češtiny je více než dobrý, zamrzí snad jen kostrbaté písmo, které je pravděpodobně vynucenou daní za použití českých fontů. V okolí tohoto textu můžete najít také čtveřici obrázků české verze, které jsou záměrně vytípány z menu hry - právě zde na vás pochopitelně čeká největší porce textu.
Světlé stránky hry |
- Zjednodušená plánovací fáze
- Grafické, hudební i zvukové zpracování
- Bohatá nabídka zbraní a předmětů
- Propracovaný multiplayer
- Editor map
- Netradiční zvtárnění smrti
|
Temné stránky hry |
- AI nepřátel
- Stále se opakující úkoly a cíle misí
- Neschopnost vyskočit do výšky
|
Znalci budou jásat!
Pokud patříte mezi znalce herní řady Rainbow Six a tituly této série si vysloužily alespoň malé místečko ve vašem srdci, pak pro vás existuje a já vám mohu zprostředkovat pouze jediné slovní ohodnocení posledního dílu Raven Shield. Bez váhání tak utíkejte do obchodů, neb tento titul série vám ve sbírce nesmí za žádných okolností chybět! Na chlup stejné doporučení nezbývá než dát také všem akčně pozitivním hráčům - Raven Shield je nápaditá hra, která oplývá všemi prvky potřebnými pro rychlou a zábavnou akci. Baví vás podrobně si naplánovat a dopředu promyslet každý krok následné akce? Žádný problém… Toužíte po možnosti nezabývat se nudnou a zdlouhavou záležitostí plánování a raději se přímo věnujete boji a likvidaci nepřátel? I to vám Raven Shield nabízí. A k tomu všemu nutno přičíst také skvělý multiplayer.
Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10
Kvalitní nástupce svých starších sourozenců herní řady Rainbow Six a bez ohledu na "příslušnost" k této sérii také bezpochyby velmi povedená týmová akce. Významným plusem je pak skvělý multiplayer.
Celkové hodnocení: 8/10