Platforma: PC
Typ hry: 3D akční
Multiplayer: až 16 hráčů - LAN, Internet
Minimální konfigurace: CPU 500 Mhz, 256 MB RAM, 2,5 GB na HDD, 32 MB graf. karta
Doporučená konfigurace: CPU 1 Ghz, 512 MB RAM, 2,5 GB na HDD, GeForce FX nebo ekvivalentní graf. karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 20 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB
Výrobce: Monolith (www.lith.com)
Distributor: Buenavista International (www.buenavistagames.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (www.cdprojekt.cz)
Homepage: www.tron20.net
Roku 1982 vznikl v laboratořích Disney Int. Dnes již poměrně zapomenutý film, který originální formou zobrazoval představu digitálního světa, TRON. V dnešní době by zastaralé triky, které byly ve filmu použity, diváka maximálně tak rozesmály. O to méně bylo pravděpodobné, že někoho napadne použít starý film jako podklad pro současnou hru. Jaké překvapení! Zatímco začíná být běžné realizovat film podle herní předlohy, Monolith zvolil opačný postup a pokouší se prorazit s hrou, která čerpá z 20 let starého filmu! Zaběhlé zvyky naštěstí v tomto případě neplatí a TRON 2.0 nakonec spatřil světlo světa. Nechť tedy proces digitalizace nerušeně začne.

Jedna z mnoha bizardních místností * Obří čočky slouží k soustředění energie
Z laboratoře do jiného světa
Myšlenka původního filmu, zachycující neživý počítačový systém programů a hardwaru jako alternativní svět, se přenáší pochopitelně do samotné hry. V tomto světě nahrazuje počítačová síť náš vesmír, humanoidní postavy ztělesňují programy a policie je nahrazena ochrannými programy, které chytají i ty nejmenší, neposlušné a “neoprávněné” scriptíky. Co by to bylo za svět, ve kterém by neexistovalo zlo. I v počítačovém světě existuje destruktivní síla, která nesnese řád v běhu programů a jejich operačním prostředí. Nebude těžké domyslet si, že řeč je o počítačových virech. V podobě zelených mutantů se šíří služebníci Korupce po počítačové síti, konvertují programy v další služebníky zla a přestavují si oblasti operační paměti k obrazu vlastního odporného hnízda...

Hezky do řady a moc se netlačte. Dostane se na všechny * Nejen Windows98 jsou občas nestabilní
Ač to zpočátku nevypadá, do takového světa budete záhy uvrženi. Dvacet let po konci filmu, v němž Kevin Flynn porazil uzurpátorský Master Control Program, Alan Bradley konečně obnoví technologii, která tehdy dostala Flynna do počítačového světa. Úplná digitalizace člověka do podoby “programu” je zcela pochopitelně vzhledem k budoucím možnostem velmi cenná technologie, která vyvolá ihned zájem u konkurenční firmy fCon. fCon převezme nad ENCOMem - Bradleyho mateřskou firmou - brzy kontrolu a začne plánovat co s digitalizací a jak ji co nejvýhodněji použít (nemusím říkat, že to bude smrdět). Alan Bradley zmizí po krátké hádce se zaměstnanci fConu a jeho 21-letý syn Jet se snaží v otcově laboratoři zjistit, co se přesně stalo.

Tak toto je srdce počítače, CPU * Chytej kluku plešatej
Těsně před únosem Jetova otce je laboratorní počítač napaden virem. Smůla, že v laboratorním počítači je uložená umělá inteligence Ma3a, která jako jediná dokáže bezpečně provést digitalizaci člověka. K té pochopitelně dojde ve chvíli, kdy do laboratoře vstoupí Jet. A tak se Jet během pěti minut dostane z teplého místečka pro vývoj počítačových her do cizího světa nul a jedniček, kde nejvyšší slovo má kernel.dll a format.exe je nejhorší noční můrou veškerých “obyvatel.” Co se stalo otci? Jak zachránit Ma3a před nebezpečným počítačovým virem a získat tak zpět svou lidskou podobu? To jsou otázky, na které dostanete odpovědi až při hraní TRON 2.0.
Obyčejná akční hra?
TRON 2.0 můžeme bez větších ostychů zařadit do skupiny běžných 3D stříleček, které příliš nepřekvapí a brzy zapadnou v hromadě nových her stejného žánru, valících se na nás měsíc co měsíc jako nekonečná lavina. Tedy opravím se, měl jsem napsat: „TRON 2.0 by mohl zapadnout...“ Tato hra obsahuje několik drobností, které ji staví do roviny titulů, jejichž přehlížení by bylo opravdovou chybou.

Motorky jsou zběsile rychlé, až jde z toho hlava kolem * Plošinkové šílenství nesmí chybět
Když byl Jet zdigitalizován, uvědomil si sám sebe v digi-světě jako program Jet v1.0.0. Ve své základní verzi disponoval značně krátkou stupnicí životů a energie. Co víc, jeho efektivita zbraní byla na nízké úrovni, rychlost ukládání podprogramů za moc nestála a procedurální funkce běhaly zatraceně dlouho. Jste zmatení? Nebojte, hned to pochopíte. Těchto pět základních vlastností (Health, Energy, Weapon Efficiency, Transfer Rate a Processor) se dá při upgradu (Jet v2.0.0, Jet v3.0.0, ...) na vyšší verzi vylepšovat. K čemu slouží životy netřeba vysvětlovat, ale energie je v TRON 2.0 (T2) veličinou téměř důležitější než životy. Bez energie se nedá střílet jinými zbraněmi než základním diskem, nelze stahovat lepší podprogramy (viz níže) z archivů, nedostanete vyšší přístupová práva, ani nelze otevírat některé porty. Efektivita zbraní má vliv na spotřebu energie při střelbě, rychlost stahovaní se dá zvyšovat, stejně jako běh tří procedurálních funkcí.

Perla TRON 2.0. City hub * Zatancuj mi v rytmu swingu. Aneb virus v Progress Baru
Z většiny poražených programů zbude jádro s pozůstatky životů a energie, které se dají ihned vstřebat. Některé programy po „ukončení“ zanechají také přístupová práva nebo podprogramy. Ty můžete stáhnout pro pozdější použití, avšak někdy se stane, že podprogramy nejsou kompatibilní. K tomu slouží první procedurální funkce (lepší překlad mne opravdu nenapadl), která je „překládá“ do použitelné formy. V předchozí pasáži jsem psal, že počítačový systém v laboratoři byl napaden virem. Při kontaktu s napadenými programy může dojít k infikování vašeho vlastního programu. Dojde-li k tomu, virus napadá podprogramy nebo fragmentuje (opravdu nevím jak) části vaší paměti, které se tak stávají nepoužitelnými pro zapsané podprogramy. Nemusím připomínat, že takové nakažení virem není žádná legrace, jelikož virus přeskakuje z jednoho podprogramu na druhý. Většinou to skončí tak, že musíte všechny podprogramy vypnout, zalézt si někam do rohu a tam se v klidu odvirovat. Ale co tady pořád plácám, každý měl určitě alespoň jednou chřipku :). Takže abych nezapomněl, zbylé dvě funkce odvirovávají podprogramy nebo defragmentují paměť.

Holky a mašiny... * Sestoupil jsem do nitra Korupce
Z filmu přejímá T2 také scénku na motorkách (Light Cycles) v podivné čtvercové síti. Princip této mezihry, která se do T2 několikrát vrací, spočívá v prastaré hříčce známé u nás jako Housenka. Motorky jezdí po ploché aréně a táhnou za sebou „ocas,“ jako v Housence. Rozdíl je pouze v tom, že ocas se za vámi táhne neustále. Jakmile dosáhne maximální délky, začne od druhého konce mizet. Náraz do stěny nebo ocasu motorky (cizí nebo své) znamená Game over (nebo Life over?). Aby vás to celé nezačalo brzy nudit, máte možnost sbírat bonusy (rychlost, raketa, štít,...) a využívat zóny, které vás katapultují závratnou rychlostí vpřed nebo naopak zpomalí.

Na nástěnce jsou samé důležité zprávy * Žádná krev a žádné maso. Jen 00101110...
Smeteme-li popsané drobnosti na hromádku, máme pořádný kopec originálních nápadů, které posouvají T2 za hranice běžné 3D-střílečky. Výrazné RPG prvky se dají přirovnat (nechci tvrdit, že jsou to stejné hry) k takovým hrám jako jsou Deus-Ex nebo vzdálenější System Shock 2.
Podprogramy
Podívejme se nyní podrobněji na přídavné utilitky. Přirozeně v digitálním světě nebudete sbírat ze země zbraně, lékárničky nebo neprůstřelnou vestu. Zástupnou roli těchto obvyklých artefaktů, které sbíráte v běžných FPS, hrají podprogramy vkládané do paměti přidělené operačním systémem. V každém levelu je kapacita paměti jiná. Někdy se vám do paměti vejdou všechny důležité podprogramy, jindy jste rádi, že máte možnost střílet z jiné než základní zbraně. Jak to celé funguje? Podprogramy se dělí do tří kategorií: zbraně, obrana a pomocné prográmky.

Firewall připraven na rekonfiguraci. Vlevo stojí Jet * Chceš hrát Frisbee, neřáde?
Začněme právě u zbraní. První základní zbraní je disk, pomůcka, kterou disponoval i Flynn ve filmu TRON. Já osobně jsem této zbrani (její modifikaci - Sequencer) důvěřoval nejvíce. Disk má de facto neomezený dolet a jeho dráha jde za letu korigovat. Jako jediná zbraň má obraný mód, který odráží disky vržené nepřáteli. Nejen, že uchráníte svůj život, navíc odpálíte soupeřův disk (diskem hází všechny ICP programy, nejfrekventovanější protivník) daleko z jeho dosahu (bude si muset počkat než se mu disk vrátí) a získáte čas potřebný k soupeřovu ukončení. K tomu všemu umožňuje disk částečně i boj zblízka. Dva možné upgrady disku slouží buďto k vrhání více disků najednou (až čtyř) nebo jednoho explozivního.

Poslední pevnost, Mobile server * DataWraith, fCon šetří i na výživném?
Druhou základní zbraní jsou šokové hůlky, které jsou ideální k odstranění nepřítele zblízka. Nepřítel, do kterého pumpujete šťávu z hůlek, se naštěstí nemůže bránit. Modifikace této zbraně umožňuje střílet energetické šrapnely (česky=brokovnice) a konečně mnou druhá nejpoužívanější modifikace: ostřelovačská puška. Přiznám se, že ostatní zbraně jsem příliš nepoužíval, spíš jen testoval. Granáty mne nijak neoslovily a poslední skupinu zbraní jsem dostal ve chvíli, kdy už jsem měl zbraně typu disk na takové úrovni, že bylo zbytečné školit se na jiný styl boje (k upgradování podprogramů se dostaneme). V tomto ohledu mám jednu z mála připomínek k T2. Zbraní je ve hře slušná řada (dvanáct), nicméně se některé překrývají svou funkcí, zejména zbraně s rozptýleným poškozením („explozivní“).

Užívej si Makrocyklus. Tenhle server dlouho nepoběží... * Ani ryba, ani rak.Budu muset zastoupit přirozený výběr
Sortiment podprogramů rozšiřují ochranné utilitky. Dělí se na oblast hlavy, paží, nohou a trupu. Prostá zbroj není jediná instalovatelná ochrana. V určité fázi hry budete vděční za rezidentní antivirový štít, který snižuje pravděpodobnost nakažení ostatních podprogramů. Poslední skupinou podprogramů jsou pomocné utility. Sem patří pomůcky typu Profiler – obecné informace o cizím programu (životy, armor, přístupová práva,...), nejrůznější zesílení zbraní, vyšší výskok, zoom, virus scan atd. V základní verzi každý podprogram zabírá tři bloky v paměti, což hlavně v prvních úrovních nutí hráče pořádně rozmyslet strategii boje. Bude lepší soustředit se na obranu, nainstalovat prvky podporující střelbu nebo ztlumit svůj pohyb a napadat ICP zezadu? Patálie s kapacitou paměti se dají postupem skrz hru řešit pomocí „optimalizačních skriptů,“ jež upgradují podprogramy od verze Alpha k Beta, nejvýše po Gold; celkem máme tři stupně. Vyšší verze má jednak zesílené funkce, ale především zabírá o jeden blok v paměti méně.
Mažte je neřády, bit nebit
Intrusion Countermeasure Programs (ICP)
Vedeni Kernelem, chrání systém před jakýmkoliv vetřelcem nebo virem. Jelikož jste milně považováni za původce Korupce v systému Ma3a, jdou vám ICP nemilosrdně po krku. Vyšší forma ICP má těžkou zbroj nebo velký štít (viděli jste demonstrace proti MMF?)
Zbraň: Disk
Finder
Nepříjemný protivník, který létá a je schopen vás přesně zasáhnout na velkou vzdálenost. Nedoporučuji ukončení tohoto programu z těsné blízkosti. Ukončení je provázeno silnou explozí.
Zbraň: snad ostřelovací puška
Z-lot
Služebník Korupce, fanatický následovník likvidace zdravých programů. Zasáhne-li vás tato bestie, šíří virus do vašich podprogramů. Jeho střela nejde krýt.
Zbraň: Ball a Ball Launcher (v podstatě granát a slabší raketomet)
Rector Script
Silnější mutace Z-lota. Dokáže měnit zdravé programy v Z-loty za předpokladu, že je úspěšně ukončí.
Zbraň: Drunken Dims (shluky projektilů typu Ball Launcher)
Resource Hog
Tyto programy patří právem do skupiny odpadlíků. Ve shlucích kočují počítačovou sítí a likvidují ostatní programy, ze kterých uploadují podprogramy a energii. Jsou nebezpeční zejména pro svou oblibu útočit ve větším počtu.
Zbraň: Suffusion (brokovnice)
DataWraith
Poslušní agenti fConu nejsou ve skutečnosti pravými programy. Tito elitní zabijáci jsou příslušníky speciální jednotky, která byla vycvičena pro terminaci jakýchkoli programů v síti. Jsou to, stejně jako Jet, zdigitalizovaní lidé.
Zbraň: Mesh (samopal)
Seeker
Tato zrůda naštěstí nepatří k řadovým protivníkům. fCon tento mocný program použil pro svou vlastní misi: „Seek and Return,“ aby se zmocnil Ma3a. Ve velké nouzi jej použije i proti vám.
Zbraň: ??? |
Uvržen do nitra počítačového systému, před několika okamžiky ještě živou bytostí z masa a kostí, těžko může Jet pochopit pravidla existence v takovém světě. O to těžší by to mohl mít hráč, nebýt precizní instruktáže a systému tutorialů, které jsou vždy volně k dispozici, setkáte-li se s něčím novým, co by eventuelně mohlo působit nesrozumitelně. Občas jsem měl pocit, že mne hrou táhnou jako malé dítě za ručičku. Na počátku vás vede Byte (nezaměňovat za Bit, urazí se!) a seznamuje vás se základními funkcemi přístupových práv (klíče), bitových přepínačů (tlačítka), datových toků (teleport) a ostatních záludností, běžných v počítačovém světě. Později jej vystřídá mnohem atraktivnější společnice Mercury a nakonec (malý spoiler) se dostáváte pod drobnohled vlastního, taktéž zdigitalizovaného, otce.
Přes veškeré rady vás první potyčka s programem zaskočí. Asi hodinku mi trvalo, než jsem se přizpůsobil soubojům, kde nestačí úkroky a rychlá střelba. Na některé nepřátele tato taktika zabírá, ale na ICP, které mají disk a ovládají jeho navigaci za letu, se bez vykrývání na začátku neobejdete. Takhle v písemné formě to zní lehce, ale dá to zabrat, než se naučíte správně načasovat krytí v ten správný moment.
V prvních levelech jsem se snažil upřednostnit záškodnickou taktiku. Hezky se k ICP přiblížit zezadu a pár dobře mířenými údery do „hlavy“ jej poslat hezky zpátky na HDD. K tomu se výborně hodí jeden z podprogramů, který snižuje hlučnost pohybu. Se zvyšující se verzí Jetova programu získáváte sebevědomí na odvážnější zásahy proti programům nepřátelským. S hráčovým vyšším sebevědomím se mění i rytmus hry, přesněji řečeno se zrychli.
Silnější zbroj vás zbaví strachu ze smrti po několika zásazích, uvolní vám ruce a než se nadějete, budete metat disky hlava nehlava. V hromadnějších bitkách, které jsou pro vás zpočátku nemyslitelné, se začne projevovat i umělá inteligence. ICP se začínají krýt, některé odbíhají pro posily a útočí na vás v hloučcích. Nevím teď jestli to byla souhra náhod, ale občas jsem nabyl dojmu, že programy se mne snaží dostat do hromadnější potyčky, kde by mě mohly lépe ubít. Co se akčních soubojů týká, tak asi největší zážitek si odnáším z pokročilejší fáze hry, kdy se k vám dočasně připojí několik ICP a bojují s vámi proti virům. Chaos, který vznikne při boji v oblacích zelené nákazy, patří ke scénám hodným her jako Half Life.
Uživatelské prostředí
Záměrně si na závěr nechávám grafické zpracování. Možná bude těžké obhájit 9/10 za grafiku, protože screenshoty ani trochu nevypovídají o tom, že by si T2 měl tak vysokou známku zasloužit. Přiznávám, že technická kvalita grafiky vás na zadek neposadí; jednobarevné textury, předpokládám, potlesk nevykouzlí. Snad jen shadery dokazují, že hra vznikla v roce 2003. Rozhodující roli v tomto hodnocení mají dvě složky. Design a originalita.
T2 připomíná hry staré školy, které postupně gradovaly a na konci ukazovaly, čeho jsou pánové grafici ve skutečnosti schopni. Já dávám 9/10 za kompoziční dojem a smekám před schopností z tak primitivní grafiky sestavit okouzlující prostředí. Toto hodnocení je subjektivní, ale uvažte; která jiná hra se odváží tak fanaticky udržovat styl a nádech úrovní za cenu nízké technické dokonalosti? A kdy jindy to dopadlo tak dobře? To nemluvím o efektech jako: probíhající formátování disku, šíření virové nákazy do prostředí nebo packet transport.
Nečekaně silně působí alegorické vyjádření reálných pojmů v imaginárním světě T2. Vlak řítící se černým tunelem se spoustou programů na palubě představuje přenos dat. Obrovské kruhy točící se každý kolem jiné osy (viděli jste film Kontakt?) přerušují datový tok a znázorňují firewall. Stejně tak kernel.dll velící všem bezpečnostním složkám (ICP a finderům) se chová jako vysoký důstojník v armádě. Všimněte si, že „kernel“ se vyslovuje téměř stejně jako „colonel“ a ICP proto často v boji křičí: „For a kernel!“
Světlé stránky hry |
- Osobitý (a originální) design levelů
- Atmosféra počítačového světa
- RPG prvky
- Stylová hudba
- Smysl pro humor (subjektivní)
|
Temné stránky hry |
- Nízká užitečnost některých zbraní
- Mohlo to být o chloupek delší
- Slabý multiplayer
|
Hudební doprovod v T2 je předvídatelný. Pro hru z počítačového světa se přeci nemůže lépe hodit jiná než umělá, elektronická hudba. Pouze se střídají rytmy a intenzita. V klidnějších oblastech se možná ani nejedná o hudbu a hra jen tak pobublává neuchopitelné vlnky. Jindy hudba nastupuje a hecuje hráče k nad programovému (deformace :)) výkonu. V ozvučení převládají pulzující zvuky energetických/datových toků a přesvědčivě digitalizované hlasy ostatních programů. Zvuková kulisa zvolila podobnou, řekněme alternativní, cestu, ale není tak výrazná jako grafika.
Skrytý humor?
Nejen grafika si obrazně hraje s reálnými pojmy. Bavil jsem se zejména při některých hláškách, které nahrazují běžné výrazy v lidském životě. Například tipněte si, kam chodí chlastat takové programy. Inu do baru a víte, jak se ten bar jmenuje? Progress Bar. Nebo hláška: „Death? He was so young, so many cycles left...“ Systémový „rozhlas“ končí svůj proslov větou: „Have a nice microcycle.“ A víte jak shodit server (server crash)? Pochopitelně narazit s ním do zdi (crash=srážka, bouračka,...). Ještě si vybavuji následovníka Korupce, který se jmenuje Z-lot (zealot) nebo utilitu, která prodlužuje skok do výšky jménem Y-amp. Převráceně funguje věk u programů. Starší programy jsou mimo mísu a naopak nejmladší vládnou ostatním. Nečekám, že všichni popadáte smíchy :-), ale třeba to zvýší váš zájem o velmi povedenou hru.
Několik slov závěrem
Předpokládám, že se najde řada čtenářů, kteří najdou důvody, proč hodnotit T2 o jeden až dva body hůře. Jedním z takových důvodů by mohl být poměrně zanedbaný multiplayer (málo arén a deathmatch s jednou zbraní). Na druhou stranu je T2 velmi dobře hratelnou hrou, která vám doslova ubíhá před očima. Stačí se naladit na správnou vlnu a té se držet až do konce. Navíc má T2 na 3Déčko slušný příběh, kterým si udrží vaši pozornost až do samého konce. Zůstala mi v rukávu jediná otázka. Proč bych vám neměl doporučit hru, která je: originální, hratelná, zajímavá a rychlá?
Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Ovládání: 8/10
Hratelnost: 7/10
Nejoriginálnější 3D-akční titul tohoto roku. Hra, která není ztělesněním dokonalosti, přesto však bude bezesporu patřit k nejlepším počinům roku 2003. Škoda, že Half 2 nebo Doom3 ji nejspíš zadupou do hlíny. Osloví všechny hráče, kteří žádají nekonformní myšlenky s nadprůměrnou dávkou zábavy. Tleskám odvaze tvůrčího týmu.
Závěrečné hodnocení: 8/10