Jste mladí a draví? Jste dostatečně talentovaní? Myslíte si, že jste i v extrémních podmínkách rychlí? A hlavně a především, věříte, že skutečně máte ocelově pevné nervy? Ano?... Dokažte to. Vaše příležitost se jmenuje V-Rally 3 a především to posledně uvedené budete zatraceně potřebovat.
Multiplayer: ano, až čtyři hráči
Paměťová karta: minimálně 2000 kB
Analogové ovládání: jen v kombinaci butonů a páčky!
Vibrace: ano
Výrobce: Eden Studios
Vydavatel: Infogrames
Homepage: http://www.vrally3.com/
eSPZetka
V-Rally je pojem. Částečně kvůli kvalitě, částečně kvůli úspěchu a postupnému vystoupení hned na několika platformách (nejprve PS, pak PC a nakonec DC) a částečně proto, že právě první díl dobře rozjeté série zatraceně velkou měrou přispěl k dnešnímu bujarému rozkvětu virtuálního pelotonu rallye speciálů. Pravda "pojem" stojící už nějakou tu dobu v Colinově stínu, ale stále "pojem", kterému zásluhy a kvality skutečně nikdo upírat nemůže. Ale chlácholit se ve stínu zásluhami přeci jenom není tak příjemné jako hřát se hezky na výsluní (a kasírovat další peníze samozřejmě) a tak tu máme snadno předpovídatelný další pokus z dílny Eden Studios o sesazení populárního McRae z trůnu. Tentokráte dokonce jeho vlastními zbraněmi, vyzývavou obtížností a realismem. Nová platforma, nová sorta náročnějších hráčů, to si zaslouží novou, mnohem realističtější a náročnější hru a tou VR3 bezesporu je. Deklarovanému příklonu k simulaci a realismu je zapotřebí hned zpočátku přitakat, protože je opravdu nutné předeslat, že tenhle kousek kašle na popularizaci rallye her a na rozdíl od WRC nechce padnout do náruče všem. S nováčky se tak hra skutečně mazlit nebude a pokud vám WRC připadalo obtížné, je poměrně zbytečné jakkoliv koketovat s myšlenkou na VR3. VR3 totiž zkrátka NENÍ pro všechny, což je nutné mít při dalším hodnocení hry na paměti. Neustále. Stejně tak jako její zaměření na co největší realismus, protože kritizovat simulaci za to, že je to simulace a nikoliv za její kvality, není zrovna nejlepší přístup.
Karosérie
Bez ohledu na přístup v jedné věci je neoddiskutovatelně jasno, VR3 vypadá jednoduše úžasně. Především pak okolní prostředí oplývá takřka bezkonkurenční úrovní detailů, těžko postřehnutelnou na první pohled. Ať už jde o šplouchající vlnky, omývající loďku na pláži dole pod útesem, na kterém projíždíte, lampičky či auta zaparkované u domků, krásné 3D kaktusové listy, lesík plný 3D stromků, nebo koně, srnky či bizony běhající kolem tratě i přes ni. Vše precizně otexturováno, barevně citlivě sladěno a zasazeno do už tak geometricky velmi komplexního modelu krajiny samotné. Navrch k tomu je řada objektů prostředí realisticky poškoditelná, takže poprvé uvidíte nejen povalené značky, ale i rozbité dřevěné zábrany či prohnuté kovové obrubí kolem trati. Do toho si zasaďte auta poskládaná z cca 12 000 polygonů, která se velmi realisticky poškozují (od uvolněného nárazníku přes promáčklé dveře až po urvané kolo) a velmi dobře vypadají (GT3 to ale stále není), perfektní nasvícení a máte jednu z nejlépe vypadajících her svého žánru bez ohledu na platformu. Jenže, jenže je tu jedno poměrně velké ale. Za tu krásu totiž budete muset platit možná až příliš velkou daň v podobě nezvládnuté optimalizace ze strany vývojářů (Colin 3.0 se kvapem blíží) vyúsťující v takřka amatérské technické minely (na tak zkušený tým). Časté a snadno viditelné doskakování prostředí by se dalo ještě přejít, ale když se k tomu občas přidá vypadávání textur (hlavně ve Švédsku) a zpomalování jinak solidního snímkování (50 fps), už nad tím jednoduše mávnout rukou nejde. Přitom stačilo strávit trochu více času nad optimalizací a vychytáváním bugů a nebylo co řešit. Škoda (naprosto zbytečná škoda), takto VR3 sice vypadá lépe než kupříkladu WRC, ale technicky žel jeho úrovně nedosahuje. Ani to vám ale nakonec stejně nezabrání abyste poměrně často obdivně nehvízdli, krása tu bez debaty totiž jednoduše JE.
Motor
VR3 nemá skutečné jezdce, nemá skutečné týmy, nemá na skutečnosti založené etapy a nemá koneckonců ani nic, co by se podobalo kolotoči světového šampionátu (na první pohled). A nemá ani prezentaci, která by se nemusela při pohledu na WRC tiše blednout. Má jen a pouze tradičně pouze skutečná auta. Trochu málo proti svému současnému největšímu rivalovi na první pohled. Ale kdo říká, že motor, který jen tiše přede, musí být zákonitě slabší a méně výkonnější než ten, který je slyšet na sto honů? VR3 jde k volantu vaší pozornosti mnohem rafinovanější cestou (vzhledem k inovaci, na níž dojde řeč, si spíše cestu vlastní hezky křovím klestí). O to víc se budete divit, až šlápne na plyn.
Alfa a omega na sebe v případě VR3 vzaly podobu koncepčně velmi inovativního hlavního módu hry s prozaickým názvem "V-Rally mode", který vám v rámci možností umožní prožít si skoro na vlastní kůži kariéru mladého, talentovaného nováčka rallye světa. Vytvoříte si jezdce jména, vzhledu i národnosti (ta naše tu samozřejmě chybí i když R. Crespa už rozhodně není pro rallye svět neznámé jméno) dle vlastního vkusu a místo na startovním roštu se ocitnete v útulném kanclu. Bez kontraktu s nějakým týmem a tudíž bez možnosti závodit. Není ale nic jednoduššího než kývnout na nabídky testování těch několika podprůměrných týmů, co vás kontaktovaly, sednout do připraveného auta, testy úspěšně složit (čím lepší tým projeví zájem o vaše služby, tím je časový limit náročnější a tím méně pokusů na jeho poražení máte) a kontrakt pro první sezónu je na světě. Teď už jen nasbírat nějaké ty zkušenosti v prvních kolotočích závodů v nižší výkonnostní třídě (čtyři rallye po pěti etapách), splnit či v lepším případě překonat týmem stanovený cíl (umístěním do určitého místa, jinak...), udělat po sezónách pár výhodných přestupů (pro vás samozřejmě) k lepším týmům a přijdou první vítězství v jednotlivých podnicích a po nich nakonec i to celkové. A s ním i postup do nové výkonnostní třídy (dobře známých dvoulitrů) a další, mnohem náročnější a delší kolotoč závodů, sezón (šest rallye po pěti etapách) a nakonec budete-li dostatečně dobří, přijdou i další dílčí vítězství a nakonec i kýžené celkové, které je ovšem zpočátku takřka nedosažitelně daleko. K čemu oficiální šampionát, když můžete mít tohle ;)? A konečně k čemu tohle, kdyby zpracování závodů samých za nic nestálo? Naštěstí stojí.
Světlé stránky hry |
- skvělé provedení aut i tratí
- inovativní koncepce
- arkádovosti prostý přístup k tematice
- slušně zvládnutý fyzikální model
|
Temné stránky hry |
- pro nováčky příliš obtížné
- technické minely
|
Pot, dřina a slzy. Tentokrát vás čeká všeho požehnaně, protože cesta k vítězství (dílčímu a dvojnásob pak celkovému) i v té nižší výkonnostní třídě má k procházce růžovým sadem asi stejně daleko, jako Xbox k dobytí Japonska:). VR3 je totiž slušně řečeno zatraceně tvrdý oříšek k rozlousknutí; tak tvrdý, že možná řadu hráčů ihned odradí, aniž by jim dal okusit jak moc dobře chutná to jádro uvnitř. Citlivé a přesné ovládání za spolupráce s velmi komplexní vnitřní fyzikou hry kladou totiž skutečně nebývalé nároky na velmi přesné a rychlé reakce, předpokládající určitou úroveň zkušeností jak se auta v rámci hry za jakých situací a na jakých površích chovají. Přičemž chování auta navíc poměrně silně ovlivňuje jeho poškození (s urvaným kolem, rozbitou převodovkou se jezdí VELMI obtížně) a nastavené časy větší chyby netolerují (větší ztrátu budete dohánět opravdu velmi těžko a když, tak pouze bezchybnou jízdou dále). Na nějaké restarty se samozřejmě nehraje (pokud si necháte zapnutý autosave, nemáte šanci ani na "loading") a pád z větší výšky nebo jinak úspěšně provedené zneprovoznění auta znamená konec dané rallye (což se stává i NPC jezdcům!) a nulový bodový zisk. Moc vám nepomůže ani snaha naučit se pokud možno trať zpaměti, protože ačkoliv jich tu tolik není, hra na nich velmi často mění povětrnostní podmínky nebo vám je pro změnu nechá projet v reversu, v horším případě obojí. A věřte mi, jet trať, kterou znáte, pozpátku a k tomu navíc zalitou pěkně hustou mlhou, to je skutečně menší peklo, které byste bez navigátora neměli nejmenší šanci ustát. Místo memorování trati vás tak nakonec VR3 tímto jednoduchým způsobem donutí spoléhat se místo na paměť čistě na své instinkty, reakce a svého navigátora (když vidíte skutečně jen pár metrů před sebe ani to jinak nejde). Donutí vás, chcete-li uspět, maximálně se koncentrovat na každou trať, na každou zatáčku, na každé potencionální nebezpečí. Naučí vás včas používat brzdu (ta není jako u WRC jen na efekt), vyjíždět díky analogovému plynu volněji většinu zatáček a naučí vás vážit si modrého nebe. Adrenalin, pevné nervy a jízda u níž budete cítit, že je skutečně jízdou na hraně. Jistě souvisí s tím i pořádná míra frustrace a vzteku, ale i tohle je přeci tím, co dělá z rallye rallye. A VR3 je v tomto podstatě velmi blízko. Byť se v ovládání a vnitřní fyzice nevyhnula drobným excesům (ovládání je trochu příliš citlivé a nejde nastavit plyn na páčku (!), drobné nerovnosti místy rozhazují ty více jak tunové drobečky trochu příliš a poklesy frameratu přesnosti ovládání moc nepřispívají), nic to nemění na tom, že podstatě skutečné rallye je blíž než cokoliv před ní.
Výsledek
Titul |
VRally3 |
Grafika |
8 |
Zvuky |
8 |
Hudba |
8 |
Hratelnost |
8 |
CELKEM |
8 |
Verdikt |
Bez debat nejlepší a tematice nejvěrnější nex gen rallye jaké je na trhu, zbytečně ovšem srážené lacinými chybami. |
VR3 je citová záležitost. Buď ji budete milovat a brát takovou jaká je, nebo ji budete nesnášet. Nic mezi tím. Buď bude pro vás představovat mimořádně náročnou a velkou výzvu, nebo nechutně obtížnou hovadinu. Nic mezi tím. A pokud jste optimisté, zapálení pro žánr natolik, že se jste schopni přenést přes technické minely a tvrdou šlupku, jediným skutečným důvodem proč neuvažovat o koupi VR3 může být brzký příjezd Colina 3. Září je na druhou stranu ale přeci jenom celkem daleko a není na ničem lepší způsob jak se připravit na příjezd už teď skoro jistého šampióna. A pokud jste pesimisté bez zápalu, proč jste se obtěžovali až sem?