Recenze: Warhammer 40.000: Dawn of War - zničte kacíře!

Recenze: Warhammer 40.000: Dawn of War - zničte kacíře!

Upalte kacíře, zabte mutanta, očistěte nečistého. A to vše v úžasné grafice, s poutavým příběhem a ve značně akčním rytmu. A kam se poděla strategie? Hardcore fanoušci stolního Warhammeru si budou muset zřejmě ještě počkat. Pro ostatní je tady odpočinková řežba maskující se za strategii. Zbabělci umírají v hanbě.

Platforma: PC
Typ hry: realtime akce
Multiplayer: max. 8
Minimální konfigurace: Procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor 2,2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1800+, 512 MB RAM, 128 MB 3D karta
Výrobce: Relic Entertainment (
www.relic.com/)
Vydavatel: THQ (
www.thq.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.dawnofwargame.com/

Planeta Tartar skrývá děsivá tajemství. Tajemství tak mocná, že zde v jednu chvíli narazíte jak na zuřivé orky, tak zákeřné síly Chaosu i nevypočitatelné Eldary. Do tohoto kotle přicházíte jako velitel 3. roty vesmírných mariňáků Blood Ravens. To, co se zpočátku zdá jako jednoduchá záchrana planety z rukou orků se rychle mění na snahu o vymýcení kacířství a hledání prastarých artefaktů.

Upalte kacíře!

Již intro každého přesvědčí, že grafika hraje v této hře prim. Po krátkém výcviku se můžeme vrhnout rovnou na kampaň, jejíž příběh jsem již nastínil. Jak je zvykem, bude vám podáván pomocí sekvencí v enginu hry po kapkách okolo misí. Nějaké ty zvraty můžeme očekávat i v průběhu bojů, ale snaha autorů o skvělý příběh bohužel narušuje překvapivost různých herních momentů.

   

Z tohoto jde vyloženě strach * Hromadný postup směr jatka * Drsnej boss, drsný hlášky

Mám-li se v misi utkat s velkým potomkem dinosaurů, raději bych to nevěděl předem a zážitek z jeho příchodu by byl jistě umocněn. Takto člověk celou misi očekává příchod tohoto protivníka a pak už jej „jen“ popraví. Nutno uznat, že vlastní boj s tímto netvorem nějaký ten čas zabere, ale i tak zůstává moment nechápavého překvapení nevyužit.

Všude se můžeme dočíst, že se jedná o RTS, neboli strategii v reálném čase. Právě reálný čas v mých očích hře nejvíce ublížil. Za boje máte pouze velmi omezené možnosti ovládání, většinou je tak nutno sáhnout k mohutnému útoku. A po jistých zkušenostech zjistíte, že je to nejlepší možný způsob. Vybuduj útočnou sestavu a projdi až k cíli.

Pro budování všeho potřebného nám slouží dvě suroviny. Tou první je rekvizice, se kterou si vystačíte u jednodušších staveb a většiny pěchoty. Získáváte ji časem pouhým držením strategických bodů, případně můžete přírůstek zvýšit vybudováním stanic na těchto místech. A na vyspělejší technologii, stejně jako na výrobu vozidel, budete potřebovat dostatek energie, kterou získáváte z generátorů.

Zabte mutanty!

Zmiňoval jsem se o projití k cíli, ale na rozdíl od jiných her, zde není možno hledat velkou škálu úkolů. Většina misí v kampani má jako jeden z úkolů zničení všech nepřátelských základen, takže si moc změn neužijeme. Některé mise mohou zpočátku vypadat jinak, ale vše se nějak zvrhne.

Jako příklad si vezmu hned druhou misi. Vše vypadá, že si dáme pěknou infiltraci, plížení, ostřelování nepřátel z úkrytu a podobně. Jednotka průzkumníku postupuje, nikde žádný problém. Aha, máme zničit jednoho náčelníka kmene, šup, šup a je hotovo. Překvapení nastává v zápětí, přistávají moduly s posilami a dále postupujeme hrubou silou. Tak nic, říkám si, zkusíme na této misi alespoň neúspěch, ať vidím, jak to vypadá. Restart mise, plížím se s průzkumníky, útočím na náčelníka uprostřed jeho kmene, průzkumníci umírají a … žádná změna, přistávají moduly a postupujeme dále silou, jen se mění vstupní hláška hrdiny.

   

Tebe má tak co znechucovat, hochu * Ano, opravdu je to věčí generátor * Kdopak nám dnes vyhrál?

K čemu je pak ve hře spousta možností, jak si vylepšovat jednotlivé jednotky, dávat jim různé zbraně, když vždy je potřeba jen přestát úvodní nápor protivníka a pak už jen s nejsilnějšími jednotkami projít? Od určitého momentu v misi mám tolik surovin, že si vylepším všechny jednotky a strategie kráčí stranou. Pouhý počet v útoku převálcuje protivníka a ztráty nahradíme nákupem nových. Zkušenosti pro jednotky? Na to zapomeňte, to by bylo moc obtížné.

Abych ale ukázal, jaké to ve hře je, předvedu tady průchod šestou misí. Příběh prozrazovat nebudu, ať si jej případně užijete sami, stojí za to.

MISE 6

Na počátku dostávám dvě čety mariňáků, průzkumníky a nějaké další jednotky. Na vhodné místo pro základnu se musím dostat přes menší jednotku Eldarů. Označím všechny jednotky a vrhám je vpřed. Po chvilce se nepřítel válí po zemi a já beze ztrát pokračuji. Stavím si základnu v místě se dvěma přístupy. Jednu četu mariňáků nechávám hlídat jeden z nich, zbytek jednotek vrhám druhým směrem.

Přichází mi na pomoc císařská garda a její jednotky se vydávají s mými do útoku. Prý jsou tam orkové, tak to budou hlídat. Přesouvám se ke strategickému bodu a jsem masakrován ze všech stran. Ha, čas na strategické rozhodnutí! Stáhnu se k základně a udělám si tam ze zbytku sil (celá císařská garda s dělostřelectvem) obrannou linii. Přidávám pár věží a do konce mise se o toto místo nemusím starat. Být zde počítadlo zabitých protivníků, mnozí gardisté mají čtyřmístná čísla.

Mezi tím na druhé straně jedna četa (přibližně 10 lidí) odrazila 4 vlny útoků po 20-ti útočnících. Rekvizice je málo, vydávám se tedy s touto četou vpřed. Jedna předsunutá základna Eldarů padá, v jejím středu nechávám bojovníky stát a vyrábím jim posily. Jejda, nějak jsem se nedíval a moji hrdinové jsou přepadeni ze tří stran. Kontroluji možnosti jejich záchrany, když v tom vidím, že celé toto skončilo pobitím útočníků a smrtí dvou vojáků. Klik, klik a mám je zpět.

Doplňuji kompletní útočnou sílu (4 jednotky mariňáků, 4 kráčedla) a vydávám se na další strategický bod. Protivník má posily ze všech stran, vypadá to na bitvu. A taky že ne. Posily přicházejí údolími s vodou, takže mají nižší obranu a padají bez váhání. Obětovávám strategický bod a tvořím si tak druhou neprůchodnou pozici. Pauza na čaj a dokončení všech výzkumů.

    

No není ten Chaos nádhera? * A to jste Bobíka neviděli v letu * Ano, tohle je opravdu mise 6

Ach, čaj se hodil, jak to vypadá na opevněních? Ale ne, poškrábali mi lak na obranné věži, přelakujeme a vydáváme se zase do útoku. Jedna základna protivníka padá, hned následuje další, hrneme se vpřed (no a co že je tohle práce orků). Aha, orkové vlastně stále útočí na naše původní pozice. Což takhle zničit jejich základny a zbavit se tak útoků. Vydávám se ve směru jejich příchodu a hledám základnu. Nikde není, prostě se jen tak rodí ze vzduchu. Autoři nejspíš předpokládali, že hráč si rád zabojuje a bude rád, když mu co pár minut přijde tlupa orků, která je schopna srovnat nechráněnou základnu se zemí. Ach, haha, jak vtipný moment.

Vyčištěnou oblastí prochází servitor (stavař), aby postavil budovu na novém strategickém bodě. Hmm, tak nejen orkové se zjevují ze vzduchu. Píšu si poznámku: Nahradit servitora. Mám dvě útočné skupiny a plný limit jednotek (ano, je zde limit jednotek). Surovin mám snad ještě na třicet misí, vydávám se do závěrečného útoku. Hmm, nad posledními državami nepřítele je přístupný útes. Asi by bylo vhodné mít dělostřelectvo a trochu mu počechrat obranu. Jenže dělostřelectva nemaje se vydávám do útoku čelně. Cíl mise je dojít k bodu, takže proč ne. Bodu dosaženo, ale mise nekončí. Kde mám ty cíle? Aha, zničení všech nepřátel, jasně. I přes ztrátu dvou jednotek pokračuji ještě kousek dál a ničím základnu. A kolo příběhu se otáčí dále.

Bojujte za císaře!

Klidně mě opravte, pokud se mýlím, tato hra ale dle mého názoru dobrou strategií není. Je to úžasná hra na odreagování se zábavným příběhem, plná akce a uchvacující grafiky, ale strategie to prostě není. To však nic nemění na tom, že se často budete dobře bavit, kochat se pohledem na úžasnou grafiku, smát se trefným zvukům.

V kampani se vám do rukou dostanou pouze mariňáci, v šarvátce si však můžete zkusit veškeré rasy. A kdo hrál za orky a poslouchal hlášky gretchinů (jejich stavařů), ten se bude nadosmrti smát Glumovi. Jediné co na jiných rasách zamrzí, je snad až přílišná podobnost, ale ultimátní jednotky jsou natolik rozdílné, že si svoji pozornost zaslouží.

Světlé stránky hry
  • Trefný překlad
  • Úžasná grafika
  • Perfektní zvuky
  • Zuřívá akce
Temné stránky hry
  • Veškerá RTS
  • Žádná RTS
  • Nepřehlednost bojů
  • Zvláštní obtížnost

Jedna věc naprosto dokonale umocňuje zábavnost hry samé. CD Projekt totiž lokalizoval veškeré texty hry a tak při pohledu na základnu orků hráč často odpadá smíchy od monitoru. Vostrostřelci, Věčí bouchačky, Tankáči a podobné hlášky člověka prostě dostanou. Veškerý překlad je velmi kvalitní, někomu sice nemusí sedět výraz hereze, ale opravdu je to české slovo, ač se tak nezdá. A veškeré části překladu ke hře neoddělitelně patří a dodávají jí tu pravou atmosféru.

Co říci závěrem? Neočekávejte strategii a budete potěšeni. Pokud ale hrajete Warhammer na stole, raději u něj zůstaňte. I když stejně si hru koupíte, a budete pak nadávat jako já. A nakonec se smíříte s akčností a budete se i bavit. Upalte kacíře, zabte mutanta, očistěte nečistého.

Grafika: 9/10
Hudba: 8/10
Zvuk: 9/10
Hratelnost: 7/10
Překlad: 10/10

Skvělá akce, o něco méně strategie - se skvělým dabingem k tomu.

Celkové hodnocení : 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud