Professor Layton and the Miracle Mask – pro chytré hlavy (recenze)

Profesor Layton se vrací už popáte, ale na 3DS má svoji premiéru. Záhada, zda je to podařená hra, však není těžká na uhádnutí.

Profesor Layton se přesunul z DS na 3DS, ale tohle stěhování mu nic neubralo z jeho gentlemanského šarmu. Spíš naopak. The Miracle Mask stále funguje jako chytrý mix mysteriózní adventury s logickými hádankami. Stále tu jsou nádherné animované sekvence vyprávějící příběh i dobře napsané dialogy, stále dokáže cartoonová grafika okouzlit a podmanivá hudba uchvátit. Jen povědomou hru tentokrát rozvíjí to jedno „D“ navíc, takže Layton díky 3D obrazu a výkonnějšímu hardwaru vypadá lépe než kdykoliv zatím.

Záhada tajemné masky

The Miracle Mask představuje druhý díl prequelové trilogie, což znamená, že opět zabloudíme do minulosti hlavního hrdiny.

Level 5 chytře nachystali hru tak, aby se příliš nevzpírala ani novým hráčům

I když se jedná o pokračování, Level 5 chytře nachystali hru tak, aby se příliš nevzpírala ani novým hráčům – žádné komplikované odkazy na předchozí díly, příběh funguje samostatně a nováčci o nic nepřijdou. Spíše je to ponoukne si zahrát i starší díly, aby se víc seznámili s postavami.

Příběh naši trojici hrdinů (profesor Layton a jeho pomocníci Luke a Emmy) zavede do města Monte d'Or, což je takový ekvivalent neónového Las Vegas vyrostlého v poušti. Turistické letovisko terorizuje tajemný muž s prazvláštní maskou na tváři a provádí mysteriózní kejkle, jako je třeba přeměna turistů v sochy. A profesor se svým týmem, jak jinak, musí řádění zastavit a odhalit veškerá tajemství.

Příběh jako obvykle má punc případů Sherlocka Holmese, kdy se i ty sebemagičtější prvky dokáží vysvětlit, umí zaujmout a je výborně strukturovaný. Přechody mezi kapitolami vždy pořádně napnou a donutí k další hodince hraní. A pak další… Celkově vám jich příběh sebere zhruba 15, v závislosti pochopitelně na tom, zda budete plnit všechny hádanky a jak vám to půjde od ruky.

Ještě živější svět

Herně je stále důležitá mapa, na které přecházíte z jedné lokace do druhé. Ty následně prozkoumáváte ať už pro mince pro nápovědu, sběratelské předměty, či pochopitelně samotné hádanky. Jen jejich řešením můžete pokračovat v příběhu, nicméně neplatí to pro všechny – část hádanek je nepovinná a napoprvé je třeba ani nenajdete.

Změnou v 3DS díle je – asi nepřekvapivě – převod prostředí a postav do 3D. Obraz lokace je tentokrát na horním displeji, takže objekty už neprozkoumáváte ťukáním. Místo toho pohybujete stylusem po dotekové obrazovce, čímž se hýbe ikona lupy na obrazovce horní. Jakmile najedete na aktivní místo, barva lupy se změní a můžete ťuknout. Prosté. Veteráni série si možná budou muset chvíli zvykat na nový styl, nicméně odměnou jim budiž nádherně vypadající lokace, které dokáží představit kouzlo 3D obrazu. Stejně tak trojrozměrné postavy vypadají živěji, protože více gestikulují a působí uvěřitelněji. I přes 3D si hra však zachovává svůj výtvarný styl a je to jen dobře.

Samotné hádanky jsou pak pestré a chytré, nicméně fanoušci série narazí na spoustu známých principů – je tady celá řádka výrokových hádanek, bludišť, posouvacích puzzlů a tak podobně. Hra obsahuje i pár hádanek využívajících 3D, obvykle to znamená rotovat předmětem v prostoru, ale nic extra převratného.

Samotné hádanky jsou pak pestré a chytré, nicméně fanoušci série narazí na spoustu známých principů

Zábavnější hádanky si dle mého hra nechává do pozdější části hry. Je tu i jedna pasáž, která mění herní styl. No, vlastně je jich víc, ale nebudu zbytečně prozrazovat. Hádanky jako obvykle mají několik stupňů nápověd, které si odemykáte za zmíněné mince pro nápovědu, takže nemusíte být zrovna členem Mensy, abyste hru dohráli.

Pravý gentleman nenechá hádanku nevyřešenou

Pokud si chcete nějakou hádanku zkusit, je tu pro vás demo v prohlížeči. Poslechnete si i něco herní hudby, která je podle mého úžasná. Kromě příběhových hádanek ve hře nechybí ani několik typů miniher, přičemž za nejpovedenější považuji skládání zboží do polic v obchodě, či variantu na Tamagotchi, kde se snažíte naučit hrát roztomilého králíka divadlo. A jako bonus si po celý rok od vydání hry lze každý den stáhnout jedno nové puzzle. Zábavy tak Miracle Mask nabízí dost a dost.

Professor Layton and the Miracle Mask se nesnaží nijak překopávat úspěšný koncept. Fanoušci by to asi ani nechtěli. Převod na 3DS je v podstatě spíše kosmetický – hra vypadá lépe a živěji, ale zábava zůstala. Hlavní výtkou tak může být fakt, že řádka hádanek působí už dost vyčpěle. Na druhou stranu se to asi v pátém díle dalo čekat. Přesto musím Miracle Mask jen doporučit, protože má svůj ojedinělý styl a povedených logických her není nikdy dost. Takže proč si pro jednou místo střílení nenamáhat mozek?

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Logické | puzzle adventura
Výrobce: Level 5 | Webové stránky hry