Akční filmy s Arnoldem Schwarzenegerem patřily odnepaměti k umělecky ne příliš náročnému, avšak technicky brilantně zvládnutému řemeslu. Jedním z nejvydařenějších snímků steroidního tyroláka je marťanská vědeckofantastická podívaná Total Recall. Red Faction má s tímto filmem hodně společného, čtěte dále.
Akční filmy s Arnoldem Schwarzenegerem patřily odnepaměti k umělecky ne příliš náročnému, avšak technicky brilantně zvládnutému řemeslu. Jedním z nejvydařenějších snímků steroidního tyroláka je marťanská vědeckofantastická podívaná Total Recall. Otestováním demoverze dějově spřízněné 3D akce Red Faction se můžete na vlastní kůži přesvědčit, jak zábavný život mají horníci na Marsu.Přestože Red Faction přímo nečerpá ze scénáře tohoto úspěšného scifi filmu, nápadné paralely v příběhu naznačují, odkud tvůrci brali inspiraci. To rozhodně není na škodu - snímek Paula Verhoevena z druhé poloviny osmdesátých let přinesl do zavedených schémat jednoduchých akčních braků slušnou dějovou linii, neotřelý příběh i hezké audiovizuální efekty. A podobné kvality slibuje i nová hra od společnosti Volition. V polovině srpna se na internetu objevila dlouho očekávaná PC verze hratelného dema na tuto slibnou 3D akci, která aspiruje na pokořitele Half-Lifu. Jelikož instalační soubor má přes 130 MB, všichni nejspíš neměli chuť protahovat přes přetížené linky taková kvanta dat. Tak tedy – jak Red Faction vypadá, jak se hraje, a vyplatí se vůbec stáhnout?
Celé demo se skládá z tutorialu, jedné (patrně úvodní) mise a technologickém demo módu, kde si můžete vyzkoušet účinek zbraní na skleníkové konstrukci a přilehlém okolí. Zkušení hráči se nemusí vzhledem k jednotnému ovládání tohoto typu her tutorialem zdržovat. Ukázková mise začíná okamžikem, kdy se vracíte z náročné hornické šichty z dolů na ubikace. Cestou jste svědkem konfliktu mezi horníkem a jedním z dozorců, který skončí po vašem zásahu jejich náhlou smrtí. Následný poplach zalarmuje stráže z širokého okolí, takže vám nezbude nic jiného než vzít elektrický obušek do ruky a nohy na ramena. Na útěku se postupně seznamuje se současnou situací v dolech a nakonec podle přijatých instrukcí dorazíte k výtahu, kde mise končí. Nic by se nestalo, kdyby demo bylo několikanásobně delší – takhle jste při vycházkovém tempu na konci za pár minut. Obsah inventáře se vám během hraní rozroste o pistoli s tlumičem, raketomet a nálože.
Velkým lákadlem hry je zbrusu nový engine Geo-mod, jehož vývoj provázely roztodivné zkazky o širokých možnostech vlastnoručně modelovat okolní terén. Použitými prostředky nejsou kupodivu krumpáč a lopata, ale raketomet a dálkově odpalovatelné nálože.
A nutno přiznat, že výsledek není vůbec špatný - přesto musím konstatovat, že jsem čekal ještě trochu víc. Lehkým zklamáním je především vizuální dojem. Kvalitu enginu z grafického hlediska bych ohodnotil pouze jako průměrnou, čímž nemyslím, že je špatná, pouze ničím nepřevyšuje standardní úroveň současné konkurence. Například v porovnání s téměř dva roky starým Unreal Tournamentem není patrný žádný výrazný pokrok, snad jen postavy jsou o něco detailněji vymodelované. Jinak se zdá, že Geo-mod je naprogramovaný dobře, na vypadávání textur nebo zasekávání o rohy jsem za celou dobu nenarazil. O to víc zamrzí dílčí nedostatky – tak například se z dlouhé chvíle rozhodnete rozbít všechny lampy v dohledu. Ty po pár výstřelech beze stopy zmizí ze stěny stejně záhadně jako dřevěné parkety z chánovského paneláku, avšak intenzita světla v místnosti zůstává na naprosto stejné úrovni. Dalšího zajímavého úkazu se dočkáte při testování zbrojního arzenálu u prosklené stavby v technologickém demu. Pokud se vám pomocí náloží a raketometu podaří celé podloží budovy kompletně rozmetat do okolí, vznikne na jeho místě viditelný kráter, nad kterým se náš skleník dál majestátně vznáší. Nic zásadního, ale při deklarované propracovanosti fyzikálních vlastností enginu to nepříjemně překvapí.
Tolik k technologické stránce. A jak se to celé hraje?
Vcelku dobře. Na opravdové nasátí atmosféry je ukázka příliš krátká, takže nějaké vtáhnutí do děje jako kdysi u rozsáhlého dema na Half-Life moc nehrozí. Prostředí dolů je navíc trochu jednotvárné, v plné verzi se však jistě dočkáme variabilnějších exteriérů. Naproti tomu nepřátelé bojují se slušnou porcí důmyslu a rozvahy již nyní – zdá se, že umělá inteligence protivníků bude patřit k těm lepším. Prozatím to jako celek vyznívá nadějně, i když malinko rozpačitě a nedotaženě. Nechejme se tedy překvapit - hodně bude záležet na vyváženosti a konečném dopracování všech detailů Rudé frakce.