13
Fotogalerie

Red Faction: Armageddon – frenetické zabíjení (recenze)

Že už dávno zmizely nenaskriptované a neuvěřitelně odsýpající střílečky? Nenechte se vysmát! Vrátil se král masivní destrukce.

Kapitoly článku:


Darius Mason pochází z toho rodu Masonů, toho který se nesmazatelně zapsal do historie rudé planety Mars. Svému otci však až takovou radost a čest nedělá, protože hned v úvodu hry trestuhodně selže v boji proti kultistům a odsoudí tím lidské pokolení k životu v nehostinném jeskynním systému ještě nehostinnější planety. Když po několika letech ještě omylem probudí k životu starobylé zlo(tm) ve formě nestvůrných mimozemšťanů, určitě mezi přeživšími kolonizátory příliš sympatizantů nenalezne.

 

Jenže Mason není žádný srab ani padouch, ale dobrák od kosti, který měl prostě trošičku smůlu. A vy se budete muset postarat o to, aby se v očích lidu očistil a zkázu zastavil dříve, než bude pozdě.

Na rozdíl od freeformové Guerilly sází Armageddon na podstatně lineárnější průchod hrou

Lehce klišoidní příběh se naštěstí nebojí vtipně parodovat sám sebe v mnoha narážkách a vypointovaných rozhovorech, přičemž při samotném vyprávění výrazněji klopýtne snad jen jednou.

VIDEO: 3939 'Red Faction: Armageddon - Gamers week trailer'

Jestliže jste fanoušky série Red Faction, jistě jste poznali, že Armageddon příběhově navazuje na Red Faction: Guerilla, ale to je krom destrukce prostředí a trademarkového kladiva tak jediné, co mají tyto dvě hry společného. Na rozdíl od freeformové Guerilly sází Armageddon na podstatně lineárnější průchod hrou, kde se vrací klasické levely s předem daným postupem vpřed a minimem odboček. Vývojáři se zkrátka snaží nenabízet nic, co by mohlo narušit perfektně odsýpající akci.

Lineární, ale ne svázané

Armageddon však naštěstí není další díl Call of Duty a adrenalinová jízda se nerovná skriptu za každým rohem. Nepřátelé se sice po překročení nějaké hranice prostě objeví, ale když jde o vetřelce schopné prokousávat se skálou, nějak to pochopíte. Stejně jako vám nepřijde divné, že se vetřelci líhnou z podivných vejcovitých struktur a jejich příval nepřestane do doby, než zničíte organickým marastem prorostlé budovy. Jak, kdy a proč to uděláte je ale jen na vás.

RedFactionArmageddon_01.jpg RedFactionArmageddon_02.jpg

Klidně můžete celou lokaci proběhnout skrz naskrz, nalákat na sebe houf nepřátel a pak před sebe prsknout jednu malou černou díru. Nebo můžete použít Magnet gun a házet po mutentech jejich druhy, nebo vesmírné potvory ostřelovat celými kusy staveb.

Můžete použít Magnet gun a házet po mutentech jejich druhy, nebo vesmírné potvory ostřelovat celými kusy staveb

Věřte mi, mají to rádi, a odmění se vám radostným kvičením. Anebo můžete naběhnout do houfu nepřátel a aktivovat jednu z nespočtu speciálních schopností, jako je třeba Shockwave, která bezmocné nepřátele zvedne do výšky a nechá je napospas vaší pušce či je rovnou rozdrtí o nízký strop jeskyně.

RedFactionArmageddon_03.jpg RedFactionArmageddon_04.jpg

S možnostmi však souvisí i nutnost naprogramovat aspoň trochu slušnou umělou inteligenci. A je nutno podotknout, že autorům z Volitionu se to povedlo. Místní AI by sice nedostala cenu za nejdokonalejší týmovou spolupráci ani za krytí se za překážkami, ale mutanti smysluplně postupují v houfech, skáčou po zdech a obecně se vám snaží znepříjemnit život za cenu co nejmenších ztrát. Lidští protivníci se pak vcelku slušně kryjí a jejich větší počet vám dokáže spolehlivě zatopit.

Nudit se nestihnete

Pokud se vám však běhání po vlastní ose začne drobně zajídat, nemusíte zoufat. Autoři citlivě dávkují tempo, a pokud je pěší akce moc, posadí vás do některého z mnoha přibližovadel, v jehož kokpitu můžete rozpoutat pravé peklo. Hra se tak někdy z rychlé a odsýpající akční hry promění v ještě rychlejší spektákl a dá vám na chvíli ochutnat zdánlivé nesmrtelnosti, z níž však vystřízlivíte hned poté, co vašeho obrněného miláčka zasáhnou raketometčíci, nebo jej potká jiné těžce ozbrojené vozidlo.

RedFactionArmageddon_05.jpg RedFactionArmageddon_06.jpg

Skvělého zážitku by pak rovněž nešlo dosáhnout bez citlivého střídání prostředí, kdy snad mohu prozradit, že veškerou herní dobu rozhodně nestrávíte pouze pod zemí, ale podívate se i na bouřemi sužovaný povrch Marsu. Hratelnosti to výrazně prospívá, protože venkovní prostředí jsou výrazně otevřenější a ještě více zpestřují již tak dost variabilní obsah hry.

TIP: Pečlivě procházejte úrovně a hledejte kontejnery se šrotem - s upgrady postavy je totiž nejen legrace, ale občas jsou i téměř nutné k přežití.

Okamžiky frenetické akce však citlivě střídají pomalejší momenty, kde na nervy drnkají audio deníčky různých (většinou po rychlém útoku vesmírných nestvůr mrtvých) postav. Pokud se vám v klidné a tiché pasáži atmosférou připomínající Dead Space najednou za zády objeví zneviditelňující se Wraith, máte o zábavu a zašpinění spodního prádla většinou postaráno. Jeho útok je jak se patří silný a pokud se zrovna nacházíte na zdemolovatelném schodišti, můžete se velice rychle propadnout o kus levelu nazpět, nebo rovnou skončit v temné hlubině.

Určitě si přečtěte

Články odjinud