Reportáž: Invex 2004 - jak se nám líbil?

Reportáž: Invex 2004 - jak se nám líbil?

Každý rok je tuzemský Invex neoficiálním herním svátkem roku. Distributoři prezentující aktuální tituly či tuzemské progamingové finále; to vše měla být hlavní lákadla prostorného pavilónu Z, do kterého se na počátku října hráči na brněnském výstavišti uchylují. Co však GameHall ve skutečnosti nabídla? Jak obstály konzole? A jaká je budoucnost herního veletržnictví u nás? Odpověď najdete v dnešní reportáži.

E3 nebo Game Convention. Zahraniční výstavy, jimž patří současnost a nepochybně i budoucnost herního průmyslu. U nás doma nejsme na moderní trendy herního veletržnictví zvyklí a tak je rok co rok tuzemským vrcholem všech hráčů proslulý Invex, léta se honosící titulem "největší počítačový veletrh ve Střední Evropě". Letos se brány brněnského výstaviště otevřely ve dnech 11. - 15. října, aby nám představily jeden z dalších ročníků, který se proslaví vlnou rozporuplných ohlasů. Proč? Co nás letos zaujalo a jak Invex obstál? To vám poví souhrnná reportáž tří redaktorů Doupěte, která vám Invex přiblíží ze třech různých úhlů – z pohledu PC i konzolového hráče a nezapomeneme ani na svět progamingu.

  

Brněnské výstaviště zelo v pondělí prázdnotou * Zástupci Doupěte: zleva Alan Jarrar, Martin Zavřel a Kamil Gric * První "ošahání" vystavených her

Hry a Invex - velká blamáž?

Loni jsme na Invexu zažili nevídaný šok - po létech proseb a nářků se herní koutek (klasicky zvaný GameHall) přesunul z přehuštěných prostorů pavilónu L do mnohem prostornějšího a lépe klimatizovaného "Zetka". Zasloužené pozornosti se konečně dočkal i do Čech proniknuvší svět progamingu, kterému v tuzemsku svítá na lepší časy - finále domácího Mistrovství ČR v počítačových hrách se zasloužilo o netradiční osvěžení jinak už známé atmosféry. Nad celou akcí dokonce přijal záštitu i ministr informatiky Vladimír Mlynář a tak se zdálo, že hernímu Invexu svítá na lepší časy.

Pondělní ráno (v řeči konkrétních dat v pondělí 11.10.2004) se do útrob brněnského výstaviště vydala také několikačlenná skupina Doupěte, jež se s vírou sobě vlastní znovu odhodlala spatřit vrchol domácího veletržnictví. GameHall letos již od prvopočátku působila mnohem chudším dojmem a na záplavu až nevídaného množství prostoru jsme si museli v prvních dnech zvykat - teprve ve dny určené veřejnosti se GameHall konečně naplnila, což bylo mimo jiné poznat také na čistotě podlahy. Pro Doupě byl Invex specifický také z dalšího pohledu - na našich prodejních stáncích jste si mohli zakoupit říjnové Doupě DVD za zvýhodněnou cenu a stejně jako loni, i letos jste nám obrovským zájmem zpříjemnili jinak spíše nepovedený dojem z celého veletrhu.

  

Moderátorská dvojice Medúzy byla jen jedním z lákadel hlučného stánku firmy Eurotel * Naše vydavatelství Computer Press situoval svůj hlavní stan do pavilónu V * Mafia a Hidden & Dangerous 2, dárky k celoročnímu předplatnému Doupě DVD

A na co konkrétně jste mohli v oproti loňsku chudě působící GameHall narazit? Čest domácích distributorů zachraňovaly ukázky z několika málo her (počet počítačů byl oproti loňsku znatelně nižší), z nichž se výrazněji blýsklo pouze AT Computers - právě to nám nabídlo hratelnou ukázku očekávaného hitu Zoo Tycoon 2. Krom toho byly k vidění některé hity od CD Projektu (nás zaujal zejména Warhammer) a i počítače Cenegy skrývaly některé hity posledních dnů a týdnů (mého favorita Rome: Total War či postarší, avšak pro mnohé stále lákavý Doom 3). Jako každý rok, ani letos nechyběly prezentace herních časopisů, které se v hale staraly (zejména v případě GameStaru) o velký rozruch. Nejvýraznějším se nakonec ukázal být stánek Eurotelu, který atraktivním programem (mimo jiné zde vystoupil brněnský Standa Dolínek či další vycházející hvězdičky české pop music) překonal veškeré ostatní dění; a to, přiznejme si, není pro herní pavilón zrovna dobrá vizitka.

Školy budou podporovat hraní!

Letošní Invex však nebyl pouze prezentacích her či domácím mistrovství v počítačových hrách, jehož detailní popis následuje v textu Jirky Černého – nabídnul totiž také několik zajímavostí, jež nemohu opomenout. V úterních odpoledních hodinách tak proběhla v Invexovém Press Centru tisková konference, které se zúčastnili čelní představitelé společností AMD, Electronic Arts, Progamers a Palace Cinemas. Hlavním důvodem bylo představit médiím vizi AMD Cyber School, kvůli jejíž úspěšné realizaci se výše jmenování giganti spojili. A věřte nevěřte, tentokráte nás jejich snažení mile překvapilo.

  

Kontroverzní stánek Eurotelu zel v pondělí prázdnotou * To se však změnilo s příchodem brněnské "superstar", Standy Dolínka * A svůj podíl na tom měli také hostesky

AMD Cyber School je ve své podstatě výchovně - vzdělávacím projektem, jenž má za cíl nabídnout dětem alternativu trávení volného času v podobě nenásilných počítačových her. Právě minimální míra brutality je jednou z klíčových (a nejvíce diskutovaných) podmínek a primárně se proto bude jednat především o strategické a sportovní tituly. O záštitu již byl požádán ministr informatiky ČR Vladimír Mlynář a ministryně školství Petra Buzková. Důkazem velkého zájmu škol (které mimochodem do programu samy nic investovat nemusí) je například nedávný brněnský turnaj ve Starcraftu. První města, na která se organizátoři chtějí zaměřit, jsou Praha a Brno.

Kamil Gric

InvexCup 2004

Stejně jako minulý rok, i letos zabírala progamingová sekce jednoznačně největší plochu pavilónu Z a přilákala velkou spoustu návštěvníku. Jak již bývá zvykem, řada z nich se však na místo konání dostavila z trochu jiných důvodů, než aby sledovala komentované zápasy našich předních hráčů a to kvůli reklamním předmětům. Upřímně řečeno, po drtivé kritice z loňského roku jsem očekával alespoň nějakou změnu co se způsobu moderování týče, ale bohužel marně. Za těch několik hodin, které jsem v těsné blízkosti pódia strávil, se takřka neustále ozývaly věty typu „kdo chce propisku… tričko, hrníček, tašku, klíčenku“, které mě ještě nějakou dobu děsily ve spánku. Osobně se domnívám, že tak důležitá akce jakou bezesporu MČR v počítačových hrách je, by mohla mít poněkud důstojnější průběh, než aby byla primárně soustředěna na krmení hladové lví smečky v podobě návštěvníků (převážně v pubertálním věku). Jelikož jsem nějakou dobu pracoval i v ZOO Brno, pevně doufám, že mé přirovnání je zasvěcené, vychází z praktických zkušeností biologa a jako takové tedy nikoho neurazí – ostatně kdo byl na místě, jistě dobře sám ví o čem mluvím. Ale opusťme už toto téma a vraťme se k progamingu jako takovému.

  

Martin testuje Warhammer 40.000 * O zábavu nouze opravdu nebyla * A nezapomeňte - Invex není jen o počítačových hrách

Pravděpodobně největším lákadlem pro příznivce Counter-Strike se stal prestižní turnaj Euro Cyber Cup, kterého se dle původních předpokladů mohlo zúčastnit pouze 6 špičkových týmů z Evropy, doplněných o náš domácí AMD Cyber Team a vítěze MČR. Nakonec však bylo se soupiskou ještě trochu zamícháno, české klany se objevily v elitní osmičce hned tři (kromě AMDCT také Black Trains*Me Game plus Neophyte*Intel)  a konečné pořadí na prvních pěti finančně dotovaných pozicích tedy finálně vypadalo takto:

1. místo: Team Pentagram - 10 000 USD
2. místo: a-Losers - 5000 USD
3. místo: Destination Skyline - 2500 USD
4. místo: AMD Cyber Team - 1500 USD
5. místo: xDk - 1000 USD

AMD Cyber Team pochopitelně vyhrál i finále MČR, když na mapách de_dust2 a de_nuke porazil Neophyte*Intel v poměru 25:16 a potvrdil tak pozici naší současné jedničky. Velké překvapení se naopak konalo na poli Warcraftu 3, kde favorizovaný Giacomo ve finále podlehl šestému nasazenému Hu(m4)nicovi.  Závěr turnaje Starcraft: Brood War pak proti sobě postavil SkyR.Destroyera a CDS)Gantriora – první jmenovaný neponechal nic náhodě a byl to právě on, kdo si nakonec odnesl titul mistra republiky. Další  zápasy o první a druhé místo už si projděme jen ve zkratce:

Quake 3: Aréna – Tyfoon (W) vs.  kryst-off (L) – 43:32
Vietcong – NecroRaisers (W) vs. Faster Than Light (L) – 6:5
NHL –  iPivo (w) vs. Tondinho (L) – kontumace
FIFA – Buh (w) vs. špalek (L) – 8:1
Call of Duty – uNknOwnLamaS (w) vs. Tactical Brotherhood (L) – 21:14

Není jistě bez zajímavosti, že celková dotace letošního ročníku InvexCupu dosáhla částky jednoho miliónu korun. Z toho bylo 100 000 Kč vyhrazeno na souběžně probíhající nultý ročník MČR v mobilních hrách, jehož výsledky mi bohužel v době psaní tohoto článku nejsou ještě známy. Soutěžilo se pochopitelně na mobilních telefonech Nokia-N Gage a to ve stylové kavárně SEZNAM.Cyber Café. Jak jsme vás také již informovali v našich aktualitách, nechyběly ani další významné události. Tou první se bezpochyby stalo slavnostní zahájení celého Invex Cupu spojené s herní exhibicí známých osobností mezi které se bezpochyby řadí pan ministr informatiky Vladímir Mlynář, či dvojice generálních ředitelů z TV Nova a TV Prima. Druhá pak již zmiňovaný projekt AMD Cyber School.

  

Mistrovství ČR v počítačových hrách bylo hlavním lákadlem GameHall * Reklamní předměty lákaly ze všeho nejvíce * V pondělí bylo čisto, ve středu jste se prodírali papíry a letáky

Celkově mi přišel Invex Cup 2004 oproti loňskému ročníku o něco velkolepější a díky zařazení Euro Cyber Cupu i více profesionální. Otázkou však zůstává jak si jeho organizátoři do budoucna představují propagaci široké veřejnosti, protože spoléhat na bitky o čepice vhozené do davu mi přijde spíše politováníhodné. Chaotický mi přišel taktéž výběr zápasů určených pro přímý přenos na velkoplošných panelech, které se zdály být řazené podle všeho možného, jen ne podle důležitosti. Řada hráčů si také přímo na místě i později v internetových diskusích stěžovala na značný hluk a špatné podmínky pro soustředění – nevím jestli vysunuté pódium byl až natolik dobrý napad v porovnání s rokem 2003, kdy byla většina počítačů úplně vzadu v relativně klidném prostředí. Na co si však jistě nikdo stěžovat nemohl byly vybrané hostesky v čemž mi dá jistě většina zúčastněných pánů za pravdu. Suma sumárům je stále ještě co vylepšovat a doufejme, že za rok už se alespoň některé věci posunou správnějším směrem.

Doprovodný program

Jelikož letošní Game Hall skutečně nepatřila k nejpovedenějším, měl jsem alespoň více času na různé zajímavé přednášky a workshopy. Vzhledem k faktu, že pro účast na každém z nich bych musel své redaktorské já minimálně dvakrát naklonovat, uvedu zde alespoň ty nejzajímavější. První den to byla nejspíše panelová diskuse věnovaná problematice digitálního TV vysílání na území ČR. Pokud jste ještě neměli možnost tuto technologii shlédnout na vlastní oči, rozhodně tak v nejbližší době učiňte – kvalita obrazu je oproti běžné anténě opravdu nesrovnatelná. Úterý přineslo začátek programu v Linux Hall, tentokrát věnovaného problematice migrace na open source. Středa pak byla především ve znamení Bioinformatiky II s podtitulem Metody, technologie a software, zajímavá byla též Antivirová konference a debata Mýty a fakta o Windows a Linux.

  

Na Invexu nechybělo ani AT Computers a jeho dvorní distributoři * Bára Veselá z Cenegy hýřila dobrou náladou a dokonce nám i zapózovala * Počítačové hry nebyly tím jediným, co GameHall nabídla

Chybět pochopitelně nesměly ani tradiční ankety a soutěže – v rámci Diamantového oka byla časopisem Computer jako nejlepší produkt INVEXu 2004 vyhodnocena čipová sada nVidia nForce 4 SLI. Connect coby nejkvalitnější vyhodnotil poštovní server Kerio Mailserver 6, Jak na počítač ocenění udělil laserové myši Logitech MX1000, Mobility zvolily telefon Sony Ericsson S700 a konečně magazín DIGI vybral digitální fotoaparát Canon EOS 20D. Svůj třetí ročník zažila též akce Job Fair, pomáhající všem zájemcům o pracovní posty v oblasti IT. Poslední věcí kterou chci ještě uvést a která mě osobně velmi zaujala, byla prezentace bezbariérového přístupu k internetu. Spousta z vás čtenářů si jistě neuvědomuje, že webové stránky si dnes díky moderní technologii mohou přečíst i lidé se zrakovým postižením, včetně zcela nevidomých. Jejich stánek na INVEXu 2004 v pavilónu V tak ukázal, že informace ze sítě mohou být dnes přístupné skutečně skoro každému a navíc pro webmastery se co do úpravy kódu nejedná až o natolik složitý problém (napsaný text je převáděn do zvukové formy či Brailovi abecedy). Pevně proto doufám, že takto modifikovaných stránek se bude objevovat stále více a že snad už do příštího ročníku půjde o věc relativně běžnou.

Jiří Černý

Martinův lov na konzole

Zatímco jiní šli na Invex s podivným cílem řešit chaos tlačítek na klávesnici při hraní PC her, nakupovat hry jako Red Faction 2 za 99,- Kč nebo ochutnat proslavené „invexové klobásy“, můj cíl byl docela jiný. Videohry hýbou světem a pokleknout na jedno koleno před vystavenou PStwo bylo na Invexu cílem každého pravověrného fanouška „toho pořádného hraní“. Ukončeme ale provokace za strany menšinové skupiny českých hráčů (naštěstí je nás rok od roku dvakrát tolik:-)) a řekněme si na rovinu, že nebýt Sony a jejího speciálního stánku, byl pro konzolistu Invex téměř dokonale prázdný.

  

Alan zkouší Nokii N-Gage a mě vlezla do záběru jedna z hostesek * Toužíte se projet formulí 1? Na stánku věnovaném PS2 jste měli šanci * Martin zkouší Killzone, nejočekávanější FPS v historii PS2

Naštěstí daný stánek před vchodem do Game Hall nabízel pódium se zkušeně představovanou PStwo (v jeden okamžik nás tam stálo celých pět posluchačů… ale pravda, bylo to v odborné dny) a hratelné verze Killzone a Gran Turisma 4. Obě byly pouze dema, nicméně v případě Killzone (nejočekávanější FPS v historii PS2, přezdívaná „Halo-killer“) nabízela hra dvě celé úrovně a dvě překvapivě slušné cutscény (na rozdíl od současného dema v OPS2, které ukazuje pouze malý kousek jedné úrovně a žádnou cutscénu), zatímco Gran Turismo 4 pouze určité vozy a tratě. Obě hry nicméně daly citelně najevo, že se vyplatí do nich investovat jak čas strávený čekáním ve frontě na Invexu, tak peníze po jejich dodání na pulty.

GTA: San Andreas se bohužel nekonalo a z nějakého podivného důvodu letos Microsoft vůbec nedovezl Xbox, takže ani v tomto ohledu nebylo co hrát – a o čem psát. Konzolový Invex 2004 se tak alespoň pro mne smrsknul na jeden intenzivní dvacetiminutový zážitek z války a projížďku v nejočekávanější závodní hře naší doby.

Martin Zavřel

Suma sumárum

Tak a je to za námi – letošní Invex i naše souhrnná reportáž a pohled tří redaktorů na různé oblasti herního dění, které byly situovány do blízkosti pavilónu Z. Jak tedy týden věnovaný světu počítačů a her zhodnotit a přitom neurazit? Nejen z našich poznatků vyplývá, že letošní Invex byl zejména po herní stránce pro většinu zúčastněných zklamáním – a ono to také bylo dobře patrno takřka z každého návštěvníka. Minimální zastoupení distributorů a prezentace již vyšlých (nikoliv tedy nedokončených a tudíž i zajímavějších) titulů, poloprázdná výstavní plocha, jíž překvapivě vládl hvězdami nabitý stánek společnosti Eurotel - právě takto si jistě nikdo z nás nepředstavuje jednu z mála příležitostí, jak se může herní průmysl v ČR prezentovat široké veřejnosti. Invexu v současné podobě již definitivně dochází dech a ani herní mistrovství v počítačových hrách jeho úroveň nezachránilo. Bude příští ročník lepší? Na to si budeme muset počkat až do září nadcházejícího roku. Aby si však zpět získal důvěru i zašlou slávu, bude muset přinést více, než kosmetické změny předcházejících let.

Určitě si přečtěte

Články odjinud