Sbírka titulů, které studio za svoji existenci vyprodukovalo.

Sbírka titulů, které studio za svoji existenci vyprodukovalo.

Vychází nový titul Chuchel, takže o práci rozhodně není nouze.

Vychází nový titul Chuchel, takže o práci rozhodně není nouze.

Grafický tablet Wacom Cintiq. Kreslí se přímo na obrazovku.

Grafický tablet Wacom Cintiq. Kreslí se přímo na obrazovku.

Připomíná vám to hodinu výtvarky?

Připomíná vám to hodinu výtvarky?

Studio je tímto velice originální, jak je vidět i na úspěších jejich titulů, jelikož vše začíná rukodělnou prací.

Studio je tímto velice originální, jak je vidět i na úspěších jejich titulů, jelikož vše začíná rukodělnou prací.

Ve všech třech místnostech nalezneme po zdech plakatý s vyobrazenými tituly studia.

Ve všech třech místnostech nalezneme po zdech plakatý s vyobrazenými tituly studia.

Rozpracovaný model jedné z lokací.

Rozpracovaný model jedné z lokací.

Plakát nejúspěšnějšího titulu studia Machinarium.

Plakát nejúspěšnějšího titulu studia Machinarium.

Vše začíná návrhem.

Vše začíná návrhem.

Materiál pro stavbu papírových modelů.

Materiál pro stavbu papírových modelů.

Mapování textur, vedle Oty je plotter, který pomáhá při výrobě modelů.

Mapování textur, vedle Oty je plotter, který pomáhá při výrobě modelů.

Stylová kamna do studia náramě zapadají.

Stylová kamna do studia náramě zapadají.

Banner nejnovější hry Chuchel.

Banner nejnovější hry Chuchel.

Zde vidíme zakladatele studia Jakuba Dvorského.

Zde vidíme zakladatele studia Jakuba Dvorského.

Koho pak to tu máme? Že by náš oblíbený skřítek Samorostu.

Koho pak to tu máme? Že by náš oblíbený skřítek Samorostu.

Příprava textur pro jednu z chystaných her.

Příprava textur pro jednu z chystaných her.

34
Fotogalerie

Reportáž: navštívili jsme papírové herní studio Amanita Design

Tady se začíná na papíře.

Po návštěvě populárního českého studia SCS Software míříme hned do dalšího, které se zaměřuje na úplně jiný herní žánr, a to 2D Point-and-click adventury. Obě studia však mají jednu věc společnou - originalitu a minimální konkurenci. Vše to začalo v roce 2003, kdy designér a grafik Jakub Dvorský dokončoval svoji školní práci, kterou je již trojdílný a slavný Samorost. Ten si díky velice specifickému výtvarnému stylu získal mnoho fanoušků. Téhož roku vzniká studio pod stejným názvem, jak ho známe dnes - Amanita Design

O rok později se studio postaralo o hru Rocketman pro webové stránky prestižní obuvní společnosti Nike. Tuto flashovou jednohubku, která obsahuje NBA hráče Vince Cartera a nové boty Nike, si můžete vyzkoušet na oficiálních stránkách Amanity. V roce 2005 vyšlo Samorostí pokračování, na kterém se podílel animátor Václav Blín, který se poté stal členem studia. O hudbu se postaral skladatel Tomáš Dvořák. Stejně jako v prvním díle je opět hrdinou malý bílý trpaslík, kterému mimozemšťané unesli psa a on se jej vydává zachránit.

IMG_20180308_161308.jpgIMG_20180308_161321.jpgIMG_20180308_161343.jpg

Dále následovala trojice miniher, a to The Quest for Rest pro americkou skupinu Polyphonic Spree, vzdělávací hra Questionaut pro rozhlasovou a televizní stanici BBC a nakonec abstraktní puzzle plošinovka Plachý trpaslík od Jaromíra Plachého. Všechny tyto minihry je opět možné si vyzkoušet na stránkách studia.

Pojďme se nyní vrhnout do bližších let, ve kterých studio začíná vydávat opravdu excelentní tituly a ve svém herním žánru si začíná budovat silné celosvětové jméno. V říjnu roku 2009 vyšlo dobrodružství robota Josefa ve hře Machinarium, která si drží pozici nejúspěšnějšího titulu tohoto studia. Zajímavostí této adventury je to, že hráč může používat pouze ty předměty, které jsou v dosahu hráčova avatara a není tak možná interakce s jakýmikoliv předměty v daném levelu.

IMG_20180308_151708.jpgIMG_20180308_151731.jpgIMG_20180308_151827.jpg

Machinarium bylo ve vývoji přes tři roky a financováno úsporami samotných vývojářů. Server DDWorld označil Machinarium jako 2. nejlepší hru roku 2009. Hra získala cenu Excellence in Visual Art Award na dvanáctém ročníku nezávislých her Annual Independent Games Festival. Dnes již můžeme říct, že se jednalo opravdu o trefu do černého a vám nemůžeme doporučit nic jiného, než naši dobovou recenzi hry.

Dalším počinem byla Botanicula od Jardy Plachého, o kterém jsme se zmiňovali o něco výše v rámci minihry Plachý trpaslík. Titul vyšel v roce 2012 a přinesl nám dobrodružství pěti přírodních tvorů, kteří se snaží zachránit poslední semínko svého domovského stromu před zlými bytostmi a parazity. O hudební podkres se postarala kapela DVA, která se studiem spolupracuje dodnes. Mezi úspěchy můžeme zmínit výhru na European Games Award 2012 v kategorii Nejlepší evropská adventura. Zisk prestižní ceny Red Carpet za nejlepší příběh a World Design. Na Anifilmu 2013 obdržela cenu Česká hra roku za umělecký přínos české herní tvorbě.

Odvětví adventur se začíná otřásat. Začíná rok 2016 a po dlouhých 11 letech přichází třetí pokračování Samorostu. V této sérii se tak jedná o první plnohodnotnou hru v HD grafice. Na kosmické výpravě se vydáváme prozkoumat devět planetek, na kterých poznáváme jejich divné obyvatele a hlavně rozlouskneme záhadu kouzelné flétny, která je pointou tohoto pokračování.

Portál Killscreen označuje Samorost 3 za nejlepší adventuru posledních několika let. Recenzent portálu Destructoid píše, že se možná jedná o nejkrásnější klikací adventuru, jakou kdy hrál. Vrcholem je poté domovské ocenění Česká hra roku 2016. Samorost 3 se jednoznačně stává nejúspěšnějších titulem série a prozatím druhou nejlepší hrou studia hned po Machinariu.

Jak vidíte, historie studia je skvostná. Ačkoliv nedělají vysoko rozpočtové AAA tituly, ve svých vizuálně a výtvarně pojatých adventurách jsou naprostou špičkou. Na co sáhnou, to udělají výborně. Vše to začíná na papíře a hlavně se dělá srdcem a láskou, což už v dnešní době je takřka vymřelý druh tvorby, jelikož každého zajímá především zisk.

IMG_20180308_151844.jpgIMG_20180308_151849.jpgIMG_20180308_161257.jpg

Nyní si pojďme ve zkratce popsat trojici videí, které jsme pro vás ze studia natočili.

Jako první tu máme prohlídku samotného studia, která nás provede srdcem těchto adventurních mistrů.

V prvním rozhovoru si popovídáme s Lukášem Kunce o jejich nejnovějších titulu Chuchel. Na koho tato nová adventura cílí? Jaká je příběhová linka, herní doba, či plánuje se pokračování?

Druhý rozhovor je směřován na samotné studio a kdo pověřenější by nám o tom mohl povídat, než samotný zakladatel Jakub Dvorský. Ptát se budeme na vznik a historii studia, úspěchy, vize do budoucna a nebo třeba na to, jak vznikl název Amanita Design, či co by Jakub jako zkušený herní vývojář doporučil začínajícím vývojářům. To vše a mnohem víc v tomto videu.

Závěrem bych řekl, že studia Amanita Design bychom si jako herní publikum a vlastenci měli velmi vážit, jelikož co vytváří dělají velmi dobře a ve svém oboru, a hlavně herním žánru, jsou špičkou, která naší české herní scéně rozhodně nedělá ostudu. My Amanita Design přejeme zdravý růst a spoustu dalších úspěšných let a her, jako tomu bylo do teď.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud