Reportáž z GC 2003: představení slovem i obrazem

Reportáž z GC 2003: představení slovem i obrazem

Ačkoliv se jedná teprve o druhý ročník Games Convention v Lipsku, tato herní akce nemá v Evropě obdoby. Dostavili se tentokrát víceméně všichni, kdo v herní branži něco znamenají a veletrh zahájil velkolepý koncert herní hudby, první svého druhu v Evropě. Doupě se s dojetím zúčastnilo koncertu, zdokumentovalo hry na výstave a vyslechlo německé hráčky!

Pokud si představujete, že Game Convention (dále jen GC03) je něco jako větší Invex s dražším vstupným, pak jste na velkém omylu. GC byla od začátku pojata jako obrovská výstava, která zaplní *všechny* pavilóny pouze hrami a na které najdete každou alespoň trochu významnou společnost či hru. O velikosti celé akce nemá smysl vzhledem k rozdílu našeho a německého trhu vůbec diskutovat. I když je zde zahajovací novinářský den, je akce posléze přístupná veřejnosti (narozdíl od E3 a ECTS, přičemž druhá jmenovaná je rok od roku slabší, zatímco E3 letos příjemně překvapila), takže „obyčejní civilisté“, jako jste v rámci branže vy, naši čtenáři, mají možnost si vyzkoušet všemožné připravované hry.

 

Petr Vochozka a Daniel Vávra byli na koncertě mezi VIP  v prvních řadách * Záběr na tým Squareosftu a Hellboye, testujícího německé pivo

Vzhledem k tomu, že Lipsko je odsud z naší domoviny řádově pět hodin jízdy po dálnici daleko, nemohlo Doupě na této velkolepé oslavě milovaných počítačových her i videoher chybět. V průběhu následujících tří dní vám díky tomu nabídneme reportáž z místa činu, ve které se dočtete o prvním velkolepém koncertu symfonického orchestru, který zahrál hudbu z počítačových her tak, jak ji ještě nikdo v Evropě neměl možnost slyšet (pro fanoušky Final Fantasy máme speciální povídání o týmu Squaresoftu s Nobuem Uematsuem v čele, který se akce zúčastnil), dojmech našich i obyčejných hráčů z vystavovaných nových her, další rozporuplné zprávy o humbuku okolo termínu vydání Half-Life 2, zabrousíme do života smetánky a účasti českých celebrit na scéně a ve finále nabídneme také výsledky sondy mezi německými dívkami a jejich postoj k hrám, potažmo k hrám českých vývojářů.

Německo a hry, aneb zrození GC

Ačkoliv je německý trh obrovský (často slýcháváme snad až přespříliš odvážné srovnávání např. s trhem anglickým) a hry se na něm obecně prodávají velice dobře, stále musí čelit velmi nepříjemnému problému, který začal již s prvními PC hrami a táhne se prakticky nezměněn i v dnešní pokročilé době, kdy se z her stal regulérní průmyslový trh s obratem na úrovni toho filmového nebo hudebního.

 

Odchod na konci koncertu ztížilo obležení fanoušků okolo skladatele hudby k Final Fantasy * Hlavní brána GC03

Navzdory této skutečnosti německé veřejné mínění, povzbuzováno obecně chladnou povahou našich sousedů a především nekonečně trapnými kampaněmi médií a bojovníků za „pro děti a jejich citlivou psychiku nezávadnou kulturu“ zůstává ve vztahu k hrám značně ostentativní. Začalo to před léty cenzurou a pokusem o zákaz krváků Quarrantine nebo Carmageddon - a pokračuje to dnes například nemilým tlakem na cenzuru Mafie.

 

Veletrh v Lipsku se opravdu nemusí stydět za svoji velikost * Nohy nebolely jenom mne, u vody před halou odpočívalo více lidí

To samozřejmě netrápí jenom německé herní vývojáře a distributory, ale také obchodníky a politiky, kteří jsou si vědomi zlatého potenciálu, ukrytého v herním průmyslu. Proto musel dříve nebo později vzniknout nápad na velkolepý herní veletrh, jako jsou ty v Japonsku, USA nebo Anglii. Vzhledem k absenci podobné akce v Evropě a novinářské povaze zmíněných akcí z jiných částí světa byl potenciál návštěvnosti více než slibný a především – mohlo by se konečně podařit prolomit předsudky lidí, kteří odmítají hry uznat jako plnohodnotnou moderní kulturu, plnou uměleckých děl a profesionálních výrobků pro všechny generace.

Letošní megalomanská zahajovací akce

Samotná velkolepost veletrhu a nečekaný úspěch jak z hlediska účasti vystavovatelů (3.000 loni), tak i zájmu veřejnosti (80.000 návštěvníků loňský rok) by mohly stačit k tomu, aby přesvědčily nejednoho odpůrce her. Jak ale všichni víme, zvláště důležití lidé na vysokých místech mají poněkud silnější pocity dokonalosti a neomylnosti, takže své názory a postoje jen tak nemění. Zřejmě především proto zahájili pořadatelé letošní GC akcí, která nemá v Evropě obdoby a upřímně: svojí kvalitou neměla důstojné obdoby v posledních letech nikde na světě.

 

Jedny z mnoha stánků Xboxu a Playstation 2 * Spojovací tunel mezi pavilóny

Řeč je o monumentálním koncertu, na který bylo prakticky nemožné se dostat, pokud zrovna nejste německý politik nebo významný činitel světového herního byznysu. Tedy žádná upocená (ale poctivá) a přeplněná akce s mílovými frontami, jako tomu bylo v případě loňského ročníku koncertu Final Fantasy v Japonsku. Spíš hardcore VIP akce, plná nádherně oblečených lidí (nebo maximálně nevkusně, pokud to zrovna byli mladí „výjimeční“ vývojáři maximálně úspěšných her, které poznáte podle pocitu, že jim patří svět). Samotnému koncertu předcházela mohutná „žranice“, ve které stoly plné vybraných pochoutek zaplnily několik pater koncertní budovy.

 

Far Cry, nejlepší hra na celé akci, byla v těžkém obležení návštěvníků * MGS remake pro Gamecube nemile zklamal

Na samotný koncert se podrobně podíváme v pondělním pokračování reportáže, ale vězte, že si světovou premiéru odbyla maximálně profesionální, filmová a dojemná ústřední melodie z nové Medal Of Honor: Rising Sun, dále jsme tu měli slzopudný útok na české účastníky v podobě ústřední melodie „národního“ trháku Mafia a kromě skladeb z mnoha letitých klasik akci rámovala jednoznačně nejúspěšnější hudba z Final Fantasy (úvod a závěr), na jejíž podání Českým Národním Orchestrem dohlížel sám Nobuo Uematsu, jednoznačně nejvyhledávanější osobnost celé GC03.

URGH... hry, hry, HRY!

Jistě vás zajímá především, jaké hry jsou vlastně na výstavě k vidění. Nuže, očekávaný Half-Life 2 na GC03 sice najdete, jenže... á, teď jsem si vzpomněl, že se možná divíte, proč je v logu článku právě kamenná růže: je to ozdoba před bránou výstaviště, která se s jistou nadsázkou dá brát jako symbol GC. Jasné? Nu, kde jsme to byli... aha, ten Half-Life 2. Takže můžete vychladnout, kromě již viděného videa z E3 na GC03 nebylo nic nového, pokud jde o HL2 a vzhledem k tomu, že některé internetové obchody přesunuly termín dodání hry pro ty, kdo si ji již předobjednali, ze září na prosinec, začíná se mezi hráči šířit nepříjemný pocit, že odklad se přese všechno konat bude.

 

O překvapivém videu z nové FF: Crystal Cronicles bude ještě řeč * Past na chtivé hráče v podobě krásných slečen

Za této situace jsem svoji pozornost rozdělil mezi tři aktéry: nejlépe vypadající hru, největší překvapení a očekávané české trháky. Nejlépe vypadající hrou, která se zároveň nejlépe hrála, byla nepochybně německá Far Cry. Sice nepřináší tolik nápadů, jako vytoužený HL2, ale vypadá téměř stejně dobře a hraje se jako sen. Příjemným překvapením pak byla další FPS Chrome, která podle některých prvních ohlasů neměla být kdovíco, ale přitom vypadala víc než dobře – což však kazily zbytečné chyby v herním designu (obtížnost a lineárnost, podrobněji v zítřejším článku). Zmíněné české hry byly samozřejmě Korea a UFO, obě zde byly hratelné a přitahovaly slušnou pozornost.

 

Když už se tak hezky oblékly, byla by škoda to nezvěčnit * Některé rozpravy o hrách byly skutečně emotivní

Na konzolích vzbuzoval rozporuplné pocity remake MGS pro Gamecube, šokem bylo nové video z exkluzivní Final Fantasy Crystal Cronicles pro stejný systém, které ukázalo hru v docela novém světle. O své místo více než zuřivě bojovaly kapesní konzole Nintenda a Nokie, většina návštěvníků ale dávala přednost videím ze Sims 2 nebo hratelné Medal Of Honor: Rising Sun.

Lidé slavní i obyčejní

Vzhledem k blízkosti Lipska a dynamickému českému trhu s herními vývojáři bylo na místě možné nalézt zástupce prakticky každé naší firmy, vydavatelské i distributorské. Mnohým se tak podařilo uskutečnit v atmosférickém (ale poněkud divokém) prostředí akce schůzky, na které se doma zdánlivě nedostával čas. Petr Vochozka se zástupci tvůrčího týmu Mafie vychutnával zasloužený pocit mimořádného úspěchu jak na koncertě, tak i mimo něj, jelikož Mafia byla v Německu velice úspěšná a na hlavu tvůrců se tak sypalo jedno uznání za druhým.

 

Návštěvníci po sobě kreslili ve snaze vyhrát nějakou tu hru * Chrome vypadá dobře, obzvlášť v exteriérech, Far Cry je ale o hodně hezčí a lépe se hraje

Příjemně přátelská atmosféra pak panovala mezi zástupci herních magazínů z ČR, se kterými jsem strávil pár příjemně upovídaných chvil. Zdeňka „Vreca“ Polácha z Bonuswebu poněkud bolela ruka z držení kamery, šéfredaktor Levelu Ondřej Průša zase tak tak stíhal všechny pracovní schůzky, v čemž jej podporoval kolega Lukáš Codr z oficiálního PS2 magazínu.

Jako kontrast s krátkými rozhovory slavných a veletrhem zaměstnaných jsem si udělal malou sondu mezi normálními německými hráči (a především hráčkami:-)). Překvapivé výsledky si však nechám již do zítřejšího pokračování reportáže, jelikož mi směšně nízký počet hodin, které jsem za poslední tři dny v Lipsku strávil spánkem, bere pomalu ale jistě síly. Doufám, že vás GC03 zaujala a pokud na místo nevyrážíte v rámci víkendu sami, zajdete si alespoň na Doupě pro pokračování reportáže, kde probereme hostesky, hru Terminátor 3 nebo třeba Tomb Raidera na mobilním telefonu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud