Rozhovor o Operaci Flashpoint 2 s Markem Španělem

Rozhovor o Operaci Flashpoint 2 s Markem Španělem

O nadšení, které po celém světě vzbudila Operace Flashpoint, bychom si tu mohli povídat hodiny a hodiny. Místo toho jsme raději Marka Španěla vyzpovídali ohledně jejího připravovaného pokračování. Zajímá vás, jestli se "dvojka" inspiruje úspěchem Battlefieldu? Kde se bude konflikt odehrávat? Co nového přinese? To vše se dozvíte v dnešním rozhovoru.

Marka Španěla, šéfa týmu Bohemia Interactive Studio, myslím příliš představovat nemusím - stejně jako Operaci Flashpoint, hru, která ohromila celý svět a jejíž upravená verze slouží k cvičení vojáků ve Spojených Státech. Druhý díl hry má sice do vydání ještě daleko, přesto se nám podařilo z Marka získat pár zajímavých informací o tom, jak vlastně bude druhý díl vypadat.

Doupě: Na úvod bychom se mohli vrátit k prvnímu dílu Operace Flashpoint. Hra brzy překonala hranici milion prodaných kopií - jaká je však situace dnes? Prodává se stále?

Marek Španěl: O Operaci Flashpoint je u nás i všude ve světě stále velký zájem, což nás po více než dvou letech od vydání hry velmi těší. V současnosti pracujeme na přepracované a v mnoha ohledech výrazně vylepšené verzi hry pro Xbox, která přinese Flashpoint mnoha dalším hráčům.

I datadisk Resistance byl přijat veřejností více než kladně. Prodával se stejně dobře jak by napovídala hodnocení hry?

Resistance byl úspěšný projekt, i když prodej v některých zemích za našimi očekáváními trochu  zaostal (ale někde, například u nás v České republice, naopak mile překvapil). Hardwarové nároky Resistance byly ve své době též spíše na horní hranici únosnosti, což se na prodeji asi také podepsalo. Každopádně to je zkušenost do budoucna - některé věci nebyly zvládnuty úplně ideálně a to možná i na straně propagace ze strany vydavatele, třeba epizoda s datadiskem Red Hamer, který byl vyvinutý přímo Codemasters, zřejmě mnoho lidí od koupě Resistence spíš odradila. A dodnes možná mnoho lidí netuší, co všechno Resistance do Flashpointu přinesla, přitom toho je opravdu hodně.

Spousta hráčů se hry chytla a dokázala v enginu hry opravdové divy. Jak se stavíte k spoustě map či dalších updatů připravených laickou veřejností? Podporujete je nějak?

Snažíme se je podporovat jak jen je v našich silách. Již od začátku jsme hru pojali jako otevřený systém a též jsme do hry zabudovali snadno použitelný editor misí. Postupně jsme pak vydali veškeré nástroje, které jsme použili ke tvorbě modelů a map, a i nadále se snažíme komunitu podporovat. Věříme, že práce s komunitou má dlouhodobě velkou cenu a také hodně prospěje Flashpointu 2.

Nyní už tedy k oznámenému pokračování. V čem jsou sedmdesátá léta tak jedinečná, že jste se rozhodli umístit Flashpoint 2 právě do tohoto období?

Studená válka zuřila naplno. Supervelmoci byly po zuby vyzbrojené a připravené kdykoli udeřit. Zároveň ale nikdo nebyl takový šílenec, aby rozpoutal přímé střetnutí. Tak docházelo k zástupným konfliktům v mnoha částech světa, často pod rouškou národně osvobozeneckého hnutí, ve kterých ale zpravidla rozhodovaly zájmy Sovětského svazu a Spojeným států a které tam také měřily své vojenské i politické síly a testovali, jak by případný přímý střed mohl probíhat. To samo o sobě vytváří velmi zajímavé pozadí pro hru. Důležité také je, že v té době se stále ještě válčilo spíše konvenčním způsobem - tedy žádné supermoderní technologie - což nám z hlediska designu hry vyhovuje nejvíc. Cesta dopředu k ještě modernějším kulisám byla pro nás z tohoto důvodu předem uzavřena.

  

Nejzajímavější screenshoty z testování prvního dílu - Padla * Na stotřicátém kilometru dálnice D1 se střetla čtyři vozidla

Jak se změnil (rozrostl) tým oproti původní hře?

Tým je nyní víc jak dvakrát tak velký než když jsme dokončovali Operaci Flashpoint, tedy zhruba 25 lidí. Drtivá většina členů původního týmu pracuje i na pokračování.

Na oficiálních stránkách hry oznámené tři různá bojiště (jihovýchodní Asie, střední Evropa a Afrika) svádí k myšlence, že děj bude roztříštěn do více konfliktů. Můžete k příběhu sdělit něco podrobnějšího?

Zatím ne.

Našince určitě zajímá, jestli se bude bojovat i u nás doma, v Československu?

Ano.

Jestli něčím Flashpoint ohromil svět, tak to byla neuvěřitelná volnost pohybu. Změní se v druhém díle nějak podstatně rozloha map?

Engine Flashpointu 2 nám umožní ještě větší a detailnější mapy. Volnost pohybu a vůbec herní svobodu pokládáme za jednu z nejdůležitějších věcí ve Flashpointu (a ve hrách obecně), a vzdávat se toho rozhodně nehodláme.

  

Ve válce je nejdůležitější neztrácet hlavu * Když musíš, tak musíš!

Slibujete možnost sólo akcí, velitelských povinností a ovládání bojových prostředků. Co nového Flashpoint 2 po této stránce nabídne?

V této oblasti se oproti původnímu Flashpointu o žádnou revoluci nesnažíme. Chceme, aby vše bylo věrohodnější a detailnější. Nerad bych ale nyní prozrazoval konkrétní podrobnosti, protože v této oblasti se vše ještě může dost změnit.

Bude ovládání vozidel, helikoptér a letadel spíše akčnějšího rázu jaký jsme mohli vidět třeba v Battlefieldu 1942?

I nadále jdeme vlastní cestou. Naším cílem je, aby fyzika a chování všech bojových prostředků co nejvíce odpovídalo realitě a zároveň aby byl základní model ovládání co možná nejpřístupnější všem hráčům. Na druhé straně se snažíme nezklamat ani milovníky simulátorů, kteří chtějí letadla a další techniku ve Flashpointu ovládat podobně, jak jsou zvyklí ze specializovaných simulátorů. V principu tedy navážeme na pojetí z původní hry, ale snažíme se co nejvíc vylepšit fyziku v herním světě i logiku ovládání.

Jaké bude celkové "ražení" hry. Bude se jednat opět o maximálně realistickou záležitost nebo se spíše projeví určitá zjednodušení?

Chceme, stejně jako v původním Flashpoint, dát hráči co největší pocit, že je doopravdy zapojen do moderního válečného konfliktu. Tedy maximálně realistická hra. Zároveň budeme snažit dále dotáhnou logiku ovládání tak, aby hra byla pokud možno co nejpřístupnější i úplným začátečníkům. Velká výhoda oproti prvnímu dílu je v tom, že nezačínáme z nuly. Naše vlastní několikaleté zkušenosti se hrou, stejně tak jako zkušenosti hráčů z celého světa, nám dávají možnost spoustu věcí lépe dotáhnout.

  

Obrázky z datadisku Resistance

Co nového přinese avizovaná "plná multiplayerová podpora"?

Především vše, co je nyní možné s Operací Flashpoint a Resistance po více než dvouletém vývoji. Původní  verze hry se po Internetu příliš dobře hrát nedala.  Tedy možnost hrát po LANu i Internetu ve větším počtu hráčů, včetně podpory dedikovaných serverů pod Windows i Linuxem. Z technického hlediska bude síťový kód ve Flashpointu 2 dále optimalizovaný a navíc umožní připojení k již rozehrané hře, což by mohlo síťové hraní zpřístupnit širšímu okruhu hráčů.

Jak se změní grafické zpracování hry? Máte v současné době představu o hardwarových požadavcích?

Pixel a Vertex shadery považujeme za natolik důležité nové technologie, že je v našem novém enginu budeme velmi intenzivně využívat. Z toho plyne, že hra bude téměř jistě vyžadovat GeForce 3 či jinou grafickou kartu, která má alespoň základní podporu pro pixel a vertex shadery. Bez rychlého procesoru a dostatku paměti to také nepůjde. Náš cíle je zatím asi takový, aby hra solidně běžela na 2 GHz procesoru, 256 MB RAM a GeForce 3, ale samozřejmě, čím výkonnější bude počítač, na kterém hra poběží, tím lepší zážitek z ní bude.

V jakém stádiu vývoje se hra právě nachází?

Většinu práce máme teprve před sebou, i když na hře pracujeme skoro celý rok souběžně se speciální verzí  Flashpointu pro Xbox. Již dnes je prakticky jisté, že ani příští rok hra nevyjde, protože práce je spousta a naše plány jsou velmi ambiciózní.

Kdybyste měl shrnout, v čem budou největší přednosti Operace Flashpoint 2, co by to bylo?

Flashpoint 2 přinese maximální důraz na věrné napodobení reality, mimořádně velký rozsah herních prostředí, veškerá vozidla jsou plně ovladatelná, to vše pro jednoho i více hráčů s možností tvorby vlastního obsahu pro hru. Rozsah možností ale byl velký již v původním Flashpoint, ale Flashpoint 2 půjde ještě dále. Navíc ve vyzrálejší formě a s využitím výkonu a možnosti současných počítačů.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů ve vývoji

Související informace (Operation Flashpoint 2):
Homepage hry: http://www.codemasters.com/flashpoint2, http://www.flashpoint2.com
Výrobce hry: Bohemia Interactive Studio
Distributor hry: Codemasters
Distribuce v ČR: Cenega
Předpokládané datum vydání: 2004-2005

Určitě si přečtěte

Články odjinud