Hra může být sebelepší, ovšem díky obrovskému počtu titulů, které denně vychází, může skončit zapomenuta v propadlišti dějin. Aby se tak nestalo, fungují u každé vydavatelské společnosti marketingové oddělení, které se starají o to, aby se na jejich titul nezapomnělo, ba co víc, aby postupným uvolňováním screenshotů, trailerů a demoverzí vypuklo pravé nákupní šílenství. Ano, marketingové a PR oddělení mohou za obchodní hesla, která se snaží do nebes vychválit vlastní hru a vnutit čtenářům myšlenku, že právě tato hra jest mesiášem herního průmyslu. Koneckonců je to jejich práce.
O to samé na menším českém trhu starají místní distributoři. Jejich reklamní kampaně nejsou tak velké a nejsou doprovázeny tak velkohubými slogany, a i když jejich marketingová oddělení čítají jen pár lidí, přesto je jejich práce znát. Otevřete jakýkoliv herní časopis nebo jejich webové kolegy a každou chvíli na vás vykoukne malá nebo větší reklama, kterou mají na starost právě tito lidé.
A právě proto, že se nikde příliš o jejich práci nepíše, rozhodli jsme se vyzpovídat člověka, který o dané prácí ví nejvíce, neboť ji sám zastává - Pavola Galka z CD Projektu.
Doupě: Jak jsi se vůbec dostal k práci pro CD Projekt?
P.G.: Bolo to jednoduché. Odpovedal som na inzerát v novinách (nie na internete), a vyhral som výberové konanie.
Jak takové výběrové řízení na pozici v herní firmě vypadá? Připravoval ses na něj nějak?
Odprezentoval som svoju PR prácu. Rozprával som sa s Managing Directorom CD Projekt Czech Martinom Balharom a Marketing Directorom Michalom Kicinskim. V príprave som sa venoval hlavne článkom a reklamám v hráčskych časopisoch.
Měl jsi nějaké předchozí zkušenosti s herní branží?
Nie profesionálne. Hrám sa však venujem už od doby diernych pások. Tie mi naozaj chýbajú. Malo to svoje čaro. CD sú veľmi chladné a neosobné, o DVD ani nehovorím... :) Okrem toho som absolvoval 3-mesačné školenie v ústredí CD Projektu vo Waršave.
Co ses tam tak dlouho učil?
Bolo to skôr learnig by doing. Prebral som českú agendu a fungoval som z Poľska. Rôzne špecifické situácie sme konzultovali s Marcinom Marzęckim, ktorý na mňa "dával pozor".
Jak se Ti v Polsku líbilo?
Ušlo to. Tamojší chalani sú výborný kolektív. Čo sa týka mesta, najzaujímavejší je asi Palác kultúry. Budova asi ako Kremeľ priamo v strede Varšavy. :( Bol som tam na začiatku leta a cez víkendy to všade žilo. Jediné mínus sú varšavské ceny v reštikách.
Když už jsme u toho Polska. CD Projekt je původem polská firma. Stane se z její české a slovenské odnože podobný typ distributorské společnosti co do šíře nabídky her? Ta česká je zatím spíše chudší....
Myslím si, že áno.
A kdy se tato přeměna uskuteční?
Čím skôr, tým lepšie pre českých a slovenských hráčov. :)
Tvé oficiální označení práce je "marketing specialist" - co si pod tím máme představit?
Práca osoby Marketing Specialist zahŕňa všeobecný marketing so všetkými 5P. Aj keď gro spočíva hlavne v produkt manažmente jednotlivých titulov so všetkým, čo k tomu patrí. Dúfam, že som ti to osvetlil. :)
Můžeš nám popsat svůj obvyklý pracovní den?
Ťažko to zovšeobecniť. Každá hra prechádza istými prípravnými etapami, kým sa dostane na trh. Môj deň závisí od momentálnej etapy, v ktorej sa daná hra nachádza. Začínam nočnými emailami, potom sa spolu s grafikmi venujeme DTP materiálom ku hrám, reklamám počnúc ich objednaním, cez zadanie grafikom až po dodanie materiálov. Potom sú to PR materiály - arty vo veľkom rozlíšení na cover alebo ku recenziám, screeny, informácie o hre, alfy, bety, CZ bety, prvé CZ screeny, exkluzívne materiály, rozhovory, súťaže na weboch a v časopisoch, to všetko musím niekde zohnať a následne predať ďalej v takej forme a v takom období, aby to malo význam z hľadiska českej premiéry. K tomu treba prirátať prípadné promo v supermarketoch a naše webové stránky www.cdprojekt.cz. Ešte som nevymenoval plno iných činností, na ktoré si momentálne neviem spomenúť…
Kolik lidí pracuje v marketingovém oddělení CD Projektu? Máte hry nějakým způsobem rozdělené?
Čechy a Slovensko mám na starosti ja, čiže jeden. Bolo by však nefér povedať, že všetko robím sám, jediný a najmúdrejší.. :)Je tu tím externých grafikov, ktorých pozdravujem, a určitú podporu máme z Poľska (získavanie niektorých DTP materiálov, artov, nových hier...). V rámci CD Projekt Czech sa tiež dosť dopĺňame.
Otázka na tělo - Opravdu věříš všem PR materiálům, co rozesíláš herním novinářům?:-)
Samozrejme, keby som im neveril, tak ich neposielam. Ešte sa mi nestalo, aby som nejakú hru odpísal hneď na prvý pohľad. Snažím sa v každej nájsť to dobré a vypichnúť to. Stále platí, že koľko ľudí toľko chutí. Nie všetky hry sú určené hardcore kaličom s 2-3GHz procesorom.
Často mi česká podoba našich hier vzniká priamo pod rukami, a tak to PR možno beriem osobne. :
Trávíš každý den v kanceláři nebo naopak cestuješ všude možně? Resp. kromě Invexu navštěvuješ spolu s CD Projektem i další výstavy či akce?
Nebol som na inej výstave. Väčšinou som v kancelárii.
Baví tě tvoje práce?
Baví.
Nějaká oblíbená pracovní činnost?:-)
Tu by si asi čakal "hranie hier". Bohužiaľ na to nemám čas, ako koniec koncov väčšina ľudí z branže.
Takže hry nehraješ ani ve volném čase?
Výlučne vo voľnom čase.. :)
A co tě třeba v poslední době zaujalo?
Určite to boli Iron Storm a Robin Hood.
Jak si myslíš, že jsou u nás přijímány počítačové hry?
Podľa mňa ešte stále pretrváva u širokej verejnosti názor, že hry sú plné násilia a krvi a treba pred nimi deti chrániť. Málokto ale vie, že hry vydáva napr. aj Disney a sú špeciálne vytvárané pre deti tak, aby rozvíjali hravou formou ich šikovnosť a dali im tak základnú počítačovú zručnosť.
Když někomu řekneš, že pracuješ u herní firmy, jak zareaguje?
Priatelia si myslia, že celý deň nerobím nič iné, len kalím hry.. Môj starý otec si nie je celkom istý, čo robím, ale aspoň mi verí, že to nie je nič ilegálne. :)
Věříš, že se to jednou změní a hry budou brány jako regulérní součást kultury?
Neviem. Rozhodne už teraz vidím veľké prepojenie napr. Hra - Komics - Film - Hudba - Výtvarné umenie. Je aj na vás v médiách, aby ste vysvetlili, že hry nie sú len bezduché strieľačky..
Pavol Galko
Věk: 27 Vystudoval: Ekonomická Univerzita v Bratislavě Nejoblíbenější film: Snatch Nejoblíbenější hry: Iron Storm, Colin McRae Rally Nejoblíbenější hrdina: Jánošík Nejoblíbenější postava herního průmyslu: Jon Van Caneghem (Heroes of Might and Magic) |
Jak vidíš budoucnost her?
Tipoval by som to na väčšie využitie virtuálnej reality. Podľa mňa klasickému hráčskemu vybaveniu monitor - myš - klávesnica alebo gamepad - televízor odzvoní a dočkáme sa virtuálneho sveta, kde nebudeme limitovaní fyzikou. Taký malý Matrix.
Závěrem když zvážíš všechna pro a proti, doporučil by jsi svým známým pracovat v herním průmyslu?
Určite áno. Verím, že je to business s perspektívou. Neviem však posúdiť, akým smerom hry pôjdu pri súčasnom tempe technického vývoja.
Děkuji za rozhovor.
Nie je za čo. Pozdravujem všetkých čitateľov Doupěte.