Unreal engine ještě rozhodně neřekl poslední slovo a podle současného vývoje se k tomu nechystá ještě hodně dlouho. Rune je hra na kterou se čekalo ani ne tak dlouho, jako spíše netrpělivě. Měla být duchovním dítkem rozporuplného Die by the Sword a vylepšit jeho nedostatky. Teď se podíváme, jak se jí to povedlo…
Žánr: 3D akce
Minimum: PentiumII, 64MB RAM, 3D karta
3D: Ano
Multiplayer: Ano
Výrobce: HumanHead Studios
Distributor: Gathering of Developers
Die by the Sword byla poměrně bezduchá mlátička s unikátním systémem soubojů, který byl však pro někoho moc složitý a nepřehledný. Jak se na akci patří, ani příběh nepatřil k pilířům hry. A konečně – chyběla magie. Nicméně krve bylo dost, a tak se dalo těchto pár nedostatků přehlédnout. A teď zpátky do současnosti – je tu Rune a tak na podobné nedostatky můžete směle zapomenout. A jedeme!
V roli mladého a řádně namakaného vikinga jménem Ragnar se vydáváte na strastiplnou pouť po 25 krásných levelech pomstít smrt svého otce, jejímž autorem je jakýsi záhadný Conrad. Až potud by se mohlo jednat o staré klišé, pokud… Pokud by tu také nebyla zmínka o nějakých těch severských božstvech a nadcházejícím Ragnarőku – konečné bitvě mezi bohy, jejíž čas se neúprosně blíží, neboť proradný (pravda, dalo by se o tom polemizovat…) Loki se stal hlavní příčinou smrti jistého Baldra a proto konec světa tak, jak jej známe je opět věcí velice aktuální… Ale nebojte se, jste tu ještě vy a možná se vám podaří něco málo změnit. A když vám ještě bude pomáhat samotný Odin, vládce bohů, pak se prostě dobrá věc musí podařit…
Celá příběhová linie (mimochodem nečekaně kvalitní, že by se hodila spíše pro RPGčko) se k vám dostává velice nenásilně pomocí animací během samotné hry (převážně engine animace, takže skoro nepoznáte, kdy už zase hrajete :-)). Čeká na vás i několik zajímavých zvratů, které ale (jak už je mým zvykem) nebudu prozrazovat.
Je toho vážně dost. Engine Unrealu se skutečně snaží dokázat, že ještě nepatří do starého železa, a tak je opravdu na co koukat. Voda se krásně vlní a po stěnách pobíhají odlesky loučí a magických světel, potvůrky používají skeletální modely, takže žádné předrenderované animace se nekonají a ani jejich inteligence nezaostává za grafikou. Budete procházet temnými chodbami i prostornými dómy s klenbou ztrácející se vysoko nad hlavou, zaplavete si v podzemní řece plné havěti, či můžete šplhat do výšek, kam noha člověka dosud nevkročila. Podíváte se do města i do svatyně, zkrátka rozmanitost je úžasná a design levelů jakbysmet.
Mimochodem levely jsou vážně vychytané – jejich stavba je vpravdě logická, a tak se vám nestane, že byste tu *cenzored* páčku hledali po všech čertech – jak bývá občas dobrým zvykem… Nesmíte si ale myslet, že level se tady rozumí čtyři místnosti a klíč plus nějaká ta potvora, to ne. Tady si někdo dal řádnou práci a tak na vás čeká skutečně rozsáhlý herní zážitek. Můžete sice všechno proběhnout za cca 20 hodin čistého času, ale když budete vychutnávat, tak se celá doba natáhne několikrát.
Oproti DbtS je ovládání „trošku“ jednodušší. Jedno myšítko na kryt a druhé pro útok, nicméně v kombinaci s tou či onou klávesou se útoky stávají zuřivějšími a když se vám povede nějaké to kombo, tak už se nestačíte divit. Obligátní úkroky, krčení a další se odehrávají přímo z klávesnice a je možno si je přizpůsobit obrazu svému. Klasika. Co ale už klasika není, je souboj muž proti muži/zombii atd., kde ke slovu přijde značná zručnost myší a klávesnicí, neboť tyhle bitky jsou tím, co dělá tuhle hru zajímavou. Po odehrání prvních několika soubojů vás hra pohltí a zcela uchvátí. Budete si odlákávat protivníky od stáda, abyste nemuseli používat destruktivní magii a mohli si souboje vychutnat „na férovku“ a věřte, stojí to za to (jednou jsem si asi deset minut hrál takhle se zombií, která se vyznačuje značnou neochotou umírat (vzpomněl jsem si na Highlandera :)) a neustále se zvedá a padá a zvedá a padá a…).
Jelikož se celá hra odehrává v dávné minulosti, tak k interakci s kolemjdoucími je k dispozici široká paleta chladných zbraní sekerou počínaje, kladivem a skvělým mečem konče. Samozřejmě jde i sbírat artefakty po padlých protivnících – ať už zbraně či končetiny – a tak se můžete bavit umlácením kraba klepetem jeho druha… A pak pochopitelně MAGIE!!! Není to sice až tak úžasné, jak jsme čekali, nicméně potěší. Po úrovních jsou tu a tam rozesety magické runy, po jejichž sebrání můžete aktivovat daný efekt. Run je poměrně velké množství - od ledových, které zmrazí nepřátele, a ti se po zásahu rozpadnou na tisíce kousků, až po ohnivé, díky kterým získá váš meč vlastnosti zbraně archanděla Gabriela. Efekt se také liší zbraň od zbraně, a proto nuda nehrozí. Poslední vychytávkou je pak berserk mód, který se aktivuje po krvavé inhumaci (opak exhumace :-)) určitého množství nepřátel, a to se pak dějí věci – doslova psí (trollí, zombií atd.) kusy…
To je dost rozporuplná otázka. Hudba mi z nějakého důvodu neladila a působila dost rušivě, takže jsem ji záhy vypnul a možná se tak připravil o zajímavý zážitek. Zvuky jsou jak již je standardem velmi kvalitní a prostorové, jen v kombinaci Win2000 a DirectX 8 trošku zlobily, ale první patch vše napravil. A tak si můžete nádhernou akustiku jeskyní a chodeb vychutnat na 100 procent.
Věřte, že je to Otesánek, kterému nějaké to PII 300Mhz nestačí. Na mém PII 400Mhz, 128MB RAM a 16MB Rivě se i v nejnižším rozlišení občas ďábelsky škubala, nicméně většinou při 800x600x32bit běhala „celkem“ svižně. Majitelé pomalejších strojů si budou muset odpustit vyšší rozlišení, barevnou hloubku a 44Khz zvuk – pokrok se zastavit nedá. Naopak pokud máte GeForce a příslušný hardware, pak bude váš zážitek dokonalý, protože Rune vám ukáže, jak by měla hra na vašich stojích vypadat.
Rune je čistokrevná řežba obohacená výborným příběhem a trochou té magie. Kouzel by mohlo sice být víc a mohla by být dělaná třeba systémem Dungeon Mastera, ale to už bych chtěl asi moc. Chybí mi také nějaký výraznější vývoj postavy a více adventure prvků – i když tohle je akce. A konečně hudba by se také dala vylepšit. Pokud ale máte rádi akci a líbil se vám DbtS, pak není co řešit. A pokud patříte k druhé skupině – zkuste, uvidíte, bude se vám líbit. A teď už musím končit, jdu hrát Rune…
 | Grafika: 9/10 |
Zvuky: 8/10 |
Hudba: 5/10 |
Hratelnost: 8/10 |
Hezké, strhující, krvavé a neuvěřitelně zábavné. Tečka. |
Celkové hodnocení: 8/10 |