Sacrifice – obětujete i vlastní duši

Sacrifice – obětujete i vlastní duši

Je to akce, strategie nebo RPG? Tak tuhle otázku jsem si kladl, když probíhala instalace nejnovější hry od Shiny Entertainment. Věděl jsem, že první dojmy jsou více než příznivé, ale byl jsem zvědavý, jak hra zapůsobí na mě. Teď už mám jasno nejen v žánru, ale i ve svém hodnocení – zajímá vás to? Pak vesele pokračujte.

Žánr: RTS/akce
Minimum: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 3D karta, 650 MB HDD. Doporučeno: Pentium II 450 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Shiny Entertainment
Distributor:
Interplay

Shiny Entertainment nepatří mezi neznámé firmy, dalo by se říci, že každá jejich hra byla něčím novým a s klidem v duši mohu napsat, že většinou šlo o bombu. Ať už vzpomenu na legendární M.D.K. nebo nedávný Messiah, vždycky bylo na co se dívat a hlavně čím se bavit po velice dlouhou dobu. Nicméně podle tiskových zpráv to vypadá na velký smutek okolo Shiny, protože další hry by měly vycházet výhradně na konzole (a to je škoda). Ovšem pokud bylo Sacrifice plánováno jako poslední kousek pro platformu PC, pak na Shiny budeme vzpomínat ještě hodně dlouho – a se slzou v oku.

Na stránkách vývojářů tohoto projektu se dočtete, že: Sacrifice je epická, multiplayerová, real-time, 3D strategická hra se silnými prvky RPG… Zní to krásně, ale o co vlastně jde? Začněme třeba (překvapivě :-)) příběhem – to bude ta epická část.

Věci se mají v kostce asi takhle: jako mladý čaroděj, který žije ve světě ovládaném pěti bohy, se rozhodnete právě těmhle mocným bytostem nabídnout své služby. A protože jsou zrovna „poněkud“ rozrušeni proroctvím, které mluví nejen o zničení nejen světa, ale i jejich svaté existence, tak takový návrh s radostí přijmou. Ono proroctví celkem jasně říká, že jen čtyři z nich jsou bohové a další je bytost, která na svět vypustí dávno spoutaného démona, jenž bude zkázou pro ostatní – všichni se pochopitelně tváří jako vtělení nevinnosti a tak boj může začít.

Obřad v plném prouduPokloňte se - Persephone k vám mluví

Slibovaná sopkaOltář a Manalith

A kdo vlastně bude vaším vládcem? Rozhodnutí je jen na vás – na výběr je James, bůh Země (dobrák – znáte EarthWorma Jima? Tak to je on, starající se o magii země – pod jeho taktovkou ožívají golemové a podobné potvůrky), Persephone, bohyně Života (kočka, díky níž získáte přístup k léčivé i obrané magii a druidům), Stratos, pán Vzduchu (sympaťák mající místo hlavy roztomilý balónek a k jehož doméně patří blesky a bouře), Pyro, vládce Ohně (destruktivní magie a věci typu fénix) a konečně Charnel, strážce věčného odpočinku, bůh Smrti (můj favorit, pod jehož „milým“ vedením se můžete stát mocným nekromantem).

RPG prvky – patrně volba boha a zdokonalování postavy. Na začátku každé mise se přenesete do snového světa, kde si zvolíte vašeho duchovního vůdce pro nadcházející okamžiky – není problém po misi pro Persephone věnovat svou náklonnost Charnelovi. Na základě této volby pak dostanete úkol přináležící mentalitě toho kterého boha. A pochopitelně i jednotky (o tom později) a kouzla (jako předchozí) – jsou zde nicméně některá omezení. Jednak k nejsilnějším jednotkám a magii se dostanete pouze díky loajalitě jednomu bohu po celou hru a druhak po určité době služby jedné straně moci se od vás ostatní bohové počnou odvracet.

Během hry se vaše postava bude vyvíjet podle vaší „stranické příslušnosti“ – k tomu slouží několik prvků. Hlavně zkušenost, kterou sbíráte za své úspěchy a v závislosti na ní se vám zvyšuje množství many, života, rezistence atd. Dále za úspěšnou (100%ně) misi vám je nabídnut bonus (+ k rezistenci a ostatnímu, nebo kouzlo). A konečně vaši patroni se o vás starají a vybavují vás novými jednotkami (cca 1-2 za misi) a kouzly. Pokud budete pendlovat mezi bohy jako kybernetická myška, pak ke konci sice budete mít kouzla defenzivní i ofenzivní, takže vás arzenál bude celkem cool, nicméně spíše efektní, nikoliv efektivní. Vytrvalou službou pak máte možnost získat třeba ultimátní kouzlo Death (Charnel) a vaši protivníci si doslova zatančí se Smrtí, nebo Pyrovo Volcano (bez komentáře – je někde na obrázku okolo). Pro mírné povahy pak Persephone dodává krásné kouzlíčko Charm (vaši nepřátelé se pobijí sami :-).

Stavba dokončena...Fontánka

Probíhá konverze duší (1)Konverze (2)

A teď ten zbytek – při prvním pohledu na hru zůstane většina z vás patrně nechápavě zírat a propadat panice. Ono se totiž často nevidí, aby RTS hra byla viděna typickým Tomb-Raider-like pohledem na záda vašeho čaroděje. Nicméně si jistě rychle zvyknete. Obrazovka je lemována indikátory many a zdraví, dále výběrem kouzel pro sesílání a konečně boxem na seskupené jednotky (4 x 10 stvoření). S kouzlomrskem pohybujete klasiky pomocí klávesnice, myška slouží pro výběr kouzel a ovládání potvor – označíme, seskupíme a zadáme příkaz (obrana, útok, stráž a hlavně – formace! Takže ze slabších si uděláte pomocí formace kruh osobní stráž a jde se na věc). Plus a mínus (respektive kolečko myši) zoomuje pohled a v největším zmenšení (fuj, to je ale větná stavba :-) vidíte velký kus okolí i s jednotkami a začíná to vypadat na klasické RTS (jen chci vidět počítač, který to utáhne). A ještě malý hint – pomocí ctrl-alt-shift + klávesa je možno přiřadit libovolnému kouzlu zkratku a hned je veseleji (tímto zdravím Level :-)).

Do hry se pouštíte s doslova holým pozadím a to není stav, ve kterém by se dalo něco vyhrát… Takže jako správný čaroděj si nejprve vykouzlíte vaši armádu – potvůrek je deset od každého boha a několik základních (tuším, že čtyři) a rozhodně se nejedná o tuctově vypadající běsy. Vývojáři si vyhráli a tak můžete záhy okupovat zem i vzduch a zasypávat své protivníky šípy/kameny/ohněm/hmyzem… i na dálku. Některé jednotky mají navíc zvláštní schopnosti jako oslepení, štít nebo dokonce i předstírání smrti.

Každá legrace ale něco stojí a tak i počet vašich minionů je omezen vaší zásobou duší (aneb – je třeba něco těžit a koření už bylo v Duně). Duše jsou dvojího druhu vaše, které vypadnou ze zabitých příšerek stojících na vaší straně (ty můžete rovnou sebrat) a pak duše nepřátel, které je třeba nejprve obětovat na vašem oltáři, než se k vám dobrovolně připojí. Vznikají tak nádherné souboje o duše s ostatními čaroději. K vytvoření služebníka (a pochopitelně k ostatní magii též) je třeba ještě mana. K jejímu doplňování slouží mana-fontány rozeseté po celé mapě. Není pochopitelně vhodné dovolit ostatním, aby vám kradli vaši manu (je ji sice neomezeně, ale…) a tak okolo každé fontánky musíte postavit Manalith – který manu označí jako vaši („Tady je Krakonošovo“ :-)). Tento druhý aspekt magie umožňuje třeba také teleportování či onu konverzi duší. Poslední kategorií kouzel jest kouzla pro potřeby čaroděje – zde najdeme léčení, štíty, ale i firebally, jed či onu avizovanou Smrt, či sopku.

Tvorba armádyVytvořte co chcete

Multiplayer - tady to nedopadne dobřeTy paprsky z nich dělají ochránce mé many

A o co tedy vlastně jde? Zadání se dosti různí, ale společné pro většinu misí je zničení nepřátelského kouzelníka (+ ostatní cíle). To však není jednoduché, neboť pokud je kouzelník zabit v boji (platí i o vás) opustí jeho duše tělo a letí ke svému domovskému oltáři, kde se po krátké době znovu zhmotní. Tudíž je třeba zničit oltář – k tomu slouží jedno vaše kouzlo, kterým na cizím obětišti odevzdáte svému bohu duši jednoho z vašich služebníků. Tím je váš „kolega“ zničen a jede se dále. Zatím to vypadalo dosti akčně, ale opak je také pravdou – stačí jediná strategická chybka, přijdete o duše a asi už to nerozchodíte…

Misí je ve hře sice jen deset, ale tím myslím deset unikátních úkolů za každého boha – dohromady tedy 50 úkolů ke splnění a to není málo. Gameplay se neodvážím odhadnout, ale minimálně 50 hodin to bude (tedy pokud jste superman, který projede každou misi na jeden zátah…).

Ještě poznámka – multiplayer – když se do sebe pustí 4 kouzelníci na devátém levelu s armádou čítající desítky netvorů, pak není co řešit. Prostě paráda a zábava na velmi dlouho. Při startu si vyberete příslušnost k bohu a díky tomu máte kompletní rejstřík jeho magie i stvoření – zkrátka multiplayer je multiplayer a velmi pěkně se podařil.

Závěrem ještě telegraficky: Grafika – nádherná, plně 3D, velice detailní (viz obrázky), k uzoufání náročná. Zvuk – podpora DS3D i EAX 1 i 2, hezké a skutečně perfektně prostorové, charaktery profesionálně namluvené. Hudba – u každého boha jiná a originální. Celkový dojem – po chvíli zvykání – fantastický. Prostě hra, ke které se budete stále vracet (už budu muset zrecenzovat něco vyloženě špatného, abych tady neměl pověst neobjektivního recenzenta :-). A konec. *STOP*

Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Originální mix akce, strategie a trochy RPG s jedinečným multiplayerem. Co dodat?
Celkové hodnocení: 9/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud