Na Sea of Thieves se už nějaký ten pátek čeká a jak se zdá, ještě se čekat bude. Studio Rare ale stále má naši důvěru a z toho, co ukázali během letošních konferencí, si nás získali ještě více.
Pokud jste poslední 3 roky nespali, určitě jste o Sea of Thieves slyšeli, ale i tak se sluší alespoň vysvětlit základní premisu. Jste pirát. To je všechno. Dál už je jen a jen na vás, co budete ve zdejším světě dělat. Vydáte se s ostatními hráči na dobrodružnou výpravu za pokladem, nebo budete okrádat ostatní posádky? Tohle je opravdu jen hrubý nástin toho, co všechno můžete dělat. Vývojáři postupně odhalují menší části obsahu. Loni jsme třeba viděli hlavně námořní bitvy, kdežto letos přišla řada i na průzkum pevniny a samotné hledání pokladu.
Ve finální hře by toho ale mělo být mnohonásobně více. Posádka si svoji loď bude například moci upravovat a vylepšovat dle svého gusta, hráči mohou obchodovat jak mezi sebou, tak s NPC. Takto se mohou dostat například k mapám pokladů, které, jak se zdá, budou nedostatkovým zbožím.

Důležité je říci, že ve hře není žádný HUD. Jen si můžete vyvolat menu a seznam úkolů. V tomto seznamu ale nenajdete žádné - „Udělej tohle a tomto. Dostaneš za to sud rumu.“. Ne. Vše bude napsané lehce zmateně a většinou v hádankách. Stejně tak budou zašifrované i nápovědy k tomu, kde se nachází truhla s pokladem. V ukázce jsme mohli vidět, že i z pár veršů, které měl jeden člen posádky u sebe, dokázali hráči vyčíst polohu pokladu.


Novináři na letošní E3 prožili jednu takovou výpravu za pokladem a je až s podivem, jak spolu několik lidí z odlišných částí světa dokázalo spolupracovat. Je to dáno nejen tím, že s komunikací jde všechno lépe, ale také hrálo roli to, že úkony v Sea of Thieves nevyžadují žádný extra skill. Všechno jsou to vesměs logické věci.

A takhle probíhá navigace k pokladu v Sea of Thieve
Poprvé přicházíte na palubu lodi. Co asi uděláte? Logicky je třeba vytáhnout kotvu. Ty plachty by také chtěli spustit. Ve finále se musí někdo chopit kormidla a celé plavidlo nějak mít pod kontrolou. No jo, ale kam by měl kormidelník směřovat? Od toho má přece navigátora nebo zkrátka někoho, kdo se podívá do mapy světa v podpalubí. Podle ní už je celkem snadné najít, ve kterém směru leží ostrov s pokladem.
I během samotné plavby ale musí zůstat posádka v pozoru. Někdo musí kormidelníkovi hlásit, jestli náhodou nejsou v cestě útesy, jiný se zase stará o správné směrování plachet. Přitom nikdo nemá danou pozici, takže si zkrátka stoupnete tam, kde je místo.
Kupodivu to podle ohlasů jak z E3, tak z uzavřeného alfa testu funguje velmi dobře, ať už hrajete s přáteli nebo s náhodnými hráči. Velikost posádky také není nijak daná. Závisí především na velikosti lodi. Se dvěma lidmi asi nezvládnete ukočírovat karavelu, ať se budete snažit jakkoliv. Pokud ale raději hrajete roli osamělého vlka, ani na vás vývojáři nezapomněli.

V jednom člověku si sice nebudete moci dovolit obří loď, ale zase máte tu výhodu, že nejste tak nápadní. Můžete hrát třeba roli vykradače lodí. Příležitostí k tomu bude více než dost. Vy si můžete v klidu mastit kapsu a posádka lodi se zrovna nalévá ve zdejší hospodě grogem. Také můžete těžit z událostí, které se budou náhodně odehrávat.

Vývojáři prozradili, že čas od času všichni hráči budou obeznámeni s tím, že se někde objevil po omezenou dobu dostupný poklad. Takovou šanci si samozřejmě nemůže žádná posádka nechat ujít a je to také příležitost pro sólové hráče. Zatímco bude posádka lodi pobíhat po ostrově s pokladem, vy se můžete vyřádit na její lodi. Nebo si můžete na druhou stranu počkat na okamžik, až se budou s pokladem vracet k lodi a po tom, co budou unaveni z hledání, je můžete překvapit a poklad vyfouknout.
Sea of Thieves nabízí opravdu hromadu možností, jaké vás jen ve spojitosti s pirátstvím napadnou. V posádce lodi můžete například mít svého člověka, který ve správný okamžik rozpoutá vzpouru, a vy se díky tomu zmocníte celé lodi. Hlavně ale bude záležet na hráčích, jestli budou hrát role-play, nebo to budou brát „jen“ jako hru. Když už jsme u hráčů, tak jeden server jich pojme až 99. Možná si říkáte, že je to málo, ale interakce s ostatními hráči nemá být tím hlavním. Stále jde především o hledání pokladů, střílení členů posádky z děl a v neposlední řadě pití rumu.

V souvislosti s alkoholem vývojáři prozradili, že jeho konzumace rozhodně nebude bez následků. Po pár korbelech si vaše postava bude chodit jakým směrech chce. Ještě si dáte jeden a už pořádně nevidíte na cestu, a když přeberete hodně, můžete svému druhu ve zbrani klidně pozvracet boty. To vše bude zahalené v grafickém kabátě, za který by se nemusel stydět ani kultovní Monkey Island a gameplay bude doprovázet hudba, která by jako ze světa pirátů z Karibiku vypadla.
Souhrn
Na výsledný produkt si ještě chvíli počkáme. Na podzim se alespoň podíváme do otevřené bety jak na Windows 10, tak na Xbox One. Přesné datum bety ani samotného vydání nevíme. Vývojáři ale slíbili, že na začátku příštího roku už si budeme moci světa Sea of Thieves užívat plnými doušky. Vývojáři z Rare studios mají velmi dobře nakročeno k tomu, aby se jejich nový výtvor zapsal do historie.