12
Fotogalerie

Shadows Awakening: kvalitní ARPG bez lokalizace (recenze)

Jak si vede další přírůstek slovenské rodiny Games Farm?

Plusy
Prolínání světů
Herní puzzly
Velké množství lootu
Minusy
Absence české/slovenské lokalizace
Zbytečně mnoho dialogů
Dlouhé loadingy
7  /10

Letošní podzim je po herní stránce skutečně hodně nabitý. Ani to nám však nebrání udělat si menší odbočku k titulu, který na sebe rozhodně nepoutá tolik pozornosti. Bavíme se o Shadows: Awakening, které pro tuzemské hráče může představovat velké lákadlo, neboť za jeho tvorbou stojí slovenské studio Games Farm. A rozhodně nejde o velkou neznámou. Vždyť naši východní sousedé mají ve svém portfoliu Vikings: Wolves of Midgard nebo sérii Heretic Kingdoms.

9-30-2018_8-41-57_AM.png9-30-2018_8-38-57_AM.png9-30-2018_8-39-14_AM.png9-30-2018_8-39-23_AM.png
Shadows: Awakening rozhodně nepatří mezi nejsledovanější hry podzimu

Zmíněné tituly ve své době rozhodně ostudu neudělaly a celkem s přehledem dokázaly konkurovat jiným, mnohem větším projektům podobného ražení. Proto není ani tentokrát důvod cokoli zatracovat, protože tvůrci z Games Farm už ukázali, že akční RPG opravdu umí.

Díra na trhu?

Shadows: Awakening je reprezentantem klasického izometrického ARPG žánru ve stylu legendárního Diabla. Výhodou pro Games Farm je rozhodně skutečnost, že klasické diablovky jsou tak nějak na úpadku. Přiznejme si to na rovinu, v posledních letech je herní scéna charakterizována jinými herními žánry, než akčními RPG. I z tohoto důvodu se tak otevírá prostor pro menší studia, která díky slábnoucí konkurenci můžou vyniknout.

Přiznejme si to na rovinu, v posledních letech je herní scéna charakterizována jinými herními žánry, než akčními RPG

Což však neznamená, že by Shadows: Awakening nemohlo uspět i v jiných podmínkách. Ba naopak. Hra v sobě kombinuje klasické prvky typické pro daný žánr, snaží se ovšem i o příjemnou inovaci. Dobrodružnou cestu budete začínat coby démon, tzv. Devour. S ním se budete pohybovat po temné straně, ve světě mrtvých. Ihned po krátkém tutoriálu však budete volit ještě hrdinu ze světa živých. Na výběr jsou hned tři. Po pohlcení duše vašeho hrdiny se před hráči začne otevírat příjemně vybarvené a zároveň děsivě temné vyprávění.

Během průchodu hrou jsou tak k dispozici dva herní světy. Ty se do jisté míry překrývají, oba však nabízejí jiné možnosti, předměty a nepřátele. Díky přepínání mezi temnotou a světlem tak dostáváte do rukou celkem variabilní, atraktivní a hlavně zábavnou hratelnost. Díky rozdílnému pojetí a vlastnostem démona či vašeho hrdiny, vstupuje do hry také strategické hledisko. Např. při soubojích s bossy, kteří se pohybují v obou ze zmíněných světů. Oproti tomu klasičtí nepřátelé jsou typičtí vždy pouze pro jeden z nich. Kompletní průzkum obou světů se však rozhodně vyplácí, protože herní prostředí nabízí hodně pokladů, díky kterým si výrazně usnadníte hraní.

9-30-2018_8-40-21_AM.png9-30-2018_8-39-31_AM.png9-30-2018_8-39-38_AM.png9-30-2018_8-39-54_AM.png
Hra rozhodně stojí za povšimnutí, neboť představuje kvalitně pojatou ARPG

Výběr vašeho hrdiny v počátečních fázích hraní do jisté míry ovlivňuje také samotnou herní náplň. Ne snad, že by bylo připraveno tolik herních variant, nicméně liší se minimálně jednotlivé questy. Prvotním výběrem však přehlídka herních postav rozhodně nekončí, protože Devour umí požírat duše. Průchod hrou tak čas od času umožňuje nějakou pohltit a svého hrdinu si tak zařadit do herních postav. Díky tomuto mechanismu tak můžete přepínat mezi jednotlivými bojovníky. Dohromady takto můžete naplnit až 14 herních slotů, přičemž hratelné jsou vždy maximálně čtyři. V takzvaných svatyních můžete jednotlivé postavy měnit a své hrdiny po zabití také oživovat.

Praktické dopady

Ostatně koncept propojování obou světů se vývojářům velice povedl. Nejde pouze o samoúčelnou výplň jen tak pro efekt. Mimo taktického hlediska, která oceníte zejména v boji, se připravte také na řešení řady puzzlů, které jsou bez přepínání mezi světy nevyřešitelné. Jedná se o nejrůznější rozpohybování otočných mechanismů, průchod přes nášlapné desky apod. Puzzly tak budete řešit ve světě živých, váš démon vám ovšem v temnotě poskytne nějakou tu nápovědu zvýrazněním klíčových prvků. Hádanek je opravdu dost, a přestože jsou do jisté míry založeny na podobných základech, jsou příjemným zpestřením celé hratelnosti.

Na tu se pochopitelně váží také jednotlivé RPG prvky, které jsou jistě pro Shadows: Awakening stěžejní. Celkový systém je zpracován velice detailně a nabízí velké množství možností. Jak svého hrdinu, tak démona však vylepšujete zvlášť. Díky tomu se otevírá nejen další soubor strategických možností, ale také silný bolehlav při rozhodování, do čeho chcete investovat své zkušenostní body. Mimo samotné levelování postavy dále nakupujete kouzla, která jednotlivé postavy využívají. Kouzel je k dispozici velké množství, pro každou postavu pochopitelně jedinečné. K dispozici jsou pro tyto potřeby tři sloty, jejich obsazení však lze kdykoli změnit. Systém levelování postav je tak založen na pevných základech žánru a nikterak se nevymyká.

Loot všude, kam se podíváš

Těšit se můžete na opravdu velké množství nejrůznějšího lootu, se kterým si užijete ohromné množství zábavy. Otevírat tak budete jednotlivé kobky, sarkofágy, truhly, rozbíjet vázy apod. Krom stříbrných mincí budete dále sbírat zbraně, brnění, prsteny a další serepetičky. Čas od času je třeba se probrat inventářem a vyházet nepotřebné, popřípadě prodat u obchodníka, neboť v opačném případě se váš inventář stane skutečně nepřehledným. Díky konceptu více hrdinů je správa inventáře trošku náročnější záležitostí a opět vstupuje do hry strategické hledisko.

Těšit se však můžete na opravdu velké množství nejrůznějšího lootu, se kterým si užijete ohromné množství zábavy.

Z pohledu herních mechanik je tak Shadows: Awakening vyzrálou a zábavnou hrou. To samé platí o herní náplni a jednotlivých questech. Ty jsou silně variabilní, stejně tak jako herní prostředí, které je opravdu zdařilé. Budete se pohybovat po medínách, jeskyních, pouštích, klášterech apod. Na herní prostředí se pochopitelně váží i jednotliví nepřátelé. V jeskyních se připravte na pavouky, na pouštích zase na škorpiony.

9-30-2018_8-41-58_AM.png9-30-2018_8-40-30_AM.png9-30-2018_8-41-55_AM.png9-30-2018_8-41-56_AM.png
Hlavním lákadlem je především propojení dvou světů

Příjemný je také samotný bojový systém, který je rychlý, intuitivní, efektní a efektivní zároveň. Zejména pokud se naučíte vhodně pracovat se svými hrdiny v kombinaci se spoluprací se světem mrtvých. Pochvalu jistě zaslouží také audiovizuální zpracování. Nečekejte nějaké převratné zázraky co se grafického zpracování týče, nicméně berme v úvahu, že se bavíme o izometrickém ARPG, které staví na úplně jiných základech.

Příjemný je samotný bojový systém, který je rychlý, intuitivní, efektní a efektivní zároveň.

Ve finále tak zamrzí zejména absence české či snad slovenské lokalizace, která by u podobného titulu rozhodně chybět neměla. Kdy jindy se totiž máme dočkat češtiny či slovenštiny, když ne v „domácím“ titulu. Obzvláště potom v případě silně ukecané hry. Bohužel Shadows: Awakening je někdy až zbytečně upovídané. Ano, sice kvalitně kompletně nadabované, ale někdy až přespříliš. Dlouhé a nudné dialogy tak často odvádějí pozornost od kvalitního herního zážitku. A nejinak je tomu i v případě častých a poměrně dlouhých loadingů. Na ty se připravte jak při přechodech z prostředí do prostředí, tak zejména při zabití. A nejedná se věru o krátké čekání, bohužel ne.

Verdikt

I tak je ovšem Shadows: Awakening kvalitním herním zážitkem, který hráčům připraví dlouhé hodiny poctivé zábavy po vzoru legendárního Diabla. Pokud dokážete překousnout absenci české/slovenské lokalizace, trošku více dialogů a dlouhé loadingy, rozhodně neváhejte. Naši východní sousedé z Games Farm totiž odvedli opravdu dobrou práci.

Určitě si přečtěte

Články odjinud