Protože díky liknavosti České pošty jsem jakožto předplatitel dostal 34. číslo časopisu Gamestar více než tři týdny poté, co bylo k dispozici na Invexu, můžete si teprve nyní přečíst srovnání říjnových čísel časopisů o počítačových hrách. Pokud máte rádi tabulky, čísla a slovní rozbory, nezapomeňte si tento článek přečíst.
Protože díky liknavosti České pošty jsem jakožto předplatitel dostal 34. číslo časopisu Gamestar více než tři týdny poté, co bylo k dispozici na Invexu, můžete si teprve nyní přečíst srovnání říjnových čísel časopisů o počítačových hrách.
V přehledných tabulkách naleznete objektivně zjistitelná fakta, která si samozřejmě můžete vyhodnotit sami. Přesto jsem se pokusil tyto údaje komentovat – tyto názory jsou pochopitelně čistě subjektivní a nemusí se ztotožňovat s názory ostatních čtenářů.
Díky tomu, že Gamestar vychází tradičně dříve než ostatní časopisy, setkáváte se v tomto přehledu s listopadovým číslem – Level a Score pak reprezentují čísla říjnová. Dá se však předpokládat, že podobných posunů bude ke konci roku více.


Gamestar i Score se tvrdošíjně drží označování časopisů pořadovým číslem – někdy nebývá lehké najít na obálce nebo na obalu CD měsíc a rok vydání. Takové počínání lze pochopit u nepravidelně vycházejících časopisů (např. Excalibur), u zmíněných titulů to však zaráží.
Doufám, že zde uvedené informace budou pro vás zajímavé a případně vám pomohou při rozhodování, který časopis si koupit či předplatit.
Poznámka: Časopisy jsou uvedené v abecedním pořadí.
Základní informace |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
počet stran |
100 |
132 |
132 |
cena bez CD |
- |
60 Kč |
- |
cena s CD |
150 Kč |
170 Kč |
180 Kč |
náklad |
35 000 |
55 400 |
neuveden |
Level zůstává jediným časopisem, který lze zakoupit bez CD (a tedy za podstatně nižší cenu). Bohužel i v Levelu bude tato možnost od příštího roku zrušena, takže pokud nemáte zájem o přiložená CD, zbývá vám jediná možnost – předplatné. Gamestar je nejlevnější, v přepočtu na počet stran se však jako nejvýhodnější jeví Level. Zaráží absence údaje o počtu výtisků ve Score – a to nejen v časopise, ale např. i v hodnocení renomované auditorské firmy ABC ČR.
Předplatné |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
roční s CD |
1176 Kč |
1992 Kč |
1980 Kč |
pololetní s CD |
591 Kč |
996 Kč |
1080 Kč |
čtvrtletní s CD |
297 Kč |
- |
- |
roční bez CD |
500 Kč |
480 Kč |
864 Kč |
pololetní bez CD |
- |
252 Kč |
432 Kč |
čtvrtletní bez CD |
- |
- |
- |
příplatek za doporučeně (1 číslo) |
12,50 Kč |
10 Kč |
9 Kč |
Konečně i Gamestar sáhnul k možnosti předplatit si časopis bez CD – bohužel jen na rok a za poměrně nevýhodných podmínek. Nejvýhodnější tak stále zůstává předplatné Levelu – buď 40 Kč za číslo bez CD, nebo roční předplatné s CD za sice poměrně vysokou cenu, ale s originální hrou (slušný výběr), třemi staršími čísly časopisu s CD zdarma a efektní krabicí na časopis i CD.
Pokud si ovšem chcete koupit časopis s CD jen někdy (např. kvůli plné hře či dobré demoverzi), máte v podstatě smůlu. Asi nezbývá než si časopis kupovat na stánku, či si přiložené CD sehnat od známého. Všechny tři časopisy tak vlastně čtenáře od předplatného odrazují. Situace by se vyřešila, kdyby se dalo koupit CD samostatně, to však je v našich podmínkách spíše utopií.
Gamestar přináší mírné zmatky do ročního předplatného díky plánovaným jedenácti číslům za rok. Roční předplatné pak v přepočtu na jedno číslo činí asi 107 Kč, což je více, než u pololetního či čtvrtletního předplatného. Možná by v Gamestaru měli místo termínu „roční předplatné“ používat „předplatné následujících 12 čísel“...
Jednotlivé rubriky (strany) |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
obálka |
4 |
4 |
4 |
úvodník |
1 |
1 |
1 |
obsah čísla |
2 |
2 |
2 |
obsah CD |
4 |
4 |
5 |
dopisy čtenářů |
2 |
5 |
2 |
upoutávka na příště |
1 |
1 |
3 |
soutěž |
- |
3 |
3 |
předplatné |
1 |
2 |
1 |
galerie |
- |
2 |
2 |
tématické články |
4 |
16 |
11 |
PC – novinky |
10 |
8 |
12 |
PC – preview |
6 |
6 |
16 |
PC – recenze |
29 |
20 |
29 |
PC – návody |
10 |
4 |
12 |
konzole |
1 |
9 |
- |
retro |
2 |
- |
- |
rozhovory |
- |
10 |
2 |
HW |
11 |
11 |
10 |
SW, multimédia |
1 |
- |
- |
on-line hry |
2 |
2 |
3 |
hudba, film |
1 |
4 |
4 |
ostatní články |
1 |
1 |
2 |
reklama (celostránková) |
7 |
17 |
8 |
Rozvrstvení rubrik je u všech tří hodnocených časopisů podobné. Pochválit musíme Gamestar i Score za velký rozsah recenzí a návodů, kdežto říjnový Level je v tomto ohledu mírným zklamáním. Na druhou stranu v Levelu je již tradičně velký podíl tématických článků a rozhovorů, které navíc bývají vcelku kvalitní. Potěší návrat rubriky Retro v Gamestaru. Co se týče konzolí, myslím si, že se jedná o zbytečně ztracenou část cenného prostoru v časopise.
Zastoupení rubrik (strany, %) |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
PC – novinky, preview |
16 (16%) |
14 (11%) |
28 (21%) |
PC – recenze, návody |
39 (39%) |
24 (18%) |
41 (31%) |
PC celkem |
55 (55%) |
38 (29%) |
69 (52%) |
konzole |
1 (1%) |
9 (7%) |
- |
tématické články |
4 (4%) |
16 (12%) |
11 (8%) |
HW, SW, on-line, kultura, ostatní |
22 (22%) |
46 (35%) |
34 (26%) |
redakční rubriky |
11 (11%) |
18 (14%) |
17 (13%) |
reklama celkem (včetně obálky) |
13 (13%) |
27 (20%) |
12 (9%) |
Na procentech je ještě lépe vidět, že jádro časopisu (tj. recenze a návody) je poměrně malé, a to u všech tří časopisů (u Levelu zvlášť). Dále je zřetelně patrný trend zvětšování objemu stran věnovaných předběžným informacím (novinky a preview).
Podíl redakčních rubrik je stejný a víceméně stálý u všech časopisů. „Neherní“ rubriky (i když s hrami často souvisejí – rozhovory, tématické články atd.) zabírají podstatnou část prostoru v časopise. Smeknout musíme nad marketingovými pracovníky v Levelu – podíl reklamy je na naše skrovné poměry značný.
Další informace |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
hra čísla – obálka |
Red Faction |
Evil Twin |
C&C: Renegade |
hra čísla – recenze |
Red Faction |
Evil Twin |
Madden 2002 |
počet recenzí PC |
13 |
10 |
18 |
průměrné hodnocení recenzí PC |
64% |
68% |
64% |
plakát |
- |
A3 |
A2 |
plná hra na CD |
Heart of Darkness |
Might & Magic 7 CZ |
Battle of Britain, Free Abuse, Duck Hunter |
Level stále obsahuje poměrně malý počet recenzí. Průměrné hodnocení se pohybuje u všech časopisů okolo 65%, což je vcelku rozumná hodnota (i když mírné nadhodnocování stále přetrvává a průměr sráží několik recenzí vyloženě špatných titulů). Gamestar tradičně svým čtenářům nepřináší nic navíc, příručka Extra byla v tichosti zrušena a plakát absentuje vlastně po celou dobu trvání časopisu.
Ve Score se neustále drží podivného zvyku umisťovat na obálku obrázek ze hry, která není hrou čísla (tj. není v recenzích na prvním místě, popř. nemá nejvyšší hodnocení) – v tomto případě je na obálce dokonce hra, která není recenzována vůbec.
Co se týče plných her, byl tento měsíc podstatně úrodnější než předešlé. Nejvíc bodů získává Level s legendárním Might & Magic 7, a to dokonce s českým překladem. Fanoušky leteckých simulátorů jistě potěší Battle of Britain ve Score.
Cover CD |
Gamestar 34 |
Level 10/2001 |
Score 92 |
demoverze |
439 MB |
513 MB |
478 MB |
patche |
39 MB |
9 MB |
10 MB |
trainery |
1 MB |
- |
- |
videa |
22 MB |
18 MB |
21 MB |
programy |
30 MB |
16 MB |
53 MB |
drivery |
- |
18 MB |
32 MB |
češtiny |
3 MB |
- |
3 MB |
extra |
- |
37 MB |
11 MB |
od čtenářů |
- |
22 MB |
4 MB |
celková velikost CD |
607 MB |
644 MB |
640 MB |
databáze starších čísel |
ne |
ano |
ano |
počet demoverzí na CD |
7 |
8 |
16 |
Obsahově se cover CD jednotlivých časopisů od sebe příliš neliší. Podstatnou část obsahu CD zabírají demoverze, což je koneckonců jen dobře – patche, trainery či češtiny se dají z Internetu stáhnout mnohem jednodušeji než stomegové demoverze. Zamrzí, že v Gamestaru nejsou schopni ani po třech letech vyrobit smysluplnou databázi starších čísel časopisu. Engine je u všech CD průměrný, plní svou funkci, ale neohromí ani po vizuální stránce, ani po stránce funkčnosti.
Škoda, že se na CD ve větší míře neobjevují tématické kolekce pro určitou hru či herní žánr – zřejmě se při přípravě CD na to nenajde čas. Věřím, že takové kolekce by čtenářům udělaly větší radost než jen narychlo sestavená snůška všeho možného, co Internet za poslední měsíc dal. Anebo by se mohla obnovit tradice tématických CD, které byly kdysi v Gamestaru poměrně oblíbené a úspěšné. Podle mne je to v současné internetové době jediná cesta, jak si udržet čtenáře.
Situace na českém trhu časopisů o počítačových hrách je již delší dobu prakticky stejná. Čtenáři si již většinou vybrali své oblíbené časopisy, případně dávají přednost internetovým magazínům. Kvalita jednotlivých časopisů se podle mého názoru srovnává, bohužel ale spíše směrem dolů. Protože časopisy nemají příliš velkou snahu tento stav změnit a nalákat další čtenáře (aspoň to není vidět – spíše naopak), není velká naděje, že by se současný neutěšený stav výrazně změnil – snad jedině kdyby na scénu vkročil další konkurenční časopis.