Real-time strategií z prostředí Star Treku není mnoho. Je-li jich vůbec více, Star Trek: Armada je tou nejznámější a doposud nejúspěšnější. Desítky různých lodí, množství misí, podmanivý příběh, to všechno dohromady vytvořilo jednu z dosud nejlepších strategických ST her. Na tento velkolepý úspěch se teď pokouší navázat společnost Mad Doc Software s druhým dílem. Povede se jí to? Vypadá to tak.Star Trek: Armada II se samozřejmě opět odehrává v Next Generation "oblasti" Star Treku - tedy tam, kde (nebo lépe řečeno "kdy") slavný kapitán Pickard velel své lodi USS Enterprise, NCC 1701-D a prováděl s ní a její posádkou ty nejneuvěřitelnější na ještě méně uvěřitelných místech. Příběh druhé Armady se bude, podobně jako v té první, rozvíjet v několika různých taženích - tady jsou to tři, oproti minulým čtyřem. Jsou to kampaně za Federaci, Klingony a Borgy (chybějí tedy Romulané). Celkem to bude 27 misí, tedy devět za každou z ras (společenství). Budete v nich bojovat proti Kardassianům, Romulanům, Borgům a navíc také Druhu 8472 (ne, nejsou to lidé, dnes už to vím...;). A stejně jako minule, i tentokrát bude mít každá strana naprosto odlišné jednotky, budovy, chování, strategii, diplomacii, a vůbec budou prostě úplně, úplně jiné.
Avšak tou naprosto největší změnou oproti prvnímu dílu Armady bude fakt, že celé se to bude konečně odehrávat ve SKUTEČNÉM 3D prostoru, podobně jako třeba slavný (i když žánrově o malý fousek vzdálený) Homeworld. Nebylo málo těch, kteří si stěžovali, že původní Armada je vlastně jen prostoduchou pozemní real-time strategií, která se pouze "tváří", že se odehrává ve vesmíru... Což vůbec nebylo daleko od pravdy - a přitom některé animované sekvence mezi misemi byly vyvedeny ve výborně vyhlížejícím 3D enginu, který by se určitě dal použít jako engine pro samotnou hru (možná, že právě v druhém díle jej tvůrci využili...).
Trojdimenzionální pohled bude přístupný přes zvláštní mód zvaný "taktický pohled" (vzpomínáte na různé módy pohledu u Homeworlda?). Díky "skutečnému" 3D bude také přístupná zcela nová funkce - formace (konečně! ... zde znovu a opět musím vyzdvihnout genialitu "stařičkého" Homeworlda). Bude tak možné lépe uspořádat palebnou sílu podle typů lodí, jejich schopností, a tak dále. Prostě hračičkové si určitě budou vědět rady, hard-core Trekkies budou hodiny a hodiny diskutovat nad tím, jaká formace je pro tu a tu akci nejlepší...
Když už jsem zmínil ty lodě, musím dodat, že ve ST: Armada II jich bude téměř sto, oproti neslaným nemastným 34 v jedničce. Některé třídy byly přidány, jiné upraveny. Dočkáme se tak jak klasických útočných lodí, tak i opravárenských, transportních, a jiných. Ve hlubokém temném vesmíru bude dokonce možné narazit na osamoceně putující obchodní lodě Ferengů. Bohužel nebude možné si je za jistý poplatek pronajímat jako žoldáky (což je s podivem... jeden z tvůrců druhé Armady se vyjádřil v tom smyslu, že Ferengové jsou sice hrabiví, ale NE TAK MOC hrabiví:). Budete je ale moct zajímat. Naopak výborná věc, kterou bude možné provádět, je oddělování talířové a trupové části lodí, které jsou takto stavěné (tuším, že například třída Galaxy). To už je něco skutečně "trekovského" a rozhodně to potěší. Tyto dvě sekce pak totiž mohou fungovat jako dvě zcela autonomní bojové jednotky (blaženě vzpomínám na dvě asi nejlepší epizody STNG - To nejlepší z obou světů 1 a 2... ach kdepak jsou ty časy?!).
Všechny jednotky budou mít také zcela nové vzezření a samozřejmě také velikost. U původní Armady byl problém mimo jiné i v tom, že mezi jednotkami vládl totální velikostní nepoměr. Všechny byly přibližně stejně veliké, což zdaleka neodpovídalo Star Trekovské "realitě". Například borgská krychle je totiž hned několikrát větší než jakákoliv hvězdná loď typu Enterprise (tedy třída Galaxy), nebo než Válečný pták romulanů. To by mělo být ve dvojce díky 3D zobrazení dotaženo do konce. Ještě co se týká Borgů, tak ti budou mít k dispozici například Taktickou kostku, Fúzní kostku či Taktickou fúzní kostku (gheh;) - ta poslední se bude skládat z osmi taktických/fúzních (ale nebojte se, že byste ji pak museli ničit 8x déle - jednu kostku za druhou - tak to řešeno nebude). Lodě ve druhé Armadě také konečně dostanou k dispozici warp pohon, tedy nadsvětelnou rychlost. Znalci seriálu se jistě ptají, jak že bude tento efekt na monitoru vypadat - a odpověď zní: stejně jako v televizi! Snad je u borgských krychlí prý nevypadal efekt "protažení" zrovna nejlépe, a tak u nich bude vidět pouze onen warpový záblesk.
Bohužel se zde již neobjeví lodě Dominia, známé ze série Hluboký vesmír 9 (Deep Space 9), a to kvůli jistým licenčním obtížím (licenci na DS9 Activision, který drží nad ST: Armada II vydavatelský patronát, nevlastní). Mezi další vylepšení patří třebas to, že když označíte a někam pošlete partičku průzkumných jednotek, nepoputují už všechny zcela stejným směrem, ale "rozprostřou se" - tak, aby prozkoumaly co největší prostor. Některé lodě pak budou mít také možnost střílet ze dvou zbraní najednou (například na některých screenshotech je vidět dvojitá palba z phaserů, myslím že to jsou lodě Druhu 8472). V soubojích bude konečně možné útočit na jednotlivé části lodí. Bude se tak klidně moct přihodit, že sice odstřelíte nepřátelské lodi pohonné jednotky, avšak její zbraňové systémy budou stále funkční a ona vás bude i nadále ohrožovat (ještě štěstí, že bez pohonu se přeci jen nikam nedostane a vy ji tedy budete moct docela rychle rozmetat na kousíčky - o něco horší by to bylo naopak). Dalšími subsystémy, které bude možné poškodit, jsou například senzory, štíty, a další. V tomto ohledu mají výhodu jediní Borgové - na jejich krychlích nebo koulích se poškození šíří všude rovnoměrně.
Výběr některých jednotek
Borgové – Fúzní kostka, Taktická fúzní kostka, Kostka, Taktická kostka, Koule, Asimilátor, Harmonický obránce, Pyramida, Klín, Interceptor.
Federace (třídy) – Sovereign, Galaxy, Interpid, Akira, Andor, Iwo Jima, Saber, Defiant, Venture.
Druh 8472 – Bitevní loď, Behemoth, Fregata, Křižník, Průzkumník.
S jednotkami úzce souvisí také budovy, kterých bude na třicet nových kousků, včetně speciálních výzkumných pracovišť a továren. Hvězdné stanice (respektive jedna jediná hvězdná stanice) zůstanou stejné jako v minulém díle, jen se změní jejich funkčnost, není zatím jasné jakým způsobem. Zajímavý bude jistojistě zejména Druh 8472, který je jak známo postaven na organice. Bude tedy trochu připomínat slizké Zergy ze Starcraftu - nebudou totiž jednotky a budovy vyrábět, ale měnit se v ně (prostě mutanti, jak se patří:).
Devět z deseti RTS je postaveno na těžbě minerálů a u Armady II tomu nebude jinak. K původním třem (dilitium, posádka a důstojníci) přibudou další dvě nové: kov, který se bude těžit na planetách (bohužel, matičku Zemi už nepotkáme, a o dalších planetách našeho slunečního systému se zatím také neví - většinou to tedy zřejmě budou jakési cizí "bezejmenné" kusy hlíny; ani zničit je nepůjde;) a latinium bude sbíráno v latiniových mračnech a mlhovinách (tam prý bude také možné obchodovat s ferengijskými obchodníky). Dilitium se stále bude těžit z dilitiových měsíců.
Bohužel, zatím nejsou známy naprosto žádné podrobnosti o příběhu Armady II. Původní příběh, jak si možná vzpomínáte, byl velice pěkně provedený a rozdělení do jednotlivých kampaní vskutku originální - šlo tam o jistou částici Omega, které se chtěli všichni zmocnit, protože díky ní by mohli (jak jinak) sestrojit jakousi superzbraň. Ve dvojce už Omegu nepotkáme, snad jen pouze v editoru misí a multiplayeru, kde ji bude možné umístit jako "objekt" do prostoru.
Výrazného vylepšení se mimo grafické stránky hry dočká i umělá inteligence počítače (která u jedničky, nalijme si čistého vína, NEBYLA nijak oslnivá). Nepřátelské jednotky už se snad nebudou bezhlavě vrhat do záhuby neproniknutelné obrany, alébrž se ji pokusí nejprve řádně pročistit. Navíc by se údajně měla hráčům přizpůsobovat - jednou by měla být složitější, jindy o něco snazší.
U žádné RTS dnes nesmí chybět propracovaný multiplayer a nejinak tomu bude i u Armady II. Podpora TCP/IP i IPX je samozřejmostí, osm hráčů poměrně dostačujících a módy jako King of the Hill, Capture the Flag či kooperativní hra si jistě získají své příznivce. Navíc se vývojáři právě rozmýšlejí, zda do hry zahrnou i hlasovou komunikaci (umíte si to představit? "Hej ty vole, dávej pozor, blíží ti tam eskadra krychlí!!" - ***chrrrrocht*** - "Rozumim, vysílám útočnou letku, prosimtě pošlete mi ňákou pomoc." ... :). Navíc jedině v multiplayer bude možné hrát za kteroukoliv stranu - tedy za Federaci, Klingony, Borgy a také Romulany, Kardassiany a Druh 8472.
Hardwarové nároky vypadají následovně: minimálně Celeron 266 MHz, 64 MB RAM a 8 MB DirectX 8.1 kompatibilní 3D karta. Je také teoreticky možné, že se Armada II objeví i pro Macintoshe, ovšem tato verze je zatím ve fázi jednání.
Star Trek: Armada II by se měla objevit ještě letošní vánoce (demoverze by se měla objevit přibližně ve stejné době). Zda to vývojáři stihnou, toť otázka. Věřme, že ano. Hra by se měla objevit ve stejnou dobu v Severní Americe i v Evropě.
Zajímavé stránky
Zahraniční: