Série akčních her Star Wars Battlefront patří k nejoblíbenějším hrám univerza Hvězdných válek. Když studio DICE, stojící za značkou Battlefield, ve spolupráci s Electronic Arts ohlásilo pokračování, nejedno rebelské a imperiální srdce zaplesalo. Postupně se ale z Battlefrontu od DICE vyklubalo něco trošičku jiného, než se původně očekávalo.
Tak především zamrzela informace, že Battlefront roku 2015 nebude obsahovat žádnou příběhovou část. Ze hry se tak v mžiku stala multiplayerová záležitost, ve které se nic dalšího ze světa Hvězdných válek nedovíme. Je Battlefront fiaskem nebo klenotem multiplayerových akcí? Čtěte dál.
Čistě multiplayerová záležitost
Považovat absenci singleplayerové kampaně ve hře, která se profiluje jako multiplayerová, jako nedostatek je nesmysl, nicméně povzdechu se rozhodně ubránit nemůžeme. Je to škoda, zatraceně velká škoda, protože právě příběhové hry z daleké galaxie (povzdechněme si nad Jedi Outcast a Jedi Academy) patřily a dosud patří mezi to nejlepší, co kdy budeme hrát. Ale DICE a EA již ohlásily plány na další Star Wars hry, takže se nebojíme, že by titul se silným hvězdným příběhem v příštích letech nedorazil. To jen tak na úvod, teď už pojďme k Battlefrontu samotnému.
Tutoriál vás zběžně seznámí s principy hry, mise už jsou trochu specifické
Rozcestník v hlavním menu mluví jasně – můžete se vydat do tutoriálu, jednotlivých misí či multiplayeru. Stěžejní částí je samozřejmě multiplayer, dovolíme si ale ještě pár slov ke dvěma zbývajícím položkám. Tutoriál vás zběžně seznámí s principy hry (se základním ovládáním, ale také s kormidlováním kluzáků či vznášedel, což jsou relativně zábavné prvky), mise už jsou trochu specifické. Ptáte se, jaký je jejich smysl?
Jsou v podstatě jakousi náhražkou absentující kampaně. Jednou v kůži rebelů, podruhé za jednotky impéria bojujete v lineárních misích proti umělé inteligenci, živým nepřátelům, anebo naopak po jejich boku proti AI. Soupeří se tu víceméně v globálních žebříčcích o to, kdo mapu vystřílí co nejrychleji a zároveň sebere nejvíce žetonů po mrtvých. Ale tady se rozhodně nezabavíte, ani v přítomné kooperaci.
Darth Vader proti Luku Skywalkerovi
V každé multiplayerové hře je samozřejmě nejdůležitější nabídka herních režimů, map a vůbec celkový herní systém. Star Wars Battlefront disponuje celkem 10 módy, 12 mapami a také slušnou nabídkou ikonických zbraní, vylepšovátek a kosmetických doplňků, pomocí nichž si můžete svou herní postavu přetvořit k obrazu svému.
Obecně lze k herním režimům říct, že některé jsou zábavnější a některé naopak nevyvážené, a proto i celkem frustrující. Faktem je, že některé jsou určeny pro 20, některé jen pro 8, a ty největší až pro 40 živých hráčů. Mezi ty nejlepší rozhodně patří epický Walker Assault, v němž rebelové musí prostřednictvím aktivování uplinků a Y-Wingů zničit AT-AT stroje, a Heroes vs. Villains, neboli Jediové proti zloduchům Impéria, v němž se střetnou nejen řadoví pěšáci, ale i ikoničtí zástupci obou stran jako je Han Solo, Darth Vader, Boba Fett, princezna Lea či Luke Skywalker.
Každý z hráčů může být hrdinou, neboť hra jejich obsazení generuje automaticky a náhodně. Každý ze superhrdinů má tři rozdílné speciální schopnosti. Hra končí smrtí všech hrdinů na jedné ze stran. Právě Hero vs. Villains má dokonalé kouzlo bitev Hvězdných válek – na bojišti totiž pozorujete bojující pěšáky, ale také sem tam vzduchem proplachtí Darth Vader, případně dojde k duelu se světelnými meči, a tak dále. Zkrátka lahůdka pro fanoušky jak se patří.
Za zvláštní zmínku rozhodně stojí také mód Fight Squadron, což jsou bitvy ve vzduchu. Hráči se v něm posadí do kokpitů X-Wingů, Falconů, Tie-Fighterů a dalších nezapomenutelných strojů. Letecké bitvy samotné ale příliš zábavné nejsou, nebo alespoň nás moc nebraly. Navíc úplně chybí intergalaktické souboje z předchozích dílů. Ono toho z kultovních starších dílů chybí hodně.
V Drop Zone musí tým získat pod kontrolou z nebes padající pody, přičemež jeho obdobou je Droid Run, jen s tím rozdílem, že pody jsou nahrazeny pohybujícími se droidy
Ostatní módy jsou už klasičtějšími záležitostmi. Blast je tradiční týmový deathmatch (i tak nás ale nesmírně bavil), Cargo zase Capture the Flag, který rovněž fungoval dobře. V Drop Zone musí tým získat pod kontrolou z nebes padající pody, přičemež jeho obdobou je Droid Run, jen s tím rozdílem, že pody jsou nahrazeny pohybujícími se droidy. V Supremacy pro 40 živých hráčů se týmy snaží dostat pod kontrolu území, za což získávají body. V režimu Survival hráči kooperativně odolávají nájezdům nepřátelských AI jednotek. Hero Hunt zase připomene koncept hry Evolve, neboť jeden superhrdina se v něm postaví sedmičce klasických bojovníků.
Vyjma dvou zmiňovaných režimů Star Wars: Battlefront žádný nový zásadní herní mód nepřináší. Na druhou stranu jsme až na Hero Hunt, kde má například Boba Fett díky jetpacku a sniperce až příliš navrch, neměli problém s vyvážeností. Všechno se hraje dobře a příjemně. Nemůžeme se ale ubránit pocitu, že skoro žádný režim nevybočuje ze standardu jakékoliv jiné FPS hry. A to je rozhodně škoda.
Kde je obsah?
Battlefront disponuje 12 mapami. Bojuje se na planetách Hoth, Endor, Tatooine i Sullust, přičemž na Jakku se budeme moci vydat počínaje 8. prosincem, kdy vyjde první DLC zadarmo - The Force Awakens. Naprostá většina map je parádních. Například prodírání se džunglí na Endoru vážně stojí za to!
Ale ani ty ostatní se neztratí – jsou propracované, rozsáhlé a disponují spoustou úkrytů, cestiček a míst, umožňujících dynamický a proměnlivý boj. Jsou tu ale i výjimky – kupříkladu jedna z map na písečné planetě Tatooine je brutálně malá, a tak boje na ní působí chaoticky a naprosto směšně, neboť jsou totálně zběsilé. Nestačíte se pomalu ani respawnovat a už se do vás střílí!
Ke střetům bude docházet nejen v katakombách a různých komplexech, ale i v korunách stromů na Endoru, ve spálených vulkanických kráterech na Sullustu či ve zmrzlých jeskyních Hothu. Zkrátka a dobře – až na pár výjimek jsme s mapami po stránce level designu byli maximálně spokojeni. S jejich počtem už příliš ne.
Čistě multiplayerová hra by podle nás měla mít více bojišť, protože chtě nechtě pak s nahranými hodinami nastupuje pocit stereotypu. Ani dvě mapy zdarma v chystaném Battle of Jaku DLC to nespraví, protože další lokace už budou naplno zpoplatněny, a tak si hru o moc nerozšíříte. Je otázkou, zda se vám za extra mapy bude chtít dávat další peníze, zvlášť když samotná hra je prodávána za standardní cenu.
Když už jsme se podívali na obsah Battlefrontu, pojďme se teď mrknout na herní mechanismy. Za každý match, jehož se účastníte, získáváte body. A to férově - nejvíce jich totiž dostanete za taktickou činnost, která vede k vítězství týmu – tedy za plnění úkolů, zabrání určitého území, aktivování droida a další. Asistence při zabití a samozřejmě i samotné sťaté hlavy nepřátel jsou ale také hodnoceny. Body pak můžete utratit několika způsoby.
Tím nejefektivnějším jsou samozřejmě primární a sekundární zbraně. Mezi těmi sekundárními najdete nádherné modely klasických blasterů z Hvězdných válek, u nichž oceňujeme jejich vyváženost a pestrost. Chválíme i ty sekundární, což jsou jednak zbraně samotné (ruční pistole, pulzní puška, odstřelovačka, atd.), jednak granáty (klasické, kouřové, ale i štíty) a různé power-upy, které jsou tu přítomny formou herních karet a které si můžete během hraní aktivovat. Jde například o zlepšenou přesnost míření, jetpack, rychlejší chladnutí zbraní, a další.
Třetí, a poslední, způsob útraty bodů tkví v nákupu věcí na vašeho vojáka
Se získáváním bodů jsme neměli problém, neboť fungovalo dobře a bylo i přijatelně nastaveno, takže poměrně brzo už můžete mít v rukou slušný arzenál. Třetí, a poslední, způsob útraty bodů tkví v nákupu věcí na vašeho vojáka. Můžete si navolit pohlaví, vzhled, barvu pleti, a posléze vybírat z nepřeberného množství doplňků. Jako způsob personalizace to samozřejmě funguje, hratelnost samotnou ale vzezření vaší postavy neovlivňuje.
Hratelnost a technické zpracování
Když už jsme naťukli hratelnost, pokračujme v ní. Musíme se přiznat k tomu, že během několika prvních hodin nás Star Wars: Battlefront naprosto dostal a nepustil. Dýchnul na nás totiž naprosto kouzelnou atmosférou univerza Hvězdných válek v božských 60 snímcích za sekundu, nádherným grafickým i audio zpracováním a plynulým, ničím nerušeným hraním. Hra se dobře ovládá, matchmaking je svižný, prostředí jakžtakž zničitelné, menu nabídky jsou přehledné a celkově to celé šlape jako po másle.
Po několika hodinách hraní z vás ale opadne nadšení wow efektu z opravdu překrásného vizuálního kabátku a začnete zkoumat hru samotnou. Pak jsme došli k závěru, že Battlefrontu chybí větší hloubka. Na to, že je hra koncipována jako čistě multiplayerová záležitost, absentuje nějaký výraznější motivační prvek a svým předchůdcům se nemůže rovnat už vůbec.
Jasně, většina her je jen o tom, jak dobří v ní na konci budete, to v Battlefrontu funguje a není jinak, jenže kvůli malému počtu map, které navíc vzhledem ke čtyřem prostředím vypadají všechny docela podobně, a jen dvěma opravdu zajímavým herním režimům, se stereotyp dostavuje trošičku dřív, než bychom čekali. A to je rozhodně škoda, protože po technické stránce nemáme hře co vytknout, neboť se dobře ovládá a skvěle hraje. Právě nedostatečný obsah tak bude asi tím největším negativem. Dávat dalších několik desítek $ za Season Pass nám přijde jako zlodějna (či dobře promyšlený business model), nicméně trvanlivost a znovuhratelnost titulu si jím určitě prodloužíte.
Stejně jako v předchozích dílech můžete i ve Star Wars: Battlefront kameru (skoro úplně) libovolně měnit. Otázkou však pro nás zůstává, proč třeba s Han Solem, který má v ruce pistoli, nemůžeme hrát z první osoby. U majitelů světelných mečů to chápeme, ale tady? Detail, nás ale trošičku iritoval. Třetí osoba nabízí lepší perspektivu, z té první se zase lépe míří, takže v nevýhodě nebudete ani při jedné. Stačí si vybrat tu, která vám vyhovuje více, což určitě vítáme.
Stejně zbytečné jako nemožnost hrát s hrdiny v první osobě nám občas přišlo používání dopravních prostředků. DICE si s jejich zakomponováním očividně úplně nepohrálo, a tak jejich řízení třeba na Endoru vůbec nedává smysl. Většinou končíte někde ve stromu, aniž byste se kamkoliv smysluplně dostali.
Oceňujeme takové drobnosti v hratelnosti a ovládání jako jsou nenabíjející se zbraně, namísto čehož dochází k jejich přehřívání
Oceňujeme naopak takové drobnosti v hratelnosti a ovládání jako jsou nenabíjející se zbraně, namísto čehož dochází k jejich přehřívání a následné nutnosti počkat, než vychladnou, případně ve správný čas zmáčknout akční tlačítko, a proces tak urychlit. Nebo třeba důraz na střelbu, která vyžaduje cvik, neboť i při střílení na kratší vzdálenosti musíte počítat s tím, že náboj nějakou dobu letí. Chvilku vám potrvá než si zvyknete, následný headshot ale bude dostatečným zadostiučiněním.
[gamebox Star Wars Battlefront:29042]
Star Wars: Battlefront jsou řemeslně dokonalou hrou, chybí jí ovšem hloubka a je tak ideální hrou na krátké chvilky, kterými si vyplníte čekání na ty pořádné hry. Pro fandy univerza je nutností, neboť masivní bitvy ve 40 lidech, s obřími AT-AT za zády a svištějícími střelami z blasterů jsou neopakovatelným herním zážitkem. Otázkou však zůstává poměr obsahu a ceny, jež v prospěch Battlefrontu rozhodně nemluví.