LucasArts jsou dnes již bezpochyby legendární společností. Jejich adventury (Full Throttle, Monkey Island a další) jsou klenoty svého žánru. Vesmírné simulátory (X-Wing, TIE-Fighter) jako jediné dokáží alespoň částečně napodobit atmosféru Hvězdných Válek. Akční 3D střílečky (Dark Forces, Jedi Knight) vám zase umožňují utkat se s imperiálními vojsky tváří v tvář v dokonalém zpracování. Jenom ty strategie, ty u LucasArts pokulhávají. Vzpomeňme naprosto odstrašující Force Commander, který zcela propadl, nebo o něco méně hrozný, stále však docela průměrný Rebellion. Protože jsou u LucasArts lidé chytří, uvědomili si, že takhle to dál nepůjde a rozhodli se pro asi jedinou schůdnou (a přiměřeně drahou) cestu - licencování časem již prověřeného strategického enginu. V tomto případě se jedná o engine Age of Empires 2: The Age of Kings od Ensemble Studios. Pravda, není to žádný nejnovější kousek, ale své poslání plní dokonale - vždyť kdo z vás nepovažuje AoE2 za jednu z nejlepších realtime strategií posledních let (skalní příznivci Starcraftu se hlásit nemusejí;)?
Cheaty TARKIN - zničí všechny nepřátele FORCEFOOD - přidá 1000 jídla FORCENOVA - přidá 1000 novy FORCECARBON - přidá 1000 karbonu FORCEORE - přidá 1000 rudy FORCEBUILD - vyrobí cokoliv okamžitě FORCEEXPLORE - odhalí celou mapu FORCESIGHT - vypne Fog of War DARKSIDE# - zničí hráče číslo # |
Battlegrounds vlastně stojí i padají na enginu AoE2. Tedy hlavně stojí, samozřejmě. To padání je spíše podružné, i když jak pro koho. V zásadě jde o tohle: SW: GB jsou AoE2 převlečené za Star Wars. Téměř všechno, vyjma grafiky, ras, příběhu, kampaní a vlastností jednotek a budov, je zde stejné. A právě singleplayerové kampaně, to je základ celých Galactic Battlegrounds. Celkem je jich šest včetně jedné tréninkové. Ale o nich až za chvíli.
Pokud jste od nových Star Wars čekali cokoliv jiného než naprosto klasickou realtime strategii, hodně jste se zmýlili. Nic jiného totiž SW: GB není. Nabídka je silně ovlivněna právě původem, ze kterého vychází, tedy AoE2. Tak tedy máme tu šest unikátních civilizací - každá s vlastním vzhledem, jednotkami, budovami, výhodami a nevýhodami. Navíc, opět podobně jako v AoE2, každá má svou vlastní unikátní jednotku. Čtyři technologické úrovně jsou ekvivalentní čtyřem věkům v AoE2. Resource management je založen na těžbě nova krystalů, karbonu a rudy (dřevo, zlato, kámen). Navíc budete potřebovat potravu pro své vojáky, takže "farmy" budou nutností. Ačkoliv se po grafické stránce jednotlivé civilizace liší, funkce většiny budov je téměř identická.
Kampaň 1. - Trénink
Zde si prozkoušíte vše, co GB nabízejí. Pro stařešiny, kteří za sebou mají už první díl AoE a alespoň částečně se vyznají ve světě Star Wars je tohle zcela zbytečné, ačkoliv nevylučuji, že je možné se zde naučit některé užitečné fígle.
Kampaň 2. - OOM-9
Druhá kampaň představuje invazi Obchodní federace na planetu Naboo v celé její kráse i zrůdnosti. Nejprve podivná blokáda, a později… nu však to znáte sami. Samotná Obchodní federace je meziplanetární sdružení obchodníků, které se časem stalo natolik silným, že bylo si dokázalo vybudovat svou vlastní armádu, sestávající zejména z robotických jednotek. Obchodníci jsou totiž jak známo příliš zbabělí, než aby se boje zúčastňovali sami, a tak do bitev posílají své umělé zástupce. Všechny jednotky této "rasy" jsou tedy umělého původu, takže jim nemusíte budovat žádné příbytky, což je výhoda. Na druhou stranu nevýhodou této strany jsou poněkud pomalejší droidové pro sběr karbonu. V zásadě se výzbroj OF velmi podobá Imperiální armádě.
Naproti tomu výzbroj Království Naboo trochu připomíná Rebely. Ačkoliv se jedná o mírumilovné království, jejich armáda je silná a technologicky vyspělá. Bonus spočívá v rychlejší těžbě nova krystalů.
Kampaň 3. - Boss Nass
Odehrává se tisíce let před invazí Obchodní federace na planetu Naboo. Civilizací, o kterou se zde bude jednat, jsou tentokrát Gungané (alias rasa, ze které pochází ten šmejd Jar-Jar). V té době byli ještě roztroušenými kmeny, avšak objevuje se vůdce, který by je rád spojil v jednu velkou civilizaci - jeho jméno je Gallo. Ani on se však nevyhne boji s Obchodní federací.
Světlé stránky hry |
- obsáhlá encyklopedie
- roztomilá grafika
- výborné, atmosférické přenesení reálných bitev ze Star Wars do počítačového prostředí
|
Temné stránky hry |
- dnes již poněkud zastaralý AoE2 engine
- málo originálních prvků
- temní Jediové :)
|
Civilizace Gunganů je, ač tak nevypadá, na poměrně vysokém stupni technologického vývoje. Zejména co se týká genetiky. Většina jejich jednotek jsou různé živé potvory vzdáleně připomínající dinosaury. Když na takového x-tunového dinosaura přiděláte pořádné laserové dělo, máte docela dobrý chodící tank. Mezi tyhle potvory patří kaadu, lerraa, fambaa, cerrabore, a další. Většina z nich má velmi vysoký počet hit pointů a tak je dost těžké jít na ně s pěchotou, ovšem mají jednu nevýhodu - jsou takřka bezbranní proti leteckým silám. V tom tkví nevýhoda Gunganů, nedokáží si příliš dobře poradit s leteckými útoky a ani jejich letecká výzbroj není nijak oslnivá. Naproti tomu mají další výhodu ve vodních jednotkách, což se projeví zejména na mapách s mořem - jedna z jejich lodí je dokonce neviditelná. A v čem tenhle národ doslova exceluje, to je technologie obranných štítů. Speciální jednotkou Gunganů je totiž mobilní štítový generátor, známý z Epizody 1. Ten dokáže z již tak dost silných pochodujících tanků udělat ultimátní stroje na smrt. Všechny civilizace v GB mají přístup k silám Jedi - avšak právě Gungané jsou v tomto ohledu nejslabší. Mohou své Jedi učedníky upgradovat maximálně na Jedi rytíře, kteří však mají velmi daleko k Mistrům Jedi (kteří mají schopnosti podobné Monkům - knězům - z AoE2, tedy například získávání jednotek či budov na vlastní stranu, mimo toho jsou však, na rozdíl od monků, i velmi silnými a obávanými bojovníky). Zajímavá je schopnosti Gunganů stavět příbytky pro své obyvatele pod vodou, což může leckdy ušetřit plno místa.
Kampaň 4. - Darth Vader
Odehrává se po zničení první Hvězdy smrti. Temný Darth Vader, respektive císař Palpatine, se rozhodl pomstít všem a všemu, nejvíc ale Rebelům, takže organizuje invazi na planetu Yavin 4. Ano, to je to místo, kde se odehrávaly jedny z nejlepších pozemních bitev celé Star Wars série. A nebojte se, ani ve hře o ně nebudete ochuzeni. Vidět pochodující AT-AT a vedle něj se proplétající stormtroopery, to je skutečný zážitek. Pravda, ty velikostí poměry musely být trochu uzpůsobeny kvůli použitému enginu, ale i tak je to velice pěkný pohled. Cílem celého tažení je samozřejmě zajmout Luka Skywalkera.
O výzbroji Impéria myslím netřeba se zmiňovat. Všechno, co bylo k vidění ve filmech, je i zde a samozřejmě i něco navíc. Třeba takoví Temní Jediové, Rytíři Sithu, to je skutečná lahůdka - jsou to ti nejmocnější Jediové, ovládající temnou stranu síly. Imperiální vojka jsou v ovládání Síly jedni z nejlepších. Zajímavé jsou také letecké síly Impéria, které zahrnují různé verze TIE-fighterů a TIE-bomberů.
Kampaň 5. - Princezna Leia
V této rebelské kampani je hlavní hrdinkou princezna Leia, která se má na planetě Krant setkat s špiónem jménem Utric Sandov. Jedná s Wookii a Jedii o pomoci proti Impériu. Avšak její loď je sestřelena imperiálními TIE-fightery a ona se zřítí kamsi do vysokých hor. Rebelové jsou ve hře přesně takoví, jaké jsme je viděli ve filmu. Z původně malinké podzemní skupinky odbojářů se časem stalo největší nebezpečí pro celé Impérium. Rebelská aliance disponuje zejména odvážnými bojovníky a vynikajícími piloty, jejich armáda je zpola mechanizovaná, zpola "organická", v každém případě technologicky velmi vyspělá. Výhoda Rebelů spočívá mimo jiné v tom, že jejich droidi dokáží sbírat potravu z farem o něco rychleji oproti ostatním rasám.
Kampaň 6. - Žvejk
Kampaň za Wookie se odehrává po zničení druhé Hvězdy smrti, po bitvě u Endoru. Žvejk se spolu s Hanem Solem vydává na inspekční cestu na domovskou planetu Wookiů, Kashyyk, aby zjistili, zda by se dalo něco dělat pro její osvobození z držení Impéria. Jistěže dalo, a vy na to přijdete první.
Wookiové jsou unikátní rasou, pro mě osobně jednou z nejzajímavějších z celé hry. Jejich budovy vypadají jako přístřešky bezdomovců, přesto však vládnou vyspělými technologiemi a jejich letectvo je nejlepší ve hře. Ani pozemní jednotky - pěchota - nejsou k zahození, protože Wookiové jsou jak známo nejen silní, ale i náležitě odvážní, takže asi nikoho nepřekvapí jednotek Berserk s více než úctyhodným počtem životů (230) i průraznou rychlou damage.
Díky již několikrát zmiňovanému AoE2 enginu je k dispozici mnoho multiplayerových módů, navíc je zde možnost hrát přes LAN, Internet, modem a dokonce i sériový kabel (což už se dnes jen tak nevidí). Koho nebaví kampaně ani multiplayer, může si vytvořit vlastní mapy nebo si zahrát jednu z více než 20 "reálných" map (Tatooine, Hoth, Yavin, a další). K dispozici je také rozsáhlá encyklopedie ("databanka") veškerých jednotek a technologií, na které ve hře narazíte. Options nabízí klasické možnosti nastavení zkratek (mimochodem, většina defaultních zkratek v GB je stejná jako v AoE2), grafického rozlišení (až 1280x1024), hudby a zvuků.
Závěrečné shrnutí: Star Wars: Galactic Battleground jsou průměrná realtime strategie pyšnící se světem a postavami (není nad to ovládat samotného Darth Vadera nebo Žvejka) Hvězdných Válek, což z ní dělá mírně nadprůměrnou hru jako takovou.
 | Grafika: 7/10 |
Zvuky: 7/10 |
Hudba: 8/10 |
Hratelnost: 8/10 |
Klasická realtimová strategie, která potěší všechny fanoušky Hvězdných válek. |
Celkové hodnocení: 7/10 |