Stronghold – tak trochu jiná strategie… Nebo ne?

Stronghold – tak trochu jiná strategie… Nebo ne?

Ihned jakmile se objevilo demo této strategie, nelenil jsem a hned v sobotu ráno se pustil do stahování 60 MB paklíku dat. Můj domácí modem chroustal a chroustal a po několika hodinách bylo dílo dokonáno – hru jsem měl u sebe v počítači. Na nic jsem nečekal a pustil se do hraní této netrpělivě očekávané hry. Jaké jsou mé první dojmy?

Hned jak se objevilo demo této strategie, nelenil jsem a hned v sobotu ráno se pustil do stahování 60 MB paklíku dat. Můj domácí modem chroustal a chroustal a po několika hodinách bylo dílo dokonáno – hru jsem měl u sebe v počítači. Na nic jsem nečekal a pustil se do hraní této netrpělivě očekávané hry. Jaké jsou mé první dojmy?

Na strategii Stronghold jsem se moc těšil. Vývojáři z Firefly Studios nám slibovali neobyčejnou hru, která klasickou strategii posune opět trochu jiným směrem. V podání této hry to mělo být především díky důmyslnému systému stavby a obrany vaší pevnosti – hradu, okolo níž se celá hra vlastně měla točit. Osobně jsem se nejvíc jsem se těšil právě na vše, co mělo souviset s obranou a obléháním takového hradu. Například žhavý olej litý ve správnou dobu na správném místě dokáže odradit sebevětšího hrdinu, o tom netřeba vyprávět, ví to každý, kdo někdy zkoušel smažit řízky…

StrongholdStronghold

V tomto ohledu mě hra mírně zklamala, protože na slibovanou obranu a útoky na hrady zde není kladen takový důraz, tedy alespoň z dema mám ten pocit. Je sice fajn, že na hradby můžete rozmístit lučištníky kam jen chcete, ale k čemu to je, když hradby mají v průměru několik pixelů a zaměřit na ně kurzor je docela problém. Nemluvě o tom, když se vám třese ruka, protože na váš hrad se chystá přesila, že by před ní utekl Vilém Tell s Robinem Hoodem dohromady. Ale popořádku.

Hlavní nepřátelé
Ve hře na vás čekají 4 hlavní nepřátelé, které bude nutno porazit. Už na první pohled je jasné, že žádní sympaťáci to rozhodně nebudou. Každý se bude lišit svým myšlením, chováním a AI. Je tedy možné, že jeden bude vyznávačem frontálních útoků, zatímco jiný bude preferovat léčky.


The Wolf (Vlk)


The Pig (Prase)


The Snake (Had)


The Rat (Krysa)

Mimo tutorialu, který vysvětluje nejzákladnější věci v ovládání hry, obsahuje demo dvě mise. V jedné musíte ubránit váš hrad před útoky nepřátel, druhá mise ukazuje aspekt hry, který během jejího vývoje nebyl tolik zmiňován – v zásadě se jedná o další z budovatelských strategií, ale právě tato část mě velmi mile překvapila.

V první misi dostáváte do vínku krásný hrad obehnaný vodním příkopem, několik vojáků na hradbách a nějakou tu chátru nebo jak se vlastně civilistům ve středověku říkalo. Nemusíte číst ani brífink, abyste zakrátko poznali, o co tu vlastně půjde. Z jihu na vás útočí nepřítel a vězte, že to není žádná padavka. S prvním útokem si vaši lučištníci (střílí automaticky, sotva nějakého nepřítele spatří) poradí více než lehce a nepřítel se možná ani nedostane k hradbám. Druhý útok je již o hodně silnější, mimo lučištníků nasazuje nepřítel také desítky kopiníků, nosiče žebříků a zde si již s pouhými šípometci nevystačíte. Je tedy potřeba co nejrychleji postavit odpovídají armádu kopiníků, kteří by mohli zaútočit na nepřítele pokud možno ještě před hradbami. Abyste mohli mít kopiníky, potřebujete kopí, která vám vyrobí kovář. Čím více kovářů budete mít, tím rychleji můžete vyrábět kopí a následně trénovat kopiníky. A tak je to v této hře se vším, ekonomická stránka není propracovaná do takových detailů jako je tomu například u Settlerů, ale mě se to takhle líbí víc, protože je jasně dáno – pokud máte dostatek dřeva, budova se vám postaví během vteřiny a není potřeba čekat, než vám tam nosiči dřevo nanosí, najde se volný zeměměřič, kopáči, stavař a další potřebné profese. Stronghold do takové hloubky nejde a já věřím, že spoustě hráčů to tak bude vyhovovat.

StrongholdStronghold

Prostor v hradu je velmi omezený a tak je některé budovy potřeba stavět mimo hradby. To sebou nese velké nebezpečí, protože pokud nepřátelské vojáky nezastavíte včas, jako první zlikvidují právě tyto objekty a jejich obyvatele povraždí. I když by se tedy mohlo zdát, že velký počet lukostřelců stojících na hradbách vám zajistí neporazitelnost, není to pravda. Je potřeba mít i silnou armádu bojovníků ovládajících boj z blízka, které budete vysílat bojovat a chránit vaše území mimo hradby. Hra je implicitně velice rychlá a postavičky se vůbec neloudají, tudíž jakmile spatříte nepřítele, máte co dělat, abyste stihli zavřít bránu a zvednout padací most (ano, ve hře to jde a není radno na to zapomínat).

První mise je tedy víceméně celá o tom, abyste se dokázali ubránit počátečnímu náporu, ochránili budovy mimo hradby, postupně rozvíjeli a posilovali armádu a na konec sami zaútočili na nepřítele.

Druhá mise je o něčem jiném a daleko více se nese v tradičním budovatelském duchu. Nejprve musíte postavit jakousi „radnici“, potom sýpku, pomocí farem (mléčná farma, jablečný sad) zajistit dostatečné množství potravy pro vaše hladové krky, postavit všechny budovy, vybudovat zázemí pro vaše lidičky a pokud chcete celou misi úspěšně zakončit, tak je potřeba do 4 let (hra běží po měsících) vyrobit i nějaké zbraně.

Hra je Settlerům podobná daleko více, než by se na první pohled mohlo zdát. V této druhé misi můžete železo získat pouze na trhu. Abyste jej mohli koupit, potřebujete zlaťáky, abyste získali zlaťáky, je potřeba na trhu také něco prodat. Jedinou komoditou, kterou můžete prodat na trhu (v této misi), jsou jablka. Jenže jablka chutnají těm vašim nenažrancům daleko více než sýry a tak pokud nic neuděláte, sýpky se budou plnit sýrovými bochníky, ale jablka zmizí velice rychle. Je tedy dobré zakázat vydávání jablek mezi „občany“. Tím si je ušetříte a následně je můžete prodat na trhu.

StrongholdStronghold

Jednou z nejdůležitějších budov v celé hře je již zmíněná sýpka, která se stará o rozdělování získaných zásob potravin mezi vaše poddané. Můžete volit z pěti stupňů – žádná potrava, poloviční příděl, „normální“ příděl, 5/4 příděl a dvojnásobný příděl. Navíc je důležité, zda některý typ stravy (ve hře jsou 4) zakážete. Pokud je necháte jíst stále dokola to samé, nestane se nic, ale pokud jim dovolíte jíst dvě nebo tři věci, budou mít bonus k náladě. Náladu ovlivňuje ještě další věc – daně. Ty samozřejmě není nutné zavádět, protože poddaní pracují tak jako tak pro vás – dřevo od dřevorubců se ukládá do vašich skladů, stejně tak zbraně od kovářů, jídlo z farem atd., ale jestli budete potřebovat nějaké zlaťáky, je zavedení daní osvědčený způsob, jak k nim rychle přijít. Nálada ovšem půjde dolů.

Vývoj nálady signalizuje postava v pravém dolním rohu obrazovku – pokud se usmívá, je vše v pořádku, pokud se začíná mračit (grimas umí několik), měli byste zvážit, zda krok, který jste právě provedli, je ten správný. O náladě vypovídá také numerická hodnota, která je zapsaná v knize, kterou ona postava drží. Pokud jde neustále dolů, je něco špatně, pokud se dostane pod padesát, je to velmi špatné. Druhé číslo je počet zlaťáků, které máte k dispozici a třetí číslo udává počet vašich poddaných a všech možných poddaných. Pokud je necháte dlouho o hladu, začnou umírat a toto číslo klesne třeba na 4/20, což znamená, že máte pouhé 4 poddané, ale mohli byste jich mít pětkrát tolik. Pokud potřebujete nové sloužící, musíte pro ně postavit budovu – jakousi chatrč, která jim slouží jako útulný domov, do každé se jich nacpe rovných osm :-). To, zda potřebujete nové poddané poznáte nejlépe z jejich počtu u táborového ohně před „radnicí“, protože před touto budovou srocují všichni, kteří jsou momentálně volní. Využívat můžete také detailních statistik, které vám dávají poměrně dobrý přehled o obyvatelích vašeho království.

Myšlenka s dobýváním hradů je jistě zajímavá a já jsem zvědavý, jak se s tím bude hrát ve finální verzi. Demo je příliš krátké na to, aby z něj bylo možné posoudit kvality celé hry. Když tedy pominu hrady, máme tu před sebou jednu velmi dobře vypadající budovatelskou strategii, která jde tak trochu ve šlépějích Settlerů, ale nebere sebou ony neduhy, které se za ta léta u této hry nastřádaly.

Download (60 MB): Gigex.

Určitě si přečtěte

Články odjinud