Žánr: simulace ponorky
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, Windows 9x/Me
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Jazyk: angličtina
Domovská stránka:
http://subcommand.ea.comVýrobce:
SonalystsDistributor:
Electronic Arts Ponorky jsou fascinujícími zbraněmi už od dob první světové války. I když nejsou tolik na očích, dokážou rozsívat smrt na kilometry daleko. O to hroznější osud však tyto plechové rakve dokážou přichystat svým posádkám, jestliže se akce nevydaří. Pokud máte rádi ponorkové simulátory nebo jenom chcete vědět jak se ponorka ovládá, Sub Command je určen právě vám.
Hry inspirované válkou mají už od pradávna poměrně velkou oblibu mezi hráčskou veřejností. Na jednu stranu je válka něco hrozného, co si snad nikdo z nás ani nechce představit, na tu druhou je to fascinující souboj mocností, strojů, ale i lidí. Možná proto existuje nemalá skupinka obdivovatelů, kteří jsou válkou a válečnými stroji posedlí. A není jich málo ani mezi počítačovými hráči, co více, herních titulů, ve kterých hraje alespoň nějakou roli boj, je každý rok nepřeberně velké množství.
Setkali jsme se již se simulací boje v kůži obyčejného pěšáka, řidiče tanku, pilota letadla či vrtulníku, či jsme se dokonce mohli posunout v nějaké strategii do role samotného vůdce. Trochu méně rozšířená je simulace zařízení podmořského, ponorky. I když by se pár titulů podobného ražení našlo, nebylo jich tolik, aby mohl být fanoušek tohoto „žánru“ plně uspokojen. Snad i proto se firma Sonalysts rozhodla navázat na svoji první zkušenost z oblasti žánru ponorek (připomeňme, že její debut se jmenoval 688(I) Hunter/Killer) vydáním titulu Sub Command.
Menu a hlavní obrazovka
Hra mě potěšila hned na začátku a to svým menu. Je rozmanité, přehledné, prostě takové jaké má být ve hře, kde dobrá navigace a přehlednost hrají důležitou roli. Před každou misí byste měli pečlivě projít celý briefing, ve kterém vás velitelství pomocí zpráv seznámí s dalším úkolem. Opravdu tuto „předstartovní“ přípravu nepodceňujte, rozhodně není chytré střílet rakety na všechny okolo v případech, kdy se účastníte čistě sledovací mise.
Stejně přehledná je i hlavní obrazovka. Na jejím dolním okraji se nachází hlavní lišta, na níž můžete měnit rychlost či hloubku ponoření, ale také rychlost celé hry, což se někdy opravdu hodí (některé mise byste bez tohoto vylepšení hráli celé hodiny a hodiny). Nepodstatný však není ani zbytek obrazovky – ten se skládá ze dvou částí tvořených mapou a 3D pohledem na aktuální vybraný objekt, tedy třeba na vaši nebo cizí ponorku či jinou zbraň. Zatímco mapa je vytvořena dobře a je i celkem přehledná, 3D pohled je trochu nedotažený. Ale je to první a na dlouhou dobu poslední chybka, kterou lze hře vytknout.
V akci
Hned na začátek mám určitě pro většinu z vás příjemnou zprávu – ve hře totiž nemusíte ovládat pouze jedinou ponorku, ale hned tři a to ne ledajaké – mimo jiné je to nejmodernejší a nejlepší americká atomová ponorka Seawolf, letem světem proslulý ruský výtvor Akula či klasický typ 688. Oceňuji především to, že autoři opravdu všechny tři modely řádně propracovali a tak se od sebe liší nejenom svou vizáží a vzhledem ovládacích zařízení, ale i chováním a vybavením (oceňuji práci vývojářů především proto, že v poslední době vám sice dávají hry na výběr mezi několika objekty v podobných případech, ale v praxi mezi nimi nejsou žádné rozdíly).
Světlé stránky hry | Temné stránky hry |
- námět
- zpracování
- nápadité mise
- rozsáhlá encyklopedie vojenského zařízení vyskytujícího se ve hře
- možnost ovládat hru hlasem
| - složité ovládání
- místy nudné
|
Podstatné však pro vás jistě je, co se ve hře odehrává. Jste tedy kapitánem některé na některé ze tří zmíněných ponorek, které plní úkoly zadané z velitelství. Jejich rozmanitost je obrovská, na začátku půjde například o pozorování nepřátelských lodí, samozřejmě je nutné abyste se neprozradili. Dále se dostanete k ozbrojenému doprovodu tankeru, který chtějí nepřátelé odstranit a na vás je pochopitelně tanker ochránit a bezpečně ho dovést až do přístavu. V pozdějších fázích hry, dojde i na pořádnou akci (rozmanitost se týká i oblastí, kde se jednotlivé mise odehrávají, podíváte se na spoustu míst po celé zeměkouli). Nemusím snad zdůrazňovat, že jeden zásah raketou většinou postačí na zničení vaší ponorky a tak je nutno postupovat vždy obezřetně a ne se hrnout rychle do boje, jak jsme zvyklí v hrách typu UT či Quake 3: Arena. Za to vám ale hra dává neobyčejnou možnost taktizovat a soupeřovy schopnosti jsou většinou také na velice vysoké úrovni – nepřátelé nejenže reagují na každý váš pohyb, ale ví, kdy se z boje stáhnout a kdy vás naopak mohou škaredě potrápit. Umělá inteligence nepřítele je na poměrně slušné úrovni.
Ovládání ponorky
Pokud existuje něco, co vás může od hry stoprocentně odradit, pak je to ovládání vaší vlastní ponorky. Sub Command je simulátorem, takže úkolem programátorů bylo vytvořit vše co nejrealističtější a to se většině hráčů možná nebude líbit. I já jsem se nejednou potýkal s problémy dostat ponorku do chodu, naštěstí mě zachránilo několik hollywoodských „trháků“ s ponorkovou tématikou, které jsem měl možnost shlédnout (a pak, že Hollywood škodí ;-). A tady jsem narazil na věc, která se zřejmě stane pro hru tak trochu osudnou. Totiž na to, že právě díky složitosti ovládání, vydrží sedět u hry jen ti nejodolnější, případně samozřejmě jedinci, kteří jsou skutečnými ponorkovými maniaky.
I vybavení ponorky je hodno simulátoru, najdete zde snad opravdu vše co má správná ponorka mít – od radaru, sonaru, rádia či periskopu až po samotné zbraně - ty hrají pochopitelně poměrně velikou roli. Všechna tato zařízení mají ještě nějaké drobné modifikace.
Jedna velká encyklopedie
Kromě klasické možnosti ovládat ponorku a hrát jednotlivé mise, přidali autoři ještě opravdu rozsáhlou encyklopedii ponorek a zařízení na nich fungujících. Encyklopedie je to opravdu rozsáhlá a musela dát neuvěřitelnou práci, protože nejen že je vše naprosto přesně popsáno, ale máte možnosti i zjistit, jaké země ono zařízení používaly či používají, jako perlička je zde i 3D model jednotlivých zařízení, který vypadá velmi dobře. Počet informací, které tato encyklopedie nabízí, je opravdu rozsáhlý, takže si ponorkový fanatici přijdou na své.
Grafika, zvuky a to ostatní
Téma grafiky se asi příliš rozvádět nedá, jak jsem již napsal, 3D pohled na vaši ponorku či jiný objekt vyskytující se na mapě není nic moc, což je rozhodně škoda. Zbytek toho, co můžeme nazvat grafika, je pěkný, speciálně chválím grafické rozlišení panelů jednotlivých ponorek. Ke zvukům nevím co bych dodal, autorům se docela povedly, třeba zvuk sonaru se mi zdá celkem autentický (pravda, neslyšel jsem ho ve skutečnosti, ale přesto si to myslím :-).
Specialitka nakonec. Pokud je ve hře Sub Command něco opravdovou lahůdkou, pak je to možnost ovládat ponorku hlasem pomocí několika ať již jednoduchých či složitých formulací. Vše to funguje díky programu Microsoft Speech Engine, nezbytné je vlastnit i mikrofon. Jedinou chybičkou je, že člověk se špatnou anglickou výslovností zřejmě nemá šanci. MSE sice nabízí několik nastavení, kterými se dá tento “deficit” oproti rodilým angličanům napravit, přesto bude mít nemálo z hráčů problémy. Ale jinak to opravdu stojí za to, není nic lepšího než ovládání právě hlasem a pokud se vám tento titul dostane do rukou, minimálně to vyzkoušejte.
Závěr aneb komu je hra určena?
Pokud budu hodnotit hru samu o sobě, pak se jedná o opravdu velice dobře odvedený kus práce a nezbývalo mi tedy nic jiného, než nasadit opravdu vysoké hodnocení. Bohužel díky složitosti svého ovládání a někdy možná i své nudnosti (záleží ale na názoru) hra nezaujme každého, což se do hodnocení projevilo jedním bodíkem směrem dolů.
 | Grafika: 8/10 |
Zvuky: 8/10 |
Hudba: 8/10 |
Hratelnost: 8/10 |
Zajímavý simulátor ponorky, který od nejvyšších výšin sráží jen nedotažený 3D pohled a možná až příliš složité ovládání. Rozhodně však stojí za vyzkoušeni, pro milovníky žánru naprostá nezbytnost! |
Celkové hodnocení: 8/10 |