Syphon Filter 3 – jakou má taková hra cenu?

Syphon Filter 3 – jakou má taková hra cenu?

Bude to už rok, co jsme mohli hrát Syphon Filter 2. Mělo to smysl? Pokud jste hledali akční hru s pár nápady, jejíž myšlenka těžila z odlišné hry, propracovanější, tak snad ano. Hledali jste špionážní hru, s promyšlenou zápletkou a inteligentními protivníky? Pak jste těžko něco našli. A dnes to můžete zkusit potřetí, pokud ještě chcete.

Vývoj: SCEA
Distribuce: SCEE
Multiplayer: ano
Paměťová karta: 3 bloky
Dual Shock: ano
Žánr: akční

Musím přiznat, že k Syphon Filter 3 jsem se uchýlil s určitou nedůvěrou, možná špatným tušením. Přece jen jsem byl ovlivněn poměrně negativní zkušeností s oběma předešlými díly, a proto jsem víceméně nečekal nic převratného. Všechno bylo trochu jinak, jak to tak většinou bývá, protože na SF3 mne toho překvapilo poměrně hodně. Co jsem vůbec očekával od hry, která v předešlých vydáních nepředvedla nic úchvatného? SF3 se většinou vytahoval vlastnostmi, které nikdy neměl. Strhující příběh, inteligentní nepřátelé, špionážní adventura; to byli vždy plané sliby. Třetí a předpokládám poslední díl (alespoň co se PS týče) překvapil hned několikrát a to v partiích, kterými se SCEA většinou nechlubilo. Občas špatně a jindy zase poměrně příjemně.

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Technicky je na tom třetí pokračování víceméně stejně jako všechny předešlé díly. Tvůrci možná uskutečnili pár kosmetických změn, ale na kvalitě textur a polygonech postav se to určitě neprojevilo. Grafická část hry tak zůstává pod laťkou průměrné grafiky, kterou PS nabízí, což po titulech jako Soul Reaver, Tomb Raider a další příliš růžové světlo na SF3 nevrhá. Vylepšení se týká světelných zdrojů a barevných efektů, které na vás mile vykukují tu na helikoptéře, jinde na náklaďáku nebo na lodi a jemně upravují vizuální dojem ze hry. Asi jediné kladné dědictví po obou předešlých dílech je rozmanitost úrovní. První mise nás přivítá v tokijském hotelu, další v džungli - v prostředí tajné plantáže, jiná v dolech, v afgánské poušti a v amerických horách. S oběmi misemi v Afganistanu je vlastně spojen druhý náznak zlepšení. Ten druhý náznak je v oblasti, kterou bych od SF3 opravdu nečekal: Zejména v pokročilejším stádiu hry se z mých reproduktorů začala šířit, nebudete tomu možná věřit, poslouchatelná hudba. Ano, SF3 překvapuje (ne v každé úrovni) kvalitní hudbou. Většinou se nejedná o typicky rychlé rytmické nápěvy charakteristické pro první dva díly, ale spíš o atmosferické pozadí, které je v přesném souladu s náladou ve specifických misích. A ony dvě výše jmenované v pouštích jsou pokud jde o atmosféru a hratelnost nejlepší z celé hry. Ještě než se přesunu k pocitům ze hry jako takovým, nemohu si odpustit poznámku ke kvalitě zvuku. Po několika hodinách hraní mne téměř bolela hlava z monotónnosti samplů snad všech zbraní. Zejména automatické samopaly s rychlou kadencí mi doslova vrtaly díru do hlavy, protože technická úroveň zvuku dosahuje kvality někdy z dob počátků PS.

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Světlé stránky hry Temné stránky hry
  • pokus o příběh
  • některé úrovně
  • hudba
  • přjatelná obtížnost
  • multiplayer
  • zoufale krátké
  • chyby v ovládání
  • zvuky
  • multiplayer

Nejpodstatnější změnou pro hráče, který se nezajímá výhradně o technickou úroveň nové hry je její hratelnost. V této kategorii dosáhl SF3 nemalého zlepšení. Zatímco ve druhém díle jsem si stěžoval na nesnesitelnou obtížnost v prvních úrovních, střídanou nepochopitelnou jednoduchostí v pokročilejších pasážích, SF3 je na tom o poznání lépe. On je vlastně SF3 obecně o něco kompaktnější titul, než jeho předchůdci. Obtížnost se stupňuje a dosahuje dynamické souhry mezi zákysy a rychlým spádem, navíc jsou všechny úrovně, ač na sebe přímo nenavazují, spojeny přijatelným příběhem. Je to určitý pokus o rekapitulaci a shrnutí všech událostí minulých dvou let, po které se naši hrdinové hnali za smrtícím virem. I když vám určitě nezůstanou ústa otevřená dokořán, máte alespoň nějaký důvod hnát se za finálními titulky a nápisem: "The End". Bohužel veškeré snahy o revitalizaci ohraného nápadu jsou téměř vymazány dvěma nemalými chybami. Za prvé ovládání. Nebudu se raději pokoušet spočítat kolikrát můj hrdina tragicky zahynul z důvodů, které patří mezi ty, co dokážou hráče naštvat možná ze všech nejvíc. Tady se zaseknu o texturu, jindy nejsem schopen zamířit vzdálený cíl, pak hra zareagovala pozdě na usilovné tisknutí tlačítka pro střelbu, jindy se mi zbraň zaměřuje na vzdáleného nepřítele místo toho, aby sestřelila toho, co do mě už chvilku pumpuje kulky zblízka. Nakonec nejdementnější chyba ze všech. Pokud se k nepříteli přiblížíte tak na půl metru a podaří se vám jej zamířit, střelíte skrz něj a nikoli do něj. Nestává se to vždy, ale mnohokrát jsem kvůli tomu i jednodušší pasáž absolvoval opakovaně. Zaměřovací část programu je pravděpodobně limitovaná vzdáleností, což je dost nesmyslné a nechápu, jak je možné, že problém nebyl odstraněn při betatestu. Druhá rána pod pás je délka této hry. Já jsem Syphon Filter 3 bez návodu, cheatů a jakékoliv pomoci dohrál za dvanáct hodin s občasnými přestávkami na jídlo a pití. Malou záplatou na tuto ránu jsou miniscénáře pro jednoho hráče a multiplayer mód. A tak i když jsem jej s kamarádem zkoušel hrát několikrát, tak jsem se oba shodli, že nejde o nic víc, než o chabý zakrývací pokus velkého prázdna v životnosti této hry. Vydrželi jsme přibližně dvě hodiny, než jsme zkonstatovali, že by bylo užitečnější strávit čas například úklidem bytu nebo nákupem potravin. Pak si tedy myslím, že titulek této recenze se stává víc než aktuální. Má cenu zaplatit 1400,- Kč za hru, kterou dohrajete za necelý den? Co je to za zvyk, kterými až na výjimky trpí poslední hry na PS? Narážím například na C-12 a jinak povedený Fear Effect 2. Je to snad jedno, protože každý konzolista už má PS2, Dreamcast, případně se těší na některou ze dvou nových konzolí? To je trochu nefér přístup k majitelům starší konzole, kteří se těší na poslední hry, které by měli přinést to nejlepší pro jejich miláčky. Raději bych doporučoval při vánoční obchůzce prodejen s hrami věnovat pozornost klasickým titulům v reedici, než zbytečně investovat tolik peněz do nového, ale nikoliv lepšího titulu.

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Syphon Filter 3 Syphon Filter 3

Syphon Filter 3 je podle mne v řadě aspektů úspěšnější než jeho předchůdci, ale nepochopitelnou ignorací některých elementárních problémů se poslední pokračování degradovalo na podobnou úroveň, jako ta předešlá. Takže ačkoliv ode mne SF3 dostává opět 6/10 tak by jste si to mohli klasifikovat jako 6+. Škoda, že některé hry se snaží těžit jen z popularity, aniž by projevily snahu o opravdovou inovaci postavenou na nových základech. A pro hráče, který by rád kupoval hry za "rozumnou cenu"? Raději se SF3 vyhýbejte nebo si ji kupte, pokud musíte, s kamarádem na půl.

Grafika: 7/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10
Sečteno, podtrženo: Pokud máte Syphon Filter 2, třetí díl je zbytečný.
Celkové hodnocení: 6/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud