Než však přistoupím k samotné recenzi, rád bych podotkl, že nebudu na hře hodnotit to, co ještě není. Nebudu ani hodnotit to, co tam teprve bude, takže nečekejte žádné strhávání bodů za to, že tam je málo dungeonů, absence více PvP map a tak dále. To vše teprve přijde a nemá cenu za to hru pokárat. Nebudu tu také dlouze popisovat děj hry, výběr postavy a jiné, to už bylo provedeno v předešlé recenzi. A pokud čekáte srovnání se Skyrimem, popř. jiným dílem TES, máte smůlu. Již dříve vývojáři prohlásili, že nechtějí vytvořit multiplayerový Skyrim. A já to beru na vědomí.
Příběhový klenot
První věc, která je na hře opravdu skvělá, jsou úkoly a expení samotné. Tam, kde se ostatní MMO spokojí s úkoly typu přines, zabij, promluv atd., tam ESO teprve začíná. V první recenzi jsem sám napsal, že tyto typy úkolů má ESO také. Je to pravda, ale jen do určité chvíle. Jakmile totiž překročíte hranici prvních pár levelů a dostanete se do dalších oblastí, přichází naprosto úžasné a rozmanité úkoly, které si nezadají s velkými hrami pro jednoho hráče.
Ať už se jedná o žabí závody, souboje v pití medoviny, o stopování ztraceného člověka pomocí psa, o chytání ještěrek nebo krys a následném vypuštění do hospody, abyste mohli ukradnout cenný artefakt, to všechno vás neskutečně baví a pohltí tak, že máte chuť pokračovat. Vždy se upřímně těším na nadcházející úkol. A to ani nemluvím o úkolech, které získáte tím, že pozorně posloucháte okolní postavy, popř. čtete pečlivě každou listinu či knihu. O tom se může ostatním MMO jen zdát a vedle ESO vypadají jako chudí příbuzní.


S úkoly se pojí ještě jedno pozitivum, alespoň pro mě. Úkoly vám zadávají NPC, které musíte najít. Není to jako v ostatních MMO, kdy jste v lokaci, kde je tábor/město, a nabíráte si většinu úkolů. Tady musíte cestovat, prodírat se nehostinnými pláněmi a hledat postavy, které vám úkol zadají. Samozřejmě, část jich najdete i ve městech, ale rozhodně ne tolik, aby to stačilo na pohodlné expení.
Dobrodružství na každém kroku
Další plusem, který jsem i přes počáteční nechuť ocenil, je cestování. Oblasti jsou opravdu obrovské a přejít je trvá neskutečně dlouho. Jenže vás to bude bavit. Na každém rohu vás totiž čekají nádherné scenérie, a pokud se k nim přidá i svit slunce, pak byste se nejraději roztekli. Cestování vám usnadňují i Wayshrine, které musíte objevit, abyste je mohli použít. Rád bych zdůraznil, že nedoporučuji používat je moc často. Já tak dříve činil a díky tomu přišel o spoustu úkolů. Pokud netušíte, co s tím mají společného Wayshrines, pak vězte, že po cestě z jednoho Wayshrine k druhému se nahází nejméně dva úkoly. Pokud tedy budete cestovat většinou jen díky jim, na spoustu úkolů nemusíte ani narazit.
Při cestování máte možnost použít i koně. Pokud nemáte Imperiální edici, kdy jste si mohli koupit koně za 1 zlatý, doporučuji si koupit až koně nadcházejícího, nikoliv toho prvního. Za ty peníze se jednoduše nevyplatí, je jen o 15% rychlejší a cena za něj je neadekvátní. Statistiky samozřejmě můžete zlepšit pomocí jídla, i tak bych však volil koně za 42 700 zlatých, kdy si můžete vybrat koně rychlejšího, popř. s větší výdrží nebo toho, který unese více nákladu.
Velmi se mi také líbí, že přiblížení k nepříteli/příšeře neznamená automaticky boj, pokud tedy nejste až moc blízko. Většinou se na vás chvíli dívají a pak až zaútočí. Odpadá tak neustálé pobíhání, doplňování se a opětovné zabíjení. A to je rozhodně pozitivum.
Jako třešnička na dortu se pak při prozkoumávání jeví grafika. Bez jakýchkoliv diskuzí se nebojím říci, že má ESO jeden z nejlepších audiovizuálních kabátků, co se MMO týče. Pokud nehrajete na nízké detaily, oceníte zejména detaily oblečení, ostrost textur, kvalitní osvětlení i vzhled jednotlivých abilit/kouzel. Je nádherné pozorovat tekoucí lávu, plantáže, na kterých pracují Argoniané, o krásných korálových jeskyních, to vše vám vyrazí dech. Pokud se navíc jako já nacházíte ve Stonefalls, dýchne na vás atmosféra Morrowindu. Obří houby jako by z oka vypadly jednomu z dílů TES, to samé platí i o obřích "medúzách", vznášejících se volně nad krajinou. Je to splněný sen pro všechny fanoušky TES a po četných aktualizacích už to není ani moc zabugované.


Boj až na prvním místě
O samotném bojovém systému toho bylo napsáno plno. Já jsem se zmínil o tom, že je pět + jedna ultimátní abilita málo. A pořád si za tím stojím. Docela často přemýšlím, jaké ability si mám dát, neboť mi jich vyhovuje více, než se jich tam vejde. Nic na tom nezměnilo ani dosažení 15. levelu, kdy jsem dostal možnost měnit si sloty s vybavením a tím změnit i lištu na ability. Jelikož hraji za templáře, rozhodl jsem se dát do prvního slotu vybavení pro boj s útočnými schopnostmi, do druhého pak léčící kouzla a k tomu i patřičné vybavení. Trochu mě mrzelo, že si nemůžu do obou slotů dát stejnou zbraň.
Samotný boj probíhá trochu jinak, než je tomu u ostatních MMO. A to zejména díky pohledu z první osoby a automatické regeneraci během souboje. Pokud vám například chybí magicka, tak nekončíte, na rozdíl od ostatních MMO. Automaticky se vám podle vaší regenerace doplňuje, nemusíte tedy po každém zabití doplňovat pomocí různých nápojů a lektvarů. To samé platí i o stamině.
Ovšem pozor, hra rozhodně není jednoduchá. Někdy vám může dělat problém zabít i příšeru stejného levelu, jako jste vy. Zejména pak v úkolech, kde máte za úkol zabít nějakého "minibosse". Tady se mi však neskutečně líbilo to, že hráči kolem vám pomohou se zabitím. Možná si říkáte, co je na tom divného, ale já to již dlouho nezažil. Nemusíte se tedy bát, většinou na to nejste sami.
Trochu horší už mi přijde PvP. Na jedné straně zažijete epické bitvy plné katapultů, balist, nepřátel a podobně. Nicméně, mám z bojů pocit, že je to jen o náhodném zabíjení než o taktice. Jeden příklad. Měli jsme za úkol dobýt jednu menší pevnost. Když jsem do bitvy přiběhl, viděl jsem jen kopu hráčů, plno efektních kouzel a spoustu katapultů. Vypadalo to epicky, to rozhodně ano, ale orientace na bojišti výrazně pokulhávala. Pokud se zapletete do nějakého většího hluku spolubojovníků a nepřátel, většinou budete jen mačkat různé ability a doufat, že někoho trefíte. Nicméně, musíme brát v potaz, že hra nedávno vyšla a doufat, že přidají i menší arény a bojiště, kde se bude dát více taktizovat, by bylo pošetilé.


Jinak, na PvP se nic nezměnilo. Po zdolání 10. levelu se vám zpřístupní možnost zabojovat si proti živým hráčům v oblasti zvané Cyrodiil. Každá frakce na začátku ovládá 1/3 území. Vy můžete obsazovat nepřátelské farmy, pevnosti a tak dále. Mezi svými stavbami se můžete teleportovat, odpadají tak dlouhé přesuny pěšky nebo na koni. V případě boje se vám na mapě ukáže přesné místo, kam stačí jen dojet a začít bojovat. Vaším cílem je samozřejmě obsadit co nejvíce nepřátelských stanovišť. Velice se mi líbila možnost spojit se s nepřátelskou frakcí proti jedné, která obsadila velkou část mapy.

Nějakou tu sošku za hudbu a profese
Tím, čím poráží ESO konkurenci, je mimo jiné i excelentní hudba. Za tu by se nemusela stydět žádná hra, o MMO to platí dvojnásob. Tam, kde se ostatní hry spokojí s pár křiky a tóny, tady máte až husinu z toho, jak krásně to zní. Nejsem si jistý, ale zdá se mi, že jedna skladba až nápadně připomíná tu, kterou všichni dobře známe z Morrowindu, popř. Skyrimu. Za mě rozhodně palec nahoru!
To samé platí i o profesích. Velmi se mi líbí sbírání surovin pro jednotlivá řemesla. Ať už sbírání hmyzu, tak typické těžení rudy nebo sekání dřeva, to vše velmi příjemně doplňuje už tak skvělé prozkoumávání. Navíc se tím dá dobře vydělat, pokud suroviny prodáváte. Já osobně se ještě hlouběji neponořil do samotného procesu výroby jednotlivých itemů, nicméně věřím, že to bude výborné zpestření.
Ach ty poplatky
Abych ale jen nechválil, mám na srdci pár věcí, které mi vadí. A šelest to není. Asi tím největším jsou stále měsíční poplatky. Chápu, hra se musí nějak uživit, ale domnívám se, že jsou v dnešní době pravidelné měsíční poplatky pasé. Dokonce i Blizzard uvažuje o přechodu WoW do F2P režimu, což učinilo už množství prvotřídních MMO moderní doby. Samozřejmě to není žádná pálka, měsíčně to je nějakých 11 eur, ale pro spoustu lidí (hlavně těch mladších) to může být problém.
Co se týká nějakého obsahu po doexpení, málo PvP oblastí, výskytu bugů apod., to do negativ dávat nebudu, neboť nemám ani doexpeno, a ani by to nemělo být po dvou týdnech hodnoceno. Jen mě mrzí, že červené krabice zůstaly a vývojáři ještě rozhodně mají co opravovat.

Zatím neutrální postoj mám i k obchodu. Můžete být současně až v 5 guildách, každá má svůj trh se zbožím, kde můžete kupovat nebo prodávat své nalezené vybavení. Často se lze na chatu setkat s pozvánkami do čistě obchodní guildy. Já proti tomu nic nemám, ale uvítal bych veřejnou aukci, která by byla stejná pro všechny tři frakce. Třeba se v budoucnu dočkáme.
[gamebox The Elder Scrolls Online:23800]
Po dvou týdnech tedy pomalu obracím svůj negativní názor na tuto hru. Má své mouchy, ale to asi každá hra. I když jsem se na začátku dušoval, že nebudu hru porovnávat s ostatními TES hrami, tak musím říci, že jsem měl nejednou pocit, že hraji další SP díl. A to zejména díky skvělému příběhu s originálními a neopakujícími se úkoly, které mě nutí expit dál a objevovat krásy Tamrielu. Nebýt měsíčních poplatků a větší přehlednosti v PvP, byl bych na vrcholu blaha. Takto tam zatím pomalu stoupám a zaslouženě přidávám jednu hvězdičku.