PC | X360 | PS3 | RPG | Konzole

The Elder Scrolls V: Skyrim - až na kraj světa (preview)

Jedna z nejnavštěvovanějších prezentací na E3 předváděla pátý díl série Elder Scrolls. Nový rozsáhlý svět čeká jen na vás.

Magického data 11.11. 2011 se už nějakou tu chvíli nemohou dočkat zástupy fanoušků série The Elder Scrolls. Bethesda pro ně totiž chystá pátý díl s podtitulem Skyrim, kde hodlá opět zcela změnit nejen prostředí, ale i výrazně upravit herní systém. A, aby toho nebylo málo, tak se zaplétá s draky.

VIDEO: 4091 'The Elder Scrolls V: Skyrim - Trailer'

Není úplně typické začínat epický příběh hry popravou, navíc ve chvíli, kdy se jedná o popravu vaší postavy. Té se však nakonec vyhnete a můžete se vydat prozkoumávat rozsáhlý svět připomínající severskou mytologii.

A, aby toho nebylo málo, tak se zaplétá s draky

Tvůrci neváhali a od základů překopali svůj engine na tvorbu herního prostředí, aby zcela vyhovoval jejich potřebám. Změny jsou přitom patrné na první pohled, protože tak velký svět s neskutečným množstvím detailů byste si dříve snad ani nedokázali představit.

screenshot_17301.jpgscreenshot_17302.jpg

I když můžete vyrazit do lesů prostě jen tak sbírat rostlinky a vařit z nich rozličné lektvary, připraveno pro vás je také mnoho úkolů. Narazíte nejen na základní příběh, ale také na náhodně generované části zaplňující bílá místa na mapě. Autoři se rozhodli vzít poučky o procedurální hratelnosti důkladně do svých rukou a připravují rozsáhlý systém vedlejších úkolů s postavami známými z předchozího putování. Je pak jen na vás, jak dlouho v jimi stvořením světě budete chtít zůstat, zábava se prý vždy najde.

Mečem nemečem

Kompletního překopání se dočkal i samotný herní systém, kdy základní atributy dostaly zeštíhlovací kůru na silnou trojici zdraví, výdrže a magických dovedností. Ty tam tak budou dovednosti jako je akrobacie a atletika, na jejichž trénování si řada hráčů stěžovala u dřívějších The Elder Scrolls. Na druhou stranu přijde doslova hvězdný systém dovedností, protože ty jsou spojeny na mapě oblohy jako souhvězdí a s vaším postupem hrou získáváte nové hvězdy do svojí kolekce.

screenshot_17310.jpgscreenshot_17311.jpg

Do boje se pak vrháte s nějakou výbavou v každé ruce, ať už se jedná o zbraň, štít, nebo třeba kouzlo. Hra dynamicky pohybuje s vaší postavou podle okolní situace, souboje se zdají živější než dříve a rychlá změna zbraní přináší výrazný rozdíl v přístupu k boji.

Přijde doslova hvězdný systém dovedností

Jako ultimátní možnost pak klidně vybavíte dvě stejná kouzla do obou rukou, což vám dá přístup k silnější verzi. Samozřejmě, že výhoda je vykoupena vaší nižší obranyschopností, pokud se tedy nerozhodnete vybavit dvěma štítovými kouzly.

screenshot_17305.jpgscreenshot_17307.jpg

Aby bylo možno všechny tyto akce provádět plynule, rozhodli se autoři použít osvědčený konzolový systém rychlého výběru pouze mačkáním směrových tlačítek zakončeným stisknutím potvrzovacího knoflíku. Navíc budete mít možnost si rozložení těchto menu do jisté míry přizpůsobovat různými záložkami, podobně jako je tomu třeba ve webovém prohlížeči.

Je libo jablíčko?

Vývojáři se vyjádřili, že jejich velký vzor je Apple, zejména pokud se týká vzhledu herního rozhraní. Představili si, jak by v této úspěšné společnosti elegantně a minimalisticky řešili fantasy hru a podle toho vytvořili návrh rozhraní. Na první pohled tak všechno vypadá vzdušně a čistě.

screenshot_17308.jpgscreenshot_17309.jpg

Čistotě se však vyhnete při různých dalších vylepšeních, jako je třeba schovávání se v temných stínech. Konečně budou prý protivníci schopni reagovat i na to, jak se objevíte, čili rychlé vyskočení do světla vyvolá rychlejší reakci než pomalé vykradení se do zad budoucí oběti. Stejně tak můžete ve stínech třeba jen sledovat, jak svět žije sám o sobě, jak bylo názorně ukázáno na příkladu dvojice zlodějů - pokud jste je nechali žít dost dlouho, ušetřili jste si zápasení se zámkem.

VIDEO: 3793 'The Elder Scrolls V: Skyrim - VGA 2010 debut trailer'

Třešničkou na konci zatím každé prezentace Skyrim je pak nějaký drak. Jak vyplynulo z náznaků tvůrců, bude vaše postava dragonborn, ať už to znamená cokoliv. Ve hře se to bude projevovat nejen schopností hovořit s draky a používat speciální kouzla, ale také možností vysát z draka po smrti jeho duši a získat tak nové dovednosti. Pokud tedy zvládnete výrazně náročnější souboje oproti běžným nepřátelům.

screenshot_17303.jpgscreenshot_17304.jpg

Fanoušci RPG s otevřeným světem se mají rozhodně na co těšit, ještě před Vánocemi se jim dostane zajímavého dárku. Zbývá jen doufat, že se tvůrcům podaří naplnit aspoň část úžasných slibů a nebudou pokračovat ve známém neduhu všech otevřených her - hratelnosti až po několika záplatách.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | freeform RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. listopadu 2011
  • Stovky hodin zábavy
  • Volnost pro každého
  • Souboje s draky
  • Poutavý příběh
  • Hromada vedlejších úkolů
  • Bugy
  • Inventář
  • Stárnoucí engine
Diskuze (1) Další článek: Kojima nenávidí Metal Gear pro NES

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,