Nová, originální Zelda pro Wii U je v nedohlednu, tak co si takhle trochu zavzpomínat? Nebojte se, bude to stát za to.
Vydání původního Wind Wakera před deseti lety doprovázela určitá nevole některých fanoušků série, kteří nedokázali překousnout razantní změnu vizuálního stylu. Místo realistického ztvárnění a temné atmosféry (obzvlášť Majora’s Mask byla správně bizarně děsivá), na obrazovce pobíhal dětsky rozjuchaný Link s velkýma očima a plavil se na své pestře rudé lodi po nekonečně modrém oceánu.
Ovšem stačilo popadnout do rukou ovladač a každý se mohl přesvědčit, že herně je tohle Zelda se vším všudy. A přesvědčit se o tom hráči mohou znovu, protože Nintendo jako takovou malou rozcvičku před plnohodnotným Wii U dílem spíchlo HD předělávku Wind Wakera. Pořádně se nadechněte slaného mořského vzduchu, protože vás čeká (opět) úžasné dobrodružství.
Broušení herního klenotu
Dnes už není žádným tajemstvím, že Wind Waker pro Game Cube vznikal v časovém presu a tvůrci se nakonec rozhodli vyříznout ze hry několik dungeonů, což se dalo poznat na slabší a rozvleklé druhé polovině hry. Tvůrci příležitosti nevyužili, v HD předělávce chybějící obsah nenajdete, což představuje asi i to největší zklamání. Podle dlouholetého producenta série, Eijiho Aonumy, dungeony použili už v jiných hrách a další recyklace nepřipadala v úvahu.
Problematickou pasáž však tvůrci zkrátili a zrychlili, pokud si ještě vybavujete úmorné puzzle s hledáním kousků Triforce, určitě vás potěší, že nově vám stačí jenom tři mapy na místo původních osmi. Zrychlila i práce s jeřábem a po splnění prvního dungeonu si lze v aukčním domě na ostrově Windfall pořídit novou plachtu, která zrychluje plavbu o 50 %. Dokonce se ani nemusíte starat o změnu směru větru.
Tvůrci se neuchylovali k žádným razantním změnám, ale jenom jemně vybrousili už tak lesklý klenot
Tvůrci přidali i další příjemné drobnosti, například mířit lze pomocí gyroskopů v GamePadu, hra podporuje možnost hrát pouze na displeji ovladače, a pokud se vám zdála původní obtížnost lehká, zapněte si nový Hero mód, ve kterém protivníci dávají dvojnásobné zranění a lze se léčit jen lektvary a vílami. Další změny? Tingle Tuner (možnost propojení s GBA) nahradila láhev, díky které můžete posílat vzkazy na Miiverse a fotoaparát umí pořizovat i autoportréty.
Ještě by se asi dalo vzpomenout na jiné novinky, ale obecně mohu říct to, že se tvůrci neuchylovali k žádným razantním změnám, ale jenom jemně vybrousili už tak lesklý klenot. Upravená grafika v rozlišení 1080p vdechla Wind Wakeru nový život, takže rozhodně stojí zato si tuhle herní legendu znovu vychutnat. Aha, vy jste Wind Waker nikdy nehráli? Tak to se musím vrátit na začátek.
Vzhůru na oceán!
Není úplně jednoduché zařadit sérii The Legend of Zelda do škatulek herních žánrů. Akční RPG? Akční adventura? To možná spíš, protože dobrodružství vás čeká pořádné, zábavné a protkané skvělými nápady. Začínáte jako malý chlapec na ostrově Outset.
V den vašich narozenin, kdy na sebe navlečete zelenou tuniku nošenou legendárním hrdinou, na ostrov shodí obří pták pirátskou dívku jménem Tetra. O krátký a nenásilný tutoriál později už nasedáte na pirátskou loď a vyrážíte na dlouhou plavbu, která malého chlapce překová v hrdinu čelícího velkému zlu.
Nosným tématem Wind Wakera se stává oceán. Mapa herního světa je rozdělena na 7 krát 7 čtverců a na každém z nich najdete menší či větší ostrůvky. Příběh vás postupně vede na ty důležité ostrovy, ale nic vám nebrání prozkoumávat i ty menší, plnit vedlejší úkoly, hledat poklady a tak dále.
Parník a mašinka
Wind Waker se dočkal dvou přímých pokračování, ovšem pouze na handheld Nintendo DS. V roce 2007 se objevila The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (recenze), která se sice stále odehrávala na moři, ale plachetnici nahradil kolesový parník. Zajímavý byl i nápad s centrálním dungeonem, který se postupně otevíral.
The Legend of Zelda: Spirit Tracks (recenze) už nás zavedla na pevnou půdu, kterou lemovaly koleje - loď jako hlavní dopravní prostředek nahradila lokomotiva. Ve Spirit Tracks dostala větší roli princezna Zelda, tedy vlastně její duch, který mohl ovládat přízračná brnění.
Hra na vás vše nevychrlí hned v začátku, ale postupně se rozevírá jako nádherná růže. Ideálně je to vidět v samotném herním jádru, které představují tematické dungony.Vždy se točí kolem nějaké zbraně/pomůcky (bumerang, bomby, luk a tak dále), která vám pomůže překonat nástrahy dungeonu a nakonec se vypořádat s bossem. Zní to jednotvárně, ale kouzlo je v dokonale promyšleném level designu a obrovské nápaditosti tvůrců.
Prakticky každá místnost představuje hádanku a je jenom na vás ji vyřešit – jak se dostat na támhletu římsu, kde najít klíč, jak se vypořádat s protivníky…řešení není nikdy moc náročné (proto by se dal Wind Waker doporučit i nezkušeným Zeldařům), ale stále máte dobrý pocit překonávání výzev a objevování něčeho nového.
Milá vzpomínka
O tom je každý díl série The Legend of Zelda a Wind Wakerse pochopitelně nestává výjimkou. Ano, plavení se z jednoho ostrova na druhý může být občas rozvleklé, ale nová plachta jej urychluje a navíc tu funguje systém záchytných bodů, na které se lze teleportovat.
Osobně jsem si plavbu vždy nesmírně užíval, protože nádherná pestrobarevná grafika působí skvělým uklidňujícím dojmem, který jen umocňuje skvělý soundtrack. Však si pusťte trailer, který je součástí recenze.
Pestrobarevná grafika sice může na někoho působit dětsky, ale nedá se ji upřít styl a navíc postavičky s velkýma očima dokáží vyjadřovat emoce tak, až by jiné, realisticky se tvářící hry mohly závidět. Oproti původní Game Cube verzi vypadá ta v HD díky novému nasvícení a efektům o něco plastičtěji, nicméně rozdíly není až tak razantní a rozhodně zůstal zachován původní styl. Ach ano, HD verze je pochopitelně v 16:9, což asi nijak nepřekvapí.
[gamebox The Legend of Zelda Wind Waker HD :28827]
Přiznám, že bych osobně určitě spíš uvítal originální Zeldu pro Wii U, ale na tu si ještě nějaký ten rok počkáme. Wind Waker HD však rozhodně slouží jako milá vzpomínka na deset let starou herní klasiku.