Otestovali jsme letecký set Thrustmaster T.16000M, který chce zaujmout příznivou cenou i méně tradičními ovládacími prvky. Naše dojmy z testování vám přinášíme formou fotorecenze, klikněte tedy dále…

Otestovali jsme letecký set Thrustmaster T.16000M, který chce zaujmout příznivou cenou i méně tradičními ovládacími prvky. Naše dojmy z testování vám přinášíme formou fotorecenze, klikněte tedy dále…

Sadu můžeme v kategorii joysticků zařadit někam doprostřed mezi běžné levné modely a pokročilá řešení s pedály. Není třeba velká investice do opravdu drahé sady, ale zároveň nabídne dostatečný počet ovládacích prvků. Cena je 2 990 Kč.

Sadu můžeme v kategorii joysticků zařadit někam doprostřed mezi běžné levné modely a pokročilá řešení s pedály. Není třeba velká investice do opravdu drahé sady, ale zároveň nabídne dostatečný počet ovládacích prvků. Cena je 2 990 Kč.

Námi testovaná sada sestává ze samotného joysticku a modulu, který obsahuje ovládání plynu a další sadu analogových i digitálních ovladačů. Lze ji pořídit za cenu kolem tří tisíc, samotný joystick případně vyjde na patnáct stovek.

Námi testovaná sada sestává ze samotného joysticku a modulu, který obsahuje ovládání plynu a další sadu analogových i digitálních ovladačů. Lze ji pořídit za cenu kolem tří tisíc, samotný joystick případně vyjde na patnáct stovek.

Oba ovladače se připojují pomocí vlastního USB kabelu a je třeba tedy počítat s dvěma obsazenými konektory.

Oba ovladače se připojují pomocí vlastního USB kabelu a je třeba tedy počítat s dvěma obsazenými konektory.

Modul s plynem se ale prodává i samostatně a je tedy možné jej využít s libovolným joystickem. Do konektoru RJ-12 potom lze připojit také pedály směrovky.

Modul s plynem se ale prodává i samostatně a je tedy možné jej využít s libovolným joystickem. Do konektoru RJ-12 potom lze připojit také pedály směrovky.

Základna joysticku působí robustním dojmem, čemuž odpovídá také hmotnost. Ta napovídá, že se nejedná o kompletně plastové řešení. Najdeme na ní celkem dvanáct tlačítek a jeden analogový posuvník.

Základna joysticku působí robustním dojmem, čemuž odpovídá také hmotnost. Ta napovídá, že se nejedná o kompletně plastové řešení. Najdeme na ní celkem dvanáct tlačítek a jeden analogový posuvník.

Všechna tlačítka jsou perfektně oddělena a vybavena hmatovými značkami. Díky tomu na ně nemusíte při hraní koukat.

Všechna tlačítka jsou perfektně oddělena a vybavena hmatovými značkami. Díky tomu na ně nemusíte při hraní koukat.

Zároveň je výrazně zjednodušeno případné využití v kombinaci s virtuální realitou.

Zároveň je výrazně zjednodušeno případné využití v kombinaci s virtuální realitou.

Analogový posuvník bude nejčastěji sloužit ke dvěma účelům. Pokud bude joystick využit samostatně, půjde o ovládání plynu. V našem případě ale máme samostatný modul s plynem, takže posuvník na joysticku může sloužit jako tzv. trim pro vyvážení směrovky nebo výškovky.

Analogový posuvník bude nejčastěji sloužit ke dvěma účelům. Pokud bude joystick využit samostatně, půjde o ovládání plynu. V našem případě ale máme samostatný modul s plynem, takže posuvník na joysticku může sloužit jako tzv. trim pro vyvážení směrovky nebo výškovky.

Samotná páka joysticku rovněž nabízí více os pro ovládání, než je běžné. Kromě tradičního naklápění ji lze totiž také otočit. Rozsah sice není nijak velký, asi 20°, nicméně pro využití jako směrovky to bohatě stačí.

Samotná páka joysticku rovněž nabízí více os pro ovládání, než je běžné. Kromě tradičního naklápění ji lze totiž také otočit. Rozsah sice není nijak velký, asi 20°, nicméně pro využití jako směrovky to bohatě stačí.

Vršek páky potom patří tradičnímu ovládání zbraňových systémů. Pod palcem se může ukrývat spoušť kanonu, raket a další výzbroje v podvěsu.

Vršek páky potom patří tradičnímu ovládání zbraňových systémů. Pod palcem se může ukrývat spoušť kanonu, raket a další výzbroje v podvěsu.

Pod ukazováčkem je to v případě historických letadel nejčastěji kulomet.

Pod ukazováčkem je to v případě historických letadel nejčastěji kulomet.

Nedílnou součástí je i tzv. směrový klobouček – ten najde uplatnění třeba pro ovládání pohledu, ale u modernějších letadel s ním lze ovládat zaměřovač.

Nedílnou součástí je i tzv. směrový klobouček – ten najde uplatnění třeba pro ovládání pohledu, ale u modernějších letadel s ním lze ovládat zaměřovač.

Thrustmaster v případě joysticku pamatoval také na leváky. Pryžové doplňky lze totiž jednoduše vyloupnout a nahradit je obrácenou verzí, která je přibalená v balení.

Thrustmaster v případě joysticku pamatoval také na leváky. Pryžové doplňky lze totiž jednoduše vyloupnout a nahradit je obrácenou verzí, která je přibalená v balení.

Zároveň je pro převrácené ovládání nutné přepnout režim na spodní části základny joysticku.

Zároveň je pro převrácené ovládání nutné přepnout režim na spodní části základny joysticku.

Pryžové nástavce drží na joysticku jen nasunuté v připravených otvorech. Pokud je ale nebudete měnit často, budou držet velmi pevně.

Pryžové nástavce drží na joysticku jen nasunuté v připravených otvorech. Pokud je ale nebudete měnit často, budou držet velmi pevně.

A otočit lze i spodní část páky s podpěrou dlaně. Stačí povolit jeden šroubek a přizpůsobit joystick pro pohodlné ovládání levou rukou.

A otočit lze i spodní část páky s podpěrou dlaně. Stačí povolit jeden šroubek a přizpůsobit joystick pro pohodlné ovládání levou rukou.

Celkově je joystick velmi příjemný a jedinou vlastností, kterou si mohl výrobce odpustit je podsvícení ovládací páky. To je poměrně výrazně oranžová a rozsvěcuje se i při mírném pohybu páky – má symbolizovat nulovou dead zónu.

Celkově je joystick velmi příjemný a jedinou vlastností, kterou si mohl výrobce odpustit je podsvícení ovládací páky. To je poměrně výrazně oranžová a rozsvěcuje se i při mírném pohybu páky – má symbolizovat nulovou dead zónu.

Druhou částí sady je modul s masivním posuvníkem pro ovládání plynu. Jde o jeden díl v kuse, a tudíž není možné separátně ovládat obě pohonné jednotky dvoumotorových letounů tak, jako u dražší konkurence. Posuvník by musel být rozdělen na poloviny.

Druhou částí sady je modul s masivním posuvníkem pro ovládání plynu. Jde o jeden díl v kuse, a tudíž není možné separátně ovládat obě pohonné jednotky dvoumotorových letounů tak, jako u dražší konkurence. Posuvník by musel být rozdělen na poloviny.

Rozsah tohoto ovladače je značný – asi 12 centimetrů. Ovládání plynu tak může být maximálně přesné. To se bude hodit hlavně při vzletu a přistání.

Rozsah tohoto ovladače je značný – asi 12 centimetrů. Ovládání plynu tak může být maximálně přesné. To se bude hodit hlavně při vzletu a přistání.

I plynový modul působí pevným dojmem – především díky výztuze v podobě dvou kovových tyčí po stranách.

I plynový modul působí pevným dojmem – především díky výztuze v podobě dvou kovových tyčí po stranách.

Hlavní předností před konkurencí je analogový ovladač, jenž nahrazuje chybějící pedály. Lze ho naklápět podél horizontální osy a využít jej jako směrovku.

Hlavní předností před konkurencí je analogový ovladač, jenž nahrazuje chybějící pedály. Lze ho naklápět podél horizontální osy a využít jej jako směrovku.

Jde jednoznačně o pohodlnější ovládání, než je nabindování na některé z tlačítek a navrch má také před již zmíněnou možností otáček pákou joysticku.

Jde jednoznačně o pohodlnější ovládání, než je nabindování na některé z tlačítek a navrch má také před již zmíněnou možností otáček pákou joysticku.

K dokonalosti chybí tomuto prvku ještě schopnost ovládat brzdu, která je vždy součástí klasických leteckých pedálů. Tady by to šlo vyřešit možností stisknout obě poloviny.

K dokonalosti chybí tomuto prvku ještě schopnost ovládat brzdu, která je vždy součástí klasických leteckých pedálů. Tady by to šlo vyřešit možností stisknout obě poloviny.

Dalším analogovým prvkem je kolečko umístěné pod malíčkem. To může opět sloužit pro trimování, ale také pro regulaci bohatosti směsi. Otáčení je nicméně docela tuhé, takže je pohodlnější k němu přechytnout palcem.

Dalším analogovým prvkem je kolečko umístěné pod malíčkem. To může opět sloužit pro trimování, ale také pro regulaci bohatosti směsi. Otáčení je nicméně docela tuhé, takže je pohodlnější k němu přechytnout palcem.

Pravá strana potom nabízí další čtveřici ovládacích prvků a každý z nich je jiného typu. Zcela nahoře je to druhý osmisměrový klobouček. Může jít o ovládání rozhledu v kokpitu nebo třeba ovládání mapy.

Pravá strana potom nabízí další čtveřici ovládacích prvků a každý z nich je jiného typu. Zcela nahoře je to druhý osmisměrový klobouček. Může jít o ovládání rozhledu v kokpitu nebo třeba ovládání mapy.

Hned pod ním je čtyřsměrný ovladač, jenž nalezne využití třeba jako bombardovací zaměřovač nebo pro zamknutí cíle v běžném palubním zaměřovači.

Hned pod ním je čtyřsměrný ovladač, jenž nalezne využití třeba jako bombardovací zaměřovač nebo pro zamknutí cíle v běžném palubním zaměřovači.

Třetím prvkem na pravé straně je další směrový klobouček s dobře patrným chodem. Ten jsem nejčastěji používal jako brzdy – jak ty běžné, tak vzdušné.

Třetím prvkem na pravé straně je další směrový klobouček s dobře patrným chodem. Ten jsem nejčastěji používal jako brzdy – jak ty běžné, tak vzdušné.

A nakonec tu máme jedno běžné tlačítko s výraznou oranžovou barvou. Na něj jsem nejčastěji nastavoval vysunutí/zasunutí podvozku.

A nakonec tu máme jedno běžné tlačítko s výraznou oranžovou barvou. Na něj jsem nejčastěji nastavoval vysunutí/zasunutí podvozku.

I přední část tohoto ovladače nabídne dva nové typy ovládacích prvků. Prvním z nich je analogový minijoystick, který se bude v některých hrách hodit pro ovládání druhého střelce. Kromě směru jej lze totiž také stisknout a využít ke střelbě.

I přední část tohoto ovladače nabídne dva nové typy ovládacích prvků. Prvním z nich je analogový minijoystick, který se bude v některých hrách hodit pro ovládání druhého střelce. Kromě směru jej lze totiž také stisknout a využít ke střelbě.

Nechybí tady ani dvoupolohový posuvník, který je určený především pro ovládání klapek – snadno nastavíte jejich polohu, nebo je zcela zasunete.

Nechybí tady ani dvoupolohový posuvník, který je určený především pro ovládání klapek – snadno nastavíte jejich polohu, nebo je zcela zasunete.

Celou nálož ovládacích prvků potom zakončuje dvojice běžných tlačítek, kterým můžete přiřadit libovolnou funkci. Mně sloužili pro reset kamery a přebíjení.

Celou nálož ovládacích prvků potom zakončuje dvojice běžných tlačítek, kterým můžete přiřadit libovolnou funkci. Mně sloužili pro reset kamery a přebíjení.

Plynový modul se levákům dobře ovládat nebude. Pokud jej budou mít pod pravou rukou, na směrové kloboučky malíčkem nedosáhnout. Celý je navíc naklopený kvůli levé ruce.

Plynový modul se levákům dobře ovládat nebude. Pokud jej budou mít pod pravou rukou, na směrové kloboučky malíčkem nedosáhnout. Celý je navíc naklopený kvůli levé ruce.

Nepříjemností plynového modulu jsou velmi malé gumové plošky, které mají zabránit klouzání po stole. Tady je ale většinou třeba nějaká domácí úprava aby ovladač na stole držel opravdu pevně.

Nepříjemností plynového modulu jsou velmi malé gumové plošky, které mají zabránit klouzání po stole. Tady je ale většinou třeba nějaká domácí úprava aby ovladač na stole držel opravdu pevně.

Největším překvapením je pohodlnost, s jakou lze ovládat směrovku díky netradičním křidélkům na plynovém modulu. Ačkoliv se pedálům rovnat nemůže, jde o mnohem lepší řešení než v případě běžných tlačítek.

Největším překvapením je pohodlnost, s jakou lze ovládat směrovku díky netradičním křidélkům na plynovém modulu. Ačkoliv se pedálům rovnat nemůže, jde o mnohem lepší řešení než v případě běžných tlačítek.

K úplnému ideálu by bylo vhodné buď celý posuvník mírně naklopit dopředu, nebo umožnit jeho polohování. Takto je ruka při ovládání přeci jen trochu zalomená v zápěstí.

K úplnému ideálu by bylo vhodné buď celý posuvník mírně naklopit dopředu, nebo umožnit jeho polohování. Takto je ruka při ovládání přeci jen trochu zalomená v zápěstí.

Základní nastavení je řešeno pomocí rozšíření základní systémové nabídky pro správu herních ovladačů. Tady lze kompletně nastavit joytick…

Základní nastavení je řešeno pomocí rozšíření základní systémové nabídky pro správu herních ovladačů. Tady lze kompletně nastavit joytick…

…a tady přídavný ovládací modul. Zde zároveň zkontrolujete případné aktualizace ovladačů nebo zkalibrujete analogové osy.

…a tady přídavný ovládací modul. Zde zároveň zkontrolujete případné aktualizace ovladačů nebo zkalibrujete analogové osy.

Thrustmaster ale dodává i pokročilejší konfigurační nástroj, v němž si můžete pro každou osu přesně nastavit její chod a chování. Přidat tak můžete mrtvé zóny nebo určit nelineární chod.

Thrustmaster ale dodává i pokročilejší konfigurační nástroj, v němž si můžete pro každou osu přesně nastavit její chod a chování. Přidat tak můžete mrtvé zóny nebo určit nelineární chod.

Nakonec nesmíme zapomenout ani na příslušenství, které lze k sadě dokoupit. Jsou jimi samozřejmě letecké pedály, které umožňují realistické ovládání směrovky a brzd, takže půjde snadněji pilotovat i helikoptéra. Jejich cena je 2 199 korun.

Nakonec nesmíme zapomenout ani na příslušenství, které lze k sadě dokoupit. Jsou jimi samozřejmě letecké pedály, které umožňují realistické ovládání směrovky a brzd, takže půjde snadněji pilotovat i helikoptéra. Jejich cena je 2 199 korun.

Sadu můžeme v kategorii joysticků zařadit někam doprostřed mezi běžné levné modely a pokročilá řešení s pedály. Není třeba velká investice do opravdu drahé sady, ale zároveň nabídne dostatečný počet ovládacích prvků. Cena je 2 990 Kč.
Námi testovaná sada sestává ze samotného joysticku a modulu, který obsahuje ovládání plynu a další sadu analogových i digitálních ovladačů. Lze ji pořídit za cenu kolem tří tisíc, samotný joystick případně vyjde na patnáct stovek.
Oba ovladače se připojují pomocí vlastního USB kabelu a je třeba tedy počítat s dvěma obsazenými konektory.
Modul s plynem se ale prodává i samostatně a je tedy možné jej využít s libovolným joystickem. Do konektoru RJ-12 potom lze připojit také pedály směrovky.
40
Fotogalerie

Thrustmaster T.16000M: joystick, který nadchne i náročnější piloty

  • Letecká sada Thrustmasteru nabídne nejen tradiční joystick, ale i modul s plynem
  • Ten navíc obsahuje i nezvyklé ovládání směrovky nahrazující pedály
  • Výrobce si vyhrál také s konfigurační aplikací

Otestovali jsme letecký set Thrustmaster T.16000M, který chce zaujmout příznivou cenou i méně tradičními ovládacími prvky. Naše dojmy z testování vám přinášíme formou fotorecenze. Můžete tedy rozkliknout první obrázek a nechat se vést popisky, nebo pokračovat dále ve čtení tradičního textu.

 P2270001_.jpgP2270002.JPGScrn-02-27-001.png

Sadu můžeme v kategorii joysticků zařadit někam doprostřed mezi běžné levné modely a pokročilá řešení s pedály. Není třeba velká investice do opravdu drahé sady, ale zároveň nabídne dostatečný počet ovládacích prvků. Cena je 2 990 Kč.

Námi testovaná sada sestává ze samotného joysticku a modulu, který obsahuje ovládání plynu a další sadu analogových i digitálních ovladačů. Lze ji pořídit za cenu kolem tří tisíc, samotný joystick případně vyjde na patnáct stovek.

P2270003.JPG

Oba ovladače se připojují pomocí vlastního USB kabelu a je třeba tedy počítat s dvěma obsazenými konektory.

P2270005.JPG

Modul s plynem se ale prodává i samostatně a je tedy možné jej využít s libovolným joystickem. Do konektoru RJ-12 potom lze připojit také pedály směrovky.

Základna joysticku působí robustním dojmem, čemuž odpovídá také hmotnost. Ta napovídá, že se nejedná o kompletně plastové řešení. Najdeme na ní celkem dvanáct tlačítek a jeden analogový posuvník.

Všechna tlačítka jsou perfektně oddělena a vybavena hmatovými značkami. Díky tomu na ně jednak nemusíte koukat při běžném hraní, ale také je výrazně zjednodušeno ovládání při využití virtuální reality.

P2270008.JPGP2270009.JPGP2270010.JPG

Analogový posuvník bude nejčastěji sloužit ke dvěma účelům. Pokud bude joystick využít samostatně, půjde o ovládání plynu. V našem případě ale máme samostatný modul s plynem, takže posuvník na joysticku může sloužit jako tzv. trim pro vyvážení směrovky nebo výškovky. Ale třeba také pro regulaci sklonu vrtule.

Samotná páka joysticku rovněž nabízí více os pro ovládání, než je běžné. Kromě běžného naklápění ji lze totiž také otočit. Rozsah sice není nijak velký, asi 20°, nicméně pro využití jako směrovky to bohatě stačí.

P2270011.JPGP2270012.JPGP2270013.JPG

Vršek páky potom patří tradičnímu ovládání zbraňových systémů. Pod ukazováčkem je to v případě historických letadel nejčastěji kulomet.

Naopak za tlačítky pod palcem se potom může ukrývat spoušť kanonu, raket a další výzbroje v podvěsu. Nedílnou součástí je i tzv. směrový klobouček – ten najde uplatnění třeba pro ovládání pohledu, ale u modernějších letadel s ním lze ovládat zaměřovač. Všechna tlačítka jsou velmi dobře dostupná a není tedy problém jich stisknout více najednou a spustit tím palbu „ze všech laufů“.

P2270015.JPGP2270016.JPGP2270018.JPG

Thrustmaster v případě joysticku pamatoval také na leváky. Pryžové doplňky lze totiž jednoduše vyloupnout a nahradit je obrácenou verzí, která je přibalená v balení.

P2270043.JPGP2270044.JPG

A otočit lze i spodní část páky s podpěrou dlaně. Stačí povolit jeden šroubek a přizpůsobit joystick pro pohodlné ovládání levou rukou.

P2270019.JPGP2270020.JPG

Celkově je joystick velmi příjemný a jedinou vlastností, kterou si mohl výrobce odpustit je podsvícení ovládací páky. To je poměrně výrazně oranžové a rozsvěcuje se i při mírném pohybu páky – má symbolizovat nulovou dead zónu. To je rozhodně kladnou vlastností, ale není třeba o ní vědět při pohybu joysticku.

Druhým dílem sady je modul s masivním posuvníkem pro ovládání plynu. Jde o jeden díl s jednou osou, a tudíž není možné separátně ovládat obě pohonné jednotky dvoumotorových letounů tak, jako u dražší konkurence. Posuvník by musel být rozdělen na poloviny.

P2270021.JPG

Rozsah tohoto ovladače je značný – asi 12 centimetrů. Ovládání plynu tak může být maximálně přesné. To se bude hodit hlavně při vzletu a přistání.

I plynový modul působí pevným dojmem – především díky výztuze v podobě dvou kovových tyčí po stranách.

P2270022.JPGP2270023.JPGP2270024.JPG

Jeho hlavní předností před konkurencí je analogový ovladač, jenž nahrazuje chybějící pedály. Lze naklápět podél horizontální osy a využít jej jako směrovku.

Jde jednoznačně o pohodlnější ovládání, než je nabindování na některé z tlačítek a navrch má také před již zmíněnou možností otáček pákou joysticku.

K dokonalosti chybí tomuto prvku ještě schopnost ovládat brzdu, která je vždy součástí klasických leteckých pedálů. Tady by to šlo vyřešit možností stisknout obě poloviny.

P2270025.JPGP2270026.JPGP2270027.JPG

Dalším analogovým prvkem je kolečko umístěné pod malíčkem. To může opět sloužit pro trimování, ale také pro regulaci bohatosti směsi. Otáčení je nicméně docela tuhé, takže je pohodlnější k němu přechytnout palcem.

Pravá strana potom nabízí další čtveřici ovládacích prvků a každý z nich je jiného typu. Zcela nahoře je to druhý osmisměrový klobouček. Může jít o ovládání rozhledu v kokpitu nebo třeba ovládání mapy.

P2270025.JPGP2270026.JPGP2270027.JPG

Hned pod ním je čtyřsměrný ovladač, jenž nalezne využití třeba jako bombardovací zaměřovač nebo pro zamknutí cíle v běžném palubním zaměřovači.

Třetím prvkem na pravé straně je další směrový klobouček s dobře patrným chodem. Ten jsem nejčastěji používal jako brzdy – jak ty běžné, tak vzdušné. A nakonec tu máme jedno běžné tlačítko s výraznou oranžovou barvou. Na něj jsem nejčastěji nastavoval vysunutí/zasunutí podvozku.

P2270028.JPGP2270030.JPGP2270031.JPG

P2270032.JPGP2270033.JPGP2270034.JPG

I přední část tohoto ovladače nabídne dva nové typy ovládacích prvků. Prvním z nich je analogový minijoystick, který se bude v některých hrách hodit pro ovládání druhého střelce. Kromě směru jej lze totiž také stisknout.

Nechybí tady ani dvoupolohový posuvník, který je určený především pro ovládání klapek – snadno nastavíte jejich polohu, nebo je zcela zasunete.

P2270035.JPGP2270038.JPGP2270040.JPG

P2270041.JPGP2270042.JPGP2270043.JPG

Celou nálož ovládacích prvků potom zakončuje dvojice běžných tlačítek, kterým můžete přiřadit libovolnou funkci. Mně sloužili pro reset kamery a přebíjení. Základní nastavení je řešeno pomocí rozšíření základní systémové nabídky pro správu herních ovladačů. Tady lze kompletně nastavit joystick…

Scrn-02-27-001.png

…a tady přídavný ovládací modul. Zde zároveň zkontrolujete případné aktualizace ovladačů nebo zkalibrujete analogové osy.

Scrn-02-27-002.png

Thrustmaster ale dodává i pokročilejší konfigurační nástroj, v němž si můžete pro každou osu přesně nastavit její chod a chování. Přidat tak můžete mrtvé zóny nebo určit nelineární chod.

Scrn-02-27-003.pngtfrp-rudder_6_smart.jpg

Nakonec nesmíme zapomenout ani na příslušenství, které lze k sadě dokoupit. Jsou jimi samozřejmě letecké pedály, které umožňují realistické ovládání směrovky a brzd, takže půjde snadněji pilotovat i helikoptéra. Jejich cena je 2 199 korun.

Určitě si přečtěte

Články odjinud