Mezi tituly, jež se chystají na jaře vtrhnout na naše mazlíčky (PC, PS2, Xbox), patří i očekávaná taktická akce Tom Clancy`s Rainbow Six: Lockdown. Pokud patříte mezi příznivce tohoto žánru her, mohlo by vás zaujmout naše shrnutí informací, jež se o Tom Clancy`s Rainbow Six: Lockdown objevily. Zajímavostí je, že doposud převládá info o konzolových verzích, tudíž toto preview potěší jak majitelé PC, tak i vlastníky konzolí.
O Rainbow Six 4
Tom Clancy`s Rainbow Six: Lockdown navazuje na své známé a úspěšné předchůdce z takticko akční série Rainbow Six (těch se mimochodem prodalo na 7 500 000 kusů). Hru vyvíjí dva týmy: Red Storm Entertainment a Ubisoft`s Montreal Studios. Vydání je plánováno na jaro 2005 pro PC, PS2 a Xbox.

Co nás čeká v kampani?
Kampaň se skládá ze šestnácti misí, ty lze hrát singleplyerově nebo kooperativně (díky splitscreenu si zahrají až čtyři lidé najednou na jednom stroji). Příběhový děj začíná, když je jeden člen z týmu Rainbow unesen. Je jasné, že někdo má na jednotku Rainbow spadeno… Mnohé mise by měly být tedy defensivní a poprvé v sérii se dočkáme čistě sniperských misí. Jisté je, že do tajů kampaně se mohou ponořit i laici, neboť vývojáři chtějí vyjít vstříc nováčkům, kteří doposud neměli čest taktické akce ze série RS hrát.
Konkrétně vtělíme do vůdce Rainbow týmu, Dinga Chaveze. Při sniperských misích si přivlastníme dočasně tělo Dietera Webera.
Jak vypadá příprava před misí?
Chybět nebude tradiční příprava na následující akci. V briefingu se dozvíme, co nás může v daném levelu ohrozit, tudíž nebude problém se vybavit potřebnými předměty a zbraněmi (když bude hrozit útok plynem, vezmeme si plynovou masku, atd.).
Úpravou projde volba kolegů. Těch si bude možné s sebou vzít až tři; ovšem vybírat je budeme z deseti různých postav (jednou z nich je Renee Raymond) z celého světa. Nechybí mezi nimi ani ženy. Charaktery se kromě vzhledu budou lišit i schopnostmi; vývojáři se prostě snaží, aby každá z postav byla hodně individuální.
Chytří nepřátelé?
Protivníci by měli být tuhým oříškem, jejich AI má dokonce tři rozlišné úrovně. Na první jsou to jen naštvaní bojovníci, kteří nás skoro neohrozí. Na druhé už se jedná o chytré vojáky, kteří se kryjí, hází granáty a podobně. Třetí stupeň představuje rovnocenné protivníky pro Rainbow tým.
Co se týče spolubojovníků, budou mnohem více ovladatelní. Dokonce jim lze nařídit, jak mají otevřít dveře: zda je rozstřílet nebo vyrazit beranidlem. Když jim nebudeme udílet příkazy, postarají se o sebe sami a zaujmou strategické pozice.

Čím budeme útočit?
Tentokráte se tasená zbraň objeví uprostřed obrazovky, má to působit realističtěji a kladným efektem prý je, že se lépe střílí na vzdálené nepřátele.
Co se týče samotného arzenálu, tak ten je takřka shodný s tím v Rainbow Six 3; přibudou do něj ale čtyři nové kousky. Všechny budou samozřejmě realisticky ztvárněné.
I mezi pomůckami se nachází novinka. Kromě nočního vidění a termovize se nám (respektive minimálně těm, kdo si pořídí PS2 verzi) do pracek dostane i pohybový senzor, díky němuž půjde nalézt i dobře ukryté protivníky (například v krytu, za zdí, apod.). Pohybový senzor má omezenou plochu detekce na deset metrů a při jeho používání nelze střílet. Jeho grafická podoba je podobná tepelnému senzoru. U PS2 verze bude termovize spojena s nočním viděním do jednoho přístroje.
Do jakých míst zavítáme?
Během plnění úkolů zavítáme do mnoha míst po celém světě, například do Jižní Afriky, Alžírska, Amsterodamu, Marseilles. Konkrétně v Alžírsku se dočkáme pouličních bojů. A v Jižní Africe se podíváme do banky, kde jsou držena rukojmí.
Jak to vypadá?
Veškerá prostředí mají působit realisticky a nechybí dnes už obligátní efekt "hadrové panenky". Jak můžete vidět na okolních screenshotech, novinkou je pohled přes brýle. Osobně si nejsem jistý, do jaké míry tento pohled bude (ne)vadit, podle vývojářů přinese pozitivní efekt - více se prý ponoříme do hry. Navíc díky brýlím si mohou více vyhrát s efekty, náš pohled mohou znesnadnit dešťové kapky na brýlích nebo třebas prasklé sklo.

Co módy?
Kromě výše zmíněného kooperativního módu se opět dočkáme i módu Lone Rush známého z Black Arrow. V něm je úkolem samostatně všechny teroristy pozabíjet v daném časovém limitu. Terrorist Hunt je podobný Lone Rush, ale mohou se k nám přidat další dva kolegové a chybí časový limit. Reverse Terrorist Hunt je prakticky Terrorist Huntem, ale střílíme "za ty zlé". Poslední je Infiltrator mód, ale ten ještě nebyl představen.
PlayStation 2 a Xbox singleplayerová verze
Kromě PC vyjde Tom Clancy`s Rainbow Six: Lockdown i na těchto dvou konzolích. Rainbow Six 3 bylo na obou konzolích poměrně odlišné, ale u RS: Lockdown bude hlavní rozdíl jen v grafice, kampaně budou takřka shodné.
Rozdíly v multiplayeru PlayStation 2 a Xbox
Jak už víte, singleplayer bude takřka shodný, ovšem to samé se rozhodně nedá říci i o multiplayeru. V obou verzích si až v šestnácti lidech zahrajeme módy Survival, Team Survival, Sharpshooter, deathmatch nebo kooperaci. Ovšem zde podobnost končí.
Na PS2 bude k dispozici navíc mód Capture The Flag. K soubojům poslouží deset map z prostředí singleplayeru, ovšem budou upraveny pro multiplayerové hrátky. Utkávat se na nich budou jednotky Rainbow a žoldáci. Oba týmy mohou využít různé zbraně z RS: Lockdown. Například Rainbow dostanou do vínku exklusivně flashbangy, žoldáci pro změnu nervový plyn. Žoldáci taktéž smí zablokovat dveře, ty budou muset Rainbow vyrazit beranidlem. Ubisoft hodlá na svých stránkách Ubi.com podporovat klany, žebříčky, turnaje.
Na Xboxu si multiplayerově zastřílíme pomocí Xbox Live 3.0 a mapy pro Xbox multiplayer budou jiné ež u PS2 verze. RS: Lockdown má přinést dosud nevídaný online zážitek na Xboxu, čemuž slouží mód Career. Svou postavu si totiž vytvoříme a oblečeme k našemu ideálu (dokonce si na uniformy smíme dát logo vlastní výroby), a pak ji již jen budeme upravovat statistiky. Za hraní dostaneme přidělené zkušenostní body, jež lze investovat do naučení se jedné ze čtyř specializovaných funkcí: commando, engineer, field medic, spec-ops. Commando získá silnější zbraně, brnění a dokonce štít. Engineer může ovládat kulometné věže a otvírat zabezpečené dveře. Field medic léčí a používá nervový plyn, což se obzvlášť hodí na commandy schované za štítem. Spec-ops se umí nenápadně připlížit a zabít nepřítele nožem, navíc má k dispozici rušičku senzorů. Koho by nebavilo jen jedno povolání, nemusí se je učit; v takovém případě smí investovat body do jednotlivých schopností, které se mu líbí. To ovšem stále není všechno, kromě zkušeností získáme i peníze, za ty si koupíme nové vybavení a možná bude nutné kupovat i zbraně jako v Counter-Strike, ale to zatím není jisté.
Shrňme si to
Většina informací, které jste si přečetli, pochází hlavně z previews konzolových verzí, neboť přímo o PC verzi se zatím mnoho nemluvilo, ale je logické, že všechny tři verze budou mít mnoho společného.
Nu, nechme se překvapit, zda se dočkáme zábavné taktické akce. Zatím to vypadá, že na své by si měli přijít majitelé všech tří platforem a obzvláště pro majitele Xboxu bude nejspíše lákadlem multiplayer v kariérové podobě.
Kdo chce, může si například z Worthplaying stáhnout trailer (12 MB).
Zdroj: GameSpot, Worthplaying, PC.IGN