Když se Ghost Recon neprodává a Rainbow Six ztrácí v nedohlednu, přichází mix všech myslitelných žánrů jménem The Division.
Novou módou v herním průmyslu je spojovat apokalypsu s kusy chodícího zkaženého masa, které mají tak trochu sklony ke kanibalismu. Opravdu každá platforma, každé studio a každý vydavatel letos musí na E3 mít svoji vlastní zombie hru. Kdo tohle nedodrží, jako by ani nebyl. Naštěstí však existují i výjimky, které téhle děsivé nemoci ještě nepodlehly a zbývá jim právě tolik kusů mozku, aby vymysleli něco kloudnějšího.
Jedněmi z takových jsou bezesporu chlapci v Ubisoftu a vývojáři z Massive Entertainment (World in Conflict). Ti se totiž postarali o letošní největší překvapení a senzaci v jednom, a sice o masivně multiplayerovou akci z pohledu třetí osoby, zkříženou s RPG. Tom Clancy‘s The Division.
Tajemný úpadek
Hra nás podle prvních informací vezme do budoucnosti, respektive alternativní přítomnosti, kde svět leží na kolenou. Ale místo toho, aby ležel na kolenou před chodící smrtí, plazí se před chaosem a anarchií řízenou z vyšších míst. Ačkoli zatím musíme spíše hádat, vypadá to, že příběh The Division se bude točit okolo vládní konspirace a plánu na řízenou katastrofu. Z traileru vyplývá, že se skrze peníze mezi lidi rozšířila zmutovaná chřipka, která nebožáky kosí po tisících takovým tempem, že by to ani zubatá s kosou nezvládla, a že svět tak jak ho známe, tedy postavený na komplikovaném provázání všeho se vším, skončil.

Není však jasné, zda za tím vším opravdu stojí vůle mocných, kteří chtějí provést předem plánované konečné řešení společnosti za účelem její obrody. Jméno Toma Clancyho - známého spisovatele špionážních románů a autora postavy Sama Fishera - v názvu hry to ale naznačuje. Zároveň to také naznačuje, že svět The Division nebude tak černobílý a příběh hry tak jednoznačný, jak se nyní zdá.
Právě naopak, můžeme se těšit na bohatý svět plný morálních dilemat a socioekonomických problémů, které nemají jednoznačná řešení. Ať to ale nakonec dopadne jakkoliv, hráč se chopí perfektně vycvičeného agenta, který v souladu s vládní direktivou může jednat, jak se mu zlíbí a má pouze jediný cíl - sjednat pořádek a přežít.

Nějaké MMO
Ano, dokonce i navzdory faktu, že by se mělo jednat o MMO se prý najde prostor pro slušnou příběhovou linku, a to dost možná dokonce linku zaměřenou na osobní zážitky jednoho vojáka spravedlnosti, ztraceného v New Yorku. Podle slov vedoucího vývoje, Davida Polfelda, taky nepůjde o MMO v tom pravém slova smyslu. Rozhodně si nepředstavujte něco na způsob World of Warcraft.
Hra je přeci jen plánována pouze na novu generaci konzolí a mít takové mašiny zapnuté celý den v kuse a chodit raidy si jednoznačně říká o pěkné kolečko smrti a vůni spáleného plastu. Jako daleko pravděpodobnější se momentálně jeví možnost, že se bude jedna pouze o PvE záležitost s persistentním světem, kde budete moci kdykoli potkávat ostatní hráče a interagovat s nimi. Zkrátka obdoba toho, co bude nabízet Watch Dogs.

Tomu navíc nahrává i povedená grafika, jež bude bezesporu docela náročná. Pokud tedy můžeme soudit z toho kousku, co nám Ubisoft ukázal na své včerejší konferenci. Vypíchnout určitě zaslouží částicové efekty, ztvárnění kouře nebo ohně a hodně obstojně působila také hra světel a stínů. Potěšily i pokročilé modely postav nebo droboulinké detaily, jako je třeba sníh na oblečení.
Pochvalu nakonec zaslouží také povedená stylizace. Stejně jako Watch Dogs nebo Ghost Recon používá i The Division futuristické rozhraní, hologramy a technické vychytávky z jiného světa. Například taková 3D mapa, promítající se rovnou na chodník, kterou dokonce můžete procházet je hodně povedeným nápadem a my věříme, že takovýchto detailů bude ve hře přehršel. Ostatně i menu, z něhož ovládáte dovednosti vaší postavy, má podobu hologramů rotujících okolo hodinek.
Celý herní svět je vytvořen podle skutečného New Yorku a prý nebude problém poznat známá místa.
Kapitolou samou pro sebe je pak dějiště hry, město New York. Kdysi slavné a prosperující místo, kde se střetávaly kultury, je nyní spíše nakousnutým shnilým jablkem plným chaosu a anarchie. Takže vlastně dokonalým hřištěm pro nás hráče. Zároveň se ale nejedná pouze o nějaký výplod zvrácených myslí vývojářů. Celý herní svět je vytvořen podle skutečného New Yorku a prý nebude problém poznat známá místa. Pokud už je tedy lidská chátra bojující o život - podobně jako Xbox One o fanoušky - nezlikvidovala.
Vychytávky pokroku
Domněnce o pouze polovičním MMO zážitku nasvědčuje i důraz na RPG prvky. Nejnovější hra z Clancyho světa nenabídne vůbec žádné třídy a hráč si tak bude moci vybírat schopnosti a dovednosti postav přesně podle své chuti. Těšit se prý máme na bohaté vývojové stromy a dojde i na pasivní, respektive aktivní schopnosti. Všechno to navíc budete moci upravovat a vybírat za běhu přesně podle situace a zrovna složeného týmu.

V jednu chvíli tak můžete být medikem, o pár chvil později už to do pouličních gangů šijete z těžkého kulometu. Nejvíce nás však pochopitelně zaujaly futuristické hračičky, jako jsou třeba pojízdné miny. Podobných gadgetů, ukradených z kapes Sama Fishera, ve hře najdete desítky, to je ostatně jedno z poznávacích znamení univerza Toma Clancyho. A pak se divíme, že Sam teroristy likviduje už tolik let. S takovýmhle mizením výbavy byste to nezvládli ani vy.
Na tabletu budete mít k dispozici také ovládání dronů či satelitů.
Úplně bokem pak stojí hráči, kteří budou moci hrát hru prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu. Vedle zombie se totiž letošní E3 nese také ve znamení propagace mobilních aplikací a snahy posunout zážitek z hraní někam dále. Na tabletu tak budete mít k dispozici ještě další schopnosti, jako je například možnost ovládat létající ozbrojené drony nebo skrze satelit navigovat spoluhráče. Jak daleko však půjde o integrální součást hry je momentálně ve hvězdách.

Budoucnost
Podobně leží ve hvězdách i odpovědi na stovky otázek, které momentálně k The Division máme. Vyjde hra v krabici? Půjde o F2P titul? Počítá se i s PC verzí? Jak to bude s tím multiplayerem? To všechno a mnohem více se dozvíme až za dlouho. Hra je totiž naplánována na rok 2014, a to je ještě fůra času. Už nyní však The Division budí kladné ohlasy a nám se koncept živoucího světa Toma Clancyho a multipalyerového akčního RPG rozhodně zamlouvá. Jen tak dále kluci.