Umění magie…

Umění magie…

... aneb jak se stát všemocným mágem snadno a rychle. Chcete se stát vůdcem obrovských armád nepředstavitelných monster? To vše a ještě mnohem více bude možné. Sic jen virtuálně, ale přece - a to ve hře Magic & Mayhem: The Art of Magic, o které se vám teď chystám povědět co možná nejvíce... tedy slyšte, drazí učni!

... aneb jak se stát všemocným mágem snadno a rychle. Chcete vládnout nespočtu mocných kouzel, jež dokáží rozsévat hrůzu i smrt? Chcete se stát vůdcem obrovských armád nepředstavitelných monster? To vše a ještě mnohem více bude možné. Sic jen virtuálně, ale přece - a to ve hře Magic & Mayhem: The Art of Magic, o které se vám teď chystám povědět co možná nejvíce... tedy slyšte, drazí učni!

Magic & Mayhem: The Art of Magic od známé společnosti Bethesda Softworks (Arena, Daggerfall, a další) má být unikátním skloubením realtime strategie a RPG. To vše samozřejmě, jak již je dnes zvykem, v plně trojdimenzionálním prostředí. Hráč se zde stane kouzelníkem. Ovšem nikoliv kouzelníkem ledajakým - tihle kouzelníci totiž již od začátku hry oplývají neobyčejnými schopnostmi a nadáním, a to i přesto, že jsou to vlastně ještě mladí učni. Až mnohem mnohem později se z nich stanou kovaní mágové, které už nikdy nebude moct nic překvapit, ale to jsem už hodně předběhl. Tak tedy, kouzelník, kterého bude hráč představovat, bude mít moc vyvolávat nejrůznější druhy příšer a monster, stejnětak jako velice účinných "přímých" kouzel. Obě tyto schopnosti pak budou sloužit takřka výhradně jedinému účelu - ano, jak se dalo čekat, půjde tady o ničení nepřítele. Ničení to nebude nijak bezduché, myslet musíte tak jako tak, ovšem bude relativně "rychlé", protože jak jsem již napsal, Art of Magic (či zkráceně AoM) se bude hrát v "rýl-tajm", tedy reálném čase. Každá stvůra, každičké monstrum, které dokážete pomocí svého mága vyvolat, bude velice odlišné. Budou to temní rytíři, ostřílení lučištníci, strašlivé harpyje, démoni a draci, prostě takové fantastické všelicos (ke konci článku by se měl nalézat podrobnější popis některých z nich). Každé tohle "všelicos" bude, překvapivě, úplně jiné. No aby taky ne, přeci nebude mít nějaká křehká víla stejné vlastnosti jako ohromný drak, že... Takže to znamená i různé výhody a nevýhody. V podstatě to bude u jakékoliv jiné RTS - na vzdušné jednotky taky nikde nebudete používat tanky, ale vezmete raději nějaké raketomety nebo specializovanou protivzdušnou obranu. V AoM zase asi nepůjdete na draka s trpaslíky, ale spíše s partičkou nějakých mazáckých rytířů, kteří už nějakými těmi bitvami prošli a pár princezen ze spárů sedmihlavých saní osvobodili.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

"Magie je surová energie, jež existuje všude na zemi. Tato energie je nazývána Mana a prosakuje každičkým zemským pórem. Příležitostně může vyvěrat a tvořit malý váček magie. Těm se říká Skřítci a lze je najít rozptýlené po pevnině. Navíc je možné napojit se na bohaté žíly Many v oblastech zvaných Místa moci - ta jsou na Manu nesmírně bohatá. Jsou to vlastně obrovské kamenné zásobníky nacházející se ve sférách vyšší magie. Jakmile na toto místo postavíte Kouzelníka či jeho následníka, začne do něj proudit neředěná, čistá Mana.

V dřívějších dobách se lidstvo naučilo tuto energii spoutat a zacházet s ní pomocí předmětů zvaných Talismany. Ty jsou tvořeny ze tří typů drahocenných klenotů. Každý z Talismanů je tedy odlišný a jinak ovlivňuje magické schopnosti jeho držitele. Ony tři typy se zovou Chaos, Zákon a Neutralita. Jakmile jsou do talismanu vloženy jisté předměty a zároveň jím prochází Mana, talisman je proměněn na jiné druhy energie - deformace reality, vyvolávání mutací, ovládání přírody a jiné magické efekty. Moc ovládat tuto sílu mají všechny bytosti. Jistí jedinci ji ovšem mají rozvinutější - a jakmile toto zjistí, rozvíjejí ji dál a dál, až se stanou Kouzelníky." - z Historie magie, část 1

Kouzla, která budete se svou magickou postavičkou moct vyvolávat, ale nebudou nutně pouze destruktivní (i když jich bude asi "nadpoloviční většina", jak se s oblibou říká v politických debatách). Budete totiž oplývat i kouzly - vylepšováky. Tak budete moct na svoje kreatury sesílat kdejaké aury, které jim například zesílí obranu či vylepší útok. Dokonce bude možné, abyste svého kouzelníka proměňovali (morfovali). A co víc, bude možné vyvolávat (ne)mrtvé! (představuji si to nějak tak, že přijdete k padlému bojovníkovi/bojovnici, dvěma prsty obtáhnete svůj magický čarodějnický klobouk a magickou holí dvakrát poťukáte na lebku padlého... aneb Pan Tau je věčný:)

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

V single-playerové kampani se budou schopnosti a dovednosti vaší hlavní postavičky (tedy mága) rozvíjet s každým dalším úspěchem v bitvě (neboli dokončeným levelem). Taktéž bude možné občas nalézt některé zajímavé předměty, které vás dále posunou na magické dovednostní příčce. Co ale na tom bude nejzajímavější je fakt, že se svojí postavou si budete moct vybrat ze tří druhů zaměření... některým znalcům magie už teď možná svítá. Ano, jedná se o černou, neutrální a bílou magii (neboli chaos, neutral, law, možností je zřejmě povícero). Taktéž bude na vás, pro jakou taktiku útoku se rozhodnete - zda budete se svojí postavou čekat kdesi daleko od bitevní, v hlubokých lesích vyvolávat nové a nové bojovníky a posílat je na smrt, či zda se vy sami vrhnete přímo do středu dění a budete dštít oheň a síru na nepřítele spolu se svými pomocníky, v jejich řadách. Samozřejmě, že pokaždé si budete moci vybrat něco jiného - jednou bude bitva příliš nebezpečná na to, abyste si mohli dovolit do ní přímo vstoupit, takže raději počkáte v ústraní. A jindy to zase může být úplně naopak - budete mít přesilu, nebo se protivník nebude zdát natolik početný... prostě je to vás, jen a pouze na vašem úsudku.

"Existují různé třídy Kouzelníků. Dělí se totiž podle toho, kterým typem magie vládnou. Druidi využívají přírodní síly, jež nabízí neutrální cesta (neboli cesta středu). Čarodějové se vydali cestou dobra, zákona. A nakonec tu máme Černokněžníky, kteří vstoupili na cestu Chaosu.

Během ranných let civilizace byla čistá magie využívána k ovládání mnohých království. Kmeny často využívaly jeden typ talismanů, což záviselo zejména na hojnosti výskytu některého ze vzácných klenotů v oblasti. Tak se vyvinuly rozmanité magické schopnosti. Během tohoto času povstalo mnoho civilizací, ale mnoho jich také padlo. Čistá magie zpustošila zemi. Její pomocí byly vytvořeny podivné příšery. Všichni věděli, že jestli to takhle bude pokračovat dál, lidstvo nepřežije." - z Historie magie, část 2

Každé kouzlo, byť třeba i to sebenepatrnější, bude stát vašeho mága manu. Té samozřejmě není a nikdy nebude dost, ovšem s každou úspěšně dokončenou misí jí bude více - protože právě tehdy budete mít možnost rozdělit svému mágovi získané zkušenostní body. Něco tak jistojistě padne právě na manu, něco na zdraví, část možná také na maximální počet vyvolaných bytostí, jež budete moci v jednom okamžiku ovládat. Samozřejmě, že získáte i nějaká ta nová kouzla.

Kouzla jsou v AoM vyřešena velice zajímavě. Jak jsem již řekl, jsou tří typů - Chaos, Zákon a Neutralita. Zajímavost spočívá v tom, že si je budete muset připravit PŘED každou misí - a to v jakési "peněžence" neboli knize kouzel. K tomu, abyste vytvořili kouzlo, které budete moct využívat během mise, budou potřeba dvě věci: zaprvé potřebujete talisman, který vložíte do správné "rubriky", jež reprezentuje typ zamýšleného kouzla. Takže jestliže máte jeden talisman v rubrice Chaos, můžete si pro další misi vytvořit právě jedno Chaos kouzlo. A za druhé, potřebujete ingredienci, kterou do talismanu vložíte. Kombinací různých ingrediencí a různých typů magie (chaos, neutral, law) se vytvářejí různá kouzla. Tedy například diamant vám umožní vytvořit Draka, Horského obra či Obra bouře - podle toho, zda se onen talisman, do kterého přísadu nasypete, nachází v oddílu Chaos, Neutralita nebo Zákon.

Kouzel je obrovské množství, jen namátkou vybírám ta s nejzajímavějšími názvy: krvežíznivost, totem světla, meteorická bouře, magické oko, vnadidlo, železná kůže, excalibur, dračí dech, a další a další.

Magic and Mayhem: Art of MagicMagic and Mayhem: Art of Magic

"Právě do tohoto divokého víru událostí se narodil Magistrátor, jinak také přezdívaný Smírčí soudce. Od narození má schopnost ovládat magii bez pomoci talismanu - místo něj využívá k koncentraci many své vlastní tělo. Stal se nejmocnějším mágem, jakého kdy civilizace spatřila. Sjednotil kmeny. Vytvořil tři prstence magie: prstenec Chaosu, Neutrality a Zákona. Každý z nich vložil do rukou jinému národu. Tak byly síly vyrovnány a nikdo si nedovolil napadnout toho druhého, protože věděl, že ona obrovská síla by znamenala destrukci pro všechny. A tak nastal čas míru.

Soudce žil po mnoho stovek let. Však na smrtelném loži prorokoval, že ačkoliv jeho tělo zmírá, jeho duše bude znovuzrozena. Lidé hledali mnoho let nového Soudce, ale nikdy ho nenašli a tak bylo jejich hledání zapomenuto, začaly se objevovat menší spory a magie opět brala životy. Navíc byl díky nepovedenému experimentu zničen Prstenec neutrality, čímž byla porušena rovnováha a tak měly síly Chaosu a Zákona cestu otevřenou..." - z Historie magie, část 3. a poslední

Výběr některých monster

Kentaur
Magie: Zákonná

Kentaury vám asi nemusím představovat - ti kdož hráli kterýkoliv z HOMMů (nebo se dost často dívali na Xenu;) o nich mají myslím dost dobrou představu. Prostě kůň, co má místo hlavy horní trup člověka (obvykle dosti svalnatý trup). Jsou to mocné bytosti, díky koňským nohám se dokáží velmi rychle pohybovat. Dost vydrží a dokáží velmi nepěkně ublížit. Jako zbraň jim slouží dlouhý oštěp. Nosí zlaté helmy.

Démon
Magie: Chaos

Démon je obrovská humanoidní bytost s ostrými rohy, nacházejícími se takřka kdekoliv na povrchu jeho těla. Taktéž vládne mocnými chapadly. Jsou to základní bojovníci Chaosu, schopní vést své armády do bitvy. Obrovští bojovníci, kteří v přímém boji "kouskují a kostkují". Pocházejí ze samého srdce pekel. Pohybují se sice pomalu a nemotorně, ale síly mají dost na to, aby se ubránili o početnější převaze.

KentaurDémon

Drak
Magie: Chaos

Draci jsou klasika, není toho mnoho, co by se o nich dalo říci nového, protože je zná snad naprosto každý. Okřídlení plazi, výborní jak pro utočení, tak i průzkum a obranu. Mohou útočit i na zemi - jejich zuby a drápy zdaleka nejsou neúčinné. A navíc, co by to bylo za draka, kdyby nevypouštěl oheň, že... Tihle to umějí jak při letu, tak i když stojí na zemi.

Dryády
Magie: Neutrální

Lesní žínky, žijící hlavě v lesích Albionu. Představují duši stromů. Ony samy tak trochu stromy připomínají - z hlavy jim vyrůstají větvičky a listoví. Jejich zbraní je dlouhý bič upletený ze silných úponků. Jejich obrovským nepřítelem je oheň - toho se bojí stejně jako samotný les. Hoří mnohem déle než kterákoliv jiná monstra.

DrakDryády

Víly
Magie: Zákonná

Malé okřídlené ženské bytostí, které nosí "odhalující" brnění (něco jako když máte oči zavřené dokořán;). jsou zhruba poloviční velikosti oproti normálnímu člověku. Výborné pro průzkum - létají totiž velice rychle, vidíte pouze jakousi kouli světla. Ač se to na první pohled nezdá, jsou nesmírně zajímavé, zejména ve větším počtu... díky své neviditelnosti a rychlosti dokáží totiž způsobit i silnější nepřátelské potvoře docela obstojné zranění.

Kostry
Magie: Chaos

Magie je takřka všemocná a tak dokáže rozhýbat i staré, dlouho pohřbené kosti. Ovšem tyhle kosti pak nemají pražádnou inteligenci - kde byste ji tam taky hledali. Kostrám tedy musíte dát vždy jasný příkaz, jinak budou jen stát a tupě zírat. Jsou vyzbrojeny ostrou šavlí a ve větším počtu jsou velice účinnou útočnou silou. Pohybují se totiž velice rychle a bojové chvaty nejsou omezovány masem ani kůží :-).

VílyKostry

Takováhle gamesa je přímo jako stvořená pro multiplayerové bitvy a její tvůrci jsou si toho velice dobře vědomi. Připravují tak pro hráče množství módů (skirmish, deathmach, týmová hra, a další) a možnost utkat se až se sedmi živými protihráči - přes internet či LAN.

Minimální hardwarové nároky odpovídají vzhledu hry - Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, povinný 3D akcelerátor. Doporučeno je 128 MB RAM a alespoň 16 MB 3D karta.

Shrnutí, neboli co můžeme očekávat

  • úchvatné grafické zpracování
  • výborná umělá inteligence
  • bohaté 3D prostředí, množství misí
  • rychlou akci (RTS), ale i rozvoj postavy (RPG)
  • množství různorodých kouzel (50+)
  • přes 22 typů monster
Vypadá to tedy na velice zajímavý mix Warcrafta a Dungeon Keepera (a kdo ví čeho ještě...) a jistě je na co se těšit. Bohužel zatím není jasné, kdy přesně Magic & Mayhem: The Art of Magic vyjde, ale jsou tu jisté náznaky, že příští měsíc už by to mohlo klidně být venku.

Oficiální stránka: http://aom.bethsoft.com/ (přehled všech kouzel, výborný bestiář, downloady, atp.)

Určitě si přečtěte

Články odjinud