XONE prý nezvládá 1080p a fandové PS4 z toho mají Vánoce. Nemělo by ale záležet na úplně něčem jiném?
Byly doby, kdy jsme si konzole kupovali podle toho, co uměly a ne jak vypadaly. Místo televizních funkcí tehdy hrály prim samotné hry a co je hlavní, nesmyslné půtky o to, kdo má lepší rozlišení a framerate šly bokem. Doba ale pokročila, a tak jsou nyní zprávy o slabém výkonu ve vztahu k 1080p rozlišení a uspokojivému 60 FPS frameratu hlavními zprávami dne. Ať už totiž chceme nebo ne, faktem je, že hráči se u nové generace opravdu koukají hlavně na grafiku a kvůli magickým 1080p/60FPS jsou schopni snad i vraždit. Má to ale vůbec cenu?
Ideální stav
Částečně. Přeci jen si kupujeme konzoli nové generace za více než deset tisíc, a tak by asi bylo záhodno, aby už zvládala nějaký ten standard dnešních audiovizuálních technologií. Tedy aby její tituly běžely v 1080p a měly framerate 60 FPS. Rozdíl mezi "starým" 720p a 1080p je totiž propastný a lidské oko jej jednoznačně postřehne. Obzvláště hrajete-li na velké Full HD televizi, kde se pak zastaralost 720p projeví naplno.
Trošku složitější už to je v případě frameratu, který vždycky býval standardně nastaven na 30 FPS a nikdo si nestěžoval. Pro oko je totiž obtížně rozlišitelné cokoli nad touto hranicí a rozdíl poznáte snad jen v o trošku plynulejším pohybu kamery. Jediným segmentem herního průmyslu, kterému na snímcích za sekundu opravdu záleží jsou online FPS jako Call of Duty či Battlefield, kde hraje roli každá milisekunda a v takovém případě už se přeci jen zajímáte také o kvalitnější zobrazovací hardware.
A co když to dáme dohromady? Ideální stav 1080p/60 FPS je samozřejmě obtížně dosažitelný a zatím to vypadá, že především Xbox One s tím bude mít velký problém. Proto se vývojáři uchylují k všemožným šalamounským řešením, z nichž se jeví jako nejpopulárnější a také nejúčinnější kombinace sníženého rozlišení pouze na 900p a 60 snímků za sekundu. Drtivá většina totiž tvrdí, že na hranici 900p už se začínají smazávat na první pohled postřehnutelné rozdíly a 1080p vypadá takřka totožně. Ušetřený výkon je pak nezanedbatelný.

Krutá realita
To byla teorie, ale jak to vidí praxe? V ostrém provozu ve vašem obýváku je ve válkách o rozlišení a papírový výkon drtivým vítězem PS4. Stačí se podívat na všechny PS4 exkluzivity, které opravdu běžely ve stabilní a hlavně nativní, nikoli upscalované kombinaci 1080p/60 FPS. Podobně pak na tom byly i multiplatformní tituly. Za všechny můžeme jmenovat třeba Call of Duty: Ghosts, které taktéž dosáhlo úplného ideálu.
Ovšem na konzoli od Microsoftu už to bylo pouze 720p/60 FPS a v případě exkluzivního titulu Dead Rising 3 dokonce pouhých 720p v kombinaci s 30 snímky. A to už jsou prosím hodnoty staré generace a Xboxu 360. Pokud vím, tak prakticky žádná hra na Xbox One kromě nové Forzy nedosáhla na kombinaci obou superlativů a když už se vyšplhala alespoň k jednomu, pak to byl právě počet snímků na úkor rozlišení. Důvod je čistě praktický. V některých žánrech prostě framerate hraje roli a rychlá odezva bez zbytečných lagů je rozdílem mezi životem a smrtí, popřípadě vyhraným závodem a bouračkou.

Inženýrské komplikace
Sami vývojáři by to ale neviděli tak černě. Většina z nich tvrdí, že honění si nad vzdušnými zámky prázdných číselných formulací stejně neovlivní výsledný zážitek do takové míry jak si nyní všichni myslí. Důraz by měl být kladen spíše na herní obsah, na bohatost audiovizuálních efektů a na co největší snahu o simulaci reálných prostředí za pomoci moderních technologií.
Například autoři Dead Rising 3 se brání faktem, že jejich hra má otevřený svět s neuvěřitelným množstvím objektů, což lze skloubit s 60 FPS jen obtížně. Za pravdu jim ale dávají také inženýři z AMD, kteří neochotně přiznávají, že použité procesory nejsou postaveny úplně od základu pro hraní her. Lavírování s rozlišeními a dalšími audiovizuálními aspekty tak může být v případě nových konzolí extrémně obtížné. Zároveň pak neplatí, že změna z 720p/30 FPS na 1080p/60 FPS je pouze o navýšení výkonu. Překážek je naopak nezpočet a mnohdy takový pokrok neumožňuje už použitý engine.
Zapomínat by se pak nemělo ani na fakt, že PS4 a XONE pracují s trošku rozdílnou architekturou, byť postavenou na stejných technologiích od AMD. Ve prospěch Microsoftu by navíc také mohla v budoucnu promlouvat cloudová podpora her a možnosti renderování některých prvků grafiky mimo konzole. To všechno je ale samozřejmě až sázka na budoucnost, kdy se zase trošku rozšíří rychlejší internet.
Vykašlete se na to!
Takže co nám z toho vyplývá? Osobně bych si asi donesl hlavně fakt, že letos a možná ještě i příští rok bude mít lepší papírové výsledky PS4. Je ale na vás, zda na tom opravdu záleží, protože jak říká třeba Phil Spencer z Microsoftu: Budoucnost je v obsahu! Pokud totiž nastoupí XONE alespoň na cestu 900p, bude to vaším očím stejně jedno, a pokud se nespokojíte vůbec s žádnými kompromisy, vždycky tady bude staré dobré PC. Především by ale neměl být jeden číselný údaj hlavním kritériem při výběru konzole. Tím podstatným byly, je a vždy budou především hry!