Vox Populi: Fenomén SIMS – proč zrovna oni?

Vox Populi: Fenomén SIMS – proč zrovna oni?

37 miliónů prodaných kusů. Nejprodávanější hra všech dob. The Sims. Proč právě oni? Kde hledat příčiny úspěchu tohoto simulátoru života? Proč nikdo dosud nedokázal konkurovat geniálnímu projektu Willa Wrighta? Renovované Vox populi nabízí možné odpovědi odborníků a zároveň čeká na vaše názory.


koupit (1439 Kč)
Sims 2 v češtině pořídíte v internetovém obchodě Doupě na Vltavě za 1493 Kč (běžná cena 1799 Kč). Navíc  získáte automaticky předplatné Doupě DVD zdarma. Více informací na adrese vltava.doupe.cz.

Novináři. Znáte je sami. Celou druhou polovinu devadesátých let skuhrali, že hrám chybí originalita a přitom jim před očima vyrostla nejoriginálnější a zároveň nejúspěšnější hra všech dob. Hra, ona to vlastně ani nebyla hra, spíš prostor pro uskutečnění vlastních představ. Sims se prostě vymykali a vymykají. Možná právě proto hře prakticky nikdo nevěřil. Will Wright byl považován za šílence a hra málem ani nevyšla. Přitom, jak podotýká zástupce EA v České republice, Otto Jerman, tato hra byla pro EA možná zlomovým titulem v historii.

Na druhou stranu v podstatě měla naše recenze, v níž jsme hru ohodnotili šesti body z deseti, pravdu. Sims jsou pro většinu klasických hráčů nudní. Ostatně potvrzují to i odpovědi odborníků. I když v Sims vidí příčiny úspěchu, sami hru nehrají a přenechávají je svým přítelkyním a manželkám. Jak jste na tom vy?

Otázky:

1. V čem tkví podle Vás hlavní příčiny obrovského prodejního úspěchu Sims a proč jim nikdo doposud nedokázal konkurovat?
 
2. Co Vy a Sims? Těšíte se na druhý díl?

 

Zdeněk Mezihorák, Hra01

1. Je to skvělá, originální hra, která baví malé holky i staré chlapy. Rafinovaná a zároveň prostá. Někdo to může brát vážně, někdo se u toho chechtá. Sims není snadno klonovatelná hra jednak pro originální herní mechanismus, ale také pro ironii a humor.

Proč to nikdo nedokázal napodobit? Většina nás vývojářů není tak chytrá, aby to dokázala. Ještě tak udělat trochu jiný interiér vesmírné lodi, nastrkat tam opravdu „originálni“ nepřátele, které hráč „kosí“ zbraněmi, které jsou „fakt detailní“ a mají „supr textury“- na to ještě stačíme. Nebo udělat další válečnou pařbu, jejíž skvělost je především zaručena odborníkem, který v dané válce nejen byl, ale nejlépe i v ní i padnul...

Nicméně vzít si ze Sims jenom něco a udělat poněkud triviálnější hru není tak těžké, takových her jako Singles bude jistě přibývat.

2. Stejně jako u prvních Simáků do toho nakouknu, asi nejvíc kvůli tomu, že mě svět Simů rozesmává...

 

Jindřich Rohlík, Napoleon Games (Brány Skeldalu)

1. Tajemství úspěchu Sims tkví v univerzálnosti a srozumitelnosti tématu. Zatímco žánrové hry si hledají své zákazníky v relativně omezené komunitě příznivců toho či kterého žánru, námět Sims je schopen oslovit prakticky jakéhokoliv občana z okruhu států takzvané západní civilizace. Navíc! Zatímco hry založené na fantasii, touze po neznámu a dobrodružství oslovují především mužskou část populace, Sims přitáhnou tu ženskou část a to tím víc, čím méně podobných her, které by jim sedly, je.
 
2. Nesnáším Sims. Jsou simulátorem průměrného a konzumního způsobu života, tedy jsou postaveny na všem, čím z hloubi duše opovrhuji.

 

Michal Lekovski, Plastic Reality Technologies (El Matador)

Druhý díl vypadá podle prvních reakcí bezvadně, takže se opravdu těším. Budu muset nejspíš pořídit další počítač, protože jakmile je objeví moje drahá polovička, tak už ten Dark Omen (doporučuji pořídit v levných knihách a zahrát - absolutní strategická pecka za neskutečných 29,- Kč) asi nedohraju :-)

A v čem tkví úspěch The Sims? Řekl bych to asi tak. Ještě dlouho před The Sims jsem hrával Princess Maker a také jsem u toho trávil spoustu času. Tyhle hry mají prostě něco do sebe a lidi to baví.

The Sims jsou výborně udělaná hra a k tomu je podporuje opravdu masivní reklamní kampaň. Oproti ostatním mají ke všemu náskok a to je rozhodující. Pro běžný tým je nápad vyrobit konkurenční titul (a strašně na tom vydělat) stejně ujeté, jako postavit se s kýblíčkem a lopatičkou proti parnímu válci. Nemluvě o tom, že téma je tak kvalitně a široce pojaté, že vám dá obrovskou práci vůbec se dotáhnout na jejich úroveň. O nějakém překonávání nelze prakticky mluvit. Možná namítnete, že chytře na to šli Singles a ten "prostor tady je", ale popravdě, kdo si na ně vzpomene, když vychází The Sims 2? Myslím, že ta hra je tak dobře udělaná, že každý rozumný tým si pro své bábovičky raději najde jiné pískoviště - a v tom je úspěch The Sims :-)


Zdeněk Polách, Expres Stores

1. The Sims byly svým nápadem a zpracováním zcela průlomovým titulem. Vývojáři z Maxisu nabídli něco úplně nového, než na co byli hráči zvyklí, a dokázali přitáhnout k počítačům úplně novou skupinu hráčů - ženy. Krom pár bezduchých blbin tu totiž žádná podobně cílově zaměřená hra nebyla. Znám spoustu slečen/mladých paní/maminek ve svém okolí, kteří tráví hodiny u svých Simů, modelují si svoji rodinku ve virtuálním světě a odreagovávají se tak od starostí světa běžného. Čili je to jednoduchý princip - zkusit něco nového a risknout to, u The Sims se ukázalo, že risk byl víc než jen zisk.
 
2. The Sims je hra, u které je potřeba strávit spoustu času, takže to není titul pro mě. Nicméně přítelkyně je z nich naprosto unešená.


Martin Levay, US Action

1. Sims znají snad všichni, ale mně se to do PC nedostalo, takže nemůžu hodnotit důvody, proč se Sims líbí ostatním. Zřejmě touha po druhé identitě, kdy se hráč stává někým jiným a z toho vyplývající souvislosti.
 
2. Eh, no, asi jako na první :-)

  


Tomáš Vrána, Freehry

1. The Sims se těší obrovskému prodejnímu úspěchu hned z několika důvodů. Jedním z nich je i fakt, že byli první ve svém „oboru“, což hrálo docela podstatnou roli.

I když si to mnozí nechtějí připustit, v té době lidské oko jen těžko mohlo spatřit propracovanější hru, která by šla tolik do hloubky. Utvořila se kolem ní určitá komunita lidí, jež fungovala systémem valící se sněhové koule. Jak čas plynul (a datadisky přibývaly), nabalovalo se na The Sims stále více a více lidí. Pravda, některé přírůstky do rodiny „simů“ byly naprosto zbytečné, ale ani ty prostě nesměly chybět v regále skalního fanouška. A o tom to celé je, takových lidí se po světě najde nespočet. Příchodem druhého dílu jich bude ještě víc. Nesnažte se proto vzdorovat, nejde to ;)

2. Na druhý díl se už těšit nemusím, protože jej už několik dní zběžně hraji. Prošel jsem si peklem, ale neskutečně dlouhé chvíle čekání se nakonec vyplatily! Teď jen najít si čas pro opravdové simácké šílenství. Jakmile se k tomu totiž dostanu, už jen těžko mě někdo odtáhne od monitoru. 

 

Viktor Wanli, e-sports


1. Sims ... to je prostě taková reality show PC her, kde nejen ženy vidí v těch postavičkách sama sebe a zažívají reálné situace z reálného života. Osobně jsem to zkoušel taky hrát a je to chytlavý... :)
 
2. Nevím jestli to zkusím.. ale spíš ano :)


Jan Horčík, Doupě DVD

1. Mít možnost ovlivňovat cizí (přestože virtuální) životy je pro lidi lákavá - ať už pro ženy či muže, znamená to mít moc. Mít možnost zařídit si dům podle svých snů, umístit do něj a do jeho okolí vše, co jste si kdy přáli mít - to je doslova neodolatelné. The Sims nedokázal dosud nikdo konkurovat proto, že výzkumu herních principů v návaznosti na lidskou psychologii dosud nikdo nevěnoval tolik času jako Will Wright, který má navíc zkušenosti tunou dalších podobných Sim her. Toť můj stručný názor :).
 
2. Já osobně jsem tomuto fenoménu zatím nepropadl, ovšem dění kolem The Sims samozřejmě sleduji a asi jako většina lidí z herní branže jsem fascinován jejich úspěchem.


Pavel Šťastný, AT Computers

1. I ženy si chtějí hrát a tahle hra je v podstatě jedinou alternativou, kterou něžné pohlaví uznává. V jejich povaze obvykle není vraždit, stavět, střílet, či máchat mečem. A navíc krásně si mohou vysnít a alespoň virtuálně zrealizovat život takový, jaký by ho chtěly mít. Což se v realitě ne každé podaří.
 
2. Nějak tahle mánie jde mimo mne, ale prodávají se velice dobře :-)


Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka 2)

1. Myslím si, že konkurence přijde určitě co nevidět – ostatně první vlaštovky v podobě Singles nebo našeho Domácího násilí už jsou nějakou dobu na světě. Sims byl určitě tah úplně novým směrem a ostatním vydavatelům vždycky chvíli trvá než „chytnou dech“ a jsou schopní do svých plánů začlenit něco nového. Další důvod může být i malá oblíbenost Sims mezi samotnými vývojáři – přece jen jsou cílení na jinou skupinu.

2. Věřím, že to bude skvěle zvládnutá hra. Jedničku jsem ze „studijních důvodů“ (kvůli Domácímu násilí) hrál, mělo to něco do sebe, ale není to zrovna můj cup of tea.


Kamil Gric, Doupě

1) Síla The Sims tkvěla a tkví v neobvyklém námětu, který zkrátka žádný hráč nemohl nechat bez povšimnutí; přiznejme si, kdo z nás by nechtěl mít plně pod kontrolou lidský život, k tomu všemu nezávazně a virtuální formou, která je oproštěna od tuny všedních problémů? To byl důvod, proč The Sims vyzkoušel takřka každý; a působivé zpracování v kombinaci s návykovou hratelností je potom rovnicí, jejímž výsledkem je úspěšná (a v případě The Sims přímo veleúspěšná) herní série. Osobně bych rád zmínil také ženy a dívky, které tvoří v případě The Sims nezvykle význačnou skupinu hráčů. Vidět něžné pohlaví u počítačové hry, to bylo do příchodu Simáku spíše vzácností.

2) Jedničku jsem vyzkoušel, několik dní hrál a v podobě jednoho či dvou datadisků se k ní i zpětně vrátil. A byly to rozhodně zajímavé hodiny hraní, byť bych Simáky do své soukromé herní síně slávy zřejmě nezařadil. Druhý díl už se na mě usmívá v teple mého domova, nicméně čas prozatím nedovolil, abych se mu mohl naplno věnoval; snad budu mít šanci to brzy napravit. Zvláště pak proto, že se podle všech reakcí nezvykle povedl.


   

Radek Zelycz (Čedič), Češtiny

1. The Sims jsou důkazem, že ne vždy záleží na oslnivé grafice, milionu nastavování, spousty okýnek a grafů, ale že hra má být především zábavná. Co na tom, že spousta takzvaných "pravověrných" hráčů nad The Sims mává pohrdlivě rukou a všechny, kteří je hrají, považují za úchyly. A přitom
je to tak prosté, touhle hrou se EA trefil do díry na trhu, který byl přesycen 3D akcemi všeho druhu:-)

Dá se to přirovnat i k tomu, že zatímco dříve si kluci hráli na vojáky s klacky v rukou (představující
ruské kalašnikovy a každý byl partyzán), dnes si sice taky zahrají s kamarády na vojáky, ale vsedě u počítače po internetu. No a ti, kteří si hráli s barbínama (holky i kluci:-) si hrají dál, ale také virtuálně:-)
Že je hra veliký fenomén svědčí nejen množství více či méně povedených datadisků, ale i neutuchající zájem o češtinu, kterou datadisk po datadisku postupně zveřejňujeme (jak se to daří připravovat). A to je ta hra již několik let stará. A předpokládám že zájem v nejbližší době ani neopadne.

2. No, upřímně řečeno, kolem mě The Sims 2 proplují více méně bez povšimnutí, nejsem lidumil aby mě uspokojovalo rozvíjení sociálních jistot virtuálního pajďuláka (byť by to byl Mareš), EA se
postarala i o lokalizaci (zatím jsem jí neviděl, nebyl čas, ale kvalita mě dost zajímá), takže ani ze strany mého koníčka mě to nechá celkem chladným. Každopádně hra vypadá překrásně graficky, přeji hráčům, aby se u hry bavili a aby tam nešlo JEN o tu grafiku.


Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

1. Je chytlavá hra, kterou může hrát kdokoliv, na jakémkoliv počítači. Zajímavé je také to, že je to jedna z her, kterou s oblibou hrají nepařani (kterých je stále většina).
 
2. Zkoušel jsem to hrát a docela mě to bavilo - můj Simsák měl práci jako kosmonaut v NASA. Ale musel jsem to nakonec odinstalovat, protože manželka to také chtěla hrát a blokovala tak doma počítač :-) O druhém dílu jsem slyšel, ale zatím jsem se o něj příliš nezajímal.


Jiří Sládek, GameStar

1. Asi v tom, že námět Sims je opravdu pro každého - ne každému něco říká fotbal, fantasy bitvy nebo pilotování F1, ale v životě chce být úspěšný každý; a Sims hráčům tuhle možnost dávají. Kromě toho jsou Sims samozřejmě výbornou hrou i po technické stránce.


2. Sims sice určitě nefigurují v mojí soukromé top 10 oblíbených her, nicméně na dvojku jsem hodně zvědavý. Jelikož se údajně jedná o hodně návykovou hru, tak u ní možná strávím spoustu večerů. A je fakt, že nápad Petra Proška nechat virtuálního Leoše Mareše ztloustnout, zchátrat a pak ho seznámit s oplzlým homosexuálním sousedem má rozhodně něco do sebe...


Michal Acler (agile), České hry

1. V první řadě je úspěch způsoben atraktivním tématem, díky němuž se k počítačovým hrám dostaly v širokém měřítku i zástupkyně něžnějšího pohlaví. V druhé řadě je to snaha a píle tvůrců, kteří hru nenechali hned po vydání "umřít", ale nadále ji rozvíjeli. Ostatně kdo z nás by si nechtěl vyzkoušet bez následků nějakou věc, která by se v reálu těžko prováděla? Vůbec nevadí, že ve skutečném životě máte 150 kg, hrb a jednu nohu, v Simsech se můžete snažit oslnit tu sexy sousedku od vedle třeba vypracovaným tělem a rychlým bourákem, zatímco vaše manželka bude sedět v kuchyni a poslouchat rádio. Konkurence možná trochu zaspala dobu, navíc se asi nikdo nechce pouštět do podobného opusu. Wright je šílenec i génius v jedné osobě.
 
2. Těším se, ale nijak extrémně a oslavné recenze, které tuto hru vynášejí do nebes, mě zatím nechávají chladným. Zda to bude taková bomba, jak všichni říkají, posoudím, až v okamžiku, kdy hra bude ležet na mém stole a já si ji budu moci zahrát. Do té doby se mi zdají všechny soudy zbytečné. 


Ott Jerman, EA Czech Republic

1. Nemají jasné žánrové omezení, nikoho „neuráží“, mají co říct širokému spektru spotřebitelů, které baví tím, že simulují s určitou nadsázkou reálný život. Kvalita provedení hry je to, co je“ na hony“ vzdáleno od podobných konkurenčních projektů.

2. Druhy díl je pro mě de facto prvním, se kterým se dokonale seznamuji, souvisí to s mým nástupem do EA ( cca před rokem...) a předchozí nevyhraněnou orientací na hry jako součást osobní zábavy.  Myslím, že je to ten nejdokonalejší, nebojím se říci „zlomový“ produkt pro naplňování vizí EA stát se jednou z největších společností v oblasti zábavy vůbec orientovanou na „mass market“


Ondřej Škoch, Blesk


1. Absence násilí, milá komičnost a v neposlední řadě škodolibost hráčů, co vše mohou s postavičkami provádět...

2. Zaujalo mě, že je mohu hrát i na mobilu N-Gage, ovšem mě osobně právě tento žánr v podstatě nic neříká, i když třeba SimCity 2000 mě svého času bavilo...


Martin „Equino-X“ Horňák, Byte Software (Specnaz)

1. Sims poskytuje velku mieru slobodneho rozhodovania sa. V tom si myslim ze je caro tejto hry. A hlavne je to aj v tom, ze je pochopitelna pre hoc koho kedze sa odohrava v realnom svete ludi. A co sa tyka konkurovania tak hadam Singles sa o to pokusil, ale ako to dopadlo netusim.
 
2. Nech sa mu dari, ja ho hrat urcite nebudem.
 

Martin Zavřel, Doupě

1. Sims jsou hrou s více než slušným provedením, která nabídla jednoduché rozhraní a velkou volnost, podobně jako GTA, díky čemuž v ní lze provádět poměrně snadno nekonečnou řadu věcí. Každý si najde tu svoji. A díky pojetí hry si na své přijdou jak maniaci či násilníci, tak i mírumilovná děvčata nebo jejich rodiče. Navíc každý z nás by si občas chtěl hrát na někoho jiného a i když o tom jsou v podstatě všechny počítačové hry, zrovna Sims to nabízí doslova.

A proč uspěla zrovna Sims, proč ji žádný konkurent nenahradil nebo nesesadil? Jednoduché: marketingová síla Electronic Arts.

2. Od roku 1997 jsem si uvědomil, co mne na hrách nejvíce baví a podle toho si je vybírám. Tituly jako MGS nebo Final Fantasy se silným, lineárním příběhem - toť můj vkus. Proto mne naprosto nelineární Sims nebaví, ale kdybych na ně měl čas, určitě bych je alespoň na pár dní vyzkoušel, čistě ze zájmu, jakou rodinu by se mi podařilo dát dohromady!


 

Určitě si přečtěte

Články odjinud