Vox Populi: Half-Life 2 aneb když se soudí vydavatel s vývojáři

Vox Populi: Half-Life 2 aneb když se soudí vydavatel s vývojáři

Nestává se příliš často, aby se na veřejnost dostala informace o vzájemných soudních žalobách mezi vydavatelem a vývojářským týmem, kteří spolu jinak naoko spolupracují na tvorbě očekávané hry. Znamená to, že povětšinou jsou vztahy mezi oběma stranami výborné? Nebo jde jen o klasickou přetvářku? Zeptali jsme se na to mimo jiné i vydavatelů a vývojářů samotných.

Žádných skandálních odhalení jsme se bohužel ani při provokativně položené otázce nedočkali. Názory většiny odborníku ohledně vztahů mezi vydavateli jsou prakticky stejné. Vztahy mezi vydavateli a vývojářskými studii idylické nejsou, nicméně případ Half-Life 2 je svým způsobem extrém. Když už se totiž někdo s někým soudí a zároveň s ním pracuje na hře, nevytrubuje to do světa. Toto pravidlo však neplatí, když tím „někým“ je Gabe Newell.

Nu, možná si tím chtěl jen pojistit, aby Half-Life 2 vyšlo opravdu letos, což byla naše dnešní druhá otázka. Většina dotázaných se opět vzácně shodla. Half-Life 2 asi letos vyjde. Ono v podstatě ani Vivendi nic jiného nezbývá, u fanoušků by firma hodně ztratila, kdyby na truc pozdržela kvůli vytrestání tvůrců vydání a sama by na tom finančně asi také těžko vydělala.

Na druhou stranu je to Half-Life 2, takže nic není jisté...

Otázky:

Vyjde podle Vás Half-Life 2 letos?


Jsou vztahy mezi vydavateli a vývojáři tak idylické, jak se líčí veřejnosti, nebo mají blíže ke "kauze HL2"?

 

Jiří Sládek, Gamestar

Já osobně jsem letošnímu vydání HL2 moc nevěřil, ovšem z toho, že se v některých zahraničních herních magazínech už objevily recenze, se dá usuzovat, že se hry nakonec dočkáme. Navíc by se ještě před Vánocemi měl objevit titul Vampire: Bloodlines, který bude na HL2 enginu postaven... A
těžko můžeme čekat, že hra s licencovaným HL2 enginem vyjde dříve než HL2 samotný, že ano. Každopádně můžu říci, že díky neustálému odkládání hry už se na ni ani tolik netěším, mnohem více jsem momentálně zvědavý na S.T.A.L.K.E.R.a nebo třeba na ty Vampíry.

Vztahy mezi Valve a Vivendi jsou do jisté míry extrémní, nicméně dovedu si dost dobře představit podobné třenice i mezi jinými firmami. Jenže v jiných případech obvykle vítězí společný profesionální zájem, tedy co nejlepší image na veřejnosti.


Martin Malík, Future Games (Posel smrti)

HL2 určitě nevyjde letos.

Všechno je to jako vždy a všude především o lidech a v lidech. Ve spoustě případů (i podle našich zkušeností s našimi partnery, kteří vydávají hry distribuované Future Games s.r.o.) je spolupráce plodná, oboustranně korektní řejněme až idylická a naopak v celé řadě případů je to až na žalobu (my sami momentálně jednu řešíme ve Skandinávii …).


Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

Nevím, ale věřím, že by vydání mohlo být odloženo.

Vzhledem k odlišnému vnímání reality, nemůžou být vztahy vývojářů s vydavateli nikdy idylické. Delší komentář by asi byl na samostatný článek, ale jsou to věci, o kterých se nesmí veřejně mluvit, takže se nic víc nedozvíte :-)


Martin Levay, US Action

HL2 je titul, na kterém se marketingoví pracovníci mohou vyřádit do nepříčetnosti. Podle mne už je rozhodnuto, jde o to, kdy se datum zveřejní. Na rozhodování už je totiž pozdě. Jestliže HL2 nevyjde na vánoce, bude v lednu, březen asi Vivendi neriskne. Leda že by měli v ruce nějaký marketingový extratrumf, ale tomu nevěřím.
 
Vydavatelé a vývojáři jsou dvě skupiny, které nemají moc společných názorů. Vydavatelé nerozumí programování a hraní, vývojáři zase nerozumí "byznysu" a nemají prostředky a kontakty k vytvoření maximálního zisku. Konflikty mezi názorem vývojářů a postojem vydavatele jsou podle mě běžné, počítá se s nimi a opatření jsou zakomponovány ve smlouvách.

  

Jan Horčík, Doupě DVD

Ačkoliv to v průběhu tohoto roku vypadalo všelijak, jsem přesvědčen, že Vivendi si nenechá ujít možnost vytěžit z HL2 maximum v předvánočním a vánočním období. Takže ano, HL2 vyjde ještě letos.
 
A vztahy mezi vývojáři? Nevím, jestli se líčí veřejnosti jako idylické, spíš mi to v mnoha případech připomíná opak. Jsou jaké jsou, a nikdy to asi nebude jiné, protože přece jde hlavně o peníze.

 

Martin „Equino-X“ Horňák, Byte software (Specnaz)

To neviem posudit.
 
Ono je to velmi relativne. Tak ako sa niekto stazuje, si moze niekto pochvalovat. Je to slovo proti slovu. Ja osobne mam dobre aj zle skusenosti. Na druhej strane si vyvojarsky team dnes moze vybrat. Distribucnych spolocnosti je momentalne viac nez dost. Samozrejme tych top je zopar, ale to plati asi o vsetkom. Ak team spravi zaujimavy titul tak si myslim ze ponuky sa nahrnu a moze sa rozhodnut kto da lepsie podmienky.


Zdeněk Mezihorák, Hra01

Vyjde letos - nevyjde letos, proč bych se tím měl trápit? Klidně si počkám, hlavně ať to stejně skvělá hra jako první díl. Pokud jsou za nynějším zdržením spory mezi vydavatelem a vývojářem, je to ovšem trapné, ale takový je život... Nicméně Valve musí být pro Vivendi velká osina v zadku, protože pokud ten hráči proklínaný Steam projeví svou životaschopnost, mohl by to být snad počátek eroze vydavatelských imperií... A Vivendi tomu musí asistovat...

A vztahy vydavatelů a vývojářů? Kdo by věřil obvyklým PR řečem? Jsou stejně mizerné jako vztahy jiné. Nemají úplně totožné zájmy, v některých bodech dokonce zcela rozdílné. Ale obě strany si nemají moc co vyčítat. Jedni neplní termíny a dělají většinou průměrné nebo podprůměrné hry. (To samozřejmě není případ Valve.) Druzí by to nejradši měli zadarmo a tak pokud už musí platit, tak nejraději s velkým zpožděním. Mimochodem, čeští vývojáři mohou jen tiše závidět, protože který z českých vývojářů by si troufnul se soudit s vydavatelem? Tuším, že ani ti největší ne.

 

  

Ondřej Gazda, Gamezone

Doufám, že ano.
 
Nemůžu soudit, ale myslím, že tohle je spíše výjimka. Samozřejmě asi ne všechny vztahy šlapou jako hodinky, ale takováto nevraživost je, podle mého názoru, extrém.

Martin Zavřel, Doupě

Já jsem dokonce uzavřel poměrně peprnou sázku s kolegy, že Half-Life 2 letos nevyjde, ale když tak koukám na první zahraniční recenzi, musím uznat, že se začínám obávat prohry. Přesto ve mě za poslední roky a nesčetné články o vydání-nevydání-existenci-neexistenci-hotovosti-nehotovosti Half-Life 2 uzrálo přesvědčení, že hra nikdy nebyla pohromadě v podobě, jakou předváděla videa a pravděpodobně ani nebude. První díl nicméně miluji jako každý hráč, takže pokud sázku prohraji a HL2 bude tak kvalitní, jak Valve slibují, budu samozřejmě rád.

Vztahy mezi vývojáři a vydavateli podle mne nejsou nikdy idylické, protože stejně jako mají dva různí lidé různé představy o dokonalé hře (filmu, hudbě, scénáři apod.), mají většinou různé představy i dvě společnosti a navíc vzhledem k velkým finančním nárokům na vývoj pořádné počítačové hry obzvláště vydavatelé tlačí na změny ve hře podle aktuálního vývoje trhu a módy. Jsem si jistý, že Valve si vybojovalo pár opravdových válek jak s vydavateli, tak třeba s výrobci grafických karet… ale o tom už bylo napsáno víc než dost. Nejočekávanější hře naší doby každopádně byly pod nohy vhozeny největší klacky, takže nezbývá než čekat a doufat. Poslední termín vydání, který ke mně dorazil z důvěryhodného zdroje, byl 30. října.

 

Tomáš Vrána, Freehry

No, vzhledem k tomu, že v zahraničních časopisech již publikovali své pochvalné recenze, jsem si letošním vydáním téměř stoprocentně jist. Ale kdo ví, třeba autorům těch 94 % hodnocení nestačí a budou to chtít ještě na poslední chvíli vytáhnout na stovku dalším prodloužením vývoje. To doufám nehrozí ;)
 
Dle mého názoru je to ryze individuální záležitost. Určitě jsou vydavatelé, jejichž praktiky hraničí s pracovní šikanou, ale určitě jsou i vydavatelé, s nimiž je radost pracovat.

 

Michal Acler (agile), České hry

Myslím, že na takových 95% bychom se druhého dílu hry Half-Life měli dočkat ještě letos. Proč by jinak některé papírové časopisy měly již teď napsány recenze, kdyby vydavatel hru chtěl ještě dále zdržovat?
 
On někdo říkal, že vztahy mezi vývojáři a vydavateli jsou idylické?:-) Ale kdeže... Výjimky se sice najdou, ale pořád se přeci jedná o byznys, takže jde o peníze až v první řadě. A právě kvůli nim mnohdy vzniká spousta sporů, tlaků apod. Nechci mluvit konkrétně ale znám pár vývojářských týmů, které by na toto téma mohly sáhodlouze a fundovaně hovořit.

 

Ondřej Škoch, Blesk

Po pravdě řečeno, po velkém  zklamání, které mi přineslo nenaplněné očekávání v případě hypovaného Dooma 3, už nikterak nesleduji, co Valve oznámí. Čili až vyjde, vyjde. Hlavně ať to není další bublina.

Idylické rozhodně nejsou, spekulovat o tom, kde je vina se mi nechce, jednak nemám dost informací a i kdybych ho měl, jejich verifikace je v podstatě nemožná.


 

Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka 2)

Těžko se to odhaduje, ale můj názor je, že ač Valve udělali cokoliv, nenechají si Vivendi kvůli tomu uniknout vánoční trh – řezali by si větev sami pod sebou.  

Idylické určitě nejsou – jde pořád hlavně o bussiness. Jedna strana chce hru nejlépe zítra a za mizivá procenta ze zisku se zahrnutými náklady všech dceřinných společností pro vývojáře. Druhá strana zas prachy na dřevo pokud možno předem a práci odevzdat možná za rok, možná za dva – ale nejlépe when it’s done. Důležité je, najít hned zpočátku společnou řeč - žádná smlouva není dokonalá, aby to suplovala.

 

 

Michael Lekovski, Plastic Reality Technologies (El Matador)
 
Vydání hry je velmi křehká záležitost a může jej fatálně ohrozit kdejaká maličkost. Mnozí si to neuvědomují, ale to, že se hra dostane na pulty obchodů je většinou malý zázrak. Proto odpovědět na tuto otázku je jako věštit z křišťálové koule. Half Life 2 může vyjít "za pár dní" a nebo taky vůbec - i když to je málo pravděpodobné, vzhledem k finančním prostředkům a času, které projekt spolikal. Osobně mám za to, že Vánoce nestihne, přestože bych se rád mýlil :-)
 
Vztahy jsou takové, jaké si je uděláte. V zásadě jde o to, že vývojář musí dodržet termíny a kvalitu hry a vydavatel zajistit peníze na vývoj a samotné vydání. Pokud tohle obě strany dodrží, mají šanci, že se problémům ve spolupráci vyhnou. Bohužel čím větší projekt, tím je možnost výskytu "zádrhelů" vyšší a Half - Life 2 je projekt obrovský...

Určitě si přečtěte

Články odjinud