Vyplatí se dnes koupit GameCube?

Vyplatí se dnes koupit GameCube?

Nejdiskutovanější článek v pětileté historii Doupěte se dočkal pokračování. S každým dalším příspěvkem v diskuzi pod článkem o PlayStation 2 (přibývají ještě v tomto okamžiku) jsem měl v úmyslu napsat druhý díl seriálu jinak. Věřím, že nakonec zvolená forma vám umožní spatřit odpověď na danou otázku v co nejjasnějším světle. GameCube stojí 3.990,- Kč. Je to hodně nebo málo?

Kapitoly článku:


Fanoušci počítačových her a videoher to v dnešní době nemají snadné. O jejich přízeň a především peníze soupeří minimálně čtyři –z jistého pohledu vyrovnané - hardwarové platformy. Z jakého pohledu jsou vyrovnané? Všechny nabízejí několik tzv. killer titulů, exkluzivních her, které si nikde jinde nezahrajete a které většinou nabízejí unikátní hratelnost, perfektní prezentaci a nejen technicky vyzvedávají danou platformu z propadliště dějin (pro představu zkusme jmenovat: PC – Far Cry, Xbox – HALO, PS2 – Final Fantasy X, GameCube – Resident Evil Zero).

  

Resident Evil Zero - ultimátní slovo v dosavadní grafice hororových her

Navíc pro každou z této čtveřice platforem se ještě několik killer titulů čeká (PC – Half-Life 2, Xbox – HALO 2, PS2 – Gran Turismo 4, GameCube – Resident Evil 4). Rozhodnout se, do kterého herního systému investujete své peníze, to vážně nemusí být snadné. Pojďme si tedy povědět, proč byste si (ne)měli koupit GameCube, nejlevnější ze všech čtyř.

Co je GameCube?

V GameCube získáte za cenu 3.990,- Kč (v červnu proběhne na Gamehouse speciální akce, kdy se bude konzole prodávat se čtyřmi velmi slušnými hrami - Eternal Darkness, Soul Calibur 2, Wario World a F-Zero GX - za cenu 4.990,- Kč) jednu z konzolí současné generace. V praxi to znamená, že hry na tomto jednoúčelově zaměřeném videoherním systému vypadají srovnatelně s ostatními současnými platformami a díky spolupráci s firmou ATi na grafickém jádru přístroje lze snadno prohlásit, že řada multiplatformových her vypadá přinejmenším v dílčím srovnání (zpracování vody, světelných efektů) lépe než na PS2, někdy dokonce lépe než na Xboxu. Rozhodně se tedy nemusíte stydět, pokud si nejlevnější konzoli koupíte, hry na ní nevypadají o nic hůř než na dražších konkurentech.

Pro GameCube vychází zhruba desítka her měsíčně, včetně drtivé většiny multiplatformových titulů. Navíc zde najdeme zmíněné killer-tituly, které nenajdete nikde jinde a jejich kvality jsou takové, že pro mnoho hráčů znamenají jistou koupi přístroje a řadu měsíců nebo dokonce let spokojeného hraní jedné jediné hry. Na úvod si také připomeňme silné stránky GameCube, kterými je kromě ceny báječná rychlost nahrávání hry (zde kupodivu nemůže ve většině případů konkurovat ani Xbox se zabudovaných harddiskem, souvisí to zřejmě s rychlostí toku dat pamětí přístroje) a fakt, že za GameCube stojí společnost Nintendo, zřejmě nejstarší a nejzkušenější hráč na současném herním trhu.

Proč stojí PC mimo

Samostatnou kapitolou v rámci srovnávání je PC jakožto herní platforma.

Vzhledem k pořizovací ceně cca 30.000,- Kč (a to prosím bez průběžných nákladů na udržování kroku s trhem) mi však nepřipadá příliš vhodné srovnávat. PC jako herní platforma je díky své povaze obecně mimo všeobecná měřítka a pro tento díl článku se spokojme s prohlášením, že jeho budoucnost je díky všestrannému využití a nejmasivnější penetraci domácností jistá a stabilní, i když se už zřejmě nikdy nevrátí na první příčku z hlediska zájmu trhu nebo obratu.

PC jakožto herní platformu lze tedy prohlásit za stagnující, v dobrém (hry na něj budou vždy vycházet, včetně dvou-tří killer titulů ročně) i ve zlém (primární zájem vydavatelů se soustředí jinam, takže od marketingu po množství vydávaných titulů jsou lépe podporované jiné herní platformy, s PS2 jakožto králem dnešního herního světa v čele). V této souvislosti s ohledem na budoucnost by se nejspíš hodilo zmínit prototyp zvláštní odnože Xboxu, pracovně nazvaný „Xbox Next PC“, který nabízí fůzi PC a konzole. Cílem trendu, naznačeného tímto pokusem, je zřejmé splynutí výhod PC (všestrannost, možnost vylepšování) a konzolí (pohodlí pro uživatele, snadná konfigurovatelnost, okamžité hraní bez instalací apod.).

Co vám dnes může GameCube nabídnout?

Kromě několika killer titulů, o kterých si budeme povídat za chvíli a kterým ještě v budoucnu (stejně jako ostatním platformám) teprve přibudou ti nejsilnější bratříčci, nabízí GameCube líbivý design (nesmějte se, i tohle je pro někoho důležité, možná byste se divili:-)), jelikož je nejmenší a tudíž nejroztomilejší:-) konzolovou platformou dneška. Kdo někdy držel v ruce speciální miniaturní DVD disk pro GameCube nebo kostku samotnou, ví o čem mluvím.

Lehkým problémem je ovladač, který nepostrádá šikovně rozmístěné ovládací prvky, zato má ale podivný tvar (celkově široký jako třeba u amerického Xboxu, jenže „madla“ na krajích jsou příliš tenká), díky kterému vás z něj budou po několika desítkách (testováno na lidech) hodin bolet dlaně. Tenhle problém, který se stejně nejspíš neprojeví u všech hráčů, vynahrazují jiné periferie a to jednak handheld Game Boy Advance (který je mimochodem nejprodávanějším a nejpodporovanějším přenosným herním systémem na světě), umožňující speciální funkce u mnoha her pro obě platformy, tak tzv. GB Player, který vám umožní 2D hry pro GBA hrát na vaší televizi a vrátit se tak do starých dobrých časů kreslených her.

 

Článek: GB Player- jak vrátit zlaté herní časy

 

Firma Nintendo je dostatečnou zárukou z hlediska životnosti platformy, jelikož jde o natolik bohatý kolos (který navíc válcuje trh handheldů stejně, jako Sony trh next-gen konzolí), že není pravděpodobné, aby GameCube v nejbližší době umřela na nedostatek titulů (jako se to stalo 3DO, Atari Jaguar nebo Sega DreamCast). Zároveň je Nintendo zárukou vysoce kvalitních, samozřejmě exkluzivních, titulů z vlastních dílen (série Zedla, Mario, Metroid a další). Na hrách Nintenda se jasně podepisuje desetiletí stejná strategie firmy, která říká, že hry jsou o hraní a ničem jiném. Hry Nintenda jsou tedy jednoduché, přístupné všem generacím a tvoří „správnou zábavu pro celou rodinu“, jak dokládal úspěch jejich předchozích konzolí v USA v minulém desetiletí nebo rozhovor se Stevenem Spielbergem z dané doby:-).

  

S přídavným adaptérem "GB Player" budete moci hrát na své televizi nové 2D hry pro GBA, takže se vrátíte do zlatých časů herní zábavy

Otázkou je, nakolik je tento přístup (kterým chce kromě jiného Nintendo protlačit svůj nový Game Boy Dual Screen vedle na první pohled všestranně lepšího Sony PlayStation Portable) vhodný v dnešní době, kdy většinu herního trhu tvoří zákazníci ve věku 25-30 let, nikoliv děti, jako tomu bylo dříve. Upřímně si myslím, že budoucnost a částečně i současnost patří výpravným hrám pro dospělé a dětské hry budou tvořit stejně svébytnou minoritní část trhu, jako například dětské filmy (a podívejte se do žebříčků nejúspěšnějších filmů všech dob, kolik tam je dětských titulů... ). Ne nadarmo jsou nejprodávanější hry na GameCube Resident Evil a MGS.

Budoucnost GameCube

S nějakými deseti procenty na světovém trhu herních platforem by se mohlo zdát, že GameCube je již poražená a její brzká smrt nevyhnutelná, ale nenechte se mýlit. Ještě stále jsme ve fázi, kdy na GC běží vývoj několika killer titulů a trh je tak obrovský, že i s uvedeným nízkým číslem záběru mezi zákazníky se vyplatí hru vydat také pro GC. Lidé si svého času kupovali Xbox za děsivou částku jen kvůli jediné hře (HALO) a GC čeká takových her ještě několik, takže má rozhodně dobré šance přežít až do konce současné generace konzolí (zřejmě 2006). Pokud chcete nejbližší dva roky hrát většinu úspěšných multiplatformových her a několik killer titulů, pak je pro vás GameCube jakožto nejlevnější ze současných konzolí dobrá volba.

Je ovšem vhodné zmínit jeho slabou penetraci českých obchodů (nejlépe se nakupuje zřejmě na internetu – adresy www.gamecube.cz nebo www.gamehouse.cz, jinak najdete GameCube „jen“ v některých supermarketech a specializovaných obchodech v Praze) a vysokou cenu jednotlivých titulů, stejně jako nízkou rozšířenost pirátství (z mého pohledu výhoda, z pohledu některých z vás zřejmě nevýhoda).

Nyní ale zanechme obecných řečí a pojďme k těžišti věci, pojďme se bavit konkrétně.

Žádnou herní platformu z hlediska úspěchu nedělá hardware nebo reklama.

Jsou to hry.

Dámy a pánové, pojďme se v další kapitole podívat na síň slávy Nintendo GameCube, aneb proč byste měli mít tuhle hračku doma!

Určitě si přečtěte

Články odjinud