25
Fotogalerie

Vývoj mobilního hraní: od kostiček k virtuální realitě

Uplynulo mnoho let, co jsme se od pixelovatého Hada přesunuli k více pokročilým herním počinům. A zdaleka není konec.

Dny, kdy jsme používali mobilní telefony striktně pro volání jsou v nenávratnu. Na trhu jsou stále výkonnější a tenčí smartphony, které dokážou utáhnout stále větší herní počiny a jednou přijde čas, kdy si v kapse poneseme rovnou celou konzoli a ty největší herní tituly. Kdysi to ale bylo mnohem jednodušší. Telefony volaly a schovávaly tak maximálně hada. Pojďme se tedy podívat na několik revolučních přelomů mobilní historie, které nás posunuly tam, kde jsme teď.

Počátek

Samotné kořeny mobilního hraní bychom mohli nahmatat v roce 1997, kdy na stařičkou Nokii 6110 vyšla hra Snake, neboli Had. Jistě, jednoduché hříčky byly v mobilní branži přítomné už dříve, opravdový boom mainstreamového hraní na cestách ale nastartoval právě Had. Několik černých pixelů, pomalu se ploužících po pixelech zelených.

Nokia_-_Snake_II.jpgsnake1.jpgsnake2.jpg

Díky kombinaci jednoduchého ovládání a geniálně prosté hratelnosti šlo o skvělé zabavení a hru, která je v určitých verzích dostupná i dnes, na těch nejmodernějších herních zařízeních, což mluví jistě samo za sebe. Had sebou ale jeví především první krok v mobilních hrách jako takových. Krok, kterým se mobily nasměrovaly i do jiné oblasti, než jen té komunikační. A pak přišel WAP.

WAP, nebo také Wireless Application Protocol, nám do mobilního zařízení poprvé přinesl přístup k širokým pláním internetu. Problém byl v tom, že koncem devadesátých let nebyly pláně natolik porostlé, jak tomu je dnes a sledování YouTube či brouzdání pornostránkami bylo tehdy pláčem vzdálené budoucnosti. WAP ale přinesl mnoho výhod a jednou z nich bylo multiplayerové hraní.

wap.jpg

Tedy, nemyslíme tím Call of Duty, nýbrž jednoduché textové a tahové hry, ve kterých jste se mohli předhánět s přáteli, případně se starat o mazlíčky ve stylu Tamagotchi a vychloubat se, že ten váš je stále naživu. Tady o střílečky a závody jít zkrátka nemohlo, kromě nedostatku výkonu v zařízeních samotných šlo především o to, že WAP nebyl optimalizován pro podobný typ aplikací.

Právě v tuto dobu, na přelomu tisíciletí, začaly také vznikat první herní firmy. Mezi ty nejznámější patří např. GameEvil, Handygames, Jamdat a samozřejmě pionýr herní branže – Gameloft.

J2ME, BREW a šílenost jménem N-Gage

Ať už jste si WAP pochvalovali sebevíc, kvůli svým limitům a omezením musel dříve nebo později odejít do věčných lovišť. Na jeho místo dorazily v roce 2001 a 2002 dvě technologie, které mobilní hraní nakoply do další éry. Mluvíme především o J2ME (Java 2 Micro Edition), u nás asi nejrozšířenější, a také BREW (Binary Runtime Environment for Wireless) více rozšířené v Americe a Asii. V roce 2001 jsme se dočkali také dalšího velmi důležitého přelomu v herních dějinách – barevných mobilních her. Tato kombinace se pro mobilní hry ukázala být životně důležitá a dokázala přinést mnoho nových herních zážitků.

java1.pngjava2.pngjava3.png

Jedním chladným ránem v roce 2003 jsme byli svědky možná revolučního, ale neméně šíleného projektu z rukou finské Nokie. Společnost odhalila N-Gage, mobilní zařízení, které bude kombinovat tradiční mobil a přenosnou konzoli v jednom, což teoreticky bylo geniálním nápadem, jehož stopy vidíme u dnešních smartphonů. Odpovídal tomu nejen design, ale také později vzniklá platforma pro N-Gage hry. Z mobilního herního trhu se stával zlatý důl a finský výrobce se toho rozhodl zcela pochopitelně využít.

ngage.jpgNokia-NGage.jpgnokia-ngage-qd.jpg

Experiment Nokie se ale nepovedl. Ať už ale šlo o prapovidný vzhled nebo fakt, že kolem stejného období odhalilo Sony dnes již kultovní handheld PSP (Playstation Portable), byla Nokia N-Gage obrovským fiaskem a finančním průserem, kterému nepomohl ani následovník zařízení jménem N-Gage QD a spuštění mobilní platformy s vlastními unikátními hrami. Lidé zkrátka na podobné paskvily nebyli připraveni a nechtěli během volání vypadat jako magoři s plastovým banánem u ucha. A pokud nevíte, o čem mluvíme, stačí se podívat na přiložený obrázek.

ngage-taco.jpg

Dalších několik let bylo věnováno především mobilním portům populárních značek. Vznikly mobilní verze Splinter Cellu a Prince of Persia, na trh se dostává také první edice telefonu Motorola RAZR, která je herním publikem přijata velmi pozitivně díky svému výkonu a kompaktním rozměrům. Později, v roce 2005, vznikají další mobilní giganti – GLU Mobile a EA Mobile.

První iPhone a mobilní revoluce

Píše se rok 2008. Steve Jobs představuje první iPhone a pravděpodobně netuší, že právě změnil strukturu mobilního herního trhu k nepoznání a postavil první dlažební kostky k modernímu hraní na cestách. Abyste nás ale nepochopili špatně, iPhone sám o sobě rozhodně nebyl ve všech směrech revoluční a mnoho výrobců vymyslelo technologie, využité Stevem už dříve. Revolucí však byl především ekosystém.

iphone.jpg

Ten ekosystém, kterému nyní říkáme AppStore a který v zásadě sjednotil všechny aplikace a hry, které jsou na iPhonu k dipsozici, pod jednou střechou. Nabídl platformu, na které bude extrémně jednoduché vyvíjet a ještě jednodušší z ní čerpat. Applu se tak v zásadě podařilo to, o co se marně snažila Nokia se svým N-Gage. Nabídnout uzavřený a fungující ekosystém her.

iphone.giforiginal-apple-iphone.jpg

Jak už teď víme, byl to chytrý tah na branku. Precizní optimalizace her a aplikací pro iOS a jejich bezproblémové spuštění na všech zařízeních je přitom jen jednou z výrazných výhod, kterými se Apple může pochlubit. Právě od oznámení prvního iPhonu začal herní mobilní trh ožívat a růst mílovými kroky. Do branže od té doby přišlo nespočet vývojářů, kteří mohli přímo vyvíjet a čerpat finance od hráčů, kteří si  mobilní hry koupí, opět díky propojenému ekosystému AppStoru a nové strategii společnosti, kterou zavedla v roce 2009.

Appstore_2610363b.jpg

Dalo by se říci, že se iPhone zasadil i o boom mainstreamových mobilních her, uzpůsobených pro dotykové displeje, což bylo a zatím stále je kamenem úrazí u některých herních žánrů.

Android Market a pokusy Sony

Po masivním skoku mobilních her do akce vyrazil také Google se svým Androidem a v roce 2008, jen několik měsíců po spuštění AppStoru, představil Android Market, který byl v zásadě alternativou pro operační systém Android a v současné době je jedním z mála opravdových konkurentů Applu. Od té doby začal vývoj mobilního herního trhu postupovat raketovou rychlostí a rozdělil se na několik odvětví. Jedno se snažilo vymyslet co nejlepší a nejpohodlnější způsoby, jak ovládat hry dotykovou obrazovkou. Druhé pak tvořilo všemožná příslušenství, aby si hráči mohli užít fyzické mačkání tlačítek.

Touchnote-featured-on-phone-landscape.png

S nápadem tato odvětví sjednotit přišlo o několik let později Sony se svým smartphonem Xperia PLAY, který v útrobách klasického chytrého telefonu schovával celý ovládací panel jako vystřižený z konzolového ovladače. Sony se tak rozhodlo opakovat pokusy Nokie s N-Gage, ale přitom udržet líbivý design a hlavně přístroj postavit na ekosystému Androidu. To se částečně povedlo a ačkoliv se Xperia PLAY neprodávala tak dobře, jak by si výrobce představoval, své místo na trhu si našla. Právě tento model ale poprvé přinesl prvek, který aktivně využíváme ještě nyní.

26048-sony-ericsson-xperia-play_max.jpgxhitexperiaplay.jpgXperia-PLAY.jpg

Šlo o propojení s platformou Playstation a možností exkluzivně hrát mnohé porty populárních PS značek, jako byl např. Crash Bandicoot a další. Dnes už tomu říkáme jinak – Remote Play nám dovolí propojit telefony Sony s konzolí Playstation 4 a využít zařízení jako ovladač či rovnou přenosnou PS4 s možností na telefonu hrát hry z velké konzole.

iPady, iPody a iHry

Mobilní hraní nejsou jen telefony a handheldy, od roku 2009 se trh začal rozrůstat i dál. Apple představil iPad, který se stal ideálním společníkem pro více pohodlné hraní na cestách, iPod Touch pro změnu nabízel funkce univerzálního handheldu bez zátěže telefonu. I další výrobci začali přicházet se svými „univerzálními konzolemi na cesty“ a v dnešní době už směřuje mobilní trh především za co největším výkonem, abyste na tom kterém tabletu a smartphonu mohli rozchodit nejnovější herní pecky.

ipad.game.pngiPhone-5s-Silver-App-Store.jpgipod_touch.jpg

Na mobilní platformy stále častěji začínají směřovat porty velkých AAA her z počítačů a konzolí, mnozí světoví výrobci se dokonce na mobilní trh začínají cíleně zaměřovat. Výrobci hardwaru pro změnu vymýšlejí stále menší a výkonnější procesory, grafické čipy a displeje s ultra jemným rozlišením, abychom si hraní v kapse mohli ještě více užít.

oculus-rift-03.jpgoculus-rift-5.jpgsamsung gear vr.jpg

Zatímco vývoj hardwaru však bude pokračovat donekonečna, v současné době vyhlížíme především další velký skok a revoluci, kterou v minulosti přinesl WEB, barevné displeje a iPhone. A může-li nám velký herní průmysl napovědět, pravděpodobně půjde o virtuální realitu. Kromě velkých bratříčků v čele s VR brýlemi Oculus Rift, Playstation VR a HTC Vive se připravuje celá nová virtuální oblast i pro mobilní zařízení, kterou nastartuje Samsung Gear v listopadu tohoto roku. Vypadá to, že cesty autobusem brzy budou podstatně zajímavější. Nemyslíte?

Určitě si přečtěte

Články odjinud