Určitě není na škodu, když má Warcraft 3 poutavý příběh, roztomilou grafiku, strhující hudbu a všechny ty srandičky okolo. Nic z toho bohužel není srdcem opravdové strategie. Takže nejspíš nikoho nepřekvapím, když řeknu, že nejdůležitějším prvkem Warcrafta 3 je pořádná bitva přes LAN nebo Battle.net. Jak to vypadá se dozvíte v tomto článku.
Na přípravě multiplayeru pro Warcraft 3 si dal Blizzard opět hodně záležet. Pokud jste opravdoví W3Fanatics, tak jste nejspíš sledovali půlroční betatest od prvních pokusů až po finální 1.34, která je shodná s retail verzí. Těch změn a oprav byla opravdu spousta, něco okolo 25 MB. Jednotky, vlastnosti a budovy se ve hře objevovaly, aby posléze některé opět zmizely, když se zdály příliš silné nebo zbytečné. Logicky by to mělo znamenat, že finální hra bude pokud možno bez bugů a rasy vyvážené. Po této stránce se to Blizzardu povedlo na výbornou, i když bych dokázal vést debatu na téma orci a rush, ale k tomu se dostaneme za chvíli.
Jak bych tedy viděl koncepci tohoto článku? Pokusím se napsat několik vět o svých zážitcích s W3 na Battle.netu a LANu a konfrontovat je se starým dobrým Starcraftem. Co mi zbývá jiného, když se Starcraft v roce 1998 sám pasoval na nejlepší real-time strategii všech dob a potvrdil to zejména svou prodejností? Ale nic proti ostatním RTS. Musím mluvit o těch hrách které znám a srovnávat W3 třeba s Red Alertem 2 by bylo asi jako dávat dohromady Dooma a Prince Of Persia. Přiznávám, že mi unikly hry jako Original War nebo Stronghold a oba Warlords Battlecry. Takže pánové ke strojům, jde se hrát Warcraft III a bude tady dusno (alespoň pokud bydlíte v centru rozpáleného Brna, doma máte Athlona 1,3 GHz a nemáte klimatizaci …)
První šarvátky
Ihned po prvním ochutnání si všimnete, že ve Warcraftovi 3 (už jen W3) jsou čtyři, ano ČTYŘI různé rasy. Doopravdy ÚPLNĚ odlišné a originální. Taky jste to někde slyšeli? Já před čtyřmi lety, jen v té větě figurovalo číslo tři. Bez nadsázky: národy ve W3 jsou v podstatě různě rozházené vlastnosti ras ze Starcrafta. Létající budovy Terranů = Noční elfové. Zerg Creep (ta břečka pod základnou) = Nemrtví. Formování budov Protosů = Nemrtví. Terranské bunkry = Orci. Našel bych víc podobností, které by dokázaly, že Blizzardi v tomto směru nic revolučního nevymysleli a v podstatě nepřekročili stín vlastního Starcrafta. Na druhou stranu proč měnit něco co tak dobře fungovalo a funguje (Starcrafta hraji dodnes a budu hrát dál…). Rasy asi nebudou to, čím by mohl W3 ohromit, tak jako to udělal před čtyřmi lety jeho vesmírný předchůdce. Po pravdě, on obecně W3 do žánru mnoho novinek nepřinesl, přesto se nějaké najdou a stojí za povšimnutí.
Například jsem si všiml, že, ačkoliv tato možnost nebyla zcela eliminována, je mnohem těžší v rané fázi hry protivníka eliminovat rushem (rychlý útok základními jednotkami). To mě celkem potěšilo, protože mne opravdu nebavily bitvy, které končily po třech minutách, což je ve Starcraftovi na Bnetu zcela běžnou praxí. W3 toho dosáhl několika kroky. Například už základní jednotka stojí okolo 250, resp. 150 zlatých. Když si vezmete kolik stojí jednotlivé budovy a fakt, že těžíte peníze podstatně pomaleji než ve Warcraftovi 2 (uvnitř dolu může být pouze jeden peonek), zjistíte, že ten rush opravdu není tak jednoduchý a zpravidla není úspěšný. Určitě se najdou hráči s jinými zkušenostmi, ale mě vycházely rushe tak ve 2 případech z deseti a podobně ztroskotali i moji protivníci. Začátek vypadá v 90% případů následovně: postavíte peonky, pár farem, baráky a HLAVNĚ budovu na hrdiny. Což je jeden ze tří důvodů, proč je W3 v síti zajímavý, ať se nám to líbí nebo ne. Potom hrdina většinou (slovo většinou podtrhuji) vezme tři až čtyři ghouly (footmany, grunty nebo archery) a vyráží na zkušenosti. Bije se se všemi neutrálními jednotkami, které potká, aby nasyslil co největší sílu. V základně mu mezitím roste armáda, která se k němu posléze přidá a vyráží s šampiónem do bitvy. Když dojde k rozhodující bitvě kdesi uprostřed mapy, vyhrává dost často ten hráč, který má nejsilnějšího hrdinu. Variant je ale víc a to je podle mne hlavní rozdíl mezi Starcraftem a W3. Starcraft končil většinou rushem nebo brutální přesilou ve vzduchu, popřípadě na zemi, občas chytře umístěnou atomovou bombou. Warcraft 3 je trošku jinačí.
Teď přijde druhý zásadní bod: Na mapě operuje menší počet jednotek (limit je pouze 90 a některé jednotky zabírají i pět pozic) a jejich hodnota je vyšší než v minulých hrách od Blizzardu. Hráč, který ve W3 ztratí dvanáct gruntů, může skončit na lopatkách, zatímco ztráta 30 hydralisků ve Starcraftovi byla jen nepatrným škrábnutím. To nutí hráče, podle mne, zacházet s jednotkami opatrněji a hlavně víc kouzlit. Ještě že je tomu přizpůsobené ovládání. Dají se vybírat podskupiny podle typu jednotek (když například chcete aby se všichni footmani schovali pod štít) a kouzla mohou kouzelníci vyvolávat sami podle potřeby. Nekromanti sami oživují kostry, šamani zaklínají bloodlust až ve chvíli napadení, kněží automaticky uzdravují raněné. To všechno přispívá k lepší ovladatelnosti a hratelnosti. Moje zkušenosti s otrkanějšími protivníky na Bnetu jsou navíc takové, že se mne pokaždé alespoň jeden pokusil napadnout nějak zákeřně, ze zálohy (co taky čekám, hraju s lidskými protivníky). I věže budí ve W3 patřičný respekt a metoda hlavou proti zdi většinou ztroskotá. Bohužel ten, kdo zvolí na začátku taktiku beton, zpravidla touto taktikou také končí.
Vrátím-li se naposled k rushům, musím myslet také na příznivce této strategie. Pokud má některá rasa výhodu v rush útocích, pak jsou to orkové. Jejich hrdina Far Seer má velmi nepříjemnou dovednost: Dokáže přivolat dva magické vlky, relativně levně, kteří jsou právě v počáteční fázi rozhodující posilou při přepadu špatně chráněné základny. Několikrát jsem viděl, jak takový orčí nájezdník díky opakovanému vyvolání magických vlků zdecimoval nepřipraveného protivníka. A pokud jej neukončil definitivně, tak mu vymlátil dělníky a zbaběle (chytře) prchl. Jak vidíte možností je spousta.
Upkeep
Toto nové pravidlo sice nenápadně, ale podstatně zamíchalo kartami. Jak jistě víte, máta-li 0-40 jednotek dostáváte z dolu deset zlatých, máte-li 41-70 dostáváte 7 zl. Nakonec vám otroci donesou pouze 4 zlaté. Co to způsobuje krom toho, že nás to štve? Vzorová situace: postavíte armádu o velikosti 85 jednotek (ve skutečnosti méně, díky spotřebě větších jednotek) a vaši peonci začnou nosit zlato po čtyřech kusech. Náhodou prohrajete bitvu a zjistíte, že máte na kontě ušmudlaných pár stovek, i když vaši otroci pracují pořád na plné obrátky. Máte možná postaveny patery kasárny, ale ty jsou vám na nic, protože nemáte dost peněz na vojáky. V momentě porážky se vám sice výnos z dolu vrátí zpět na deset zlatých, nicméně vakuum vzniklé vaším vysokým počtem jednotek před osudnou bitvou zaplníte jen v případě, že si toto pravidlo oponent neuvědomí nebo je taktéž zdecimován posledním střetem. V opačném případě očekávejte masivní protiútok, který odrazí leda les věží a bunkrů. Toto pravidlo mne dovedlo k uvažování nad tím, jestli není rozumnější útočit ve vlnách středně velkých armád v rozměru za 7 zlatých, tedy 41-70, abych si zajistil jakžtakž plynulý přísun peněz. Musím přiznat, že se mi zvolená taktika vyplatila, pokud jsem ji zakončil větším finálním útokem.
Starcraft vs Warcraft 3
Když jsem se snažil objektivně odpovědět na otázku, která z těchto dvou her je lepší, nenašel jsem jednoznačnou odpověď. Někomu se může víc líbit W3, jinému Starcraft. Obecně si myslím, že Starcraft je originálnější a urazil větší kus cesty než W3. Warcraft 3 nemá nic převratného co by neměl Starcraft ve své době vyjma 3D enginu, který bychom mohli zařadit do kategorie vyvinutější grafika. Mě osobně se u W3 zdá zajímavější příběh a ovládání je takříkajíc víc user-friendly. Krom jednoduššího ovládání si mohou hráči na mapě ukazovat kritická místa, posílat si suroviny a dokonce mohou sdílet kontrolu nad jednotkami. Pokud se vrátím k tomu multiplayeru, tak já rád hraji obě hry. Starcraft je větší řežba, ale už ji mám možná až příliš zažitou. Naopak W3 nabízí víc možností, bitvy jsou přehlednější a hrdinové vnáší trošku osobitější ráz mezi anonymní pěšáky, ale nebudu nic namítat, pokud si někdo bude myslet, že W3 je prostě jen třetí díl jedné hry. Na druhou stranu doufám, že jste si všimli, že Westwood se s žádnou novinkou neobtěžuje od doby co udělal C&C 1. Poslední poznámka: Zkuste na Bnetu přemluvit dvanáct hráčů aby si s vámi zahráli free for all (všichni proti všem), je to sice největší chaos co jsem hrál, ale zároveň neuvěřitelná psina. Závěr? Warcraft 3 je jedna z nejlepších RTS her tohoto roku a MP to jen potvrzuje. Kdo má výhrady proti singlu, hurá mezi lidi na Battle.net.
Pozn: Tento článek přímo navazuje na recenzi Warcraftu 3.