Warrior Kings – revoluce v nepovedeném kabátě

Warrior Kings – revoluce v nepovedeném kabátě

Herní vývojářské týmy nás každoročně zásobují neuvěřitelným počtem her, titulů a projektů, které bychom mohli žánrově vměstnat do škatulky realtime strategií. Rok co rok nás tak čeká krom mnoha podprůměrných titulů také několik výjimečných zážitků v podobě opravdu povedených kousků. Zařadí se do této vybrané společnosti také titul Warrior Kings?

Platforma: PC
Typ hry: Realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 350 MHz, 128 MB RAM, 600 MB na HDD, 8 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 750 MHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Duron 600, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 32 MB grafická karta, Windows 98
Multiplayer: Ano, Internet (GameSpy Arcade), síťová hra
Domovská stránka: (http://www.warrior-kings.com)
Výrobce hry: Black Cactus (http://www.blackcactus.com/)
Distributor hry: Microids (http://www.microids.com/)
Distribuce v České republice: TOP Distributor, s.r.o (http://www.topcd.cz/)

S cílem protlačit se a stát se plnohodnotným členem strategické smetánky přichází na náš trh také nejnovější počin společnosti Black Cactus, titul Warrior Kings. Má tato hra reálnou šanci připojit se k ostatním špičkovým strategiím nebo se jedná jen o další dílko, které má za úkol vytahat z peněženek hráčů nekřesťanské peníze, to vše bez jakékoliv službičky na oplátku? Odpověď na tuto a mnohé další otázky vám poskytne následující recenze.

 

 

Legenda o králi "Artosovi"

Pryč jsou doby her a titulů, které se mohly pochlubit především výborným zpracováním, z pohledu příběhu a svého obsahu však toho hráčům nabídly jen pomálu. Naopak, snad už definitivně se k nám navrací tak zbožňovaný to trend, který necení nad všechno zlato světa grafiku, ale především hratelnost a vše s ní spojené.

Titul Warrior Kings se do této vybrané společnosti hodlá pochopitelně zařadit také a tak se může už od počátku pochlubit vskutku impozantním příběhem, který vás uchopí a nelítostně vtáhne do děje. Sami se tak alespoň na několik okamžiků vžijete do role mladého Artose, nebojácného a odvážného to chlapce v jeho cestě za pomstou.

Vaše pouť začne v rodné zemi, odkud jste donuceni zbaběle prchnout. Ptáte se na důvod? Poměry nejsou vám, vaší rodině a lidu ani zdaleka tak nakloněny jako dříve. Nově zvolená správa státu nestrpí ve své zemi žádné zárodky svévolnějšího či dokonce neuváženě svobodného chování. Bohužel právě váš rodný kraj přišel v této staronové akci "čisté ruce" na řadu. Zabit byl váš otec, baron a vůdce místního panství. Vesnice byly vypáleny, lid vybit. S cílem uniknout jisté smrti tak nasednete spolu s několika věrnými na malou bárku, směrem k nové zemi a dobrodružství, které skrývá. A kroky osudu vás pak zavedou až za mužem, který vám od základu změnil život. A za své předchozí činy tvrdě zaplatí. Za předpokladu, že vaše snaha o tento styl nápravy nepřijde v niveč.

Vaše činy se bezpochyby zapíšou do análů kontinentu Orbis, kde se odehrává celý tento náš příběh. Ten se až nápadně podobá skutečné Evropě. První zemí, kterou po svém úprku navštívíte, tak můžeme s čistým svědomím přirovnat k britským ostrovům.

Průběh a náplň misí, bitev

Budoucí dobrodružství dospívajícího Artose jsou samozřejmě součástí kampaně, která tvoří stěžejní část singleplayerové pasáže hry. Celkem na vás čeká přes 20 různých misí, přičemž každá se může pochlubit  sérií hned několika úkolů, které jsou povětšinou nezbytné pro váš další postup hrou (najdou se však pochopitelně i jejich "nepovinní" kolegové). Jen málokdy nastane okamžik, kdy by se vám mohlo podařit něco podobného po splnění byť jen jediného z nich. Ale život pro nás připravuje svízelné chvilky a situace, takže kdo ví…

Náplň misí je v silné většině případů velmi zajímavá, bát se tak nemusíte žádného stereotypu (pokud tedy nebudeme puntičkáři). Jednotlivé mise jsou vskutku rozmanité, nouze není o náhlé zvraty a menší bitky, stejně jako obrovské konflikty, ve kterých je ztráta jediného muže pouhou maličkostí.

 

 

Stejně jak je zvykem u naprosté většiny realtime strategií, mezi nejkrásnější okamžiky strávené hrou patří mise trochu nezvyklejšího rázu, které vám dají okusit, jaké je to bojovat proti přesile, v mnoha případech mnohonásobné. Úspěšně čelit podobné situaci není zrovna jednoduché, byť v žádném případě ani nemožné.

Velkou, možná i hlavní roli v řešení mnoha vzniklých konfliktů totiž hraje také taktika. Nejedná se o žádného slovního strašáka, který by se projevoval ve skutečnosti jen zcela minimálně (na což jsme si už v případě desítek kolegáčků Warrior Kings zvykli), právě naopak. Pro lepší pochopení souvislostí a faktů si vezmeme jeden příklad za všechny. Například taková skupinka lučištníků. Bez podpory v podobě pěchoty či jízdy má v boji jen pramalou šanci na úspěch, což samozřejmě odpovídá realitě. Stejně je tomu pochopitelně i naopak. Smícháním obou vojensky odlišných jednotek však může vzniknout velmi silný pluk schopný prorazit i tu nejsilnější nepřátelskou linii. A tak to funguje do puntíku.

Neúspěchem však takřka pravidelně končí také útok zpoza kopce či některé překážky. Trefit něco z podobného zákrytu je totiž zhola nemožné a stejně tento fakt vnímá i samotná hra. Terénní nerovnosti však můžete samozřejmě využít i ve svůj prospěch, v mnoha okamžicích budou vaším nejschopnějším spojencem.

Váš malý státeček po stránce správní a ekonomické

Centrem vašeho státu (mohu-li ho tak nazvat), je váš vlastní hrad - celkem se v průběhu hry seznámíte s celkovým počtem 4 různých staveb zastávajících tuto bezpochyby důležitou roli. Do něj jsou na povozech dováženy veškeré suroviny, on je alfou a omegou vašeho žití. Jedná se o nepostradatelnou budovu, přijdete-li o ni, daná mise končí. Kromě toho vám hra samozřejmě umožňuje vystavět desítky dalších domů a budov, jejich výčtem však nebudu zaplácávat tuto recenzi.

Základem ekonomiky jsou jednotlivé vesnice, které obývají poddaní a věrní to vaši služebníci. Ti se samozřejmě starají o zisk surovin - jídla, zlata a také materiálů, jak se ve Warrior Kings souhrnně nazývá dřevo a také kamení. Myslím, že není třeba dále rozebírat možnost jejich zisku, žádnou zapeklitost pro nás autoři nepřipravili - jídlo tak získáváte farmařinou, zlato kutáním a tak dále. Takto získané zdroje jsou pak na povozech převáženy do již zmiňovaného hradu a vlastně i prezidentské kanceláře vašeho malého panství.

I když se to na první pohled nezdá, zásobování je velmi důležitým faktorem hry a také jednou z možností, jak ochromit ekonomiku soupeře. Autoři totiž nezapomněli ani na trochu neprávem opomíjený fakt obživy vašich vojáků. Ti i při svých toulkách bojišti musí jíst, jinak by je zákonitě potkala smrt. Nenají-li se, začne jim klesat indikátor zdraví a nakonec… nakonec přijde sama paní smrt. A věřte mi, že na sebe obvykle nedá dlouho čekat.

 

 

A tak je tedy nyní životně důležitý dostatek potravin i v souvislosti s vaší vojenskou posádkou. Přerušením těchto dodávek můžete zcela zdecimovat bojeschopnost nepřítele. Co více, každý z povozů je osazen vlastním vodičem. Při útoku na něj tak nezničíte náklad, ale jen daného človíčka a pro nás bezvýznamnou osůbku, která ho převáží. Pokud jste dostatečně šikovní, uzmete si bohatý to náklad surovin sami a přilepšíte svým poddaným.

Armáda

Velkou kapitolou hry je také vaše vojenská posádka. Ta může čítat několik desítek rozmanitých a jinak vyzbrojených jednotek, speciální skupinu pak tvoří ty nelidské, se kterými se setkáte především na straně pohanských kolegů. Všechny jednotky můžete spojovat do formací, k dispozici jsou standardně zhruba čtyři, přičemž každá přidává nějaký ten bonus. Najdete tak zde formaci vhodnou pro útok či obranu, stejně jako rychlý přesun jednotek.

Dočkali jsme se i několika RPG prvků - získávání zkušeností v boji se totiž na vašich vojenských jednotkách skutečné projeví, bezpochyby se jedná o mnohem zajímavější řešení než kterým se zdá být systém neustálých upgradů, který byl zaveden již ve vzdálené minulosti. Zatím všechny nejnovější herní počiny budoucnosti naznačují, že přidání elementů jiných herních žánrů může klasickým strategiím jen a jen prospět. Samozřejmě pokud se to vezme za správný konec. Stejně jako v případě Warrior Kings.

Dobré je také vybalancování účinnosti, není proto možné sestavit jednobarevnou armádu, tedy slouženou kupříkladu z vojáků lehké pěchoty. Velmi podstatnou roli však hrají takřka v každém případě lučištníci - jako vždy může velmi početný pluk těchto jednotek vyřídit jakéhokoliv nepřítele.

Většina lučištníků se může poměrně často pochlubit mimo jiné také hořícími šípy, které jsou nedílnou součástí arzenálu zbraní. V mnoha případech se jedná o velmi účinného pomocníka, který svou roli sehraje zejména v době obléhání menších vesnic. Stačí tak šikovně několika dobře mířenými střelami zapálit vybranou budovu či hradby a máte vystaráno. Oheň se stejně jako ve skutečnosti šíří, může dokonce v případě některých staveb i uhasnout. Tato strategie však pochopitelně není účinná na kamenné domy.

Bokem samozřejmě nezůstane ani magie či těžké stroje určené zejména pro ničení staveb. Potěšujícím faktem zůstává, že pro tento účel je v praxi využitelných jen opravdu pár specializovaných jednotek. V případě ničení hradeb vám tak budou rytíři jen ke škodě, popřípadě na okrasu.

 

 

Inspirace Black & White?

Bezpochyby revoluční myšlenkou je však vývoj civilizace a lidu patřícího pod vaši nadvládu. Podle skutků a činů, vojenské strategie, rozhodování v několika svízelných okamžicích se totiž určuje směr, jakým se dále vyvine vaše civilizace. Možná si ani sami neuvědomujete, jaké možnosti tento fakt skýtá a tak si ho pojďme probrat trochu podrobněji.

Byť jste po celou hru zdánlivě omezeni pouhou možností hrát za lidskou rasu, několik drobných okamžiků dále ovlivní vývoj vašeho lidu. V několika misích totiž před vámi bude stát zdánlivě těžké rozhodnutí, které ale podstatně ovlivní další průběh hry. Vaše civilizace se tak může v souvislosti s těmito rozhodnutími, ale také skutky, vydat celkem třemi různými směry - renesančním, imperialistickým a pohanským. Stejnými jmény můžeme pojmenovat i vzniklé civilizace, které se samozřejmě liší hned v několika ohledech. Tím největším je různý průběh hry.

Chcete slyšet další odlišnosti mezi těmito civilizacemi? Například pohané se vyznačují účinnými vojenskými jednotkami (zejména pak pěchotou), po stránce ekonomické však značně zaostávají v porovnání se světovým standardem. Naopak lid renesanční se vyznačuje vyspělou kulturou a ekonomiku, jen ti vojáci nám nějak zlenivěli a tak jsou v boji mnohdy neškodným hmyzem - a to do slova a do písmene. Malým ideálem, alespoň z mého pohledu, jsou tedy imperialisté. Ti kladou velký důraz na obě hlavní složky, tedy armádu, stejně jako ekonomiku. Jak jsem již zmínil, záleží však především na vašem chování a skutcích

Nestabilita a nabídka módů

Trochu mě zamrzela malá nabídka módů, alespoň v případě singleplayerové části hry. Krom kampaně je totiž další možnost zabavit se takřka nulová - nikde nenajdete tak typickou to položku "random map" či něco jí podobného.

Malou záchranou tak může být pro stále početnější skupinku hráčů také multiplayer, který vám celkem pochopitelně nabídne hru po Internetu, stejně jako po síti. K dispozici je více než desítka rozmanitých map, nechybí samozřejmě ani soubor všemožných nastavení, které vám mohou ještě více zpestřit váš zážitek.

 

 

Při testování hry jsem se bohužel mimo jiné potýkal také se značnou nestabilitou hry. Ta se obvykle projevila seknutím celé hry, po němž následoval okamžitý restart. Tento problém se objevoval dosti nepravidelně, přesto však co do časového rozsahu přibližně každou hodinu hraní. S podobným problémem se dle ohlasů v diskusních fórech potýkala nemalá skupinka hráčů, snad vám při jeho případném řešení bude dostatečně nápomocen tento patch.

Umělá inteligence a obtížnost

Kromě slabé nabídky módů můžeme najít ještě další kámen úrazu - je jím umělá inteligence všech jednotek, těch vašich vlastních samozřejmě nevyjímaje. Byť se váš protivník obvykle snaží zvolit co nejlepší taktiku, setkáte se s mnoha dosti směšnými skutky, které má na svědomí (mohu-li to tak tedy říci).

Titul Warrior Kings se může krom jiného pochlubit také poměrně velkou obtížností. Zajistit dostatek potravin kvůli zásobování vojska, ušetřit něco málo i pro možnost tvorby nových jednotek a navíc vždy zvolit při boji tu správnou taktiku, to vše jsou v některých okamžicích takřka nadlidské úkoly. Je však jen na vás, jak se s nimi poperete. Lehké to mít nebude. A tak pokud nepatříte mezi milovníky realtime strategií, budete odstaveni na druhou kolej.

Zpracování

Po grafické stránce jsme se pochopitelně dočkali plně 3D zpracování, které je velmi dobré, byť k dokonalosti mu přece jenom malinko schází. Kamera se dokonce až na drobné výjimky chová inteligentně, navíc ji můžete sami ovládat. Grafika je velmi detailní, pokochat se můžete konec konců několika obrázky nacházejícími se v okolí této recenze.

Pokud se v případě mnoha strategií vyjadřují recenzenti kriticky o neuvěřitelném množství menu, které zbytečně zaplácávají herní obrazovku, pak musejí mít z případu jménem Warrior Kings upřímnou radost. Všechny menu a položky jsou dostatečně malé, v případě možnosti alespoň částečně průhledné.

Světlé stránky hry
  • Celá řada skvělých nápadů
  • Průběh a náplň misí
  • Způsob vývoje civilizace
  • Široká nabídka vojenských jednotek
  • Propracovaný ekonomický systém, správa státu
  • Zpracování
Temné stránky hry
  • Nabídka módů
  • Umělá inteligence jednotek
  • V některých okamžicích chování kamery
  • Místo slibované kompletní lokalizace nakonec jen český manuál

Hodnocení

Titul Warrior Kings bych mohl uvést jako zcela typický úkaz parádně vypadajícího titulu se skvělou koncepcí, který byl přelit chutnou omáčkou v podobě několika nových a možná i revolučních změn a novinek. Nebýt několika nedostatků, za které jmenujme například chabou nabídku módů či umělou inteligenci počítačem řízených jednotek, mohla se tato hra stát projektem určujícím budoucí tón realtime strategií. Při konečném hodnocení musím ale brát v potaz všechna dostupná fakta - a tak mi nezbývá než udělit tomuto dílku osm bodů z deseti.

O jednom však nepochybuji - dočkáme-li se někdy v budoucnu volného pokračování se stejným počtem novinek a naopak naprostým minimem chyb, může se nám tu na herní scéně objevit černý a v pravdě nevyzpytatelný kůň schopný porazit i renomované soupeře. Budoucnost je před námi, uvidíme, co a v jaké podobě nám osud naservíruje.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10

Titul Warrior Kings je mýtickým úkazem na poli herního průmyslu. Přišel nepozorován, bez výraznějšího zájmu médií i obyčejné hráčské veřejnosti. Může se pochlubit spoustou skvělých nápadů a myšlenek, stranou však bohužel nezůstalo i několik zbytečných chyb. Škoda, opravdu velká škoda.

Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud