V první části tohoto preview jsme si pověděli něco o historii ságy Warcraft, základních principech online her a světě World of Warcraft. Tentokrát se zaměříme na vývoj postav, boje, tvorbu guild a neopomeneme ani technické záležitosti.
Učit se, učit se, učit se
Jeden problém, kterému se chtějí lidé z Blizzardu maximálně vyvarovat, je nutnost strávit nad hrou desítky hodin jen proto, abyste svou postavičku dostatečně vycvičili a teprve pak byli vůbec schopní čelit i složitějším nástrahám, které hardcore hráči zvládají levou zadní. Vůbec právě problém "občasných" a hardcore hráčů je jedním z nejpalčivějších míst všech současných MMORPG. Ti, kteří u své onlajnovky tráví dlouhé hodiny každý večer dokáží své postavičky vytrénovat na mnohem vyšší úroveň a užijí si pak s nimi zákonitě mnohem více zábavy. Začátečníci jsou nuceni jen tiše stát v koutku a zírat na to, jak se jejich spoluhráči baví (anebo dlouhé hodiny jen a jen cvičit). Za hraní WoW se samozřejmě bude platit - výše měsíčního poplatku zatím ještě nebyla stanovena, ale u ostatních MMORPG to dělá něco mezi 10 až 15 dolary. Jenže kdo by chtěl platit za něco, u čeho se nebude bavit?


Tohle je právě situace, kterou chtějí vývojáři WoW zásadním způsobem změnit. Tzv. "učící křivka" většiny jejich předchozích titulů je velmi jednoduchá - naučit se hrát Warcrafta nebo Diablo trvá maximálně pět minut. Ale je rozdíl mezi "naučit" a "ovládnout", což nás ostatně přivádí k oblíbenému mottu Blizzardu "Snadno se naučit, těžko stát se mistrem." Cílem vývojářů WoW je, aby si i hráči, kteří mohou strávit online pouze jednu nebo dvě hodiny denně dokázali hru pořádně užít. Jak toho dosáhnout, to vědí asi jen oni sami. Důležité je, že se mohli poučit z mnoha dalších MMORPG, která se doposud vyrojila, a díky tomu přesně vědí na co si dávat pozor a čemu se vyvarovat.
Postava jste vy
Třídy
Lovec
Azeroth je plný nejrůznějších zvířat. Od Lordaeronu až po Kalimdoru se potulují desítky živočišných druhů, jednou přátelských, jindy zase nepřátelských. Všechny mají ale jedno společné - sdílejí zvláštní spojení s Lovcem. Ti dokáží stopovat a ochočovat většinu z nich, ať už se potloukají kousek za městem nebo v té nejdivočejší divočině. Ačkoliv dokáží bojovat mečem i lukem, jejich nejvěrnějšími přáteli a zároveň nejlepšími zbraněmi jsou právě zvířata.
Warlock
Jsou to mágové, kteří se ponořili příliš hluboko ke kořenům démonických sil. Pohltila je znalost černé magie, zamotali se do spárů chaosu, který leží kdesi vně našeho světa. Legie jim dává schopnosti, které jim dovolují ovládat destruktivní energii a povolávat mocné vyslance démonických pánů.
Druid
Druidy považujeme za ochránce světa. Po dlouhém spánku se rozhodli pomoci v boji proti Planoucí legii, jejíž útok zanechal v přírodě nesmazatelnou jizvu. Druidové se snaží všemi svými silami ji zacelit.
Válečník
Orientují se především na boj muže proti muži. Jejich nejoblíbenějšími zbraněmi jsou sekyra nebo meč. Jejich speciální vlastnosti souvisejí právě s bojem na krátkou vzdálenost.
Mág
Kdysi dávno všichni mágové přebývali v magickém království Dalaran. Když však bylo zničeno Legií, rozešli se tito mocní páni do celého světa. Mezi jejich speciální vlastnosti patří například neviditelnost.
Šaman
Bývají to především duchovní vůdci klanů a rodů. Dokáží mluvit s duchy, předvídat budoucnost a provést své lidi bezpečně těmi nejtemnějšími časy. Mnoho lidí je považuje za mírumilovné, takřka bezbranné. Opak je však pravdou. Když mají důvod, dokáží se Druidové vypořádat i s tím nejhorším nebezpečím. |
WoW vám dá možnost si svou herní postavičku (avatara) kompletně přizpůsobit k obrazu svému. Obléct ji, vyparádit různými barvami ochlupení, tetováním a mnoha dalšími serepetičkami. I to je jeden z klíčů k úspěchu - dát hráčům přesně to, co chtějí. Ať už v ženské nebo mužské podobě - obě jsou si zde rovny. Hra nabídne pět hratelných ras - jsou to lidé, orkové, taurenové, noční elfové a trpaslíci (jejich podrobný popis najdete v
minulém dílu). Toto číslo však údajně není konečné - tvůrci plánují v průběhu času přidávat množství nového obsahu (další klíč k úspěchu), mezi jinými záležitostmi také další nové rasy. Zajímavostí je, že každá z ras začíná na jiném místě světa.
Po výběru rasy přijde na řadu výběr třídy postavy. Těch je prozatím šest - válečník, mág, druid, lovec, warlock a šaman. Opět je možné (nebo spíš velmi pravděpodobné), že se v budoucnu objeví nějaké další. V každém případě platí, že žádná z ras nemá přístup ke všem třídám, vždy se jedná pouze o tři z nich (v případě taurenů a orků o čtyři). Jednotlivé třídy se pak liší vlastnostmi i dostupnými dovednostmi a kouzly. Co se týká kouzel, můžete čekat, že ta nejznámější z Warcraftovské série se zde jistojistě objeví. Bližší informace o třídách naleznete v okolo se povalující tabulce.
Cestování
Rozlehlý svět WoW nabídne množství různých dopravních prostředků. Mimo jízdy na koních či vlcích pro trénovanější postavy tu budou také vzducholodě a lodě, které budou jedním z mála prostředků, jak relativně rychle cestovat na dlouhé vzdálenosti. I tak ale let/plavba zaberou nějaký ten čas a proto si mezitím budete moct zahrát nejrůznější minihry (karty a podobně).


V celém světě pak mají být roztroušeny "griffonské dopravní stanice". Obrovští Griffoni, bytosti s hlavou orla a tělem lva vás dopraví do kterékoliv jiné takovéto stanice - nelze je však přímo řídit. Podle dojmů těch, kteří už měli možnost si WoW vyzkoušet, samotný zážitek z letu předčí všechno, co jsme doposud měli v online hrách možnost zažít. Překrásnému pohledu na svět WoW z výšky se jen tak něco nevyrovná.
Vzhůru do boje!
Střet jedné nebo více postav, ať již ovládaných hráčem nebo počítačem, je alfou a omegou většiny online her. Nejinak je tomu i zde. Bojem zde získáváte nové zkušenosti, čímžto povyšujete svou postavu na další úrovně a získáváte tak i nové schopnosti. Šarvátka probíhá z větší části automaticky, podobně jako například v Dark Age of Camelot však nabízí jisté specialitky, kterými lze do boje zasáhnout.


Ačkoliv se podle posledních průzkumů stále zvětšující počet hráčů vydává v multiplayerových online hrách na "sólovou dráhu", tj. bojuje sám za sebe, nabízí WoW množství zajímavých možností, jak řešit zapeklité situace za pomoci skupiny hráčů. Jakmile se sejde parta dobrodruhů, mohou utvořit skupinu, která si mezi sebe bude rozdělovat získané zkušenosti. Maximální počet hráčů v jedné skupině je pět.
Kdo se těší na šarvátky o desítkách postav, nemusí se obávat. Blizzardi chystají pokročily systém tvorby guild. V UO byl například známý problém s tím, když se nezávisle na sobě setkají v dungeonu dvě různé guildy. Komu pak připadne odměna za jeho dobytí? WoW řeší tento problém jednoduše - vytvoří odměnu i nepřátele pro každou skupinu zvlášť.
Jedním z nejožehavějších témat každé online her je tzv. PvP, čili boj hráč versus hráč. Blizzardi na to jdou opět šalamounsky - vytvoří specializované zóny a pouze v nich bude PvP dovoleno. Ty mají tvořit přibližně 10% celého světa, ve zbytku bude vzájemné napadání hráčů zakázáno.


Smrt řeší WoW poměrně klasickým, dnes už léty ověřeným způsobem. Zemřete-li, ztratíte dočasně část zkušeností - ovšem zdaleka ne tolik, aby to vaši postavu nějak výrazně poznamenalo. Po celém světě pak naleznete roztroušeny tzv. "soulstones", kde bude možné se obživit. Anebo vás přímo na místě může vzkřísit nějaký šaman. O své věci se nemusíte bát, těch se nemůže nikdo ani dotknout.
Audiovizuální zpracování
WoW běží na v mnoha ohledech vylepšeném Warcraft III enginu. Grafika, jak sami vidíte, je slovy jen těžko popsatelná. Není to sice žádný DOOM III, ale to ani nemá být - právě naopak. BLizzardi se snaží, a už ve třetím Warcraftu to bylo naznačeno, maximálně odpoutat od realistického zobrazení. Velmi kontrastní barvy, ostré hrany, velkolepé barevné přechody - to jsou jen některé z charakteristik vizuálního zpracování této onlajnovky. Někomu to může připomínat kreslený seriál, v každém případě je grafika WoW skutečně královská. Navíc se ve hře objeví také blizzardovské animace proslulé svou kvalitou - v online hrách to nebývá zvykem, ale minimálně intro by mohlo mít nějaký smysl.

Mnozí hráči se zatajeným dechem čekají na to, jak budou znít zvuky a hudba, které také zásadní měrou ovlivňují atmosféru celé hry. Se vším tímhle přímo souvisejí také hardwarové nároky. Autoři slibují, že hra by měla běhat i na stroji s procesorem na 800MHz a akcelerátorem typu GeForce2.
Hlavní rysy hry:
- obrovský svět Warcraftů rozšířený o mnoho novinek
- zahrají si stejně dobře nováčci i hardcore pařani
- zatím pět hratelných ras (lidé, orkové, taurenové, noční elfové a trpaslíci)
- zatím šest tříd (válečník, mág, druid, lovec, warlock a šaman)
- neustálý přísun nového herního obsahu
- jedinečná architektura každého města (a že jich bude)
- možnost stavět své vlastní příbytky
- schopnost plavání a jízdy na zvířatech
- úžasné grafické zpracování
Velká očekávání
Je zde závěr a mně nezbývá než upozornit, že jsem se v tomto preview snažil podat ve zkratce ucelený pohled na hru World of Warcraft. Daly by se o ní napsat další a další stránky textu, ale sebelepší preview vám nenahradí přímý pohled, případně vlastní hraní samotné. Momentálně už probíhá testování alfa verze, do něj je zapojeno na 300 testerů. Tato verze má však samozřejmě k finální verzi ještě hodně daleko. Přesto už ji někteří zahraniční novináři měli možnost otestovat a jejich rozsudek je jednoznačný - každý hráč, který se nezapojí do světa hry World of Warcraft, přijde o jeden z nejlepších herních zážitků svého života.
Jsou to jen plané řeči nebo Blizzard skutečně stvoří revoluční online hru? Kdejaký hráč by obětoval svou vlastní nohu, aby se mohl účastnit plánovaného podzimního betatestu. Teprve pak se dozvíme, jak se to vlastně s touhle hrou doopravdy má.
Oficiální stránky: http://www.worldofwarcraft.com/
Výrobce: Blizzard (http://www.blizzard.com/)
Vydavatel: Vivendi Universal Games (http://www.vugames.com/)