X-Box: co skrývá tajemná krabice

X-Box: co skrývá tajemná krabice

Microsoft už má téměř vše. Po operačních systémech a kancelářském softwaru se vrhnul na herní zařízení další hardware. Poté, co Sony ohlásila výše prodejů Playstationu 2, se nelze divit tomu, že Microsoft chce intervenovat i do oblasti herních konzol. I když se X-box objeví na trhu až v příštím roce, už teď toho o něm něco málo víme.

Microsoft už má téměř vše. Po operačních systémech a kancelářském softwaru se vrhnul na herní zařízení další hardware. Poté, co Sony ohlásila výše prodejů Playstationu 2, se nelze divit tomu, že Microsoft chce intervenovat i do oblasti herních konzol. I když se X-box objeví na trhu až v příštím roce, už teď toho o něm něco málo víme.

Procesorem Pentium III?
Je logické, že Microsoft postaví svůj „Playstation 2 killer“ na platformě x86 a že bude hodně podobné klasickému pécéčku, alespoň se základní struktury týče. Vývoj nového jádra procesoru by totiž samozřejmě stál čas a hodně peněz, a čas je to, co Microsoft rozhodně nemá. Poslední zprávy hovoří o tom, že jádrem konzole bude lehce upravený procesor Pentium III 600E. I když jde dnes o docela výkonný kousek (a taky stále velmi drahý), v době, když bude X-Box uveden na trh, však už bude výběhový a budou ho mít instalovaný jen ty levnější počítače.

Tak to je on – i když ve finální verzi takto vypadat samozřejmě nebude.

V porovnání s procesorem, který má v sobě Sony Playstation 2 – „jen“ 300 MHz, však to nevypadá až tak špatně. Určitě však nelze porovnávat jen podle frekvence. Sony používá MIPS RISC procesor, která pracuje s úplně odlišnou sadou instrukcí než x86. Oproti tomu Pentium III ztratí hodně času na dekódování dlouhých instrukcí na kratší podobným těm, které používají procesory typu RISC; proto nebude X-Box dvakrát rychlejší než Sony PS2, ale spíše jen nepatrně.

Dvojí přístup do paměti
Zatímco procesor projde oproti těm „klasickým“ z normálních pécéček jen minimálními úpravami, zcela jiný bude paměťový subsystém. Do paměti totiž budou přistupovat naráz jak procesor, tak grafická karta, a to se stejnými právy – tento druh paměti, zvaný UMA (Unified Memory Architecture) se dosud příliš nerozšířil. Šířka paměťové sběrnice u X-Boxu bude 128 bitů, paměti DDR poběží na 400 Mhz a jejich propustnost bude až 6,4 GB/s; zatímco v porovnání s dnešními pécéčky je to docela dost, v porovnání s GeForce 256 DDD, která používá 300MHz DDR SDRAM, to zase už tolik není (ta má 4,8 GB/s). Zatímco procesor tolik data pamětí neprotlačí, grafická karta, která je podle specifikací pekelně rychlá, ano – ta si z celkové propustnosti ukousne daleko větší krajíc než procesor.

Grafiku řídí nVidia
Jak se již dříve proslýchalo, grafiku do X-Boxu skutečně dodá nVidia. Zatím má kódový název NV25 a je vyvíjena na speciální zakázku pro Microsoft; není tajemstvím, že kontrakt na NV25 vydělá nVidii 200 miliónů dolarů. NV25 bude mít opravdu špičkové parametry: fillrate 4,8 gigapixelů za sekundu, jednotka T&L bude mít výkon 100 miliónů trojúhelníků za sekundu (maximální hodnoty hovoří dokonce o 300 milionech)– GeForce 256 má 15, GeForce 2 GTS 25 a ATI Radeon 256 „jen“ 30. Grafika PS2 má fillrate jen 1,2 gigapixelu za sekundu a počet zpracovaných trojúhelníků nepřesáhne 66 miliónů. Doufejme jen, že tyto specifikace opravdu bude X-Box mít; pokud ano, půjde o nejrychlejší mašinku na trhu. Samozřejmě, než se dostane na trh, může se u konkurence leccos změnit (a určitě změní).

Proč má však grafika v X-Boxu takový výkon, když stejně bude, jako většina konzol, používána jen na obyčejné televizi, která má rozlišení 720 x 576 bodů (PAL)? Důvod je jasný – celoobrazovkové vyhlazování FSAA, které je velice náročné na výkon grafiky. Na takové televizi to výrazně zlepší kvalitu obrazu, protože u televize nejde jít cestou vyššího rozlišení, které ostré hrany udělá „méně viditelnými“. Výrazné snížení výkonu u FSAA lze pozorovat na testech jak Voodoo5, tak i GeForce 2 GTS. FSAA je totiž neúčinnější a nejméně náročná metoda odstraňovaní ostrých hran – obraz je vypočítán pro vyšší rozlišení a pak je přepočítán do rozlišení nižšího, které se zobrazí na malém monitoru nebo třeba právě na televizi. Na pécéčku zatím není FSAA tak používanou funkcí; hráči jdou raději cestou vyššího rozlišení, nejčastěji 1280 x 1024, kde běžné grafické karty poskytují ještě dostatek FPS. Důvodem, proč nelze zatím použít FSAA na vyšší rozlišení, je limitovaný fillrate dnešních grafik daný nízkou paměťovou propustností. Na rozlišení 1024 x 768 při FSAA se musí obrázek vykreslit v 2048 x 1536, rozlišení, se kterým se i GeForce 2 GTS moc nerozumí. Pro nižší rozlišení (televize) je však FSAA velmi dobrou cestou pro zlepšení vizuální kvality obrazu, proto bude na X-Boxu velmi užitečnou funkcí.

X-Box bude mít pevný disk
X-Box bude vybaven mechanikou 4x DVD-ROM, protože hry se budou dodávat na DVD. Samozřejmě, že půjdou přehrát i filmy, takže X-Box bude možné využít jako domácí kino. Pozice z her se budou uchovávat na paměťových kartách, které mají mít velikost 8 MB – to není nic nového ani převratného. Prostě klasické řešení. Stejně pracuje i PS2, která má však jen 2x DVD-ROM.

Co ale překvapuje a zatím není viděno v dostupných herních konzolách, je vestavěný 8GB pevný disk, který se nebude používat pro instalaci her, tak, jak je tomu na pécéčkách, ale bude na něm umístěn operační systém, pozice z her, které se nevejdou na paměťovou kartu, doplňky pro hry stažené z Internetu (postavy, mapy, scénáře) nebo pro stažená dema her.

O dalších komponentách je toho už známo méně. Zvukový čip bude podporovat 64 kanálů, a prostorový zvuk podle současných standardů (AC3 aj.) – není dokonce ani znám jeho výrobce. Ještě méně se toho ví o herních ovladačích; pravděpodobně půjde o speciální gamepad, který bude přizpůsoben potřebám X-Boxu. Microsoft slibuje až 4 porty pro herní zařízení – jaká ale budou, zůstává otázkou.

A co bude X-Box řídit? Inu velmi ořezaná verze Windows 2000, která bude uložena na pevném disku, samozřejmě nebudou chybět DirectX 8; uděláno bude vše pro jednoduchou portaci her z pécéček.

X-Box budou živit hry
Víme tedy něco dalšího o X-Boxu. Proč však Microsoft utrácí velké peníze zas vývoj této herní platformy? Určitě není primárním důvodem konkurovat pécéčku a přesunovat herní aktivity z počítačů na konzole, navíc, když je platforma PC softwarově ovládána právě Microsoftem. Hlavním a jediným důvodem je snaha vytlačit ostatní výrobce konzol z trhu – zde jsou míněny zejména Sony se svým PS2 a Nintendo s konzolou Dolphine (měla by být uvedena tento rok – specifikace jsou však drženy v tajnosti). Podíl na trhu konzol se totiž vyvažuje zlatem – jen třetina her z celkového počtu se provozuje na počítačích, zbytek běží na konzolách. Navíc se podíl pécéček na herním trhu snižuje (u nás sice ne, ale v zahraničí ano), takže kdo bude ovládat trh s konzolami, bude ovládat i trh s hrami, a to je zlatý důl.

Prodej X-Boxu však nebude primárním zdrojem příjmů Microsoftu, zisky z prodeje budou pravděpodobně nulové; X-Box se bude podle všeho prodáva za výrobní náklady. Hlavní zisk totiž ve světě konzol neplyne z prodeje hardwaru, ale z prodeje licencí producentům a vývojářům her. Za každou novou hru se bude muset zaplatit licenci majiteli patentovaného hardwaru. A peníze se jen pohrnou.

Microsoft pevně věří, že podobnost hardwaru konzole a klasického PC umožní snadnost předělávek a vývoje nových her pro X-Box, takže se X-Box rychle ujme na trhu a bude pro něj dostatek her. Otázkou však stále zůstává, jak vysoká bude cena této konzole a jak drahé budou hry – cena je vždy primární cestou k úspěchu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud