Microsoft konečně přišel s dalším odhalením ohledně jeho nové generace konzolí. Co nového jsme se dozvěděli?
Známe přesné specifikace
Minulý měsíc nám novinky ohledně nové generace Xboxu přinesl sám Phil Spencer. Tentokrát si Microsoft pozval novináře z webu Digital Foundry a bez obalu jim prozradil, co se skrývá v jejich nové krabičce.
Pro někoho to může být jen změť nedůležitých čísel. Pokud se ale trochu v hardwaru vyznáte, jistě z tabulky níže uvidíte, jak velký výkonnostní rozdíl mezi jednotlivými generacemi bude. Uznáváme, třeba 16 GB RAM už je dnes docela standard a cena konzole by nenarostla o moc, kdyby se toto číslo zvýšilo třeba na 32 GB. Důležité ale je, jak na tom bude grafika s procesorem. Díky jejich kombinaci spolu s ostatními komponenty bude Xbox Series X dosahovat už několikrát zmiňovaných 12 TFLOPs.
Samozřejmě nechybí ani SSD s kapacitou 1TB. V tomhle případě Xbox vede oproti konkurenci. PlayStation 5 by měl totiž mít "jen" 500GB. Microsoft si je ale i tak vědom, že pro někoho i 1TB může být málo. V kolonce "Expandable Storage" tedy najdete ještě expansion kartu, která kapacitu zdvojnásobí.
Nejedná se o klasický externí disk, který si můžete pořídit už k současné generaci. Tvůrcům konzole bylo jasné, že rychlost bude jedním z klíčových prvků příští generace, a tak Microsoft se společností Seagate vytvořil kartu, kterou můžete vidět na obrázku. Díky tomu, že byla vytvořena specificky pro tuto konzoli, bude napojena přímo na ostatní komponenty a hráč by tak neměl pocítit rozdíl, ať už budou data uložena na hlavním disku nebo kartě.
Pokračování 2 / 6
Porty během týdnů
U prezentace byli i vývojáři ze studia Coalition. Předváděli vylepšenou verzi hry Gears 5, kterou vytvořili za dva týdny. Je to díky tomu, že Microsoft spolupracoval s Epic Games na tom, aby Unreal Engine 4 běžel na XSX co možná nejlépe a usnadnil studiím vývoj. Prý stačilo vytáhnout kvalitu presetů, které měli připravené, upravit efekty spolu s ray-tracingem a bylo hotovo. Navíc i cut-scény, které na Xboxu One X běžely ve 30 FPS, na nové generaci uvidíte ve 60 FPS. Mike Rayner z Coalition navíc řekl, že Gears 5 budou už při vydání součástí programu Smart Delivery, takže pokud je nyní vlastníte, nebudete je na novou platformu muset kupovat znovu.
Stále je otázkou, jestli to i portováním ostatních her půjde tak snadno. Dokázali bychom si představit, že alespoň first-party tituly od Xbox Games Studios by měly fungovat stejně. Bude záležet hlavně na samotných studiích, jak svoje porty pojmou. Podle popisu toho, co všechno lze u starších titulů vylepšit, jak moc se dá vytáhnout rozlišení a zlepšit efekty, mají opravdu možností dost. Teď jde o to je správně využít.
Jak už řekl Phil Spencer u prvotního představení konzole, na novém Xboxu budete moci hrát hry ze všech generací. Starší hry ale nebudou nijak emulované, vše zařídí nový hardware. Kromě výše zmíněného zvýšení rozlišení, zlepšení efektů a navýšení FPS, budou moci vývojáři využít i automatického HDR. Budou ho tedy moci implementovat i do starých her, které ho v době vydání nepodporovaly. Prý nepůjde o žádné falešné HDR a důležitou roli v tom dle Microsoftu sehraje umělá inteligence.
Pokračování 3 / 6
Ray-tracing zvládá bez problému
V posledním roce se o této technologii mluví stále více. Microsoft si k její prezentaci na Xboxu Series X vybral Minecraft. Už na první pohled je rozdíl v nasvětlení opravdu poznat. Andrew Goossen z Microsoftu řekl, že by stejného výsledku mohli dosáhnout i bez hardwarové akcelerace, ale samo o sobě by na to bylo potřeba výkon 13 TFLOPs. Díky tomu, že Xbox Series X bude mít pro tuto technologii samostatný kus hardwaru, tak nebude nijak omezovat výkon zbytku konzole a vývojáři si mohou dovolit mnohem více flexibility.
Technologie RDNA 2, kterou Xbox Series X využívá, umožňuje používat standardy DXR Tier 1.1. Zjednodušeně řečeno, umožní vývojářům využívat ray-tracing kreativněji a neukousne si tolik z celkového výkonu konzole. Při představení PlayStationu 5 ale byla řeč například i o využití ray-tracingu v oblasti audia. Jsme zvědaví, jestli i Xbox má něco takového v plánu.
Pokračování 4 / 6
I když o nových konzolích Xbox Series X a PlayStation 5 už víme docela dlouhou dobu, většina jejich vlastností stále zůstává neodhalená, nebo se o nich nemluví v detailech. To se ale pomalu začíná měnit. S novinkami v únoru přišel přímo Phil Spencer, ředitel divize Xboxu.
V úvodu jeho příspěvku na oficiálním webu Xboxu se zmiňuje o tom, že jsou si vědomi toho, že hráči od nové generace očekávají nastolení nových standardů. Řeč je konkrétně o kvalitě grafiky, nových efektech a celkové rychlosti. Samozřejmě se nezapomíná ani na hry. Více se toho prý dozvíme na E3, ale už nyní se podělil o několik nových informací, které si pojďme shrnout.
Balanc mezi rychlostí a sílou
Mnoho z vás jistě zajímá, jaké bude mít nová konzole od Microsoftu vnitřnosti. Toho se týká první téma, ke kterému Spencer pochopitelně zamířil. Už dlouho bylo jasné, že o dodání procesoru se postará AMD. Konkrétně to bude Xboxu na míru vytvořený procesor a architekturou Zen 2 a RDNA 2. Oproti Xboxu One se tedy jeho síla čtyřnásobně zvýší, konkrétně se mluví výkonu 12 TFLOPS. V porovnání s konzolí Xbox One X je to pak příjemný dvojnásobek.
Všechny důležité aspekty konzole v přehledném seznamu
Dále pak popisuje Variable Rate Shading, což je technologie vytvořená čistě pro navýšení výkonu. Zjednodušeně by se dalo říct, že rozděluje obraz na čtverce, kterým se následně přiřazuje priorita a podle té se odvíjí kvalita stínování. To prý vývojářům dovolí u jejich her dosáhnout vyššího rozlišení.
Samozřejmě nebude chybět ani dlouho zmiňovaný DirectX Raytraicing. Stejně jako PlayStation 5 bude mít i Xbox Series X jeho hardwarovou akceleraci. Díky němu budou odrazy a osvětlení realističtější, ale má využití i dalších oblastech. Právě ray tracing se považuje za jakousi novogenerační technologii a spousta her se na něj bude zaměřovat.
Pokračování 5 / 6
Co nejvíce vtáhnout do hry
Zásadním prvkem nové generace bude rychlost. Tomu ostatně nasvědčuje přítomnost SSD disku jak v konzoli od Sony, tak té od Microsoftu. To ale nebude jediná novinka. Xbox Series X bude mít funkci Quick Resume. S ní budete moci mít otevřeno několik her najednou. Je to tedy podobné, jako když se třeba na PS4 vrátíte ze hry do menu a pak zase zpět během chvíle. Jen s tím rozdílem, že takhle to budete moci udělat s více hrami najednou, a ne jen s jednou.
I u současných generací si někteří hráči stěžují na to, že jsou schopni pocítit input-lag, tedy pomalá nebo zaostalá odezva na vaše počínání s ovladačem. Toho jsou si prý v Microsoftu vědomi, a proto bude mít konzole Xbox Series X Dynamic Latency Input. Díky tomu by pak měla být odezva naprosto nepostřehnutelná.
Aby tvůrci zajistili co možná nejlepší pocit hraní, tak krom DLI jako novinka přichází HDMI 2.1 s několika vylepšeními. Konkrétně to jsou Auto Low Latency Mode a Variable Refresh Rate. Tyto technologie zajišťují, aby měl hráč pocit, že má hru opravdu pod kontrolou bez jakéhokoliv lagu a s perfektním zážitkem.
Při vydání aktuální generace se řešilo, že některé hry neběží ani rychlostí 60 FPS. Xbox Series X bude podporovat až 120 FPS. Sice to neznamená, že automaticky každá hra bude dosahovat takových čísel, ale rozhodně je příjemné vědět, že něco takového nový Xbox bude zvládat i pro potenciální budoucí využití.
Pokračování 6 / 6
Nová generace zpětné kompatibility
Zpětná kompatibilita může u spousty hráčů představovat faktor, kvůli kterému se rozhodnou pro jejich nadcházející konzoli. I u nového PlayStationu by neměla chybět. Microsoft o ní ale na přímo mluví jako první. Vypadá to, že to s ní myslí opravdu vážně a bude to jedno z jeho největších lákadel. Na Xboxu Series X budete moci hrát hry ze všech čtyř generací konzolí. A to není vše. Hry pro Xbox One a zpětně kompatibilní tituly z původního Xboxu a Xboxu360 prý budou vylepšené bez toho, aby na nich museli vývojáři dodatečně pracovat. To se týká délky nahrávacích časů, rozlišení a grafiky. Jak přesně to bude fungovat ale zatím nevíme.
Dále pak na řadu přichází Smart Delivery. To je systém, díky kterému si hru budete muset koupit pouze jednou a pokud ji bude podporovat i jiná generace Xboxu, můžete ji na ní hrát také. Prý se vývojáři budou snažit, aby Smart Delivery podporovaly všechny hry od Xbox Game Studios včetně Halo Infinite.
Ani na nové generaci nebude chybět oblíbený Xbox Game Pass. Stejně jako na nyní do něj budou i nadále first-party hry přibývat hned v den vydání.
A to je pro toto odhalení vše. Jak je zmíněno na začátku, na další novinky ohledně Xboxu Series X si budeme muset počkat na letošní E3. My se hlavně těšíme, s jakou odpovědí se vytasí Sony. Už by totiž bylo na čase, aby také nechali hráče trochu více nakouknout pod pokličku jejich nové generace. Každopádně budeme v obou speciálech přidávat všechny důležité informace, takže se k nim nezapomínejte průběžně vracet.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně