Xenosaga – předehra k jedinečnému RPG

Xenosaga – předehra k jedinečnému RPG

Samozřejmě, že číslo jedna mezi japonskými RPG a vůbec jedna z nejlepších her je Final Fantasy. Ale v období největší slávy PS se objevila hra Xenogears. Ta u mě dodnes zanechala nezapomenutelné vzpomínky, v jistém smyslu silnější než FFVIII. Není žádným překvapením, že autory výjimečné RPG jsou známí Square. Hádejte: které hry bude Xenosaga "pokračováním"?

Samozřejmě, že číslo jedna mezi japonskými RPG a vůbec jedna z nejlepších her je Final Fantasy. Ale v období největší slávy PS se objevila hra, která nesla nic neříkající název Xenogears. Tato hra u mě dodnes zanechala nezapomenutelné vzpomínky. A v jistém smyslu silnější než FFVIII. Není žádným překvapením, že autory výjimečné RPG jsou známí Square. Hádejte: které hry bude Xenosaga „pokračováním“?

Po shlédnutí dojemného intra Xenogears, jehož smysl hráč pochopí až hluboko za první půlkou hry, se dalo očekávat, že to bude zajímavá výprava do světa fantazie a snů. Také byla a nostalgická recenze od kolegy brzy najde své místo na Doupěti. Můj postoj ke Xenogears je stejný jako Martinův, až na pár detailů. Pro lepší pochopení zápletky Xenosagy bych měl pro ty, kteří neměli šanci zahrát si Xenogears (a je vás patrně hodně, protože hra nikdy neopustila břehy USA a Japonska) shrnout děj. Shrnout s velkým S, protože Xenogears byla hra na čtyřicet hodin čistého času protkaného strhujícím příběhem. Pokud jste Xenogears hráli, můžete následující odstavec směle přeskočit a pokračovat na dalším.

XenosagaXenosaga

XenosagaXenosaga

V daleké budoucnosti se lidstvo vydalo ke hvězdám a prakticky zapomnělo na matičku Zemi, která patrně skončila jako vyčerpaná hrouda bez života. Při těchto cestách osídlilo lidské pokolení spousty planet, které byly od sebe hodně vzdálené, takže po pár stoletích zaniklo povědomí o ostatních planetách a původní Zemi. Xenogears se odehrály na jedné takové planetě, kterou zmítala jedna z mnoha válek (lidé se nikdy nezmění). Do této války se připletete jako prostý venkovan, ze kterého se nakonec vyklube klíčová postava konfliktu. Vlastně celá válka je tak trochu žabomyší, protože je jen zástěrkou pro jiné, mnohem odpornější úmysly jiné skutečně vládnoucí skupiny. Xenogears jsou podobné těžšímu filmu nebo knize. Xenogears je lepší si zahrát dvakrát a teprve potom pochopíte, proč která postava jednala právě takto a ne jinak. Pochopíte vedlejší odvětví příběhu a jinak relativně nesmyslné rozhovory. Nejpřekvapivější na Xenogears je jejich hloubka, délka a také časový rozmach. Snad třikrát mohla hra skončit a řekli byste, že to bylo normálně dlouhé a ucelené RPG. Vraťme se ale ke Xenosaze.

Xenosaga není ve stoprocentním spojení s původní hrou. Tím je myšleno, že se nesetkáme ani s Elly, ani s Feiem a ostatními postavami z prvního dílu (ale když se pozorně podíváte na obrázky, tak možná zjistíte …), avšak na projektu pracují stejní lidé jako na původním RPG tak, jak kdysi pracovali ve Squaru (dnes pod Monolithem). Xenosaga de facto předbíhá děj Xenogears a vrací se do doby, kdy lidstvo začínalo osidlovat vesmír a podnikalo první velké kroky. Začíná exodus ze Země, který má plně v rukou společnost Vector. Ta ovládá síť warp pointů, které zaručují transport uvnitř Hvězdné federace, jak se nové uskupení světů nazývá. Společnost vlastní velké množství lodí a zbraní s jejichž pomocí bojuje proti jiné mocnosti: „Gnosis.“ Gnosis mají na svědomí likvidaci mnoha jiných civilizací. Stvoření jsou podle prvních informací několik stop vysoká, schopná zneviditelnění a jsou známá již mnoho let před začátkem hry. Překvapivé je, že tato rasa pochází ze samotného lidstva! Patrně velká záhada celé Xenosagy. Pro boj s Gnosis lidstvo vyvinulo z Xenogears dobře známé bojové roboty (mechy chcete-li). Roboti jsou největší přímá návaznost na původní Xenogears. To je k příběhu zatím vše.

XenosagaXenosaga

XenosagaXenosaga

Xenosaga nabude vzhledu v kompletně trojrozměrném enginu plném barev a efektů. Každá postava bude mít „dvojí“ tvář. Jedna bude sloužit pro běžnou hru: procházení, konverzace, průzkum, nakupovaní a nejrůznější šmejdění. Tento propracovanější vzhled přináší slušnou úroveň detailů. Například oblíbené vlnící se vlasy ve větru a mimika obličeje s plným dabingem. I když v dungeonech a podobných lokacích bude engine plně pohyblivý, hráč nebude mít vliv na postavení kamery a její pohled. To byla v prvním díle vcelku užitečná pomůcka v zákysových okamžicích. Celkové chování enginu v nebojových scénách se dá nejlépe přirovnat k Resident Evilu: Codename Veronica nebo Silent Hillu. Druhá, trochu okleštěná podoba hrdinů bude sloužit k bojovým scénám, ale změny snad nebudou příliš citelné. Soubojový systém se bude od Xenogears asi nejvíce lišit tím, že vás již nebudou napadat nepřátelé, opakovaně a odnikud (jako ve většině japonských RPG), ale každý nepřítel bude viditelný na mapě, asi jako v Grandii.

No, už se těším jak to všechno dopadne a doufám že prosby tisíců fanoušků po celém světě nevzejdou v niveč. Nechť je Xenosaga důstojným pokračováním geniálních Xenogears. Hra vychází v Japonsku v prosinci tohoto roku na plných dvou DVD discích a tentokrát je plánovaná také pro Evropu!

XenosagaXenosaga

XenosagaXenosaga

Určitě si přečtěte

Články odjinud